Jag ställde samma fråga i ett annat forum för längesedan.
Där var man säker på att jag behövde svindyra högtalare som var gjorda att fälla in i tak/vägg.

Men min idé var att använda bilhögtalare, en idé som sågades av flera.
Jag stod på mig och chansade. Köpte ett par av mycket bra kvalitet för 600 kr och byggde en enkel låda innan jag satte dit gipsskiva och sjorde hål för fronten. Jag är hur nöjd som helst. Inget burkigt ljud och jag märker ingen kvalitetskillnad jämfört med mina fristående högtalare i ett annat rum. Högtalarsladden drog jag i VP-rör och jag har två anslutningar i var sitt hörn i rummet så att man kan möblera om utan att behöva dra kabel genom rummet. Man kan ju ha fyra anslutningar om man vill.

Högtalare, anslutningskontakter och högtalarkabel beställde jag på nätet till mindre än halva priset jämfört med i butik. Det finns annars snygga anslutningar på Jula för lite pengar.
 
Hej

Jag har oxo fördragit rör o allt men mitt problem är att jag bara har möjlighet till 69mm inbyggnadsdjup. Vad ska jag välja då?

Vill helst ligga på den nedra delen av prisskalan.


/Joakim
 
jag har köpt de mesta av mina grejor på outdoorspeakerdepot.com

De är kunniga, hjälpsamma och sanslöst prisvärda, har jämfört med såväl SpeakerCraft, Sonos, Nuvo och B&O system (alla de funkar bra men jag väljer Outdoorspeakerdepot alla dagar i veckan)..

Med dagens rekordlåga dollarkurs så blir det otroligt billigt att handla från USA
 
aleli skrev:
jag har köpt de mesta av mina grejor på outdoorspeakerdepot.com

De är kunniga, hjälpsamma och sanslöst prisvärda, har jämfört med såväl SpeakerCraft, Sonos, Nuvo och B&O system (alla de funkar bra men jag väljer Outdoorspeakerdepot alla dagar i veckan)..

Med dagens rekordlåga dollarkurs så blir det otroligt billigt att handla från USA
Vad har dom för leveranstider till Sverige, och vad ligger frakterna på?. Hittar ingen info om detta på deras sida.
 
Tog inte alls lång tid med USPS, kanske en dryg vecka för själva frakten. Frakten kostade säkert uppåt 2000 kr (jag har inte siffrorna i huvudet) men det var så otroligt mycket billigare att det spelade ingen roll. Men då var det multiroom-förstärkare + ca 15 högtalare. Det kom i 4 lådor och jag fick prata lite med tullen eftersom de misade litet...

Man kan få exakta siffror av de om man mailar, man måste ändå maila och säga till att man vill ha svensk stickkontakt och 240 V versionen osv
 
Kan också rekommendera Outdoorspeaker Depot. Jag beställde högtalare för inbyggnad och de kom efter 7-8 dagar. Snabb leverans och bra prylar!
 
Räknas frakten på inköpsvärdet?
 
frakten räknas på vikten
 
Ok. har nu mailat dom.
En annan fråga, högtalare som man bygger in i taket, gör det något om isoleringen ligger emot eller måste utrymmet runt högtalaren vara fritt?
 
aleli skrev:
Tog inte alls lång tid med USPS, kanske en dryg vecka för själva frakten. Frakten kostade säkert uppåt 2000 kr (jag har inte siffrorna i huvudet) men det var så otroligt mycket billigare att det spelade ingen roll. Men då var det multiroom-förstärkare + ca 15 högtalare. Det kom i 4 lådor och jag fick prata lite med tullen eftersom de misade litet...

Man kan få exakta siffror av de om man mailar, man måste ändå maila och säga till att man vill ha svensk stickkontakt och 240 V versionen osv
Vilka modeller på högtalare valde du? Hur bra låter deras budget högtalare? Jag skall beställa +10 st 6.5" takhögtalare, vore trist om de lät skrutt bara för att jag var för snål. Samtidigt såg jag att priset drog iväg med antalet... Vill ju gärna beställa några extra också för framtida behov när jag ändå beställer.
 
Jag köpte ATC8 främst men även DC80 till badrum + andra till utomhus. Sen har jag köpt ett par andra högtalare i Sverige (Sonance). Jag är väldigt nöjd med ljudet, de låter riktigt bra, allihopa.

jag har provlyssnat på ATC6 också och de lät bra men jag ville ha ännu maffigare ljud så jag tog 8" orna
 
Smokehead skrev:
Ok. har nu mailat dom.
En annan fråga, högtalare som man bygger in i taket, gör det något om isoleringen ligger emot eller måste utrymmet runt högtalaren vara fritt?
Lyfter frågan.
 
Jag byggde in små lador runt högtalarna, mest för att vara säker
 
Men egentligen borde det inte vara något större problem
 
Nu har jag beställt 6 par + 3 ovala högtalare, blir spännande att se hur mycket frakt och tull blir...

Jag blev övertygad om att de är reko när jag såg att det var phoenix gold högtalare. Konstigt att det inte står någonstans.
Söker man så finns det lite billigare ställen men de är inte lika kompletta som outdoordepotspeakers.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.