Har börjat fundera på att bygga ett nollenergihus i Attefallsformat. Det skulle försvinna en hel del golvyta med 50 cm väggisolering men kanske 20 kvm kvar inne och så ett loft på 10 kvm. Taket kunde bli ett pulpet integrerat solcellstak. Takisoleringen kan bli ett problem med den begränsande bygghöjden om man vill ha loft? Med fönster med u-värden ner mot 0.7 borde man kunna få till en ljus byggnad som inte behöver så mycket el till belysning. Värmekällan i ett så litet hus borde bli bäst med en LLVP. Behovsstyrd ventilation av det udda formatet som växlar till och frånluft i samma kanal med lagringsmedia för värmeenrgi. Man vill ju ha en eldstad om man har tomt med massa träd men det får man väl inte tillgodoräkna i kalkylen tänker jag?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Man vill ju ha en eldstad om man har tomt med massa träd men det får man väl inte tillgodoräkna i kalkylen tänker jag?
Du kan bränna trä och ändå komma ner i netto noll. Men det är inte så effektivt att bränna och du måste räkna med all den energi du tillfört i form av ved.
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Har börjat fundera på att bygga ett nollenergihus i Attefallsformat. Det skulle försvinna en hel del golvyta med 50 cm väggisolering men kanske 20 kvm kvar inne och så ett loft på 10 kvm. Taket kunde bli ett pulpet integrerat solcellstak. Takisoleringen kan bli ett problem med den begränsande bygghöjden om man vill ha loft? Med fönster med u-värden ner mot 0.7 borde man kunna få till en ljus byggnad som inte behöver så mycket el till belysning. Värmekällan i ett så litet hus borde bli bäst med en LLVP. Behovsstyrd ventilation av det udda formatet som växlar till och frånluft i samma kanal med lagringsmedia för värmeenrgi. Man vill ju ha en eldstad om man har tomt med massa träd men det får man väl inte tillgodoräkna i kalkylen tänker jag?
Men varför? Verkar dåligt ekonomiskt och krångligt byggtekniskt samt nackdel att tappa boyta.
 
  • Gilla
polaris78 och 9 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Har börjat fundera på att bygga ett nollenergihus i Attefallsformat. Det skulle försvinna en hel del golvyta med 50 cm väggisolering men kanske 20 kvm kvar inne och så ett loft på 10 kvm. Taket kunde bli ett pulpet integrerat solcellstak. Takisoleringen kan bli ett problem med den begränsande bygghöjden om man vill ha loft? Med fönster med u-värden ner mot 0.7 borde man kunna få till en ljus byggnad som inte behöver så mycket el till belysning. Värmekällan i ett så litet hus borde bli bäst med en LLVP. Behovsstyrd ventilation av det udda formatet som växlar till och frånluft i samma kanal med lagringsmedia för värmeenrgi. Man vill ju ha en eldstad om man har tomt med massa träd men det får man väl inte tillgodoräkna i kalkylen tänker jag?
Om du nu har sådana tankar och är beredd på den lilla golvyta som kommer att bli kvar kan du väl lika bra satsa på ett passivhus?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men varför? Verkar dåligt ekonomiskt och krångligt byggtekniskt samt nackdel att tappa boyta.
Oklart om det är ekonomiskt dåligt, det beror ju lite på framtida energipriser och hur man värderar ett dylikt hus. En hel del skulle vara beredda att betala mer för den miljönivån.

Också tilltalande om man kunde skapa ett boende utan egentlig yttre energiförsörjning, men då med elnätet som lagringsenhet. Förmodligen behöver man då betydligt större yta för solceller men de kan man ju ställa på marken.

Men krångligt är det :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Torkor och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du nu har sådana tankar och är beredd på den lilla golvyta som kommer att bli kvar kan du väl lika bra satsa på ett passivhus?
Tack, har inte full koll på begreppen här märker jag.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tack, har inte full koll på begreppen här märker jag.
Det har jag förmodligen inte jag heller.
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
Den har är stugan funderar jag på som grund för projektet. Halvtimmer eller vad det kallas gör ju att man kan resa stommen snabbt och bygga på alt eftersom.

Trästuga med tjockt snötäcke på taket, omgiven av snö och berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tror att ett normalisolerat attefallshus som har solceller på taket kan vara "nollenergi" så länge det bara bor 1 person i det.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Behöver man bygglov för att tilläggsisolera ett attefallshus på utsidan, i efterhand?
 
Rent teoretiskt ja, men det är ju "smärre avvikelse" så jag tror inte någon kommer lägga tid på att jaga dig. Isolera på👍


Red, Har du fått lov till stugan med krav på fasadutforming pga kulturområde så kanske man ska tänka en gång extra så allt blir rätt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Behöver man bygglov för att tilläggsisolera ett attefallshus på utsidan, i efterhand?
För min del så kommer isoleringen att ske från insidan med fuktspärr osv. Isolerar om utvändigt blir huset också större att beakta.

Hittade en isolering med typ 50 % bättre förmåga men återstår att kolla vilka brandegenskaper den har,
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag tror att ett normalisolerat attefallshus som har solceller på taket kan vara "nollenergi" så länge det bara bor 1 person i det.
Ja hur räknar man nollenergi? Med fler personer ökar varmvattenförbrukningen men lite tillskott av personvärme får man ju också.
 
Ulltand Ulltand skrev:
För min del så kommer isoleringen att ske från insidan med fuktspärr osv. Isolerar om utvändigt blir huset också större att beakta.

Hittade en isolering med typ 50 % bättre förmåga men återstår att kolla vilka brandegenskaper den har,
Att ha timmer eller "halvtimmer" utvändigt och isolering invändigt gör väl att timmerväggen blir kall och att kondenspunkten riskerar att hamna innanför träväggen?
Inte heller får du nytta av den massiva träväggens värmelagrande egenskaper om du isolerar på insidan.
.
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att ha timmer eller "halvtimmer" utvändigt och isolering invändigt gör väl att timmerväggen blir kall och att kondenspunkten riskerar att hamna innanför träväggen?
Inte heller får du nytta av den massiva träväggens värmelagrande egenskaper om du isolerar på insidan.
.
Skulle vilja påstå att det spelar ingen roll var kondenspunkten hamnar så länge det finns en fuktspärr på insidan.

Värmelagringen måste jag fundera lite mer på. Man kan tex argumentera att det går snabbare att värma upp ett kallställt hus om isoleringen än inne och massan ute.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.