A AG A skrev:
Att allt som inte är olagligt, är lagligt, och därmed okej?
Det har jag inte sagt. När det gäller att avgöra om parkering är tillåten vet jag dock inget bättre sätt än att kontrollera parkeringsregler/lagstiftning. Hur skulle man annars göra?
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Ja, bor man i ett tätbebyggt område så blir det lätt sådana situationer. Man får hantera det så gott det går, och går det inte så får man väl fundera på om man skall försöka hitta ett annat boende.

Jag flyttade från radhus till friliggande villa för typ 20 år sedan. Tror inte att jag skulle trivas med att flytta till radhus igen… men jag trivdes riktigt bra där ändå faktiskt.
Jo så är det som sagt!

Gamla problem försvinner nya kommer 😂

Själv också bott i radhus, kan dock just sakna den biten att man var en "community" som hälsade på varandra och bråkade inte om småsaker. Grannar sins emellan hjälptes åt och det var en helt annan samarbetsanda!

Men husägare är kanske mer egoistiska och revirtänkande?!

Har även bott i lägenhet, där var det också mycket gnäll grannar sinsemellan om småsaker och blev även själv störd av trafiken dvs folk som gick in och ut (bodde på bottenvåning).
 
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Jo så är det som sagt!

Gamla problem försvinner nya kommer 😂

Själv också bott i radhus, kan dock just sakna den biten att man var en "community" som hälsade på varandra och bråkade inte om småsaker. Grannar sins emellan hjälptes åt och det var en helt annan samarbetsanda!

Men husägare är kanske mer egoistiska och revirtänkande?!

Har även bott i lägenhet, där var det också mycket gnäll grannar sinsemellan om småsaker och blev även själv störd av trafiken dvs folk som gick in och ut (bodde på bottenvåning).
Nja, man blir lätt bortskämd att ha mer space, stort varmgarage och att man aldrig behöver fundera över att man stör några grannar när hemmabion man numera kan ha är igång eller man har glada vänner på besök. Med mera…

I radhus är det lite mer begränsningar helt enkelt.

Lägenhet har jag förstås också bott i, och det skulle snabbt bli tråkigt att sitta i en sådan…
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
”Vanlig gata”/ kommunal väg? Finns lokala trafikförordningar? Lägg gärna upp satellitbild uppifrån som visar det aktuella området. Lättare att uttala sig då.

Anonymiserat om du vill såklart.
 
B Bästerortarn skrev:
Ahh, det var där skon klämde. Förstod nästan att det inte bara handlade om parkeringen.

I tätbebyggt område så får man liksom räkna med viss insyn, nyfikna grannar etc. och klarar man inte av det så är det lgh. högt upp i flerfamiljshus alt. boende på "landet" som gäller. Vidare kan jag tycka att du uppvisar en annorlunda fingertoppskänsla som redan som nyinflyttad börjar bygga på bilden som oskön. Jag förstår att du blir bemött surt om du som nyinflyttad har synpunkter på deras parkering som inte verkar bryta mot några regler. Du tror inte att att du hade haft mer framgång genom att inleda ditt grannskap genom att bekanta dig med aktuell familj. Grundläggande psykologi egentligen att man vinner i längden på att vara lite skön utan att för den sakens skull behöva aspirera på att vara bästa vänner.

Alla områden/flerfamiljsfastigheter etc. har sin egna dynamik, ordning och egna "maktstrukturer". Vem är "fixaren" i området, vilka är dom sköna pankisarna som kan hjälpa till med post/katter etc. när du är borta, vem är den inofficiella ordningsmannen o.s.v. Nu är det kanske för sent men det kloka hade varit att "bo in sig" först innan du hade börjat komma med synpunkter på dina grannars beteende.

Se det istället som att deras dotter förhoppningsvis flyttar inom ett par år.
Har bekantat oss ganska väl med restrerande grannar och vad man förstått på dessa så har denna granne gjort såhär nästan alla år, folk har vart sura på dom, grannen som schasade iväg dom ifrån sin "häck" fick tillslut bli fly förbannad på dom iom att en del av häcken tillslut dock pga avsaknad av sol, så han sa åt dom att dom får fan flytta på sig nu om de inte vill betala nästa omgång med omläggning av häck.
Då flyttade de bilen till andra sidan gatan (vår sida) och då sa grannen som fick sin häck förstörd till hon som vi köpte huset av att säga till dom direkt att de inte kan ställa bilen där men då hon knappt ens orkade säga till sin hund om att inte kissa inne så blev det inget utav de.
Grannen som fått sin häck förstörd har inte pratat med dessa personer på nästan 5 år pga deras beteende om ställa bilar hur de vill utan lyssna på sina grannar.

Jag anser själv att det är ganska klokt att reka läget när man kommer till nytt område och markera ganska direkt vad man tycker är fel än att vänta ett år innan man säger något för då kan de istället ställa frågan "hur kommer det sig att ni kommer tycker detta nu och inte när ni flytta in?".

Vill ändå säga att med hjälp av grannarna som också vart trötta på att de använder gatan som sin egen parkering (gatan är ganska trång) och fått taskigt bemötande när det har sagt något så kände vi att lika bra säga direkt (även med "push" ifrån en av grannarna om att säga till direkt) :)

Men som sagt, kan det rent lagligt utan konstigheter stå där så är det inte mycket lagmässigt man kan göra.

Och som svar på tidigare frågor:
Får vi leveranser med lastbil frekvent: det kan jag väll säga, vi håller på renoverar pö om pö så det kommer då och då lastbilar med material tid och otid. ibland har man vart på jobbet när man får ett samtal om att nu är de påväg. även kommit med långsläp på kvällen och då blir man lite matt av att de plötsligt står där och man vill bara lösa allt snabbt..

Ställa oss på gatan också: Varför ska vi göra de när vi har en parkering? vår tanke är att bredda parkeringen för att inte ens våra gäster skall behöva stå på gatan. Dessa personer vill inte ens bredda sin parkering för sina egna bilar för de själva sagt "vi vill inte ha en bil utanför vårat fönster" då tycker de är bättre någon annan har deras bil utanför :)

Jag vill inte påstå man kom med en taskig attityd och sa åt dom flytta sin gamla bil, men när man nämnde de lite försiktigt och man märkte att de direkt gick till "attack" så förstod man vad man hade att göra med och vad grannarna sagt. Hade vart betydligt bättre att säga något i stil med "Jo vi vet att vi står kanske lite dumt väldigt ofta med bilen på gatan, skulle den vara ivägen eller vad som helst så säg bara till så löser vi de". Med ett sånt bemötande hade man kunnat hitta en lösning om hitta en del där de inte behöver se rätt in i vårat sovrumsfönster varje gång de parkerar eller står fullt ivägen.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
A August.E skrev:
Utan särskild skylt får man stå i 24 timmar, gäller vardagar, inte vardag före helgdag. Dvs parkerar du fredag 12.00 måste bilen flyttas senast måndag 12.00. Jag hade frågat en gång, sen är det upp den som får frågan att byts plats, kanske till en annan granne som också ogillar det...?
Är det inte måndag 24:00 som den måste flyttas? Den har bara stått 12 timmar i sträck på en vardag kl12 på måndagen...
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Har bekantat oss ganska väl med restrerande grannar och vad man förstått på dessa så har denna granne gjort såhär nästan alla år, folk har vart sura på dom, grannen som schasade iväg dom ifrån sin "häck" fick tillslut bli fly förbannad på dom iom att en del av häcken tillslut dock pga avsaknad av sol, så han sa åt dom att dom får fan flytta på sig nu om de inte vill betala nästa omgång med omläggning av häck.
Då flyttade de bilen till andra sidan gatan (vår sida) och då sa grannen som fick sin häck förstörd till hon som vi köpte huset av att säga till dom direkt att de inte kan ställa bilen där men då hon knappt ens orkade säga till sin hund om att inte kissa inne så blev det inget utav de.
Grannen som fått sin häck förstörd har inte pratat med dessa personer på nästan 5 år pga deras beteende om ställa bilar hur de vill utan lyssna på sina grannar.

Jag anser själv att det är ganska klokt att reka läget när man kommer till nytt område och markera ganska direkt vad man tycker är fel än att vänta ett år innan man säger något för då kan de istället ställa frågan "hur kommer det sig att ni kommer tycker detta nu och inte när ni flytta in?".

Vill ändå säga att med hjälp av grannarna som också vart trötta på att de använder gatan som sin egen parkering (gatan är ganska trång) och fått taskigt bemötande när det har sagt något så kände vi att lika bra säga direkt (även med "push" ifrån en av grannarna om att säga till direkt) :)

Men som sagt, kan det rent lagligt utan konstigheter stå där så är det inte mycket lagmässigt man kan göra.

Och som svar på tidigare frågor:
Får vi leveranser med lastbil frekvent: det kan jag väll säga, vi håller på renoverar pö om pö så det kommer då och då lastbilar med material tid och otid. ibland har man vart på jobbet när man får ett samtal om att nu är de påväg. även kommit med långsläp på kvällen och då blir man lite matt av att de plötsligt står där och man vill bara lösa allt snabbt..

Ställa oss på gatan också: Varför ska vi göra de när vi har en parkering? vår tanke är att bredda parkeringen för att inte ens våra gäster skall behöva stå på gatan. Dessa personer vill inte ens bredda sin parkering för sina egna bilar för de själva sagt "vi vill inte ha en bil utanför vårat fönster" då tycker de är bättre någon annan har deras bil utanför :)

Jag vill inte påstå man kom med en taskig attityd och sa åt dom flytta sin gamla bil, men när man nämnde de lite försiktigt och man märkte att de direkt gick till "attack" så förstod man vad man hade att göra med och vad grannarna sagt. Hade vart betydligt bättre att säga något i stil med "Jo vi vet att vi står kanske lite dumt väldigt ofta med bilen på gatan, skulle den vara ivägen eller vad som helst så säg bara till så löser vi de". Med ett sånt bemötande hade man kunnat hitta en lösning om hitta en del där de inte behöver se rätt in i vårat sovrumsfönster varje gång de parkerar eller står fullt ivägen.
Men, förstörd häck?? Det känns ju som en skröna. Själv bor jag i en förort till Stockholm, här är det bilar överallt. Särskilt utanför oss då vi både har dagis och ett löpspår runt hörnet. Smal gata så om någon får för sig att parkera på ena sidan när det redan står en bil på andra sidan kommer inte sopbilar eller lastbilar förbi, Då kan ibland nån yrkesförare få för sig att tuta ilsket som att det skulle lösa problemet 🙂. Å andra sidan är det väl enda gången jag öht funderar på att det står bilar på gatan. Men åter till häcken, det är på samma sätt i hela området men häckarna frodas för det, jag har så svårt att se att en parkerad bil skulle förstöra en häck annat än om de som använder bilen trampar sönder häcken när de kliver i och ur.
Om ni låter eran häck bli lite högre så slipper ni se bilen!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 13 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Är det inte måndag 24:00 som den måste flyttas? Den har bara stått 12 timmar i sträck på en vardag kl12 på måndagen...
Ja, och du kan stå från Fredag 00:01 till Måndag 23:59. Tiden nollas med helgen och den tid du stod på Fredagen räknas inte in.
 
A AG A skrev:
Ditt stora problem, är att du inte kan sätta dig in i andras situationer.
Skulle mer säga att ditt sätt att lösa problem är lite oortodoxa. Du förespråkar alltså hot eller våld som lösning?
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Lagmässigt har du antagligen ingeting att hämta om det inte står något i den lokala ordningsstadgan om parkering i villaområden. Vissa vet jag har p-förbud för stora lastbilar då folk som jobbar med dessa inte orkar köra och parkera dem vid företaget, utan tar med den hem och ställer vid vändplatser och utanför sina hus, och blockerar vägen.

Sen hur man ska parkera på smala villagator är ju helt fritt för egen tolkning och det finns säkerligen en massa oskrivna regler, men det mest rimliga är ju att man först och främst ställer sina bilar utanför sitt eget hus. Jag snackade med mina föräldrar om detta, de har bott i diverse villaområden sen de var i 20-års åldern, och de kollade bara på mig och sa "ja det är väl självklart att man inte ställer sig utanför någon annans hus". Kanske var det annorlunda förr, att det mer var en skriven regel att ytan utanför ens hus var ens "egna" extraparkering, och det kanske har ändrats, eller är det olika område för område vad grannarna kommer överens om... Det anses nog fortfarande för de allra flesta lite smått provocerande om man parkerar utanför någon grannes hus bara för att man kan och får enligt lagen om man själv har helt fritt utanför sin egen tomt. Det kan ju ställa till en massa andra problem helt i onödan för den grannen, om man får gäster, leveranser, häckar som blir nedtrampade etc. Bara dumt helt enkelt.

Sen får man tänka på att alla "hinder" på en villagata med mycket småbarn är en möjlig trafikfara. Långt ifrån alla vuxna och barn utan körkort med epatraktorer har vett att hålla sån hastighet att de direkt kan bromsa om ett litet barn sticker ut bakom en parkerad bil. Vet inte hur det är på er gata, men om det är mycket småbarn där kan detta vara ett vettigt argument mot att ställa bilar på gatan i onödan. Gissningsvis skiter väl denna människa även i sånt, men man vet ju aldrig?

/
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Sluta nu!
Bara för att det inte är olagligt att parkera på gatan, utanför grannens hus, så är det faan inte okej. Tycker grannen att det är okej att parkers på vägen, så får det väl vara utanför sitt eget hus.
Om inte grannen skärpt till sig, efter att jag pratat med honom/henne. Så hade jag inte tvekat i att ta saken i egna händer. Exempelvis att jag "råkade"släppa ut luften ur däcken. Eller "råka" tappa några vassa föremål där han parkerade. Eller varför inte "råka" spilla färg på bilen.
Nja, inget som förstörde bilen. Utan bara sådant som inte var olagligt, men absolut inte okej😉.
Du är nog en person som skall bo långt ute på landet…

Det är samma regler som gäller för alla med parkering utmed allmän väg. Den är ju finansierad med allmänna medel och någon del av vägen kan självklart inte tillhöra någon person mer än någon annan…
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Dessa personer vill inte ens bredda sin parkering för sina egna bilar för de själva sagt "vi vill inte ha en bil utanför vårat fönster" då tycker de är bättre någon annan har deras bil utanför :)
Jag tolkar detta som att det skulle vara möjligt att parkera utanför deras hus? Tycker man om att jävlas och eskalera situationer så kan ju ni börja parkera era bilar utanför deras hus istället för på er egen parkering :).
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Men släpp det, får man parkera där men ni anser det är eran mark så är det ju inte grannen som är problemet.
 
  • Gilla
Richiehammer och 4 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Men släpp det, får man parkera där men ni anser det är eran mark så är det ju inte grannen som är problemet.
Det är väl klart att det fortfarande kan vara grannen som är problemet! Grannen borde parkera framför sitt egna hus eller inte alls.
 
H
S Skullbone skrev:
Det är väl klart att det fortfarande kan vara grannen som är problemet! Grannen borde parkera framför sitt egna hus eller inte alls.
Grannens hus är väl i en vändplan om jag har förstått det rätt, i en vändplan får man inte parkera. Om det är så störande så får man väl parkera en egen bil där, vilket andra också har föreslagit.
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.