C
useless useless skrev:
Det var viktorbyggahus som hävdade att driften av nätet inte kostar något. Jag ville bara visa ungefär hur fördelningen ser ut där man har separerat kostnaden för nät och tjänster.
Jo, jag var med på det. Det var dock rätt många på listan som kostade mer än en hundring, i synnerhet om man bortser från nyteckningsrabatterna. Men det ger kanske en fingervisning.

I realiteten är det nog inte så enkelt att se fördelningen. Tjänsteförmedlande öppna nät som servanet och openinfra kräver en sannolikt rätt kostsam infrastruktur för förmedlingen av tjänsterna, utöver själva fysiska fibernätet.
Sen är det dessutom, nätavgiften till trots, troligen inte gratis för tjänsteleverantörerna heller. Om inte annat får de säkert betala för att placera sin utrustning i servanets lokaler.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Problemet tycker jag är att ingen VET vad nätkostnanden är.
Än så länge så gissar vi bara, och då drar siffrorna både hit och dit.
Därför anser jag att nätkostnaden ska vara helt separerad från tjänsterna, men det är säkerligen många år bort.
Fibermarknaden har inte reglerats från starten, och nu är det kanske svårt att påbörja en reglering?
Parallella nät har byggts med bidrag och av lycksökare, vilket gör att det är svårt att styra upp allting nu.
Men den modellen kanske är önskvärd av många, och den billigaste i längden?
Jag vet faktiskt inte, men det blir intressant att se var det tar vägen.
Det var ju inte länge sedan det pratades om att elhandlarna skulle debitera näravgiften. Så att det skulle tvingas fram en separering här är osannolikt. Men det skulle vara en pedagogisk fördel om folk förstod att de betalar för nätet. Det tycks många helt missa.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var ju inte länge sedan det pratades om att elhandlarna skulle debitera näravgiften. Så att det skulle tvingas fram en separering här är osannolikt. Men det skulle vara en pedagogisk fördel om folk förstod att de betalar för nätet. Det tycks många helt missa.
Ja, precis.
Det var oerhört nära, men bra att man tog förnuftet till fånga och avbröt den processen.
Elhandlaren skulle ju även vara "single point of contact" för kunden, och det skulle ha blivit......annorlunda.
 
kisumisu
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, precis.
Det var oerhört nära, men bra att man tog förnuftet till fånga och avbröt den processen.
Elhandlaren skulle ju även vara "single point of contact" för kunden, och det skulle ha blivit......annorlunda.
Det bästa vore väl om kunden själv fick äga utrustning och ledningar till den större anslutningen.

Skulle innebära mer kostnader ifall det hände nåt men skulle nog ändå i de stora loppet gynna oss.

Annat alternativ att staten äger ledningarna och de mesta utrustning och sedan säljer alla el till alla vare sig det handlar om vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, solceller etc etc....då skulle det bli riktig konkurrens och prispress.

Ps. Sorry såg ju nu att det här var fibertråden. Men skulle man kunna tillämpa på fiber också och varför inte även på mobiltelefoni, då skulle vi få 5G i vilken håla som helst än att 3-4st operatörer bygger dubbla nät i Stockholm och andra större ställen pga lönsamhet.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det bästa vore väl om kunden själv fick äga utrustning och ledningar till den större anslutningen.

Skulle innebära mer kostnader ifall det hände nåt men skulle nog ändå i de stora loppet gynna oss.

Annat alternativ att staten äger ledningarna och de mesta utrustning och sedan säljer alla el till alla vare sig det handlar om vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, solceller etc etc....då skulle det bli riktig konkurrens och prispress.

Ps. Sorry såg ju nu att det här var fibertråden. Men skulle man kunna tillämpa på fiber också och varför inte även på mobiltelefoni, då skulle vi få 5G i vilken håla som helst än att 3-4st operatörer bygger dubbla nät i Stockholm och andra större ställen pga lönsamhet.
Det har redan tagits besluts på att det inte ska vara statligt ägt utan med viss tillsyn/reglering från PTS.
Rätt eller fel, men så är det och kommer inte att förändras.
Fiber är idag i princip färdigbyggt och 4G/5G har nästan full täckning utifrån var vi bor. Vid tilldelning av mobilfrekvenser styr PTS hur och var de får användas för att ge bra geografisk täckning.
Sedan har det funnits/finns nationella och EU-bidrag för att etablera fiber på landsbyggd.
Så det behövs inget nytt Televerk.😉
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Det bästa vore väl om kunden själv fick äga utrustning och ledningar till den större anslutningen.

Skulle innebära mer kostnader ifall det hände nåt men skulle nog ändå i de stora loppet gynna oss.
Nej, det skulle bli katastrof, hela välfärdsmodellen skulle kollapsa.
Så den delen är bra som den är.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Det har redan tagits besluts på att det inte ska vara statligt ägt utan med viss tillsyn/reglering från PTS.
Rätt eller fel, men så är det och kommer inte att förändras.
Fiber är idag i princip färdigbyggt och 4G/5G har nästan full täckning utifrån var vi bor. Vid tilldelning av mobilfrekvenser styr PTS hur och var de får användas för att ge bra geografisk täckning.
Sedan har det funnit nationella och EU-bidrag för att etablera fiber på landsbyggd.
Så det behövs inget nytt Televerk.😉
Angående mobilnäten är det lite annorlunda i norra delen av Sverige.

Bor själv på ett område där Telia ger riktig usel täckning, visst det kanske lätt byta bolag har gjort också då Telenor ger täckning. Telia gör ingenting (bor ca 800 personer på området). Ringer man Telia "vi har Sveriges bästa nät, men just nu bygger vi och förbättrar nätet på flera håll så störningar kan uppstå", varit såhär i minst 13års tid. Tom några generationer av nya mobilnät kommit och gått.

Telenor vägrar fungera på stugan men där pratar vi landet kanske som högst 100 som bor permanent. Telia ger full pott på 5G där (kanske nån Telia höjdare har sin stuga där). Ringer man Telenor "vi ska be tekniker rikta in sändaren"

Själv har jag löst det med kontantkort, vägrar ha bundet abbonnemang när det är såhär!
 
kisumisu
Hannuse Hannuse skrev:
Nej, det skulle bli katastrof, hela välfärdsmodellen skulle kollapsa.
Så den delen är bra som den är.
Hur skulle det bli katastrof om t ex staten ägde kablarna, mobilmasteena?

Vad jag förstått så fungerade det bra på Televerkets tid och även tågen gick bättre än idag.

Eller menar du att det blir katastrof om jag äger själv kabeln och får fritt anlita vem jag vill att göra underhållet med fri konkurrens?

Idag har de mesta blivit monopol. Låter fint med öppna nät och konkurrens, men det är ju ändå inte så öppet som man skulle önska sig. Ibland lönar (mer snarare alltid) det sig och köra stängt nät med "gruppavtal".
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Angående mobilnäten är det lite annorlunda i norra delen av Sverige.

Bor själv på ett område där Telia ger riktig usel täckning, visst det kanske lätt byta bolag har gjort också då Telenor ger täckning. Telia gör ingenting (bor ca 800 personer på området). Ringer man Telia "vi har Sveriges bösta nät, men just nu bygger vi och förbättrar nätet på flera håll så störningar kan uppstå", varit såhär i minst 13års tid. Tom några generationer av nya mobilnät kommit och gått.

Telenor vägrar fungera på stugan men där pratar vi landet kanske som högst 100 som bor permanent. Telia ger full pott på 5G där (kanske nån Telia höjdare har sin stuga där). Ringer man Telenor "vi ska be tekniker rikta in sändaren"

Själv har jag löst det med kontantkort, vägrar ha bundet abbonnemang när det är såhär!
Precis, så är det och inte unikt för norra Sverige, gäller hela landet.
Vid vårt fritidshus har bara Telia täckning. En kilometer bort har Telia, Tele2 och Telenor acceptabel täckning.
Så vill man ha bredband/Internet via mobilnätet är det förutsättningarna att kontrollera.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hur skulle det bli katastrof om t ex staten ägde kablarna, mobilmasteena?

Vad jag förstått så fungerade det bra på Televerkets tid och även tågen gick bättre än idag.

Eller menar du att det blir katastrof om jag äger sjölv kabeln och får fritt anlita vem jag vill att göra underhållet med fri konkurrens?
Det håller jag helt med om.
Det jag svarade på var påståendet om att det vore bäst om kunden själv ägde sin anslutning, det vore katastrof.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hur skulle det bli katastrof om t ex staten ägde kablarna, mobilmasteena?

Vad jag förstått så fungerade det bra på Televerkets tid och även tågen gick bättre än idag.

Eller menar du att det blir katastrof om jag äger sjölv kabeln och får fritt anlita vem jag vill att göra underhållet med fri konkurrens?
Vad menar du med att äga sin egen "kabel"?
Fiberduct, fiber, utanför din fastighet, hantera din fiber i gemensamt fiberskåp, etc?
Om kollar lite på hur fibernät byggs tekniskt ser du att det inte är så enkelt.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Precis, så är det och inte unikt för norra Sverige, gäller hela landet.
Vid vårt fritidshus har bara Telia täckning. En kilometer bort har Telia, Tele2 och Telenor acceptabel täckning.
Så vill man ha bredband/Internet via mobilnätet är det förutsättningarna att kontrollera.
Men tänk om t ex staten ägde masterna, då skulle du klara dig med samma operatör överallt...

Det jobbigt, även om det idag finns dualsim mobiler. Tack o lov finns kontantkort och har lärt mig att det blir billigare på det viset också dvs att man köper mobilen obunden och har inga dyra abb kostnader eller dyra avbetalningar på mobil 👌
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men tänk om t ex staten ägde masterna, då skulle du klara dig med samma operatör överallt...

Det jobbigt, även om det idag finns dualsim mobiler. Tack o lov finns kontantkort och har lört mig att det blir billigare på det viset också dvs att man köper mobilen obunden och har inga dyra abb kostnader eller dyra avbetalningar på mobil 👌
Men så är det inte.......
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Men så är det inte.......
Nej tyvärr.

Tror det är så i Norge (nån som kan bekräfta?).

Jag körde bil i Sverige, ibland dök ingen täckning upp och ibland "välkommen till Finland". Finnarna har mer utbyggt mobilnät.

Men sen ännu mera norrut tappade jag även finsk mobilnät. Kul i en dieselbil -38c ute. Allt gick ändå bra kommer till gränsen...tom radion i bilen tappar "täckningen" hörs bara brus på hela FM bandet.
Kollar mobilen "välkommen till Norge" full pott på täckning, på ett område där absolut ingen bor. Ser inte från bilen i alla fall, är någon slags "gränszon" säkert eller inte gått bygga. Kör kanske 10-15km innan Norsk radio börjar höras dåligt och nej det var ingen dålig radio i bilen man kunde lyssna finska Radio Nova ända till Luleå och svenska P3 nästan till Uleåborg (Finland) den tiden i bilen 😉
 
kisumisu kisumisu skrev:
Nej tyvärr.

Tror det är så i Norge (nån som kan bekräfta?).

Jag körde bil i Sverige, ibland dök ingen täckning upp och ibland "välkommen till Finland". Finnarna har mer utbyggt mobilnät.

Men sen ännu mera norrut tappade jag även finsk mobilnät. Kul i en dieselbil -38c ute. Allt gick ändå bra kommer till gränsen...tom radion i bilen tappar "täckningen" hörs bara brus på hela FM bandet.
Kollar mobilen "välkommen till Norge" full pott på täckning, på ett område där absolut ingen bor. Ser inte från bilen i alla fall, är någon slags "gränszon" säkert eller inte gått bygga. Kör kanske 10-15km innan Norsk radio börjar höras.
Men nu är det något annat, inte mobilt bredband kontra fiber och även dess kostnad du diskuterar. Den bör hanteras i egen tråd då det är en helt annan komplexitet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.