Även en fördelare för varm och kallvatten från LK. Finns bra information på deras sidor.
 
  • Installationsvägg med rör och ventiler för vatten och avlopp, delvis ihopkopplat, i pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt bygglov stod det krav på våtrumsintyg. JAg upplyste handläggaren om att badrummet har jag för avsikt att göra själv.

Inga problem sa han, då stryker vi krav på intyg, men var noga att dokumentera utförandet, så det inet blir diskusioenr med försäkringsbolag fick jag till svar.
Jag gjorde därför ett relativt övertydligt egenkontrolldokument just rröande badrumemt.

Samt sjukt mycket foton för framtiden:)
 
S svestr skrev:
FTX på vind
S svestr skrev:
Även en fördelare för varm och kallvatten från LK. Finns bra information på deras sidor.
 
  • Installation av rörledningar och infrastruktur i en byggnad, med synliga väggstommar och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid detta tjat om försäkring. Varför utgår ni ifrån att ni ska behöva använda försäkringen? Varför inte bara göra rätt på en gång så slipper ni vara oroliga för vad försäkringsbolaget ska tycka om era framtida vattenskador?
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
2 2Bygg skrev:
Alltså dra vattenrör montering av våtrumsmatta, våtrumstapet ,toastolen handfat badkar osv..
Du kan i princip göra väldigt mycket VVS själv så länge det är fackmannamässigt gjort. Köp jobbet med tätskikt och våtrum från en autoriserad firma. Gör de jobb som tar mycket tid själv. Vi var själva byggansvariga men en kontollansvarig måste man ha. En erfaren kontrollansvarig har många lokala kontakter som man har mycket nytta av. Blev lite rörigt med mina bilder men bygget tog 3 år och vi gjorde väldigt mycket VVS själva. Montering av IKEA köket sparde vi mycket på.För tätskickt i våtutrummen och för el har vi anlitat auktoriserade hantverkare. VVS i övrigt har vi gjort mycket själva.
 
  • Modernt duschutrymme med glasdörrar, vita kakelväggar och mörkbruna golvplattor i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalett och handfat i vitt, skåp, kaklade väggar, mörkt klinkergolv, genomskinligt fönster med grönska utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt badrum med vita kakelväggar, handdukstork, toalett, handfat, och grått klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus, takstolar med isoleringsmaterial och synliga elledningar under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med blåa elrör och gråa flexrör under uppbyggnad inomhus, isolering synlig, träbjälkar, spånplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt, grått kök med vita kakelplattor, kylskåp, mikrovågsugn och ugn, renovering pågår, skyddspapper på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
2Bygg
  • Laddar…
Glömde att vi gjorde av med 200 meter slang med dubbla nätverkskablar i. Visst trådlöst är bra men kabel är bäst.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
En sak att fundera över ang alla olikheter som tas upp i denna tråd och andra är att det finns regelverk för husbyggande men det är ju så att landets alla kommuner tolkar dom rätt olika.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S svestr skrev:
Glömde att vi gjorde av med 200 meter slang med dubbla nätverkskablar i. Visst trådlöst är bra men kabel är bäst.
Husbygget tog som 3 sagt år. Kräver många timmar i hantverksjobb. Vi har gjort en hel del av det enklare jobbet som kostar timmar. Vi har haft en VVS-firma här för att instalera värmepump. Men då alla genomföringar för vatten i våtutrymmen och kök var klara så fanns det inte så många timmar att fakturera då allt redean var gjort. Om man är lite fräck så kan man ju även dra vissa vp rör för el som man glömde, bara elektrikern är nöjd med det. Finns många ställen i byggnadsnämndens kontrollplan där man kan skriva in sig själv som ansvarig. Dom kan inte neka dig till det så länge du utför jobbet på ett fackmannamässigt sätt. Ett stort eget ansvar dock
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
En sak att fundera över ang alla olikheter som tas upp i denna tråd och andra är att det finns regelverk för husbyggande men det är ju så att landets alla kommuner tolkar dom rätt olika.
Vi hade rätt tuffa krav från Sandvikens kommun. Hela systemet verkar uppbygt på att man inte kan eller får göra något själv. Man får göra rätt mycket själv så länge man tar reda på hur det ska utföras och följer lagar och regler.
 
T TommyC skrev:
Vattenskador uppstår inte om man gör jobbet på rätt sätt. Läs på tills all osäkerhet är borta.
Jag håller med dej i princip, men man ska ju komma ihåg att sättet att bygga våtutrymmen och reglerna har ändrats säkert typ 100ggr sen mitt hus byggdes,..

Mitt badrum är byggt 1976 och besiktningsmannen (vid köpet) bara suckade och räknade upp en massa felaktiheter, och sa sen "men så byggde man ju då", och la till att "Och uppenbarligen var det bra gjort för det håller fortfarande tätt, men du ska vara medveten om att den tekniska livslängden uppnåddes redan på 80-talet."
 
GlennB GlennB skrev:
Jag håller med dej i princip, men man ska ju komma ihåg att sättet att bygga våtutrymmen och reglerna har ändrats säkert typ 100ggr sen mitt hus byggdes,..

Mitt badrum är byggt 1976 och besiktningsmannen (vid köpet) bara suckade och räknade upp en massa felaktiheter, och sa sen "men så byggde man ju då", och la till att "Och uppenbarligen var det bra gjort för det håller fortfarande tätt, men du ska vara medveten om att den tekniska livslängden uppnåddes redan på 80-talet."
Många åsikter. Inga fler kommentarer här. Jag slutar nu. Vill trådskaparen veta mer. Begär en direkt kontakt med mig.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag håller med dej i princip, men man ska ju komma ihåg att sättet att bygga våtutrymmen och reglerna har ändrats säkert typ 100ggr sen mitt hus byggdes,..

Mitt badrum är byggt 1976 och besiktningsmannen (vid köpet) bara suckade och räknade upp en massa felaktiheter, och sa sen "men så byggde man ju då", och la till att "Och uppenbarligen var det bra gjort för det håller fortfarande tätt, men du ska vara medveten om att den tekniska livslängden uppnåddes redan på 80-talet."
Jag har som sagt byggt om ca 300 badrum (handikappsanpassningar). De äldsta byggda på 40-talet och framåt. Det är ovanligt med fuktskador. Tyvärr är det sedan 90-talet försäkringsbolagen som hittar på en massa krav helt i onödan oftast.
 
S svestr skrev:
Många åsikter. Inga fler kommentarer här. Jag slutar nu. Vill trådskaparen veta mer. Begär en direkt kontakt med mig.
Skönt, då kanske andra kan få en syl i vädret
 
R
S svestr skrev:
Vi hade rätt tuffa krav från Sandvikens kommun. Hela systemet verkar uppbygt på att man inte kan eller får göra något själv. Man får göra rätt mycket själv så länge man tar reda på hur det ska utföras och följer lagar och regler.
Har du typ följt säker vatten?
 
H Hegge_ skrev:
Upplevde själv inte att det var något problem. Finns monteringsbeskrivningar för alla tänkbara vvs-grejer. T.ex. en vattetkoppling finns det instruktioner på exakt hur den skall dras för att göra det korrekt.
Men visst, det beror givetvis på hur man är som person.
Trots allt kan du inte ha varit så kunnig, eftersom du fick en vattenskada.
Eller, om du menar att du inte fått någon vattenskada, så kan du ju ju inte ha en aning om det var några problem, eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.