D Daniel 109 skrev:
Man får inte vara närstående eller anställd av byggaren. Men man får vara närstående eller byggherre själv som kontrollansvarig vad jag förstår.
Byggnadsnämnden bedömer lämplighet vid beslut. Sedan kan det vara svårt att vara närstående. Jag hade ett projekt en gång där jag inte kunde skriva ut mitt intyg pga. en avvikelse vilket ledde till att inte slutbesked utfärdades och byggnaden kunde tas i bruk. Där och då var det tufft eftersom det var en vän till mig som inte kunde flytta in som planerat. (Vi är fortfarande vänner).
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Rejäl: Man får inte vara närstående eller anställd av byggaren. Men man får vara närstående eller byggherre själv som kontrollansvarig vad jag förstår.

Asf: Hur kan du få uppdrager från ditt AB om det inte är det som är byggherre?
Låter vettigt..
 
  • Gilla
Jo1234
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Rejäl: Man får inte vara närstående eller anställd av byggaren. Men man får vara närstående eller byggherre själv som kontrollansvarig vad jag förstår.

Asf: Hur kan du få uppdrager från ditt AB om det inte är det som är byggherre?
Jag och min fru är Byggherre, KA uppdraget utförs från mitt bolag, Totalentreprenör är upphandlad där har vi inga relationen utan endast referenser,
 
  • Gilla
Jo1234 och 1 till
  • Laddar…
Jag orkar inte läsa igenom allt, jag byggde vårat hus själv 2004/05 VVS vatten Golvvärme, vattenmantlad kamin, installerade frånluftvärmepump. Jag har inga certifikat, ingenting...
Bytte värmepumpen efter 14 år, allt annat funkar 3 badrum och inga lekage i badrummen...
Du gör vad du vill i ditt hus, och behöver du göra om, ja då gör du det... det är inte mer med det.
Det gäller att inte ha tummen mitt i näven....
 
R Rejäl skrev:
En kontrollansvarig får inte vara KA för sitt egna projekt. En KA måste ha en självständig ställning i förhållande till byggherren, med detta menas att du får inte anlita en KA som arbetar i samma företag eller är släkt med dig.

[länk]
Informationen i den refererade källan är felaktig och har ställt till en del missförstånd i den här tråden avseende KA. Det korrekta är att KA ska ha en självständig ställning till den som utför arbetet, inte byggherren. Alltså kan byggherren vara KA i sitt eget projekt så länge hen inte utför arbete själv.

Korrekta uppgifter finns hos Boverket: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...cessen/kontrollansvariga-och-deras-uppgifter/
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
J Jo1234 skrev:
Informationen i den refererade källan är felaktig och har ställt till en del missförstånd i den här tråden avseende KA. Det korrekta är att KA ska ha en självständig ställning till den som utför arbetet, inte byggherren. Alltså kan byggherren vara KA i sitt eget projekt så länge hen inte utför arbete själv.

Korrekta uppgifter finns hos Boverket: [länk]
Ja jag har förstått det, inte ens kommunerna vet detta då vi fick till oss att man inte fick vara sin egna KA men nu har jag koll på det..,
 
  • Gilla
Jo1234
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja jag har förstått det, inte ens kommunerna vet detta då vi fick till oss att man inte fick vara sin egna KA men nu har jag koll på det..,
Kommunen kan inte alltid regler och tolkar på olika sätt.
 
  • Gilla
Jo1234 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja jag har förstått det, inte ens kommunerna vet detta då vi fick till oss att man inte fick vara sin egna KA men nu har jag koll på det..,
Ibland får man lite försynt upplysa även kommunala tjänstemän om regelverket… 🤓
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har visserligen byggt om ca 300 badrum. Jag är byggmästare, men bara byggnadsingenjör, alltså inte snickare, rörmokare mattläggare eller målare. Jag har byggt 6 hus i egen regi, några från grunden, helt ensam.
Jag har även arbetat med vattenskador. Det krävs inget sertifikat för något av det, och alltså inget för rörmokeri.
Jag var, innan de gjorde om det, godkänd som Ansvarig Arbetsledare för alla typer av byggnader i Sverige.
Jag har alltid varit KA för mina egna byggen.
Jag har aldrig varit med om att försäkringsbolagen har haft något att invända efter en vattenskada. De har aldrig kollat vem som gjort jobbet.
Såvida inte allt har ändrats de senaste 10 åren, så får man göra jobbet själv. Man får stå ansvarig för jobbet och försäkringsbolagen ifrågasätter aldrig vem som utförde jobbet, när någon drabbas av vattenskada.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
2 2Bygg skrev:
Alltså dra vattenrör montering av våtrumsmatta, våtrumstapet ,toastolen handfat badkar osv..
Om du bygger platta på mark. Anlita en firma som bygger husgrunden och drar upp alla rör på rätt plats. Om det är en kompetent firma som bygger grunden så installerar dom även rören för golvvärmen. Det lönar sig inte att göra det själv. Trots det kom inte alla rör upp på exakt rätt plats. Fick flytta på 3 väggar några centimeter.
 
  • Grundläggning för byggnation med isolering och rör, nivelleringsinstrument i förgrunden, naturlig landbygdsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S svestr skrev:
Om du bygger platta på mark. Anlita en firma som bygger husgrunden och drar upp alla rör på rätt plats. Om det är en kompetent firma som bygger grunden så installerar dom även rören för golvvärmen. Det lönar sig inte att göra det själv. Trots det kom inte alla rör upp på exakt rätt plats. Fick flytta på 3 väggar några centimeter.
Sparade mycket på att bygga innerväggarna själva.
 
  • Inomhus byggarbetsplats, träväggar, byggställning, isolermaterial, ej färdig konstruktion, ljusa fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi drog inte rören för ventilationen själva men vi installerade och isolerade FTX aggregatet.
 
  • Under konstruktion inomhus, träväggar, isolering synlig, stegar, fönster med utsikt utomhus, byggmaterial spridda omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
FTX på vind
 
  • Vindsutrymme med träbjälkar, hiss mekanism. Ombyggnation, modernisering, ventilation, ljus, ingen inredning, opolerad finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Den du får fråga är ditt försäkringsbolag för blir det en läcka så kan det bli tufft ekonomiskt..
Det finns ingen lag som säger att man måste vara certifierad eller liknande..
2 2Bygg skrev:
Alltså dra vattenrör montering av våtrumsmatta, våtrumstapet ,toastolen handfat badkar osv..
Inga problem (inte heller försäkringsmässigt, det är bara skrämsel), enda kravet är att det ska vara ”fackmannamässigt” gjort. Förbered dig väl, köp material och verktyg av rimlig kvalitet och läs på ordentligt vad som gäller, allt finns på nätet tex gvk.se). Tänk dock på att det tar ganska mycket tid om man inte är så van (särskilt flytspackel, tätskikt och kakel), det kan vara en idé att låta proffs göra åtminstone de mest tidskrävande momenten och istället jobba några timmar extra på ditt ordinarie jobb. Å andra sidan, om du är noga, så kan resultatet bli bättre om du gör det själv, än någon som har lite för bråttom.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Alla rvattenrör drog vi själva genom väggen där dom skulle komma ut. I bilden delar Vatette från Rinkabyrör. Vatett har mycket bra information på sina sidor.
 
  • Träställning med elektriska installationskomponenter, kabelskyddsrör och uttag, i en konstruktionsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.