P PappasHammare skrev:
Oj vad ni är på... Ring och fråga om ni inte tror på det.
Att Googla är inte att veta.
Men här är bilder på själva texten...
Läs sista meningen.....
[bild]
[bild]
Detta gäller alltså en tilläggsförsäkring Allrisk. Det är inte den vanliga VillaHem alltså utan för att kunna få ersättning för saker som den vanliga inte täcker.

Lite som MER försäkring på bilen, som täcker krock med vilt även utan en helförsäkring. Inte helt orimligt med högre krav på sådana försäkringar.

Kanske ska ta och läsa rubrikerna i papperna du fotar väl valda delar av också?
 
Vad ersätter försäkringen?
Tilläggsförsäkringen består av fem delar:
Plötslig och oförutsedd händelse.
Takläckage.
Utökat skydd för yt- och tätskikt vid läckageskada.
Minskat åldersavdrag.
Självriskförmån.
 
Vattenskador uppstår inte om man gör jobbet på rätt sätt. Läs på tills all osäkerhet är borta. Använd bara komponenter som har en begriplig monteringsanvisning. Läs alla monteringsanvisningar före köp. Saknas monteringsanvisning så är det fel val av komponent. Använd bara välkända fabrikat som håller hög kvalité t ex klämringskopplingar från Vatette inte Biltema. Köp eller hyr en provtryckningspump och testa det färdiga resultatet. Fotografera under arbetets gång.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
En kontrollansvarig får inte vara KA för sitt egna projekt. En KA måste ha en självständig ställning i förhållande till byggherren, med detta menas att du får inte anlita en KA som arbetar i samma företag eller är släkt med dig.

[länk]
Jag är Kontrollansvarig enl PBL i vårt projekt. Byggherren föreslår Kontrollansvarig sedan är det Kommunen som godkänner Kontrollansvarig. Kommunen såg inga tveksamheter med mig som Kontrollansvarig. Vi har köpt på Totalentreprenad (ABS18) och tillsammans med entreprenör och projektörer upprättar kontrollplan som även den har godkänts av kommunen. Viktigt att lägga till är att vi inte gör något i entreprenaden själva samt att vi har delat upp på ett fyrkantigt sätt. Jag utför mitt KA uppdrag och min fru sköter övrigt gällande kommunikation med entreprenör. Som kontrollansvarig så är uppgiften att bistå Byggherren så att bygglov följer beslutet samt att säkerställa övrigt för projektet i PBL, inte kontrollera entreprenörens egenkontroll det är något helt annat.
 
2 2Bygg skrev:
Alltså vi bygger själv. Nytt hus. Krävs det certifiering? Räcker inte med Egenkontroll?
För många år sedan så kollade jag med mitt F-bolag vad som gällde när jag inte kunde få tag på någon som var intresserad av att sätta våtrumsfolie och fixa rördragning i min lilla tvättstuga.
Svaret var att det skulle göras fackmannamässigt enl dagens standard o tillverkarens instruktioner men att det inte behövde utföras av plattsättare o rörmockare för att försäkringen skulle gälla. Hon rekommenderade att dokumentera o fota de olika momenten.
Hon nämde oxå att de som försäkringsbolag hade försäkringen/avtalet med mig o inte med ev hantverkare som jag anlitat. Detta betydde att OM det uppstod en skada så gjorde man en bedömning om det fanns några felaktigheter som skulle påverka deras ersättning till mig o det oavsett om jag gjort det själv eller anlitat en firma. Sedan så var det upp till mig att driva skadeståndskrav emot företaget ifråga.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
A asf skrev:
Jag är Kontrollansvarig enl PBL i vårt projekt. Byggherren föreslår Kontrollansvarig sedan är det Kommunen som godkänner Kontrollansvarig. Kommunen såg inga tveksamheter med mig som Kontrollansvarig. Vi har köpt på Totalentreprenad (ABS18) och tillsammans med entreprenör och projektörer upprättar kontrollplan som även den har godkänts av kommunen. Viktigt att lägga till är att vi inte gör något i entreprenaden själva samt att vi har delat upp på ett fyrkantigt sätt. Jag utför mitt KA uppdrag och min fru sköter övrigt gällande kommunikation med entreprenör. Som kontrollansvarig så är uppgiften att bistå Byggherren så att bygglov följer beslutet samt att säkerställa övrigt för projektet i PBL, inte kontrollera entreprenörens egenkontroll det är något helt annat.
Bara o gratulera att kommunen lät dig vara KA. för en KA får inte ha någon närstående ställning eller vara byggherren själv det är hela poängen med systemet..samt att man behöver vara certifierad som kontrollansvarig…

En kontrollansvarig får inte vara KA för sitt egna projekt. En KA måste ha en självständig ställning i förhållande till byggherren, med detta menas att du får inte anlita en KA som arbetar i samma företag eller är släkt med dig.
En kontrollansvarig ska enligt PBL:

  • Hjälpa byggherren med att upprätta kontrollplan

  • Se till så att kontrollplanen följs och att alla kontroller utförs.

  • Informera byggherren och även meddela byggnadsnämnden om man inte följer de handlingarna som man lämnat in till kommunen för bygglovet och startbeskedet.

  • Den kontrollansvariga ska delta vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens arbetsplatsbesök.

  • Dokumentera sina byggplatsbesök och skriva ett protokoll som kan behövas för utvärderingen inför slutbeskedet.

  • Lämna ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked

Om en kontrollansvarig inte utför sina uppgifter enligt kraven ovan, ska byggherren meddela byggnadsnämnden..
 
J Jo1234 skrev:
Du kan inte vara kontrollansvarig (KA) om du inte är certifierad. I den gamla plan- och bygglagen (till maj 2011) kunde kommunen godkänna dig som kvalitetsansvarig (KA).
Jag är Certifierad Kontrollansvarig K i Kiwa och är Kontrollansvarig i vårt projekt, det är kommunen som gör bedömningen och godkänner.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
2 2Bygg skrev:
Alltså vi bygger själv. Nytt hus. Krävs det certifiering? Räcker inte med Egenkontroll?
Så länge du följer alla regler är det ok, men vad står i kontrollplanen av din KA. Antagligen behöver du gvk cert för ett slutbesked
 
R Rejäl skrev:
Bara o gratulera att kommunen lät dig vara KA. för en KA får inte ha någon närstående ställning eller vara byggherren själv det är hela poängen med systemet..samt att man behöver vara certifierad som kontrollansvarig…

En kontrollansvarig får inte vara KA för sitt egna projekt. En KA måste ha en självständig ställning i förhållande till byggherren, med detta menas att du får inte anlita en KA som arbetar i samma företag eller är släkt med dig.
En kontrollansvarig ska enligt PBL:

  • Hjälpa byggherren med att upprätta kontrollplan

  • Se till så att kontrollplanen följs och att alla kontroller utförs.

  • Informera byggherren och även meddela byggnadsnämnden om man inte följer de handlingarna som man lämnat in till kommunen för bygglovet och startbeskedet.

  • Den kontrollansvariga ska delta vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens arbetsplatsbesök.

  • Dokumentera sina byggplatsbesök och skriva ett protokoll som kan behövas för utvärderingen inför slutbeskedet.

  • Lämna ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked

Om en kontrollansvarig inte utför sina uppgifter enligt kraven ovan, ska byggherren meddela byggnadsnämnden..
Jag förstår dig inte. Kontrollansvarig ska vara lämplig för uppgiften samt certifierad och Byggnadsnämnden gör en bedömning att jag är lämplig.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Håller med till fullo! Däremot ska man inte räkna med att alla har förmågan att göra detta. Exempelvis tätskikt finns finfina instruktioner, även det mesta när det gäller VVS. Däremot saknas mycket kring "sunt förnuft" i beskrivningar. Vilka avstånd, mått osv som är lämpliga exempelvis hur mycket plats man behöver runt om en toa-stol. Mängder med såna detaljer saknas i det som går att läsa sig till.

Det kräver att man inte är alldeles lengräddad, kan tänka logiskt, har tid, ork och förmåga att fundera igenom alla detaljerna innan man börjar spika. Man brukar väl säga att det tar 2-3 hus innan man gjort alla misstagen.

Med det sagt, grabbarna i klassen som gick vidare till bygg var inte de största begåvningarna. Klarar du att utföra resten av bygget så klarar du garanterat av våtrum också! Det gäller att läsa på noga, välja ett system med bra kundservice (så kan du få svar på frågor), jobba lugnt och vara noggrann. Systemen är gjorda för att monteras av alltifrån den slarvigaste ackord-jobbaren till den noggrannaste hemmapularen så det ska mycket till för att det blir så fel att det går åt skogen.

Och dokumentera allt du gör med foto!

Kontaktade också Länsförsäkringar innan vi gjorde vårt första badrum, de sa bara att "gör enligt instruktioner och dokumentera. Hade vi inte kunnat försäkra badrum där inte allt är gjort 100% av hantverkare hade vi inte kunnat försäkra något hus i landet".
Vilken härlig syn på hantverkare...
 
A asf skrev:
Jag är Kontrollansvarig enl PBL i vårt projekt. Byggherren föreslår Kontrollansvarig sedan är det Kommunen som godkänner Kontrollansvarig. Kommunen såg inga tveksamheter med mig som Kontrollansvarig. Vi har köpt på Totalentreprenad (ABS18) och tillsammans med entreprenör och projektörer upprättar kontrollplan som även den har godkänts av kommunen. Viktigt att lägga till är att vi inte gör något i entreprenaden själva samt att vi har delat upp på ett fyrkantigt sätt. Jag utför mitt KA uppdrag och min fru sköter övrigt gällande kommunikation med entreprenör. Som kontrollansvarig så är uppgiften att bistå Byggherren så att bygglov följer beslutet samt att säkerställa övrigt för projektet i PBL, inte kontrollera entreprenörens egenkontroll det är något helt annat.
Vem är byggherre?
 
tommib tommib skrev:
Det är skitlätt om man är bara lite praktiskt lagd och läskunnig. Alla tillverkare av tätskiktssystem har instruktionsvideos som visar hur man gör.

Det som kan vara svårt är när man har en befintlig konstruktion som man ska försöka knyckla in i sin plan eller göra något rimligt snyggt med. Det kräver en del talang samt att ha sett lite olika lösningar förut. Men nybygge, där man sätter sakerna där man vill ha dem direkt? Plättlätt i jämförelse.

Har man tummen mitt i handen och det mest komplicerade man byggt tidigare är ett pepparkakshus så är det nog bra att ta in hjälp.
Pepparkakshus kan fan va nog så svårt att få å stå😂
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
A asf skrev:
Jag förstår dig inte. Kontrollansvarig ska vara lämplig för uppgiften samt certifierad och Byggnadsnämnden gör en bedömning att jag är lämplig.
Jag har fått till mig att man inte får vara KA i sitt egna eller vänners och familjs byggen då Den kontrollansvarige måste ha en självständig ställning. Det betyder till exempel att han eller hon inte får vara nära släkt med den som utför åtgärden eller arbeta på samma företag.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/kontrollansvarig/

Men att du har fått är väl bra för dig men vi fick inte använda en jag jobbade med i samma bolag ens😢
 
Timmerhus lejon Timmerhus lejon skrev:
Så länge du följer alla regler är det ok, men vad står i kontrollplanen av din KA. Antagligen behöver du gvk cert för ett slutbe
D Daniel 109 skrev:
Vem är byggherre?
Jag och min fru är Byggherre och KA uppdraget har jag från mitt AB. Jag är en fyrkantig person och får det att fungera bra. Vi har varit tydliga i processen med entreprenören och även Bygglov innan vi hade tekniskt samråd. Jag utför självklart uppdraget utifrån Kontrollplanen och de punkter i PBL som vi har med, skriver och dokumenterar mina besök samt även aviserat en kvalitetsbrist gällande ändring av K handling till Byggnadsnämnden.
 
Rejäl: Man får inte vara närstående eller anställd av byggaren. Men man får vara närstående eller byggherre själv som kontrollansvarig vad jag förstår.

Asf: Hur kan du få uppdrager från ditt AB om det inte är det som är byggherre?
 
  • Gilla
Jo1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.