F fribygg skrev:
Vad tycker du Àr lagom temperatur nÀr elen Àr billig?
15 grader inomhus i bostaden sÄhÀr 256Är efter Cronqvist förbÀttrande av kakelugnen tycker jag lÄter hemskt, det Àr ju inte svÄrt att elda eller ackumulera vÀrme sÄ det rÀcker ett halvt dygn.
😄 Fullt rimlig frĂ„ga. Beror pĂ„ viket rum. Sovrum och arbetsrum, kanske 18-19 grader. LĂ€ttare att sova och tĂ€nka nĂ€r det inte Ă€r alltför varmt.
Kök, kanske 20-21. TV-rum allt frĂ„n 15-25, dĂ„ man Ă€ndĂ„ sitter stilla. Det gĂ„r dĂ„ enkelt att sitta under mysiga filtar eller i shorts. TillĂ€ggas bör kanske att jag dock inte ogillar vĂ€rme, sĂ€rskilt inte frĂ„n sol, dĂ„ jag gĂ€rna sitter i gassande sol, upp till ca 30. Detta Ă€ven för att Ă€ta mat, vilket vissa inte verkar gilla. Oklart för mig varför. 😄
SĂ„ till frĂ„gan varför jag inte eldar eller lagrar energi frĂ„n natt till dag: För att jag inte Ă€nnu fĂ„tt tummen ur att komma igĂ„ng med resten av vĂ€rmesystemet. Köpt ackumulatortank, solvĂ€rmepaneler och luft-vatten vĂ€rmepump i somras. Även köpt en Keddy, men den ger ju bara direkt vĂ€rme. DĂ€rför jag lĂ€ser denna givande trĂ„d.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fel uppgift ang nÀtavgifter.
RÀtt Àr en dryg krona per kWh.
ElanvÀndning mÄnad för mÄnad, kostnadsberÀkning, energiskatt och total kostnad för september 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett sÀtt att minska förbrukningen av Àr att passa pÄ nÀr bakugnen Àr varm.
 
  • TĂ€ljstenkamin med öppen brĂ€nnkammare, ved, inredning av rustik stil, trĂ€golv, och inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bröd bakas i ugn pĂ„ bakplĂ„tspapper; vissa Ă€r mörka uppĂ„t.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand hĂ„ller en smörgĂ„s, hunden ser upp förvĂ€ntansfullt. Inomhusmiljö, fokus pĂ„ mat och husdjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Ett sÀtt att minska förbrukningen av Àr att passa pÄ nÀr bakugnen Àr varm.

Min avund Àr avgrundsdjup....

Hur bra Àr den pÄ att baka pizza?
 
GÄr utmÀrkt.
 
Endera dagen stÀller jag in en gjutjÀrnsgryta med Àlgkött o annat mumsigt.
Detta utan att elda i bakugnen, blir tillrÀckligt varmt ÀndÄ för ett lÄngputtrande över natten.
Har Àven gjort tjÀlknöl... Men nu om dagarna Àr kaminen oftast för varm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Nej, Luft/Luft sitter i samma rum och se mitt inlÀgg ovan, har provat och det ger bra resultat.


/Jocce
Sorry!
DĂ„ fattade jag bilden helt fel!
 
K Klass0n skrev:
Sorry!
DĂ„ fattade jag bilden helt fel!
Luft/Vatten sitter i andra Ànden. Luft/Luft sitter i samma rum.


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Luft/Vatten sitter i andra Ànden. Luft/Luft sitter i samma rum.


/Jocce
Tack, dĂ„ trillade polletten Ă€ntligen ner! 🙂
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Gjort sÄ sen 2002.

Och glöm inte att avgifter för el bestÄr av tvÄ delar...
Blir totalt sett hutlöst dyrt.

Betalade för oktober totalt dryga 3 kr/kWh för hushĂ„llsel och varmvattenberedaren😝
Inte funderat pÄ att installera en vÀrmepumpsberedare? DÄ kan du ju indirekt vÀrma ditt varmvatten med ved. I och med att vÀrmepumpsberedaren vÀrmevÀxlar den veduppvÀrmda rumsluften till vattnet.
 
Ja, det vore nĂ„got👍
 
Förberett för dÄliga tider.

Elverk som bl a fixar vatten.

Gjort en insats av r f, som passa i bakugnen. Har alltsÄ varmvatten om det krisar sig.
 
  • Gilla
Lenam
  • Laddar…
Inte lÀst alla inlÀgg men. Vi har en luftvÀrmepump, en kamin och en kakelugn. 90 kvadrat, dÄligt men inte obefintligt isolerat. El till varmvatten. 2 vuxna.

Sept. 357 kWh
Okt. 539 kWh
Nov. 798 kWh

En fördel med LLV Ă€r att man har koll. Antingen Ă€r den pĂ„ eller av (finns ju mellanlĂ€gen ocksĂ„) Jag kör mycket med timern. Har den oftast pĂ„ fullt eller inte alls. Är det sĂ€g över 4 plus vĂ€rmer den hela huset sjĂ€lv. Är det kallare eldar jag pĂ„ kvĂ€llarna Ă€r det flera minus eldar jag sĂ„ mycket jag orkar typ.

Första hela Äret med kamin och tror vi kommer strax under 7000 kWh. Före kaminen var det ca 10 000 kWh per Är. Sen har en person flyttat in sÄ medeltemperaturen har gÄtt upp en del inne.. Men kör jag ingen elvÀrme blir det vÀl max runt 40 kWh per dag om LLV gÄr konstant. Ska man ha det varmt med el och LLV (som inte alls rÀcker i -10 i vÄrt fall) blir det snabbt över 100 kWh pre dag.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Du fÄr nog bara 8kw sporadiskt frÄn en kamin.
Nu har jag inte mÀt och vet inte hur det skulle gÄ till men min kamin har en mÀrkeffekt pÄ 7 kW. Jag tror det Àr ganska rimligt. Sen ger den ju naturligtvis inte mer vÀrme Àn man stoppar in ved men fyllar man den var eller varannan timme tror jag inte 7 kW Àr sÄ konstigt. Man kan naturligtvis vÀga veden och rÀkna snitt under en kvÀll eller sÄ iofs..
 
Ska man rÀkna pÄ vedeldning kontra vÀrmepump sÄ Àr det ju helt avhÀngigt elpris och vad man betalar för veden om den ska köpas.
Att betala runt 1000 kronor per kubik för ved tror jag blir mycket svÄrt att göra till en bra affÀr jÀmfört med en effektiv vÀrmepump.
Kan dÀremot jobba med veden sjÀlv och slippa köpa den sÄ Àr det en helt annan sak och kan spara in mycket pÄ utgifterna för uppvÀrmning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i trÄden
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.