J Jeppson skrev:
Värt att notera är att VF gjort stora nedskrivningar under året.
Jo men det gäller då posten "distribution" när vi diskuterar elnät och Vattenfall.
Sen ska man då hitta samma sak i EON Sveriges redovisning inkl vad man fört över till moderbolaget i Tyskland, för lat att leta efter EONs.

Det här måste ju Energimarknadsinspektionen ha råkoll på och att inte energibolag bollar siffror mellan olika poster om de äger både produktion och elnät.
 
N
R RetepG skrev:
Herrejäklar, jag som höll på att trilla av stolen när jag såg Vattenfalls höjningar till nästa år. Med enorma vinsterna dessa bolag gör så kan det inte vara ok att ta sådana ockerpriser för något man måste ha. Jag är för en öppen marknad rent generellt, men detta är ju löjligt.
Du får inte jämföra med priserna under perioden 1/7-31/12 eftersom man gjort en tillfällig sänkning under den perioden.
Fast jämför man med perioden t.o.m. 30/6 innebär det en höjning med drygt 11 % och det räcker ju mer än väl.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Fast jämför man med perioden t.o.m. 30/6 innebär det en höjning med drygt 11 % och det räcker ju mer än väl.
Jo men Vattenfall kanske kan visa att de ökade kostnaderna härrör från att förstärka elnätet för solcellsinstallationer och elbilsladdningar? Så det ena ger det andra....
 
P paralun skrev:
Jo men det gäller då posten "distribution" när vi diskuterar elnät och Vattenfall.
Sen ska man då hitta samma sak i EON Sveriges redovisning inkl vad man fört över till moderbolaget i Tyskland, för lat att leta efter EONs.

Det här måste ju Energimarknadsinspektionen ha råkoll på och att inte energibolag bollar siffror mellan olika poster om de äger både produktion och elnät.
Ja, någon form av reglering skulle behövas då jag anser att el är en samhälls kritisk funktion.

Orkar inte heller leta efter EON:s kvartalsrapport men misstänker att de gör övervinster som vanligt..
 
J Jeppson skrev:
Ja, någon form av reglering skulle behövas då jag anser att el är en samhälls kritisk funktion.

Orkar inte heller leta efter EON:s kvartalsrapport men misstänker att de gör övervinster som vanligt..
Jo det är ju därför vi har Energimarknadsinspektionen och att inte monopol ska kunna ta ut övervinster.
En myndighet styrs då politiskt men här finns det nog gamla "brister".
https://ei.se/
 
  • Gilla
DaLundh och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att Ei inte gör nåt åt saken..
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
N
J Jeppson skrev:
Problemet är att Ei inte gör nåt åt saken..
De har väl försökt några gånger men förlorat i domstol som dömt till elbolagens fördel.
Alltså är det lagstiftningen som behöver ändras = en uppgift för våra "kära" politiker.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Problemet är att Ei inte gör nåt åt saken..
De behöver kanske en "spark i baken" av nuvarande styre?

Sen kan jag tänka mig att det är ett massivt regelverk inkl EU-avtal som styr vad man kan göra åt den här saken men en sådan enkel sak som att alla elnätsbolag måste definiera sina avgifter likadant måste man klara av. Kollade lite bland EON's överklaganden och en sak är vilken realränta som ska användas är oklart osv.
EON's intäktsram är då från 2020 till 2023, ett antal dokument om hur det här fungerar.
https://ei.se/bransch/reglering-av-...13246f1d17c&sv.url=12.5d6370d1784af9360f1ca7d
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Jag kan tycka det är okej att blanda in statens avgifter. Eftersom diskussionen har gått från Eons brutala avgifter till alla nätleverantörers avgifter. En naturlig fortsättning. Men det är bara är bara lilla jag.

Min lösning på problemet är att staten tar över ansvaret. Jag tycker inte det är så hemskt att staten äger det. Vi har ändå en slags monopol situation idag. självklart ska leveransen av el fortsätta vara konkurrens utsatt

Finns det bättre förslag?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Du får inte jämföra med priserna under perioden 1/7-31/12 eftersom man gjort en tillfällig sänkning under den perioden.
Fast jämför man med perioden t.o.m. 30/6 innebär det en höjning med drygt 11 % och det räcker ju mer än väl.
Aah, ok, det visste jag inte. Då var det inte en höjning på 70% då som jag trodde. :)

Jag hade funderingar på att gå upp från 20 till 25A men så såg jag det som jag trodde var höjningen.
 
R RetepG skrev:
Aah, ok, det visste jag inte. Då var det inte en höjning på 70% då som jag trodde. :)

Jag hade funderingar på att gå upp från 20 till 25A men så såg jag det som jag trodde var höjningen.
Eon Syd tillfällig sänkning till 13,8 öre under andra halvåret 2023 som enligt prislistan skulle varit 26,45 öre, som blir 28,90 öre från 1:a jan.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Min lösning på problemet är att staten tar över ansvaret.
Staten skulle kunna vara mycket tuffare i styrningen av prisnivån, det skulle vara mycket värt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H
I Ironside skrev:
Hej,

Tyvärr bor vi i ett hus som är anslutet till E.ONs elnät. Vi flyttade hit 2016, sedan dess har de kontinuerligt höjt priserna, ofta med motiveringen att vi får vara med och utveckla framtidens elnät.

Under de senaste månaderna har elkostnaden legat på ett par hundra kronor, medan kostnaden för elnätet har överstigit tusenlappen.

2024 kommer de att införa nya prishöjningar, vilket innebär en ökning med strax över 9% både för abonnemangsavgiften och överföringsavgiften. Vi har 16 A, och om man skulle använda 17 000 kWh per år, innebär det en höjning från 18,887 till 20,638 kronor. Jämför vi detta med en mindre aktör, till exempel ett kommunalt elnät, så kan det vara över 4000 kr billigare per år.

E.ON har skickat tillbaka cirka 25 miljarder kronor till sitt ägarbolag i Tyskland under en tioårsperiod. Samtidigt påstår de att en stor del av vinsterna återinvesteras i nätet. De hävdar att de investerar 15 miljarder kronor under fyra år och planerar att fortsätta investera 5 miljarder varje år.

Energimarknadsinspektionen, som är tänkt att se till att priserna är rimliga, verkar inte ha någon större åsikt eller inflytande i frågan. Man konstaterar bara att priserna för elnät stigit mer än mycket annat.

Självklart ska elnätet byggas ut, men det måste ske på ett rimligt sätt, men vinsterna bör vara reglerade. Man kan tycka att en så viktig infrastruktur som elnät bör skötas av staten eller kommunen, snarare än privata bolag. Eventuella vinster bör återgå till folket, och det bör inte finnas ett vinstdriv i en sådan här verksamhet.

Vanligtvis bryr man sig inte om vilket elnät ett hus i Sverige är anslutet till, men vi kommer att lägga större vikt vid detta i framtiden.

Kan vi konsumenter verkligen inte göra något annat än att knyta näven i fickan?

[länk]
EON vi hade dem något år, det kom 2 fakturor varje månad, 1 av dessa fakturor var beräknad förbrukning och 1 faktura skulle betalas. En gång gjorde vi fel och betalade den fakturan som var för beräknad förbrukning, vilket var ett högre belopp än slutliga fakturan då fick vi betala 50,00 extra. Det var rörigt värre, när vi avslutade, den månaden fick vi 18 st fakturor! Debet och kreditfakturor om vartannat. Med ett samtal med kundtjänst i slutet av vår kundtid var det iallafall en vettig människa som tog bort de 50,00 som debiterades för att vi betalat för mycket. Aldrig mer E.ON.
 
C
D Dilato skrev:
Staten skulle kunna vara mycket tuffare i styrningen av prisnivån, det skulle vara mycket värt.
Förmodligen, men jag tror samtidigt det är lite som med vinster i välfärden - det är nog en utopi att det skulle gå att få till ett helt vattentätt regelverk.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du menar den extra kapacitetsavgiften som gör att elen är dyrare i södra Sverige än i norra?
Det kallas överföringsavgift och eftersom jag tillhör E.on's nät och köper elen från Göteborg så är det inte mycket flaskhals nord-syd i den elen.
Men vi får ju betala även om elen tillverkas i söder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.