pacman42 pacman42 skrev:
Plus energiskatten.
Men den är samma oavsett nätleverantör...
 
Storsockret
Antewallgren Antewallgren skrev:
Sjukt! Jag betalar 2750kr / år för 20 A säkring. Umeå Energi.
Umeå Energi tar igen det på bredbandets nätavgift sen istället :D

Faktura för bredband, oktober 2023, månadsavgift 440 kr, moms 110 kr, totalt 550 kr.

(tillkommer alltså pengar till valfri leverantör sen, t.ex bahhof)
 
D Dilato skrev:
Men den är samma oavsett nätleverantör...
Jo, men det resulterar i att man måste betala 70öre/kWh även nu när elen är gratis och inte orsakar några negativa effekter av att den används.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu blandar du ihop nät och elproduktion. Näten är rena monopol som borde vara statliga. Produktionen däremot lämpar sig för en marknadsekonomi. Det öppnar upp för privata solpaneler och andra satsningar på kommersiell basis. Att handla över gränserna är också något som är samhällsekonomiskt lönsamt. Då kan produktionen ske där det är billigast.
Jovesst kan elen tillverkas där det är billigast, vilket borde vara Sverige. Men det hjälper ju föga då vi har marginalprissättning som höjer priserna. Så länge som resten av europa är i behov av dyrare alternativ än bår elframställning så sitter vi med röven i björnfällan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, men det resulterar i att man måste betala 70öre/kWh även nu när elen är gratis och inte orsakar några negativa effekter av att den används.
Det är ju sant, men tråden avser ju Eon och dess ohemula nätavgifter, så energiskatt eller moms som ju är samma oavsett nätleverantör är ju oväsentliga i just det avseendet.
Att staten gör att det kostar massor oavsett elpriset är en annan fråga.
Vem man ska rösta på för att ändra det vet inte jag, finns det ens något parti som vill ändra på sakernas tillstånd?
 
Storsockret Storsockret skrev:
Umeå Energi tar igen det på bredbandets nätavgift sen istället :D

[bild]

(tillkommer alltså pengar till valfri leverantör sen, t.ex bahhof)
Meh, jag betalar lika mycket för 300 Mbit!
 
D Dilato skrev:
Det är ju sant, men tråden avser ju Eon och dess ohemula nätavgifter, så energiskatt eller moms som ju är samma oavsett nätleverantör är ju oväsentliga i just det avseendet.
Att staten gör att det kostar massor oavsett elpriset är en annan fråga.
Vem man ska rösta på för att ändra det vet inte jag, finns det ens något parti som vill ändra på sakernas tillstånd?
Knappast och vi bör nog hålla isär ägandet och istället ha en riktig priskontroll av elnätsbolagen.

Sen är ju tyska EON ett jättebolag och EON Sverige en mycket liten marknad. En av EON's huvudägare är då tyska RWE.

Sen kan det förvilla oss svenskar att den internationella benämningen är E.ON SE.
https://en.wikipedia.org/wiki/E.ON
https://en.wikipedia.org/wiki/RWE
 
D Dilato skrev:
Men den är samma oavsett nätleverantör...
Jo, men det är lustigt att alla väljer att redovisa den olika. Min jätleverantör väljer att inkludera den, andra nämner hur stor den är men inkluderar den inte, ytterligare andra nämner bara att den finns men skriver inte ens ut hur stor den är.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men det är lustigt att alla väljer att redovisa den olika. Min jätleverantör väljer att inkludera den, andra nämner hur stor den är men inkluderar den inte, ytterligare andra nämner bara att den finns men skriver inte ens ut hur stor den är.
Jo men i sak borde det vara enkelt för en myndighet som ei.se att bestämma att så här ska olika avgifter redovisas för alla elnätskunder. Jag blir alltmer fundersam om den här myndigheten verkligen fungerar som tänkt? Deras huvuduppgift är ju att motverka att monopol tar ut för höga avgifter.
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
Herrejäklar, jag som höll på att trilla av stolen när jag såg Vattenfalls höjningar till nästa år. Med enorma vinsterna dessa bolag gör så kan det inte vara ok att ta sådana ockerpriser för något man måste ha. Jag är för en öppen marknad rent generellt, men detta är ju löjligt.
 
R RetepG skrev:
Herrejäklar, jag som höll på att trilla av stolen när jag såg Vattenfalls höjningar till nästa år. Med enorma vinsterna dessa bolag gör så kan det inte vara ok att ta sådana ockerpriser för något man måste ha. Jag är för en öppen marknad rent generellt, men detta är ju löjligt.
Vattenfall gör inga enorma vinster nuförtiden och du kan enkelt läsa deras delårsrapporter eftersom de är ett aktiebolag och måste redovisa kvartalsvis.
https://group.vattenfall.com/se/om-oss/vart-foretag/finansiellt/finansiella-rapporter
 
D Dilato skrev:
Det är ju sant, men tråden avser ju Eon och dess ohemula nätavgifter, så energiskatt eller moms som ju är samma oavsett nätleverantör är ju oväsentliga i just det avseendet.
Att staten gör att det kostar massor oavsett elpriset är en annan fråga.
Vem man ska rösta på för att ändra det vet inte jag, finns det ens något parti som vill ändra på sakernas tillstånd?
Jo, men jag ville belysa totalen på fasta avgifter. Många glömmer den biten och stirrar bara på elpriset. I min värld är hela kostnaden för att få elen till väguttaget det intressanta.
Men vem man ska rösta på är höljt i dunkel. Inget parti har aviserat någon lösning på problemet, tror inte dom bryr sig ens.
Sedan kan man diskutera varför man på den fria marknadens altare tillåter monopolsituation när det gäller elnäten. Som det ser ut idag skulle, teoretiskt, nätägarna kunna ge bort elen och höja näravgifterna istället. Dom kan med andra ord kompensera sig mot elpriset den vägen vilket jag tror att bl.a E.on gör. Elpriset var ju väldigt lågt i somras. E.on kommer nog att fortsätta höjningarna minst en gång om året framöver.
Situationen idag är ett verk av okunniga politiker som inte har viljan eller förmågan att se konsekvenserna av sina beslut.
En fri marknad i en monopolsituation.
Lek med tanken att du får köpa vilket mejeris mjölk som helst men det är bara ICA som levererar den.
Lite tankar vid en tapet
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
R RetepG skrev:
Herrejäklar, jag som höll på att trilla av stolen när jag såg Vattenfalls höjningar till nästa år. Med enorma vinsterna dessa bolag gör så kan det inte vara ok att ta sådana ockerpriser för något man måste ha. Jag är för en öppen marknad rent generellt, men detta är ju löjligt.
Men det är ju bara produkten som är fri. Leverantören har ju monopol. Åtminstone kan inte jag välja nätägare.
Vänta bara tills dom kommer på att din el går genom 2-3 olika nät för att komma till dig och man ev tycker att du ska betala nätavgift i alla näten din el färdas igenom.
 
  • Haha
OramaC
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Vänta bara tills dom kommer på att din el går genom 2-3 olika nät för att komma till dig och man ev tycker att du ska betala nätavgift i alla näten din el färdas igenom.
Du menar den extra kapacitetsavgiften som gör att elen är dyrare i södra Sverige än i norra?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Vattenfall gör inga enorma vinster nuförtiden och du kan enkelt läsa deras delårsrapporter eftersom de är ett aktiebolag och måste redovisa kvartalsvis.
[länk]
Värt att notera är att VF gjort stora nedskrivningar under året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.