De som följde med ner hade dött oavsett om skottkärran var med eller inte.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Används Bultpistol eller Skruvdragare vid montering och demontering?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
R
H Hybro skrev:
Används Bultpistol eller Skruvdragare vid montering och demontering?
Bultpistol vart har du fått det ifrån?
Skruvdragare används säkerligen det är individuellt..
 
Benämningen.... Skruvpistol, eller Mutterdragare då?

Osäker på Bult resp Skruv.

Skrivs mycket "ovidkommande" i en sån här tråd.
Bara drog mitt strå till stacken.

Egentligen, drar man muttern eller andra delen till rätt moment?
Det lär ju bli olika då det är olika antal ytor som ingår.
Ex vid dragning av mutter, så handlar det om friktion mellan muttergängor och mutterbricka.

I andra änden tillkommer ytterligare yta på en mutterbricka. Eller blir det lika?

BT.
 
Redigerat:
Bultpistol används vid avlivning av djur, skruvpistol vet jag inte vad det är. Sannolikt används ingen av dem vid hissmontering.
 
  • Gilla
  • Älska
Cruzze och 3 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Bultpistol används vid avlivning av djur, skruvpistol vet jag inte vad det är. Sannolikt används ingen av dem vid hissmontering.
Men det finns bultpistoler inom bygg men dess skjuter stålspik i betong och metall..
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
R
H Hybro skrev:
Benämningen.... Skruvpistol, eller Mutterdragare då?

Osäker på Bult resp Skruv.

Skrivs mycket "ovidkommande" i en sån här tråd.
Bara drog mitt strå till stacken.

Egentligen, drar man muttern eller andra delen till rätt moment?
Det lär ju bli olika då det är olika antal ytor som ingår.
Ex vid dragning av mutter, så handlar det om friktion mellan muttergängor och mutterbricka.

I andra änden tillkommer ytterligare yta på en mutterbricka. Eller blir det lika?

BT.
Skruvdragare och mutterdragare ar vedertagna begrepp skruvpistol var något nytt😉
 
  • Gilla
Jimsilver
  • Laddar…
Jonas Persson
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
MultiMan
R Rejäl skrev:
Men det finns bultpistoler inom bygg men dess skjuter stålspik i betong och metall..
Du jobbar inte med Anton?

Man med mörkt hår, jeansjacka, inomhus, ser uppåt, seriöst uttryck, dämpad belysning, korridormiljö, nattscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har hört att han är duktig med bultpistoler. 😅
 
  • Wow
  • Gilla
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
tommib
D Daniel 109 skrev:
Bara vid väntade dödsfall vad jag vet.
De får göra den kliniska undersökningen men de får inte fastställa dödsfallet (skriva under blanketten och skicka in). De får bara göra undersökningen vid väntat dödsfall eller om kroppen uppvisar uppenbara tecken på död.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Frågan är hur mycket större chans är det att bultarna hamnar på rätt ställe bara för att jag har ett papper att fylla i. Man måste vara försiktig med
tommib tommib skrev:
De får göra den kliniska undersökningen men de får inte fastställa dödsfallet (skriva under blanketten och skicka in). De får bara göra undersökningen vid väntat dödsfall eller om kroppen uppvisar uppenbara tecken på död.
Alltså om en människa dör på sjukhus eller ålderdomshem och dödsfallet var väntat?
Om man stöter på en människa som legat några dagar
?
 
R Rejäl skrev:
Men om det är så som de flesta tror att montören utav hissen har missat alla fyra bultarna som håller ihop masten så tror inte jag att hisstillverkaren får någon skuld..
.
Som jag skrev innan så kan Alimak m.fl. bli ålagda att förbättra konstruktionen även om de inte anses skyldiga på något sätt.
Man skulle kunna tänka sig att de får ta fram ett system som gör att hissen blir strömlös om inte alla förband är dragna. Och införa det på nya hissar (eller t.o.m. retroaktivt).
Jag har sett att t.ex. Airbus har system som gör att piloterna inte utför diverse checklistor själva (systemen ombord gör dessa), de konstaterar bara att de är ok.
 
C
A Arne_Planka skrev:
Som jag skrev innan så kan Alimak m.fl. bli ålagda att förbättra konstruktionen även om de inte anses skyldiga på något sätt.
Det är skillnad på att uppmana och ålägga något, menar du att haverikommissionen har någon särskild makt att ålägga en hisstillverkare att vidta vissa åtgärder?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
A Arne_Planka skrev:
Som jag skrev innan så kan Alimak m.fl. bli ålagda att förbättra konstruktionen även om de inte anses skyldiga på något sätt.
Man skulle kunna tänka sig att de får ta fram ett system som gör att hissen blir strömlös om inte alla förband är dragna. Och införa det på nya hissar (eller t.o.m. retroaktivt).
Jag har sett att t.ex. Airbus har system som gör att piloterna inte utför diverse checklistor själva (systemen ombord gör dessa), de konstaterar bara att de är ok.
Håller inte med dig, är det montören som i slutändan har glömt att bulta fast tornsektionerna så kommer det i bästa fall leda till ett besiktningskrav på även höjningar av hissar…
Finns ingen anledning att ändra en sådan konstruktion som fungerar..
Lycka till att göra dina krav/förslag till verklighet inom byggindustrin…
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Om detta var sant skulle vi ha alkolås på bilar sedan årtionden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.