Unikt namn
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om detta var sant skulle vi ha alkolås på bilar sedan årtionden.
Det är väl sant för i princip samtliga företagsbilar i ordentliga branscher?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Rickard.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är väl sant för i princip samtliga företagsbilar i ordentliga branscher?
Nej långt ifrån.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jonas Persson
En intressant i delning och vi behöver dem mer i oordentliga branscher.
 
C cpalm skrev:
Det är skillnad på att uppmana och ålägga något, menar du att haverikommissionen har någon särskild makt att ålägga en hisstillverkare att vidta vissa åtgärder?
Jag vet inte hur det fungerar i byggbranschen, men jag tror haverikommisionen (eller liknande) har den befogenheten i flygbranschen.
 
R Rejäl skrev:
Finns ingen anledning att ändra en sådan konstruktion som fungerar..
Lycka till att göra dina krav/förslag till verklighet inom byggindustrin…
Så du tycker det fungerade utmärkt för någon vecka sedan?
 
A Arne_Planka skrev:
Jag vet inte hur det fungerar i byggbranschen, men jag tror haverikommisionen (eller liknande) har den befogenheten i flygbranschen.
Nej de utreder enbart och kommer med sina slutsatser om en olycka.
Sen är det upp till en åklagare att bedöma en utredning och åtala någon och ansvariga för en verksamhet att rätta till eventuellt bristande rutiner.
Vad hände? Varför hände det? Vad kan göras för att en liknande händelse inte ska inträffa i framtiden, eller för att minska konsekvenserna om den gör det?

https://www.havkom.se/om-shk
 
P paralun skrev:
Nej de utreder enbart och kommer med sina slutsatser om en olycka.
Sen är det upp till en åklagare att bedöma en utredning och åtala någon och ansvariga för en verksamhet att rätta till eventuellt bristande rutiner.
Vad hände? Varför hände det? Vad kan göras för att en liknande händelse inte ska inträffa i framtiden, eller för att minska konsekvenserna om den gör det?

[länk]
Det var därför jag skrev "eller liknande", dvs ansvarig myndighet.
Som jag skrev från början, "Från haverikommissionen kan det komma uppmaningar om att förbättra konstruktionen". Sedan tar ansvarig myndighet över.
 
P paralun skrev:
Nej de utreder enbart och kommer med sina slutsatser om en olycka.
Sen är det upp till en åklagare att bedöma en utredning och åtala någon och ansvariga för en verksamhet att rätta till eventuellt bristande rutiner.
Vad hände? Varför hände det? Vad kan göras för att en liknande händelse inte ska inträffa i framtiden, eller för att minska konsekvenserna om den gör det?

[länk]
Fel igen. De kan möjligen straffa någon om det anses vara en brottslig handling. Kräva åtgärder ligger på tillsynsmyndighetens bord. För flyg är det Transportstyrelsen.
 
Det som möjligen kan hända är att kraven på dylika anordningar ändras så att tillverkarna blir tvungna att ändra konstruktionen. Men det är inget som är särskilt enkelt eller går fort. Reglerna är internationella och harmoniserade inom EES, så det är många som ska utreda saken och vara överens.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fel igen. De kan möjligen straffa någon om det anses vara en brottslig handling. Kräva åtgärder ligger på tillsynsmyndighetens bord. För flyg är det Transportstyrelsen.
Nej läs länken (som du ofta inte förefaller att göra)

"SHK har till uppgift att från säkerhetssynpunkt utreda alla typer av allvarliga civila eller militära olyckor och tillbud, oavsett om de inträffar till lands, till sjöss eller i luften."
Sen har de då alltid en juridiskt kunnig domare som ordförande i en utredning.
https://www.havkom.se/om-shk
 
Varken åklagare eller haverikommissionen kan ställa krav på förändringar. Haverikommissionen brukar rekommendera förändringar. Men de är inte tillsynsmyndighet på något.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej läs länken (som du ofta inte förefaller att göra)

"SHK har till uppgift att från säkerhetssynpunkt utreda alla typer av allvarliga civila eller militära olyckor och tillbud, oavsett om de inträffar till lands, till sjöss eller i luften."
Sen har de då alltid en juridiskt kunnig domare som ordförande i en utredning.
[länk]
Mata inte trollet.
 
D Daniel 109 skrev:
Varken åklagare eller haverikommissionen kan ställa krav på förändringar. Haverikommissionen brukar rekommendera förändringar. Men de är inte tillsynsmyndighet på något.
Nej men en åklagare kan åtala någon utifrån en utredning.
Sannolikt är det därför det sitter en domare som ordförande så att allt blir juridiskt rätt formulerat i en utredning.
 
P paralun skrev:
Nej men en åklagare kan åtala någon utifrån en utredning.
Sannolikt är det därför det sitter en domare som ordförande så att allt blir juridiskt rätt formulerat i en utredning.
Jag tror snarare syftet är att kunna tolka alla regler, lagar och förordningar kring det man ska utreda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej men en åklagare kan åtala någon utifrån en utredning.
Sannolikt är det därför det sitter en domare som ordförande så att allt blir juridiskt rätt formulerat i en utredning.
Det är uttalat att det inte är haverikommissionens uppgift.
Men nu var frågan vem som kan ställa krav på en omkonstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.