73 169 läst · 664 svar
73k läst
664 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Jag vet inte hur det fungerar i byggbranschen, men jag tror haverikommisionen (eller liknande) har den befogenheten i flygbranschen.C cpalm skrev:
Nej de utreder enbart och kommer med sina slutsatser om en olycka.A Arne_Planka skrev:
Sen är det upp till en åklagare att bedöma en utredning och åtala någon och ansvariga för en verksamhet att rätta till eventuellt bristande rutiner.
Vad hände? Varför hände det? Vad kan göras för att en liknande händelse inte ska inträffa i framtiden, eller för att minska konsekvenserna om den gör det?
https://www.havkom.se/om-shk
Det var därför jag skrev "eller liknande", dvs ansvarig myndighet.P paralun skrev:Nej de utreder enbart och kommer med sina slutsatser om en olycka.
Sen är det upp till en åklagare att bedöma en utredning och åtala någon och ansvariga för en verksamhet att rätta till eventuellt bristande rutiner.
Vad hände? Varför hände det? Vad kan göras för att en liknande händelse inte ska inträffa i framtiden, eller för att minska konsekvenserna om den gör det?
[länk]
Som jag skrev från början, "Från haverikommissionen kan det komma uppmaningar om att förbättra konstruktionen". Sedan tar ansvarig myndighet över.
Fel igen. De kan möjligen straffa någon om det anses vara en brottslig handling. Kräva åtgärder ligger på tillsynsmyndighetens bord. För flyg är det Transportstyrelsen.P paralun skrev:Nej de utreder enbart och kommer med sina slutsatser om en olycka.
Sen är det upp till en åklagare att bedöma en utredning och åtala någon och ansvariga för en verksamhet att rätta till eventuellt bristande rutiner.
Vad hände? Varför hände det? Vad kan göras för att en liknande händelse inte ska inträffa i framtiden, eller för att minska konsekvenserna om den gör det?
[länk]
Det som möjligen kan hända är att kraven på dylika anordningar ändras så att tillverkarna blir tvungna att ändra konstruktionen. Men det är inget som är särskilt enkelt eller går fort. Reglerna är internationella och harmoniserade inom EES, så det är många som ska utreda saken och vara överens.
Nej läs länken (som du ofta inte förefaller att göra)D Daniel 109 skrev:
"SHK har till uppgift att från säkerhetssynpunkt utreda alla typer av allvarliga civila eller militära olyckor och tillbud, oavsett om de inträffar till lands, till sjöss eller i luften."
Sen har de då alltid en juridiskt kunnig domare som ordförande i en utredning.
https://www.havkom.se/om-shk
Varken åklagare eller haverikommissionen kan ställa krav på förändringar. Haverikommissionen brukar rekommendera förändringar. Men de är inte tillsynsmyndighet på något.
Mata inte trollet.P paralun skrev:Nej läs länken (som du ofta inte förefaller att göra)
"SHK har till uppgift att från säkerhetssynpunkt utreda alla typer av allvarliga civila eller militära olyckor och tillbud, oavsett om de inträffar till lands, till sjöss eller i luften."
Sen har de då alltid en juridiskt kunnig domare som ordförande i en utredning.
[länk]
Nej men en åklagare kan åtala någon utifrån en utredning.D Daniel 109 skrev:
Sannolikt är det därför det sitter en domare som ordförande så att allt blir juridiskt rätt formulerat i en utredning.
Det är uttalat att det inte är haverikommissionens uppgift.P paralun skrev:
Men nu var frågan vem som kan ställa krav på en omkonstruktion.