R
Unikt namn Unikt namn skrev:
Beror pÄ bultarna...
[bild]
FegisđŸ€Ł nya normen Ă€r utan bult😉
 
A Alexn72 skrev:
Fusket Àr att checklistan fylls i utanför "direkt efter momentet Àr gjort"
Jag vet inte hur deras dokumentation ser ut. Men troligtvis fyller du i nÀr klar med det momentet. NÀr samtliga delar Àr pÄ plats. Olyckan Àr ett faktum hissen rasar. egp eller Jag borde komma ihÄg om jag inte satte i alla bultarna. Oavsett nÀr jag fyller i dokumentationen.
 
En teori Àr att flera moduler hanterats som en enhet. Men en skarv i modulen lossades men delades inte vid förra rivningen. SÄ de har sannolikt skruvat slla skarvar de gjorde vid monteringen. Men de kontrollerade inte skarvarna mellan delarna som redan satt ihop.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vet inte hur deras dokumentation ser ut. Men troligtvis fyller du i nÀr klar med det momentet. NÀr samtliga delar Àr pÄ plats. Olyckan Àr ett faktum hissen rasar. egp eller Jag borde komma ihÄg om jag inte satte i alla bultarna. Oavsett nÀr jag fyller i dokumentationen.
Jo och man har en Ànnu bÀttre minnesbild om det Àr en separat kollpunkt pÄ dragning av moment.
Tog jag fram momentnyckeln? eller ej?

Hursomhelst Àr jag sÀker pÄ att haveriutredningen gÄr igenom det hÀr i detalj och nÄgot liknande fÄr inte hÀnda igen!
 
P paralun skrev:
Jo och man har en Ànnu bÀttre minnesbild om det Àr en separat kollpunkt pÄ dragning av moment.
Tog jag fram momentnyckeln? eller ej?

Hursomhelst Àr jag sÀker pÄ att haveriutredningen gÄr igenom det hÀr i detalj och nÄgot liknande fÄr inte hÀnda igen!
ekp eller inte just nu sÄ tror jag faktiskt inte ens montören vet vad som hÀnde just nu. SÄ det blir killgissningar.
Tycker det Àr bra att Haverikommissionen rycker ut pÄ sÄdana hÀr allvarliga olyckor. De Àr neutrala i sin utredning.

Jag fÄr vÀl citera CSI, Jag ian ljuga du kan ljuga. Bevis Àr bara bevis
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
ekp eller inte just nu sÄ tror jag faktiskt inte ens montören vet vad som hÀnde just nu. SÄ det blir killgissningar.
Tycker det Àr bra att Haverikommissionen rycker ut pÄ sÄdana hÀr allvarliga olyckor. De Àr neutrala i sin utredning.

Jag fÄr vÀl citera CSI, Jag ian ljuga du kan ljuga. Bevis Àr bara bevis
Jo vem vet? och hela "mÀnniska-maskin" samspelet Àr en hel vetenskap och hur man undviker ödesdigra misstag. Nu tror jag man Àr mycket noggrann med det hÀr och varför det hÀnde. Det kommer sannolikt att ta tid och montören/montörerna Àr sannolikt i ett chocktillstÄnd just nu och dÄ Àr det ingen mening med att frÄga om detaljer.
 
P Porsibygg skrev:
Tror bara en lÀkare fÄr dödsförklara, inte polis.
Även en sjuksköterska fĂ„r göra det.
 
useless useless skrev:
Är det nĂ„n som vet mer om den sjĂ€tte personen som hoppade ur hissen och överlevde?
Jag funderar pÄ om han/hon genom sitt hopp pÄverkade hissen sÄ att den till slut lossnade helt?
Den personen tillförde en kraft i "fel" riktning.
Lite beroende pÄ om hisskorgen redan lossnat helt eller inte.
Men det lÀr bli betydligt svÄrare att hoppa ut/uppÄt frÄn en redan fallande korg.
 
R RejÀl skrev:
För han saknar uppsÄt och det Àr ingen medveten handling att detta har skett utan en arbetsplats olycka..
Och det vet du med sÀkerhet?
Konstigare saker Àn sÄ har hÀnt i vÀrldshistorien.
 
P paralun skrev:
Njau, som jag snabbt skrev sÄ skrev jag "sektion x-y"

Nu vet jag att sÄdana hÀr checklistor fungerar och ett exempel Àr för flygplan.
Precis innan ett flygplan ska backas ut sÄ kommer det in en snubbe med en massa papper och det Àr ju "markfolkets" checklistor om allt viktigt som de utfört. Kapten Àr dÄ mottagare av listorna eftersom han Àr ansvarig för sÀkerheten. Dito om man servar eller reparerar ett flygplan.

Samma sak fast mycket enklare kan man göra för precis allt som Àr viktigt och en utförare-mottagare.
NÄgon nÀmnde Mentour Pilot förut.
Om man har sett lite avsnitt dÀr sÄ har man sett att det inte alltid fungerar som det Àr tÀnkt att göras.
Det förekommer att checklistor inte följs eller att man helt bortser frÄn dem av olika anledningar.
 
G Greger_08 skrev:
Det Àr vÀl friktionen som uppstÄr mellan dom tvÄ delarna som hÄller sektionerna ihop inte sjÀlva bulten förlÄt skruven..
Det Àr definitivt skruvförbandet som tar den största lasten nÀr det gÀller hissmasten.
 
A Arne_Planka skrev:
Även en sjuksköterska fĂ„r göra det.
Bara vid vÀntade dödsfall vad jag vet.
 
R RejÀl skrev:
FegisđŸ€Ł nya normen Ă€r utan bult😉
Utan skruv skulle sÀkert fungera om man gör det pÄ rÀtt sida.
 
R
A Arne_Planka skrev:
Och det vet du med sÀkerhet?
Konstigare saker Àn sÄ har hÀnt i vÀrldshistorien.
Kan du peka pÄ ett fall dÀr det har skett?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Skillnaden i krafter mellan en korg som hÀnger ut frÄn sidan av stativet och ett stativ som har ett flertal hjul mot sig för att hantera krafterna frÄn korgen Àr rÀtt stora. Iom att krafterna fördelas pÄ flera hjul sÄ blir det inte sÀrskilt stora krafter per hjul, dvs stativet kommer i huvudsakligen att belastas i höjdled, inte i sidled. Hisskorgen dÀremot den kommer att fÄ krafter i mÄnga olika riktningar beroende pÄ last och mÄste dÀrför vara mycket kraftigare.

Notera ocksÄ att masten i princip ser intakt ut trots ett fall pÄ 20m, det gör inte hisskorgen...
FörstÄr inte riktigt hur du menar.
Just att hisskorgen hÀnger pÄ sidan gör ju att man fÄr momentbelastningar pÄ masten, dvs krafter i sidled pÄ masten.
DÀrav fackverkskonstruktionen som bl.a. Àr till för att hantera detta.
Sedan kommer det sjÀlvklart till en vertikal komponent ocksÄ, dels frÄn hisskorgen men ocksÄ frÄn egentyngden pÄ masten.
Även dĂ€r kommer fackverket till rĂ€ddning dĂ„ det Ă€ven hjĂ€lper till att hantera knĂ€cklasterna pĂ„ de yttre rören.
Nu vet jag inget om Alimaks bygghissar, med det finns Ätminstone en annan svensk tillverkare som i alla fall tidigare gjorde bygghissar för den internationella marknaden, med bygghöjder pÄ flera hundra meter (skyskrapor).

Din sista mening motsÀger var du skriver tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.