L Liljeros skrev:
Tycker diskussionerna i denna tråd är högst intressanta om man skulle synka den med valfri fjärrvärmetråd där det alltid gapas högt om att inte ansluta till fjärrvärme för att man då är låst till en leverantör.

Jag har Seom som leverantör och betalar 1530kr/ år för en 25A säkring till villa. Sollentuna är förvisso extremt åt andra hållet då dom helt saknar landsbygdsnät.
Jag tycker att den här tråden är intressant men den är som alltid i Sverige, att vi är duktiga på att lyfta upp orättvisor men inte agera. Sista meningen i första inlägget ställde frågan ”Kan vi göra något annat än knyta näven i fickan” och den undran har ingen svarat på vad jag ser när jag läser inläggen. Kan vi inte försöka ventilera det istället, för alla jämförelser leder ju bara till att man mår än sämre.
 
  • Gilla
Snel77 och 9 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

Tyvärr bor vi i ett hus som är anslutet till E.ONs elnät. Vi flyttade hit 2016, sedan dess har de kontinuerligt höjt priserna, ofta med motiveringen att vi får vara med och utveckla framtidens elnät.

Under de senaste månaderna har elkostnaden legat på ett par hundra kronor, medan kostnaden för elnätet har överstigit tusenlappen.

2024 kommer de att införa nya prishöjningar, vilket innebär en ökning med strax över 9% både för abonnemangsavgiften och överföringsavgiften. Vi har 16 A, och om man skulle använda 17 000 kWh per år, innebär det en höjning från 18,887 till 20,638 kronor. Jämför vi detta med en mindre aktör, till exempel ett kommunalt elnät, så kan det vara över 4000 kr billigare per år.

E.ON har skickat tillbaka cirka 25 miljarder kronor till sitt ägarbolag i Tyskland under en tioårsperiod. Samtidigt påstår de att en stor del av vinsterna återinvesteras i nätet. De hävdar att de investerar 15 miljarder kronor under fyra år och planerar att fortsätta investera 5 miljarder varje år.

Energimarknadsinspektionen, som är tänkt att se till att priserna är rimliga, verkar inte ha någon större åsikt eller inflytande i frågan. Man konstaterar bara att priserna för elnät stigit mer än mycket annat.

Självklart ska elnätet byggas ut, men det måste ske på ett rimligt sätt, men vinsterna bör vara reglerade. Man kan tycka att en så viktig infrastruktur som elnät bör skötas av staten eller kommunen, snarare än privata bolag. Eventuella vinster bör återgå till folket, och det bör inte finnas ett vinstdriv i en sådan här verksamhet.

Vanligtvis bryr man sig inte om vilket elnät ett hus i Sverige är anslutet till, men vi kommer att lägga större vikt vid detta i framtiden.

Kan vi konsumenter verkligen inte göra något annat än att knyta näven i fickan?

[länk]
Vi bor alla i ett Sverige som har blivit ett socialdemokratiskt utsatt område.
 
  • Gilla
  • Älska
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
P Proffstyckaren skrev:
Lite överdrivet att kalla Bide’n för galning kan tyckas
Hr Bidén är inte en galning, han är bara senil.
Men skämt åsido, staten har inget intresse av att hålla nere vare sig näthandelskostnaden eller elleverantörernas priser eftersom både elskatt och moms på elskatten (samt övriga kostnader) tas ut. Så högre priser på allt ger klirr i kassan till staten.
 
Redigerat:
  • Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
Har Eon i Kävlinge och de tar 8760 SEK per år för 20A. Och ganska bra betalt även för överföring. Jag har uppfattat att prissättningen är helt fri och att nätägaren faktiskt har full rätt att ta ut vilken avgift de vill…så undantaget alternativ politisk inriktning med efterföljande förstatligande av elnätet finns nog inte mycket att göra…
Skärmdump av E.ON energikostnadsberäkning, elpriser, årskostnad i mobilapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B
Fysisk infrastruktur borde drivas av kommunen eller staten. Varför ska elnätet som är ett naturligt monopol drivas av ett vinstdrivande företag? Det är sjukt. Vad är nästa grej? Ska vi sälja ut VA systemen i Sverige?

Ja det enda man kan göra som enskild konsument är att köpa aktier i EON så man får tillbaka lite den vägen. Sedan knyta näven i fickan och betala.

Men staten är inte bättre, nu höjer dom elskatten med runt 9%. Det kommer driva inflation på allt. Idioti.

Sedan är det ännu sjukare att vi betalar 25% på moms på allt. Det innebär att vi i SE3 och SE4 får betala mycket mer i skatt per kWh än i SE1 och SE2 för elpriserna är dyrare här nere. Rimligt?
 
  • Gilla
pette och 5 till
  • Laddar…
B ByggareNic skrev:
Vad är nästa grej? Ska vi sälja ut VA systemen i Sverige?
Det finns väl VA- och fjärrvärmenät i privat drift redan?
B ByggareNic skrev:
Ja det enda man kan göra som enskild konsument är att köpa aktier i EON så man får tillbaka lite den vägen.
Var är EON börsnoterade, då? Finns inte, så vitt jag vet, på Stockholmsbörsen.

Vi kan opinionsbilda för offentligt ägarskap och drift av våra elnät om vi är missnöjda med att agera ofrivillig huvudsponsor åt EON och liknande företag.
 
B ByggareNic skrev:
Fysisk infrastruktur borde drivas av kommunen eller staten. Varför ska elnätet som är ett naturligt monopol drivas av ett vinstdrivande företag? Det är sjukt. Vad är nästa grej? Ska vi sälja ut VA systemen i Sverige?

Ja det enda man kan göra som enskild konsument är att köpa aktier i EON så man får tillbaka lite den vägen. Sedan knyta näven i fickan och betala.

Men staten är inte bättre, nu höjer dom elskatten med runt 9%. Det kommer driva inflation på allt. Idioti.

Sedan är det ännu sjukare att vi betalar 25% på moms på allt. Det innebär att vi i SE3 och SE4 får betala mycket mer i skatt per kWh än i SE1 och SE2 för elpriserna är dyrare här nere. Rimligt?
Kan vi inte skapa ett Facebook uppror där de som protesterar mot EON’s hutlösa priser får skriva under? Jag tror att den enskilda människan kan mycket mer än vad vi tror, om vi bara är enade. Är det någon som vet hur vi gör för att starta en protest på nätet som syns?
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
B
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns väl VA- och fjärrvärmenät i privat drift redan?

Var är EON börsnoterade, då? Finns inte, så vitt jag vet, på Stockholmsbörsen.

Vi kan opinionsbilda för offentligt ägarskap och drift av våra elnät om vi är missnöjda med att agera ofrivillig huvudsponsor åt EON och liknande företag.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/E.ON

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/732420/e--on-se

https://www.nordnet.se/marknaden/aktiekurser/16129376-e-se

Många i tråden är nog redan ägare indirekt genom pensionsfonder och globala aktiefonder..

Obs, detta är inget Aktietips! Gör er egen analys.. På egen risk!

Men det är det enda sättet att få tillbaka pengarna man betalar till Eon. Då betalar man till sig själv. Psykologiskt känns det bättre när man betalar skiten till sig själv.

if you can't beat them, join them.
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
Y Ylvaylva skrev:
Sista meningen i första inlägget ställde frågan ”Kan vi göra något annat än knyta näven i fickan” och den undran har ingen svarat på vad jag ser när jag läser inläggen.
Jag föreslog ju att man skulle prata med politikerna. Det har två syften:

1. Få reda på hur partierna ställer sig i frågan om privatägda elnät, så att det kan väga in när man lägger sin röst.
2. Tala om för dem att det är en viktig fråga för dig.

Det är inte Facebook-grupper som stiftar lagar här i landet.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Har Eon i Kävlinge och de tar 8760 SEK per år för 20A. Och ganska bra betalt även för överföring. Jag har uppfattat att prissättningen är helt fri och att nätägaren faktiskt har full rätt att ta ut vilken avgift de vill…så undantaget alternativ politisk inriktning med efterföljande förstatligande av elnätet finns nog inte mycket att göra…
[bild]
Så är det INTE. Nätleverantören har en reglerad intäktsram som de måste hålla sig till. De får inte ta ut mer än så. Men regleringen fungerar inget vidare.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, jag har roat mig med tråden om den ädla konsten i att koppla in sin dyrt inköpta reservkraftsgenerator och en sådan kostar då ett antal tusen kronor inkl oftast Made in China.
En utmärkt affär för Kina och pengarna borde väl hellre läggas på en säker gemensam elproduktion i Sverige, imho. Egenligen rena galenskaperna anno 2023 att vissa ser sig tvungen att köpa ett reservkraftsaggregat men så tokigt har det blivit.
Att folk får för sig att nätet är så instabilt att de behöver nödkraft har inte med offgrid att göra. Det är en helt annan fråga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns väl VA- och fjärrvärmenät i privat drift redan?

Var är EON börsnoterade, då? Finns inte, så vitt jag vet, på Stockholmsbörsen.

Vi kan opinionsbilda för offentligt ägarskap och drift av våra elnät om vi är missnöjda med att agera ofrivillig huvudsponsor åt EON och liknande företag.
Fjärr värme ja, men inte vatten och avlopp. Norrköping försökte det, men de fick backa.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Var är EON börsnoterade, då?
Frankfurtbörsen
 
D Daniel 109 skrev:
Så är det INTE. Nätleverantören har en reglerad intäktsram som de måste hålla sig till. De får inte ta ut mer än så. Men regleringen fungerar inget vidare.
Ok…jag vet att t ex i Båstad kommun är motsvarande kostnad för 20A säkring ca 3250 SEK…ska sätta mig in i intäktsramen. Jag har verkligen förstått det som att de kan ta vilken avgift de vill…men då kanske det finns en väg att åtminstone klaga…?
 
S Skopan skrev:
Jag föreslog ju att man skulle prata med politikerna. Det har två syften:

1. Få reda på hur partierna ställer sig i frågan om privatägda elnät, så att det kan väga in när man lägger sin röst.
2. Tala om för dem att det är en viktig fråga för dig.

Det är inte Facebook-grupper som stiftar lagar här i landet.
Insatta politiker vet mycket väl vilka stora pengar det handlar om för de svenska elnäten.
Den största affären var när Fortum sålde sitt elnät till Ellevio och det kostade 60 miljarder.
https://www.svd.se/a/0fc7ad9b-2bb9-3325-b39e-704740cb839a/fortum-saljer-sitt-svenska-elnat

Sen kan man läsa här hur det fungerar med energimarknadsinspektionen som ska pröva om elnätsägarnas avgifter är rimliga
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elkostnader/natavgifter/

Jag själv skulle gärna vilja se en redovisning där man enbart ser kostnader som beror på solcellsinstallationer eftersom jag inte kan se nyttan i Sverige.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.