Ska man ha 14 eller 18 tänder/tum? Vad går bäst i oljetanksplåt
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
R
nino nino skrev:
Ska man ha 14 eller 18 tänder/tum? Vad går bäst i oljetanksplåt
Det beror på hur stark maskin du har..
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo de finns i huset i shopen...
[länk]
Den här modellen köpte jag:


Sågblad för tjock metall, LENOX Lazer CT-märke, karbidtippad, industriella verktyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sjukt slitstarka.
 
  • Gilla
Filikun och 2 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Jag skickade efter ett trepack Lenox-blad från USA
Ja, det verkar vara "bra skit" när man kollar tester, så det är nog ett utmärkt val.
Hittade dem dock inte i Sverige när det begav sig.

Själv blev jag dock förvånad över att ett blad för 50:- (Irwin) var så otroligt mycket bättre än ett blad för 200:- (Bosch). Så pris/prestandskorrelationen finns uppenbarligen inte nödvändigtvis där. Kan vara värt att ha i bakhuvudet om man inte tycker det går så lätt med sågningen som man hoppades.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Lenox alla gånger kort blad och lite känsla låt bladet jobba 2 man 2 timmar så är den ute
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
E Eld skrev:
Blanda i 10% fotogen I dieseln så är det problemet löst.
Jag delar inte riktigt din erfarenhet där.
Frun satte visserligen stopp för mina bränsleexperiment när fläskfilen började smaka diesel men jag tycker nog att man får blanda i ganska mycket för ganska få grader lägre grumlingspunkt. Sen är väl fotogen varken billigt eller lättillgängligt heller idag. Jag tror det var mer förr att man blandade ut dålig vinterdiesel för att få den bättre snarare än att man blandade ut sommaroljan för den innehåller mycket paraffin.
Grejen med de här tvivelaktiga oljorna man har kört på var ju att man märkte ingenting förräns det var för sent. Filtrena samlar paraffin ända tills det är fullt. Ibland hade man väl tur att värmen i returflödet höll undan lite av utfällningarna så det gick att köra.
Nä det va bättre att köra på macksoppa på vintern så man visste att man kom både bort och hem.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag delar inte riktigt din erfarenhet där.
Frun satte visserligen stopp för mina bränsleexperiment när fläskfilen började smaka diesel men jag tycker nog att man får blanda i ganska mycket för ganska få grader lägre grumlingspunkt. Sen är väl fotogen varken billigt eller lättillgängligt heller idag. Jag tror det var mer förr att man blandade ut dålig vinterdiesel för att få den bättre snarare än att man blandade ut sommaroljan för den innehåller mycket paraffin.
Grejen med de här tvivelaktiga oljorna man har kört på var ju att man märkte ingenting förräns det var för sent. Filtrena samlar paraffin ända tills det är fullt. Ibland hade man väl tur att värmen i returflödet höll undan lite av utfällningarna så det gick att köra.
Nä det va bättre att köra på macksoppa på vintern så man visste att man kom både bort och hem.
Vinterolja är precis sommarolja utblandad med fotogen. Exakt hur mycket man använder vet jag inte men 10% ska räcka till -20 grader.
Sedan kan man krångla till det genom att prata om hur mycket aromater det får vara och vilket cetantal bränslet har.

Eldningsolja går jättebra att köra i en äldre diesel. I en modern med väldigt högt insprutningstryck kan det bli problem.
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Tigersåg går absolut …. men det är ett neXXr göra
Hyr en stor nibbler istl och en våtsug för kem
Sen åker du till din lokala Såg och köper ett par säckar sågspån och suger upp d sista med
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Filikun Filikun skrev:
Vi har precis köpt hus och i garaget står en ordentlig oljetank från tidigare uppvärmningen (numera elpanna). Enligt mäklaren skulle tanken vara tömd men jag är skeptisk efter att ha lyft mätaren och släppt ner den igen, tycker mig höra ett plupp (bedöm själva i klippet nedan).

Eftersom pannan typ tar upp vad som skulle kunna bli en riktigt fin arbetsyta så hade jag planet på att tigersåga ner den. Men i och med att det låter som om det är något kvar i tanken blir jag osäker. Är det fackman som gäller på ett sådant här jobb eller tror ni det går för en vanlig dödlig också utan att förstöra garaget?

Ursäkta röran på första bilden, håller på att röja som en galning 😅

[bild]
[bild]

[bild]

[video]
Jag hade en likande tank som dig, men jag baxade ut den hel från garaget och upp på ett släp. Använd spärrblock eller fråga hjälp av några vänner så löser ni det fort.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Filikun Filikun skrev:
Vi har precis köpt hus och i garaget står en ordentlig oljetank från tidigare uppvärmningen (numera elpanna). Enligt mäklaren skulle tanken vara tömd men jag är skeptisk efter att ha lyft mätaren och släppt ner den igen, tycker mig höra ett plupp (bedöm själva i klippet nedan).

Eftersom pannan typ tar upp vad som skulle kunna bli en riktigt fin arbetsyta så hade jag planet på att tigersåga ner den. Men i och med att det låter som om det är något kvar i tanken blir jag osäker. Är det fackman som gäller på ett sådant här jobb eller tror ni det går för en vanlig dödlig också utan att förstöra garaget?

Ursäkta röran på första bilden, håller på att röja som en galning 😅

[bild]
[bild]

[bild]

[video]
Kontakta ett företag som är expert på att montera ner och sanera oljecisterner som också ser till att avställningsintyg skickas till kommunens miljökontor.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
C citronskal skrev:
Jo du behöver även informera ditt miljökontor när du tar den ur bruk. De kan kräva ett skrotningsintyg också, så se till att firman som tar bort den är på det klara med det. Nivåmätare kan det vara kvicksilver i, det klassas som farligt avfall och sorteras som det. Kravet framgår av naturvårdsverkets föreskrift 2021:10 7 kap 1§.
Helt korrekt att kontakta miljökontoret. Föreskrifterna gäller även för privatpersoner.
Se också informationen i stöddokumentet till NFS 2021:10 som finns här:
https://www.naturvardsverket.se/vag...ch-spilloljor-i-cisterner-och-losa-behallare/
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
För några år sedan skulle jag ut med den gamla oljetanken som stod i källaren, en exakt likadan som den TS har.

Ringde räddningstjänsten i kommunen och frågade vad som gällde, svaret var att eventuell olja skulle tas omhand och det var okej att lämna på återvinningen i vår kommun, samma kärl som för motorolja. För själva nedkapandet av tanken var rondell helt nej, tigersåg var ett nja - det har tydligen varit en del fall där folk fått fyr på den gamla oljan med glödheta tigersågsblad!

Då det var lite olja kvar i botten (typ några liter) så gjorde jag det enkelt för mig, lejde Ragnsell som kom med spolbilen, han sprutade in lite varmt vatten och sög ut allt genom manluckan. Sedan hjälptes vi åt att kapa ner tanken med tigersåg. Han gjorde detta när han ändå hade körning som skulle till deponi av just olja/kemikalier så det inte blev en extra kostnad för mig, betalade några tusen kronor vitt med kvitto på vad som gjorts.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Kör man rondell ska man ju se till att tanken är helt tom först. Då menar jag i princip luktfri.
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
Filikun Filikun skrev:
Tack för ett utförligt svar 🙏 det låter riktigt slitsamt. Jag försökte få upp locket i toppen för att kunna se ner i tanken men det satt så hårt att det var omöjligt att rubba.
ETT RIKTIGT KLOSPETT OCH EN SLÄGGHAMMARE KANSKE GÖR SUSEN
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.