Det kanske hade varit nice med EPS betong under flytspacklet eftersom det kan bli kallt på golvet. Det är ju enklare att blanda till också. Men det kostar ju en del.
Flytspacklingen behöver nog armeras, men det borde den som säljer spacklet kunna svara på.
Som du lärde dig med borren så gäller devisen: Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga gör dig galen !
Det är relativt billigt att hyra bra verktyg som men behöver sällan (typ en betongblandare)

Bra jobbat !
 
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Har du möjligtvis en länk till rapport eller liknande som styrker dina såkallade vedertagna fakta? I annat fall så är det ju ännu en gång bara din egen jävla åsikt som du sitter och lyfter upp som fakta. Titta på järnröret på bilderna, hur sannolikt är det att det där röret skulle spricka inom 30 år om det hade fått ligga kvar ingjutet i golvet? Och svara nu på frågan istället för att komma med barnsliga mothugg.
Nej det behövs ingen rapport för att etablera fakta i frågan. Om du visste att halva vvs-branschen kontinuerligt ägnar sig åt att byta rostiga järnrör i villor och flerfamiljshus så skulle vi inte ha denna diskussion öht.

Det är bara titta på vilket järnrör som helst i vilket hus som helst. Ett av problemen som gör det så besvärligt är att 1. det rostar från insidan så det som ser bra ut är inte nödvändigtvis det och 2. att röret är helt friskt på ett ställe säger absolut ingenting om hur det ser ut en liten bit bort. Man kan alltså inte titta på en anslutningsstos och sedan avgöra att röret är ok. Man får antingen filma hela röret eller bara byta.

Därför är det så att den helt självklara rekommendationen är att byta röret och det gäller i synnerhet när man bara investerar sin egen tid i arbetet. Tar man sedan bort röret och konstaterar att det var friskt i sin helhet så är det enda som hänt att man har slösat bort några timmar av sin fritid. En rätt billig försäkring mot framtida problem.

Att lämna rådet att INTE byta ett avloppsrör i järn är ett dåligt råd, du har helt enkelt inte underlag för att säga att det kommer hålla.
 
  • Gilla
mnils och 7 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Man får antingen filma hela röret eller bara byta.
Även om man filmar insidan är det så gott som omöjligt att göra en meningsfull bedömning av återstående livslängd på gjutjärnsrör. Det du får ut av det är om det redan uppstått synliga skador. Man behöver i princip titta på ett tvärsnitt av röret.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Det var helt klart bökigt att bila upp allt och få iväg allt bös. Däremot hade allt gått mycket smidigare ifall jag inte borrade hål i betongrören, som jag inte visste fanns. Jag önskar såklart att jag inte hade gjort det så svårt för mig själv men nu har jag som sagt lärt mig om gamla hus. :) Att gräva upp så pass mycket var egentligen inte nödvändigt men nu är det igång och imorgon ska jag gjuta! Jag har köpt 22 säckar finbetong.

Något jag också har lärt mig är att kakel är dyrt och det verkar som att majoriteten av allt kakel är beställningsvara.

Efter gjutningen har jag planerat att flytspackla och slipa väggarna. Vad ska jag använda för flytspackel? Är det något vid det här stadiet som jag bör lägga extra mycket vikt på?
Har du köpt betong redan ?

I detta läget nu hade jag kört eps istället å sen flytspackel .. då har du inte så lång torktid .

Köp ett fiber armerat spackel bara . Hur tjockt skall det spacklas ?
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om man skall flika in ytterligare en åsikt tycker jag TS gjort helt rätt.
Var det absolut nödvändigt att ge sig på ett stambyte? Nej, uppenbarligen inte.
Var det ett lämpligt tillfälle att ge sig på ett stambyte? Ja!
Är ju en klassisk generalmiss att börja med ytskikten och sedan fundera på stommen.

Relining i all ära, men det är dyrt, det är inte ett gör-det-själv-jobb och det blir sällan 100.
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det behövs ingen rapport för att etablera fakta i frågan. Om du visste att halva vvs-branschen kontinuerligt ägnar sig åt att byta rostiga järnrör i villor och flerfamiljshus så skulle vi inte ha denna diskussion öht.

Det är bara titta på vilket järnrör som helst i vilket hus som helst. Ett av problemen som gör det så besvärligt är att 1. det rostar från insidan så det som ser bra ut är inte nödvändigtvis det och 2. att röret är helt friskt på ett ställe säger absolut ingenting om hur det ser ut en liten bit bort. Man kan alltså inte titta på en anslutningsstos och sedan avgöra att röret är ok. Man får antingen filma hela röret eller bara byta.

Därför är det så att den helt självklara rekommendationen är att byta röret och det gäller i synnerhet när man bara investerar sin egen tid i arbetet. Tar man sedan bort röret och konstaterar att det var friskt i sin helhet så är det enda som hänt att man har slösat bort några timmar av sin fritid. En rätt billig försäkring mot framtida problem.

Att lämna rådet att INTE byta ett avloppsrör i järn är ett dåligt råd, du har helt enkelt inte underlag för att säga att det kommer hålla.
Nu ledde ju den här rekommendationen inte till bara några timmars extra jobb, TS bilade upp stammen i början på oktober och blev tvungen att ta in rörmokare för att få ordning på avloppet. Nu återstår gjutning innan han är tillbaka på ruta 1 och kan börja renovera toalettutrymmet som tråden handlar om. Javisst TS är ju glad ändå så det är inte för hans skull jag reagerar. Javisst är det vettigt att byta gamla grejjer när man ändå är i farten och särskilt när det är blottlagt, men här handlar det ju om att det blev en massa extra jobb och kostnad i ett helt annat projekt som man hade kunnat skippa.
Så du vill inte svara på hur länge du tror att röret skulle hålla? Kan du då svara på vad konsekvensen skulle vara om röret började läcka ut i plattan, vad är det man riskerar genom att inte riva hela stammen?
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Nu ledde ju den här rekommendationen inte till bara några timmars extra jobb, TS bilade upp stammen i början på oktober och blev tvungen att ta in rörmokare för att få ordning på avloppet. Nu återstår gjutning innan han är tillbaka på ruta 1 och kan börja renovera toalettutrymmet som tråden handlar om. Javisst TS är ju glad ändå så det är inte för hans skull jag reagerar. Javisst är det vettigt att byta gamla grejjer när man ändå är i farten och särskilt när det är blottlagt, men här handlar det ju om att det blev en massa extra jobb och kostnad i ett helt annat projekt som man hade kunnat skippa.
Så du vill inte svara på hur länge du tror att röret skulle hålla? Kan du då svara på vad konsekvensen skulle vara om röret började läcka ut i plattan, vad är det man riskerar genom att inte riva hela stammen?
Det spelar ingen roll hur länge röret skulle kunna hålla eftersom du inte vet det innan du lyft upp det och sågat det i bitar eller åtminstone spolat och filmat det.

Pga att man inte vet så byter man.
 
R Rickard.lj skrev:
Har du köpt betong redan ?
Ja, jag har köpt 22 säckar finbetong. Jag pratade med en hantverkare och han sa att jag skulle ha det.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det spelar ingen roll hur länge röret skulle kunna hålla eftersom du inte vet det innan du lyft upp det och sågat det i bitar eller åtminstone spolat och filmat det.

Pga att man inte vet så byter man.
Och vad bli konsekvensen om man inte byter och röret börjar läcka?
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Ja, jag har köpt 22 säckar finbetong. Jag pratade med en hantverkare och han sa att jag skulle ha det.
Det kommer bli kanon.
 
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Och vad bli konsekvensen om man inte byter och röret börjar läcka?
En avsevärt dyrare reparation med relining eller så får man riva det man byggt och göra om. Dvs, något man gärna undviker mot några få timmars extra arbete.

....och är det en läcka som inte resulterar i ett stopp, dvs man märker det inte, så kan det ju dessutom resultera i sättningar om mycket vatten rinner ut över tid.

Jag förstår inte riktigt vem du försöker övertyga här. För alla utom dig är detta en fråga man inte ens behöver reflektera över, ser man ett järnrör så byter man det, konstigare än så är det inte. Man bygger verkligen inte nytt ovanpå gammalt skräp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En avsevärt dyrare reparation med relining eller så får man riva det man byggt och göra om. Dvs, något man gärna undviker mot några få timmars extra arbete.

....och är det en läcka som inte resulterar i ett stopp, dvs man märker det inte, så kan det ju dessutom resultera i sättningar om mycket vatten rinner ut över tid.

Jag förstår inte riktigt vem du försöker övertyga här. För alla utom dig är detta en fråga man inte ens behöver reflektera över, ser man ett järnrör så byter man det, konstigare än så är det inte. Man bygger verkligen inte nytt ovanpå gammalt skräp.
Det jag vill komma till är att den enda konsekvensen blir att man då får göra det jobb som TS nu har övertygats att göra i förebyggande syfte. + att man få går lägga ett nytt golv men de extra kostnaderna som nu har uppstått lär överskrida den kostnaden markant. Det du och andra tycker är så självklart är helt enkelt att göra ett stort jobb nu för att eliminera risken att behöva göra samma jobb i framtiden. Det är inget lyxbadrum som TS bygger.
 
  • Gilla
Dan M och 2 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Det jag vill komma till är att den enda konsekvensen blir att man då får göra det jobb som TS nu har övertygats att göra i förebyggande syfte. + att man få går lägga ett nytt golv men de extra kostnaderna som nu har uppstått lär överskrida den kostnaden markant. Det du och andra tycker är så självklart är helt enkelt att göra ett stort jobb nu för att eliminera risken att behöva göra samma jobb i framtiden. Det är inget lyxbadrum som TS bygger.
Jo hade själv precis samma åsikt i början av tråden.
Sen viktigast så ser man ju i vilket skick ett avloppsrör är i när man öppnat första skarven.
 
C
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
de extra kostnaderna som nu har uppstått lär överskrida den kostnaden markant.
OK, här är vi kanske nåt på spåret? Vad är det för extra kostnader som uppstått nu, som inte skulle uppstått om TS skjutit stambytet på framtiden?
 
C cpalm skrev:
OK, här är vi kanske nåt på spåret? Vad är det för extra kostnader som uppstått nu, som inte skulle uppstått om TS skjutit stambytet på framtiden?
Det finns en stor sannolikhet att de kostnaderna aldrig skulle komma för TS innan det är dags att renovera ytskikt igen.
 
C
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Det finns en stor sannolikhet att de kostnaderna aldrig skulle komma för TS innan det är dags att renovera ytskikt igen.
Det är möjligt, men vad är det för extra kostnader du pratar om som uppstått nu och som inte skulle uppstå i framtiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.