MultiMan
Enbart nätavgiften hos mig för EOn är 8200kr + allt annat som sedan tillkommer, så då måste du svimma om du tycker 4390 är dyrt. 16A över 8000kWh.

Grannkommunens elnätsbolag som inte köptes upp av EOn kostar 3500 kr för samma säkring, samma förhållanden i övrigt.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
N
MultiMan MultiMan skrev:
Enbart nätavgiften hos mig för EOn är 8200kr + allt annat som sedan tillkommer, så då måste du svimma om du tycker 4390 är dyrt. 16A över 8000kWh.
Om det är mig du svarar så tycker jag att Vattenfalls prissättning är betydligt mera rimlig än EONs. I Synnerhet som Vattenfall byggt ett oerhört stabilt nät här (landsbygd) genom att gräva ner hela ledningsnätet = inga avbrott vid blåst och/eller åska längre.
8200:- är på gränsen till ocker för 16A tycker jag.
 
  • Gilla
Tibb
  • Laddar…
12% upp på överföringsavgift och abonnemang.
Jämförelse av elnätskostnader, ny och nuvarande; förändring i öre/kWh och årlig kostnad; abonnemangsavgift inkluderad.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan
Klart att det är ocker, men myndigheterna tycker tydligen det är ok. Det är en mycket farlig situation när "vanligt" folk tappar förtroendet för de ansvariga för styret i ett land och snarast börjar rösta i affekt och frustration. Snart är vi i ett USA-läge där en kriminell, narcissistisk galning kan ta makten pga rent misstroende mot nuvarande system.

Att jag kan åka 3 mil och gå från 8200 till 3500 i elnätsavgift är helt rubbat. Nätbolaget jag hade innan EOn var både bättre rent driftsmässigt (mindre störningar) och givetvis prismässigt. De låg lika i pris med grannbolaget innan EOn tog över och det blev ok att suga ut folk på något de måste ha. Det är ett rent rån, sanktionerat av staten.
 
  • Gilla
vari och 15 till
  • Laddar…
MultiMan
EOn:


Tabell med elnätsavgifter i prisområde Nord i Sverige från 2024, inkluderar abonnemangsavgift och överföringsavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grannbolaget:

Tabell visar priser för huvudsäkringar, både exklusive och inklusive moms, samt elnätsavgifter per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
Dr Benz och 5 till
  • Laddar…
I
N Nalleman64 skrev:
Vi har Vattenfall som nätägare och har ibland klagat på att de är dyra men EON är betydligt dyrare.
Har en kompis som har EON som nätägare och vi jämförde priserna fr.o.m. 1/1.

EON (område Syd)/ Vattenfall fast avgift:

16A lgh: 1 125:-/ 1 865:-
16A: 6 630:- vid förbrukning över 8000 kWh annars 2 370:-/ 4 390:-
20A: 8 760:-/ 6 145:-
25A: 11 325:-/ 7 695:-

När det gäller själva överföringen har EON flera olika priser beroende på förbrukning (lgh/över eller under 8000 kWh 97,7/ 82,15/ 28,9 öre/kWh inkl. moms). Vattenfall har samma pris rakt av (34 öre/kWh inkl. moms).

Hur man än räknar på det möjligen med undantag för lägenhetsabonnemang med väldigt låg förbrukning är EON klart dyrare än Vattenfall.
Vattenfall i sin tur är betydligt dyrare än t.ex. Tekniska Verken (kommunalt).
Att kommunala bolag ofta håller lägre priser beror i sin tur åtminstone delvis på att de inte har så stora landsbygdsnät vilka kostar betydligt mer att hålla igång än nät i tätort.
Man kan i fallet EON se att såväl den fasta avgiften som överföringsavgiften är betydligt lägre i område Stockholm.

[länk]

[länk]
Det där med över\under 8000 kWh är en fälla från EON ämnad att tjäna mer pengar. EON vet vilket fack ett hushåll ska ligga i så rent tekniskt hade de kunnat switcha automatiskt.

1 År efter vi slängt ut pelletspannan ringde jag o pratade med EON, då sa de att de kunde se i sitt system att vi skulle absolut ligga i det andra facket, d.v.s över 8000 kWh!? Så varför har man inte lagt oss där då? Nej det måste vi själva säga till om...
 
  • Gilla
  • Wow
Allman och 9 till
  • Laddar…
N
MultiMan MultiMan skrev:
[bild]
Sjukt!
13 523:- för ett 25A abonnemang!!
Vattenfall tar 7 695:- (de har samma priser i hela landet vilket EON av någon anledning inte valt att ha).
 
  • Gilla
Tibb och 2 till
  • Laddar…
N
I Ironside skrev:
Det där med över\under 8000 kWh är en fälla från EON ämnad att tjäna mer pengar. EON vet vilket fack ett hushåll ska ligga i så rent tekniskt hade de kunnat switcha automatiskt.

1 År efter vi slängt ut pelletspannan ringde jag o pratade med EON, då sa de att de kunde se i sitt system att vi skulle absolut ligga i det andra facket, d.v.s över 8000 kWh!? Så varför har man inte lagt oss där då? Nej det måste vi själva säga till om...
Självfallet skulle de enkelt kunna ändra det till kundens fördel OM de hade viljan att göra det.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Puhnallen och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
N Nalleman64 skrev:
Sjukt!
13 523:- för ett 25A abonnemang!!
Vattenfall tar 7 695:- (de har samma priser i hela landet vilket EON av någon anledning inte valt att ha).
Jag uppdaterade med grannkommunens prislista. Sitt ner innan du läser skillnaderna.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Tur att man bor precis inom kommunens elnätsgränser, utanför är det nämligen Eon som härjar.
Tabell med jämförelse av abonnemangsavgifter inklusive moms, år 2023 och 2024, olika amperetal för lägenheter, information om överföringsavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
N
MultiMan MultiMan skrev:
Jag uppdaterade med grannkommunens prislista. Sitt ner innan du läser skillnaderna.
Det är horribelt att det får skilja så mycket när förutsättningarna är desamma. Ingen politiker som reagerar heller uppenbarligen och Energimarknadsinspektionen kan inte göra ett dugg det är ju uppenbart,
 
  • Gilla
Allman och 6 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Klart att det är ocker, men myndigheterna tycker tydligen det är ok. Det är en mycket farlig situation när "vanligt" folk tappar förtroendet för de ansvariga för styret i ett land och snarast börjar rösta i affekt och frustration. Snart är vi i ett USA-läge där en kriminell, narcissistisk galning kan ta makten pga rent misstroende mot nuvarande system.

Att jag kan åka 3 mil och gå från 8200 till 3500 i elnätsavgift är helt rubbat. Nätbolaget jag hade innan EOn var både bättre rent driftsmässigt (mindre störningar) och givetvis prismässigt. De låg lika i pris med grannbolaget innan EOn tog över och det blev ok att suga ut folk på något de måste ha. Det är ett rent rån, sanktionerat av staten.
Lite överdrivet att kalla Bide’n för galning kan tyckas
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Klart att det är ocker, men myndigheterna tycker tydligen det är ok. Det är en mycket farlig situation när "vanligt" folk tappar förtroendet för de ansvariga för styret i ett land och snarast börjar rösta i affekt och frustration. Snart är vi i ett USA-läge där en kriminell, narcissistisk galning kan ta makten pga rent misstroende mot nuvarande system.
Finns det något riksdagsparti som vill förändra systemet ens? Skulle vara Vänsterpartiet möjligen, övriga partier anser att vi lever i den bästa av elektrifierade världar.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
P Proffstyckaren skrev:
Lite överdrivet att kalla Bide’n för galning kan tyckas
Finns inte ett uns narcissism i Joseph R Biden Jr, så du har nog blandat ihop korten, men det är inte vad denna diskussion ska handla om.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
N
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Finns det något riksdagsparti som vill förändra systemet ens? Skulle vara Vänsterpartiet möjligen, övriga partier anser att vi lever i den bästa av elektrifierade världar.
När det gäller nätavgifterna tycker jag det är väldigt tyst från partierna. Möjligen att V vill förstatliga näten men det är inget jag vet med säkerhet.
Iofs har det väl alltid funnits väldigt många nätägare men när det gäller EON tycker jag det verkar ha spårat ur fullständigt.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.