Hade mobilt via tele2 tills vi skulle få fibern dragen. Fungerade kanon för oss dom månaderna.

PS5, datorer och telefoner och tv osv…
Hade vi inte fått installationen av fibern till ett kanonpris så hade vi nog kört vidare med mobilt.

Har iofs 5g+ täckning. Men väldigt nöjd. Även med sim-routern som ingick.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Kan tilläggas att vi fick ett publikt IP från Telia, så det gick att koppla upp sig externt mot en holkkamera (ej molnbaserad) som satt i trädgården och även nå andra grejer på det interna nätet
Lite trixande med DNS-tjänst, då IP-ändrades lite då och då.

Oklart vad Hallon erbjuder, har lagt ner dessa projekt nu.
 
I samband med övergången till "äkta 5G" så kommer förutsättningarna för abonnemangen att förändras, man kan räkna med att det man kan göra idag kommer att förändras till det bättre, eller det sämre, utifrån vad man använder nätet till. För vanligt slösurfande och Netflix-tittande så kommer nog abonnemangen att upplevas som lika bra eller bättre, men många andra användningsområden, så som spelande, fjärrstyrning av datorer mm kommern nog att upplevas som sämre.

Notera också att hur bra nätet upplevs bestäms i huvudsak av två faktorer:
1) hur hårt belastat nätet är, samt
2) hur bra mottagningen är

Den som har lite sämre mottagning kommer alltid att få dåliga prestanda när nätet är hårt belastat, detta då man får resurser i proportion mot användandet av radions utnyttjande av luften, inte i förhållande till hur många Mbps andra användare får. Detta innebär att när en mast blir hårdare belastad så är det vissa användare som kommer att drabbas mycket mer av detta än andra användare. När basstationerna sätts upp så har de alltid bra kapacitet, men det är inte förrän de är kraftigt belastade som man kommer att märka hur bra eller hur dåligt det är.

I mina föräldrars sommarstuga så hade de utmärkta förhållanden under nio månader per år, men under juni/juli/auguisti så kunde de aldrig använda nätet pga att de hade lite ekon från en berghäll där stugan ligger. Grannarna ett par hundra meter bort hade alltid fungerande Internet, men på sommaren när belastningen på nätet ökade, då försvann Internet-täckningen på dagtid från föräldrarnas stuga. Inte ens riktantenn mot basstationen hjälpte tillräckligt. Signal/brus-förhållandena blev för dåliga och de telefoner som befann sig i detta område prioriterades ned. Man fick vara glad om textmeddelanden kom fram inom ett par timmar.

Så vad lär vi oss av detta? Jo, man kan inte med enstaka mätningar vid enstaka tillfällen avgöra om man har bra mobilt bredband där man bor, det är bara vid långvarig användning som man kan veta, samtidigt som kapaciteten också förändras över tid.

Slutligen, av egen erfarenhet så kan jag berätta att även om enskilda operatörer kan ha rba täckning på olika platser i geografin så gör det enormt stor skillnad vilken operatör du har om du har sämre förhållanden. Telia är överlägsna i de sistnämnda situationerna, det är därför Telia är så kraftigt dominerande operatör för folk på landsbygden. Men det har alltså också betydelse när man bor på gränsen mellan två celler, Telia har klart bättre signalstyrka och lägre last på dessa platser och har därför mycket bättre förutsättningar för att ge bra bandbredd på anslutningen.

Inte så att jag är betald av Telia eller har några andra relationer till Telia, men jag jobbar i branschen med utveckling av dessa system och jag har tydligt märkt hur mycket bättre de är.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Det är nog väldigt olika. Det skulle fungera bra för oss med mobilt bredband, sas det, då finns flera master fanns i området och vi betalade dessutom Telia för att sätta upp en extern antenn. Det visade sig dock att en bergsknabbe skuggade nån mast, några sände åt fel håll och några var lite väl långt bort. Det gick se tv, men bara på låg upplösning. Grannar 500 meter bort var dock nöjda. Idag har de flesta i området fiber och det blev verkligen ett lyft.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Man får prova sig fram vilken operatör som passar bäst förut kunde man ju se var masterna fanns även operatör och riktning fanns med så det underlättade ju en del..

För mig så fungerar Telia bäst så jag har ett 5G abonnemang från dom som jag är nöjd med.
 
Det enkla att testa är ju att bara ta en mobiltelefon med abonnemang från den operatör man tänkt använda och sedan göra den till en hotspot och ansluta TV osv till denna. Fungerar det på fredakvällen med hög belastning på nätet så är det antagligen ok.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det enkla att testa är ju att bara ta en mobiltelefon med abonnemang från den operatör man tänkt använda och sedan göra den till en hotspot och ansluta TV osv till denna. Fungerar det på fredakvällen med hög belastning på nätet så är det antagligen ok.
...åtminstone ett tag framöver. Det beror som sagt var också på hur man har tänkt att använda nätet.

Just buffrad streamad TV mår bra av långa latenser (fördröjningar) i nätet, vilket gör att det kanske inte är det bästa sättet att utvärdera kvalitén. TikTok är nog det man skall testa med om man vill köra tuffare tester. Eller ett vanligt speedtest/bredbandskollen, men då är det latenserna man skall titta mer på, det är inte nödvändigtvis hastigheten som är det viktiga.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
K Klabbis 3000 skrev:
Nätägarna för fiber höjer avgifterna mot operatörerna mycket och ofta så det som var tänkt att bli en prisvärd lösning känns inte längre speciellt prisvärt.
Funderar på mobilt bredband med obegränsad data. Är det en hyggligt bra lösning för den som inte behöver flera hundra mb/s?
Erfarenheter?
Beror ju på vad du ska göra.
Prova med mobilen, prova även med andra operatörer teckna en månad eller använd kontantkort.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Beror ju på vad du ska göra.
Prova med mobilen, prova även med andra operatörer teckna en månad eller använd kontantkort.
Det gäller fritidshuset ute på landsbygden. Är där nu och testade med mobilen och kom upp i drygt 100 Mbps och det räcker bra men man får nog vara beredd på lite sämre prestanda tidvis iaf på sommaren när det är mycket turister i området.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
K Klabbis 3000 skrev:
Det gäller fritidshuset ute på landsbygden. Är där nu och testade med mobilen och kom upp i drygt 100 Mbps och det räcker bra men man får nog vara beredd på lite sämre prestanda tidvis iaf på sommaren när det är mycket turister i området.
Det är ju bara prova.
 
Fungerar Huawei router bra som bolagen brukar skicka med eller behöver man skaffa en annan för att nyttja kapaciteten maximalt?
 
Mats-S
I InsidersUnited skrev:
Vi har ett extra datakort med tele2 obegränsat, det extra kortet kostar 15kr/månad
Märkligt, mitt extra datakort på Tele2 "obegränsat snabb" 100/100 kostar 100 kr, var ett antal år sedan som det kostade 10 kr. Har du kollat räkningen senaste åren? ;-)
 
Mats-S
K Klabbis 3000 skrev:
Fungerar Huawei router bra som bolagen brukar skicka med eller behöver man skaffa en annan för att nyttja kapaciteten maximalt?
Om du får betala extra för routern så köp en egen högpresterande router istället. Visst funkar det som dom skickar med, men det ligger på budgetsidan när det gäller prestanda.
 
Mats-S
pacman42 pacman42 skrev:
I samband med övergången till "äkta 5G" så kommer förutsättningarna för abonnemangen att förändras, man kan räkna med att det man kan göra idag kommer att förändras till det bättre, eller det sämre, utifrån vad man använder nätet till. För vanligt slösurfande och Netflix-tittande så kommer nog abonnemangen att upplevas som lika bra eller bättre, men många andra användningsområden, så som spelande, fjärrstyrning av datorer mm kommern nog att upplevas som sämre.

Notera också att hur bra nätet upplevs bestäms i huvudsak av två faktorer:
1) hur hårt belastat nätet är, samt
2) hur bra mottagningen är

Den som har lite sämre mottagning kommer alltid att få dåliga prestanda när nätet är hårt belastat, detta då man får resurser i proportion mot användandet av radions utnyttjande av luften, inte i förhållande till hur många Mbps andra användare får. Detta innebär att när en mast blir hårdare belastad så är det vissa användare som kommer att drabbas mycket mer av detta än andra användare. När basstationerna sätts upp så har de alltid bra kapacitet, men det är inte förrän de är kraftigt belastade som man kommer att märka hur bra eller hur dåligt det är.

I mina föräldrars sommarstuga så hade de utmärkta förhållanden under nio månader per år, men under juni/juli/auguisti så kunde de aldrig använda nätet pga att de hade lite ekon från en berghäll där stugan ligger. Grannarna ett par hundra meter bort hade alltid fungerande Internet, men på sommaren när belastningen på nätet ökade, då försvann Internet-täckningen på dagtid från föräldrarnas stuga. Inte ens riktantenn mot basstationen hjälpte tillräckligt. Signal/brus-förhållandena blev för dåliga och de telefoner som befann sig i detta område prioriterades ned. Man fick vara glad om textmeddelanden kom fram inom ett par timmar.

Så vad lär vi oss av detta? Jo, man kan inte med enstaka mätningar vid enstaka tillfällen avgöra om man har bra mobilt bredband där man bor, det är bara vid långvarig användning som man kan veta, samtidigt som kapaciteten också förändras över tid.

Slutligen, av egen erfarenhet så kan jag berätta att även om enskilda operatörer kan ha rba täckning på olika platser i geografin så gör det enormt stor skillnad vilken operatör du har om du har sämre förhållanden. Telia är överlägsna i de sistnämnda situationerna, det är därför Telia är så kraftigt dominerande operatör för folk på landsbygden. Men det har alltså också betydelse när man bor på gränsen mellan två celler, Telia har klart bättre signalstyrka och lägre last på dessa platser och har därför mycket bättre förutsättningar för att ge bra bandbredd på anslutningen.

Inte så att jag är betald av Telia eller har några andra relationer till Telia, men jag jobbar i branschen med utveckling av dessa system och jag har tydligt märkt hur mycket bättre de är.
Absolut det bästa inlägget jag har läst på BH angående mobilt bredband. Det finns så mycket skitsnack och flum på BH angående det här, men ditt inlägg bygger på fakta, och endast fakta :) Jag kan intyga till 100.00% att det du skriver är precis det som gäller.

Tack för att du klargjorde vad som gäller i ämnet 👌👍👍
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Om du får betala extra för routern så köp en egen högpresterande router istället. Visst funkar det som dom skickar med, men det ligger på budgetsidan när det gäller prestanda.
Har du tips på någon eller några som är värda att köpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.