Nätägarna för fiber höjer avgifterna mot operatörerna mycket och ofta så det som var tänkt att bli en prisvärd lösning känns inte längre speciellt prisvärt.
Funderar på mobilt bredband med obegränsad data. Är det en hyggligt bra lösning för den som inte behöver flera hundra mb/s?
Erfarenheter?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det kan det vara. Och det kan inte vara det.

Det beror på täckning och kapacitet just där du bor och vad du har för behov.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Vi har ett extra datakort med tele2 obegränsat, det extra kortet kostar 15kr/månad. Med det har jag vanligtvis 75-100 Mbit/ned och 10-20 Mbit upp.

Har du BRA 5g täckning så finns det dem som får 500 Mbit/ned . Vi bor tyvärr i en sänka och masten är bortom horisonten.

Det funkar för tv slösurf etc. Ingen gamear här, vi är ju vuxna haha

Internet hastighetstestresultat med nedladdning, uppladdning, svarstid i Mbit/s och ms.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Fungerar superbra för mig, 300/månad för obegränsat och 250/månad för massor av kanaler via tele2
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Testat men fungerar inte för mina behov även om upp- och ned-hastighet är ok. Usel latency för spelande tonåring. Dessutom kan jag inte koppla upp mig mot mina smarta-hem enheter utanför hemmet pga dessa mobila lösningar använder cgnat istf publik ip.
 
optimizer optimizer skrev:
Testat men fungerar inte för mina behov även om upp- och ned-hastighet är ok. Usel latency för spelande tonåring. Dessutom kan jag inte koppla upp mig mot mina smarta-hem enheter utanför hemmet pga dessa mobila lösningar använder cgnat istf publik ip.
Går det inte att ansluta övervakningskamera och solpanelanläggning tex menar du till en sådan router över Wifi?
 
K Klabbis 3000 skrev:
Går det inte att ansluta övervakningskamera och solpanelanläggning tex menar du till en sådan router över Wifi?
Beror på.
Väljer du något med molntjänst så sparas det i molnet från dina enheter. Du kan också nå molnet och därmed datan varifrån som helst. Molntjänster kan ev. ha en avgift. Du kommer dock inte kunna kommunicera med dina enheter direkt.
 
namnbyte
Har mobilt över riktantenn, 4g, funkar bra för vuxna med allt vad det innebär (streamad tv och hemmajobb). Båda kan streama från olika tjänster eller sitta i videomöte samtidigt utan problem. Når även hela mitt hemmanät med server och kameror varifrån som helst, så ingen aning hur användare optimizer ovan sprang in i något sådant problem.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Beror på.
Väljer du något med molntjänst så sparas det i molnet från dina enheter. Du kan också nå molnet och därmed datan varifrån som helst. Molntjänster kan ev. ha en avgift. Du kommer dock inte kunna kommunicera med dina enheter direkt.
Men det gör jag, värmepumpen, 2 kameror, ringklockan och min 4 temp mätare i huset.
Alla går via smart life appen och har fungerat problem fritt. Allt i real tid, kamerorna har 128gb minnes kort som loggar rörelser också och även dom kan jag läsa av och titta på t ex på jobbet via appen.
Inga molntjänster alls.
Vi har haft Tele2 mobilt bredband i många år nu, 299:- i mån obegränsat, 3 vuxna 2 barn och ALLA streamar hej vilt via mobil, padda och dator. Inga problem alls.
Vi kan få fiber indraget men har avböjt 2 gånger redan sen vi flyttade in i April.
Kan tänka mig fiber om dom skippar avgiften helt för inkoppling 😉
Annars nä, onödiga pengar.
 
  • Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
Jag har hört att operatören Tre använder publika IP-adresser för sina mobila bredbandstjänster. Kan någon bekräfta?
 
P
Det är ju väldigt olika just med mobilt bredband hur bra det funkar just där man bor..

Hemma funkar mobilt bredband halvsegt och även om man har skaplig nedladdningshastighet så är det mycket avbrott och start och stopp på allt..

i fjällstugan är det kanon på hösten sommaren och funkar skapligt på lågsesongs helger med fåtal folk på plats för att bli sirap under sportlov och påsklovs och liknande högsesonsveckor där allt är uthyrt så blir det slow motion när alla surfar samtidigt efter kvällsmaten. Sen när det var snöstorm på högsesonsvecka så alla var inne så blev det ju troligen dels stopp av hög mängd användning men även troligen av att mastens bandbredd troligen minskar av vädret

Dessutom så kan man ju i öppen fiber hoppa runt och ta nystartserbjudanden och ha visstid och på så vis få rätt låg månadskostnad
Sen är det klart behöver man inte fri datamängd utan klarar sig på en viss datamängd som i dom mindre abonnemangen och det inte gör så mycket om det ligger nere eller går segt vid vissa tillfällen så är såklart det mobila svårslaget rent kostnadsmässigt.. fibern kostr ju en slant och få och det tar lång tid om man behöver lite data ibland bara innan det går på rätt sida i kalkylen
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Smart life är väl molnbaserad?
Jag vill dessutom göra mer saker genom att nå mina enheter. Har man det behovet vet man nog om det och då är inte mobilt bredband ett alternativ.
Finns någon operatör som har publik ip så kan det gå men det är jag tveksam till.
Jag vill ha stabilitet på uppkopplingen med fast fiber därför väljer jag bort mobilt bredband. Det är min erfarenhet.
 
namnbyte
optimizer optimizer skrev:
Smart life är väl molnbaserad?
Jag vill dessutom göra mer saker genom att nå mina enheter. Har man det behovet vet man nog om det och då är inte mobilt bredband ett alternativ.
Finns någon operatör som har publik ip så kan det gå men det är jag tveksam till.
Jag vill ha stabilitet på uppkopplingen med fast fiber därför väljer jag bort mobilt bredband. Det är min erfarenhet.
Fast jag har det behovet och mobilt är (och blev) alternativet. Går inte att försvara 25k i anslutningsavgift för fiber med lägre respons mot gratis, inte sålänge här inte finns ungar i huset. Hittills inte stött på något problem eller hinder.

Telia krånglar inte till det med konsumentens surf-ip, ens på det mobila. Ligger dock en mgmt-ip på annat vlan, den ligger i ett subnät, men det är inget som påverkar kunden. Och så är det oavsett mobilt, fiber eller cu där det lever kvar.
 
optimizer optimizer skrev:
Smart life är väl molnbaserad?
Jag vill dessutom göra mer saker genom att nå mina enheter. Har man det behovet vet man nog om det och då är inte mobilt bredband ett alternativ.
Finns någon operatör som har publik ip så kan det gå men det är jag tveksam till.
Jag vill ha stabilitet på uppkopplingen med fast fiber därför väljer jag bort mobilt bredband. Det är min erfarenhet.
Visserligen, men helt gratis och fungerar med de flesta smartprodukter utan några krusiduller. Mycket mer kan jag inte komma på vad jag skulle behöva göra än att styra ”remote” och läsa av?
Hade jag haft 2-3 ungdomar som lirar FPS varje kväll så kanske inte mobilt hade fungerat, det vet jag inte. Men för våra behov så fungerar det ypperligt och fiber är inte på något sätt ekonomiskt försvarbart att dra in i huset. Som sagt, ALLA 5 personer streamar samtidigt och har massor av ”smart” produkter uppkopplade samtidigt, vad mer ska jag ha det till?
Avbrott händer absolut, men har varit få under åren och kan räknas på en hand.
 
Föräldrarna har kört mobilt bredband under drygt 10 år. Startade med Telia och 10 GB/månad och en Dovado-router.
Har fungerat mycket bra för deras behov. Efterhand så höjde telia datagränsen, nu kör vi med hallon 100 GB för 250 kr/månad.


De bor nära en sportanläggning och under någon vecka under sommaren så blev nätet överlastad, nu är mobilnätet utbyggt och problemet uppstår ej längre.

Har själv funderat på att byta till mobilt när mitt nuvarande kampanjerbjudande går ut.

Driftsäkerheten tycks vara mycket hög, kan ej minnas att det har varit något driftavbrott på det mobila nätet. Däremot har några nätdelar till routrarna lämnat in under årens lopp.
Nu används en TP-LINK, MR-600.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.