K Kriss Marc skrev:
Hissa upp.
Sätt båt kärra under.
Sänk ner.
Då är den "på hjul" ej pliktig...
Får stå upp till 1 år flytta och ställ tillbaka...
Problem löst.
Lycka till...
Helt rätt. Typ så jag skrev innan. 👍
 
P
H hempularen skrev:
Det där låter väldigt märkligt. Det finns ett antal mekanismer för delgivning även av "omöjliga" fall. De som är "proffs" på att hålla sig undan kan nog lyckas, men det involverar att ofta byta address runt om i landet. Delgivningsärendet flyttar då och allt börjar om från misslyckad dörrknacklning.
När jag var ung och dum bröt jag mot hastighetsbegränsningen en gång och stoppades i en poliskontroll. (Numera är jag inte längre ung och inte alls lika dum).

Hastigheten var så pass hög att länsstyrelsen beslöt att dra in körkortet i en månad (tror jag det var). I början lyckades jag undvika att bli delgiven helt enkelt genom att inte öppna dörren när det stod en okänd person där. Därefter åkte jag på semester i Europa söder om Sverige. Sen länge planerat.

Strax efter hemkomsten ringde det på dörren. Jag var lite tankspridd och öppnade utan att kolla vem som stod där. Han sa "du vet antagligen vad det här gäller". Ja, sa jag. Han plockade fram lite papper, tittade på papperen och utbrast "nähe, det här har visst gått ut", tog adjö och gick därifrån.

Numera går det inte att använda en sådan metod.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är samma problem med en container. Är det inte enklare att följa de regler som finns? Alltså att placera byggnaden på ett lovligt ställe?
Tack för ditt svar, att jag inte tänkte på det.

J joppe joppe skrev:
Hej....Gör ett försök att få bort den prickade marken om den inte fyller någon funktion. Det finns mycket gammal prickad mark som ligger kvar helt i onödan
Fast det är inte den prickade marken som är problemet utan avstånd till tomtgräns.
Aajnor Aajnor skrev:
Varför är det inte ok med hjul och en trekant på gaveln (långsamtgående fordon) ? Då kan du flytta den varje dag 30 cm om du vill. Vet folk som gjort och varit helt ok.
Ja det hade ju varit något. Men får en känsla av att dom inte kommer att gilla det och då börja bråka med mig, något jag inte har tid eller ork till.
Aajnor Aajnor skrev:
Aldrig. Jag hade själv en lekstuga på tomten som stod för nära grannen och då satte jag hjul på den så att jag kunde flytta på den. Kommunen godkände detta
Jag har googlat på detta och hittat iallafall två artiklar som skriver att det inte är godkänt att göra så, att den kommer klassas som permanent byggnad ändå.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B bozze4evigt skrev:
Tack för ditt svar, att jag inte tänkte på det.
Varsågod, ja - men det är ju inte lätt att tänka på allt. 😊
 
B bozze4evigt skrev:
får en känsla av att dom inte kommer att gilla det och då börja bråka med mig, något jag inte har tid eller ork till.
Om du skulle välja att bryta mot lagen är det väl du som bråkar med ”dom” (vilka det nu är), inte tvärtom.

Och oavsett vad man tycker i sak om reglerna är det nog bra för dig att du släpper något där du bara skulle kunna vinna för att reglerna inte kontrollerades och upprätthölls.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
När jag var ung och dum bröt jag mot hastighetsbegränsningen en gång och stoppades i en poliskontroll. (Numera är jag inte längre ung och inte alls lika dum).

Hastigheten var så pass hög att länsstyrelsen beslöt att dra in körkortet i en månad (tror jag det var). I början lyckades jag undvika att bli delgiven helt enkelt genom att inte öppna dörren när det stod en okänd person där. Därefter åkte jag på semester i Europa söder om Sverige. Sen länge planerat.

Strax efter hemkomsten ringde det på dörren. Jag var lite tankspridd och öppnade utan att kolla vem som stod där. Han sa "du vet antagligen vad det här gäller". Ja, sa jag. Han plockade fram lite papper, tittade på papperen och utbrast "nähe, det här har visst gått ut", tog adjö och gick därifrån.

Numera går det inte att använda en sådan metod.
Vad är det som gör att inte preskription skulle kunna inträda efter 2 år numera?

Min erfarenhet är att det fortfarande krävs delgivning och att det inte alltid lyckas.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du skulle välja att bryta mot lagen är det väl du som bråkar med ”dom” (vilka det nu är), inte tvärtom.

Och oavsett vad man tycker i sak om reglerna är det nog bra för dig att du släpper något där du bara skulle kunna vinna för att reglerna inte kontrollerades och upprätthölls.
Ja men finns det någon lag som säger att du INTE får ha byggnaden på hjul?
Det verkar ju vara olika från fall till fall. En del säger att det går och en del säger att det inte går.

Är det olagligt, ja då blir det ju jag som bråkar med dom.
Är det lagligt, då är det ju dom som bråkar med mig om jag väljer att göra så.

Jag orkar dock inte med bekymmer i mitt liv så med största sannolikhet kommer jag att flytta på friggeboden till en sämre men godkänd placering
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
B bozze4evigt skrev:
Ja men finns det någon lag som säger att du INTE får ha byggnaden på hjul?
Det verkar ju vara olika från fall till fall. En del säger att det går och en del säger att det inte går.

Är det olagligt, ja då blir det ju jag som bråkar med dom.
Är det lagligt, då är det ju dom som bråkar med mig om jag väljer att göra så.

Jag orkar dock inte med bekymmer i mitt liv så med största sannolikhet kommer jag att flytta på friggeboden till en sämre men godkänd placering
Jag tror att du kan få ha byggnaden på hjul, men knappast där den står i dag och kanske inte heller utan bygglov.

Om du har möjlighet att flytta boden till en plats på tomten där du får ha friggebod är väl det det bästa och billigaste?
 
P
lunnabo lunnabo skrev:
Vad är det som gör att inte preskription skulle kunna inträda efter 2 år numera?
Det vet jag inget om.
lunnabo lunnabo skrev:
Min erfarenhet är att det fortfarande krävs delgivning och att det inte alltid lyckas.
Att delgivning inte alltid lyckas tror jag också, men det som inte går att göra längre är att hålla sig undan delgivning och köra och fortsätta att köra lagligt.

På den tiden var delgivningen ett krav för att körkortsindragningen skulle gälla. Indragningstiden började däremot ticka från och med länsstyrelsens beslut om körkortsindragning.

Så är det inte längre såvitt jag vet.
 
H hempularen skrev:
Det där låter väldigt märkligt. Det finns ett antal mekanismer för delgivning även av "omöjliga" fall. De som är "proffs" på att hålla sig undan kan nog lyckas, men det involverar att ofta byta address runt om i landet. Delgivningsärendet flyttar då och allt börjar om från misslyckad dörrknacklning.

Om det finns en "känd" address så kan delgivningsmannen efter X misslyckade försök, "spika" delgivningen (förr betydde det bokstavligen spika uppå den på dörren, numera bara i brevlådan), personen som söks anses ha läst den spikade delgivningen efter 2 veckor eller ngt. sådant. Finns ingen känd address så blir det kunggörelsedelgivning, annons i rickstäckande tidningar.

Sedan finns det ju delgivningsmän o delgivningsmän. Ett fall jag har haft viss kontakt med där trängde delgivningsmän (polis) in på psyk akuten och delgav en person som just hade försökt begå självmord.
Jag vet ju inte exakt hur det gått till, bara att huset står där än idag och när jag ringde kommunen efter ett par år och frågade hur det gick sa dom att dom inte lyckats delge honom.

Dock så är kommunen känd för att vara inkompetent och efter så här lång tid är väl allt preskriberat.
 
F fribygg skrev:
Jag tror att du kan få ha byggnaden på hjul, men knappast där den står i dag och kanske inte heller utan bygglov.

Om du har möjlighet att flytta boden till en plats på tomten där du får ha friggebod är väl det det bästa och billigaste?
Japp, så får det bli :)
 
B bozze4evigt skrev:
Tack för svar. Ja boden behöver flyttas har jag insett. Det kommer aldrig att gå igenom med bygglov där.

Men jag har ju 3 veckor på mig att lämna ett yttrande, tror du att nämnden kommer sammanträda före jag ens har fått chansen till mitt yttrande?
Ring kommunen och fråga när nästa nämndsammanträde är.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det kanske inte spelar så stor roll för dig men det är ju inte helt omöjligt att kommunen har någon funktionsbrevlåda för bygglovsärenden och denna mailkorg är allmän handling så är du väldigt nyfiken på vem som hört av sig är det inte omöjligt att du kan begära ut mailen och få reda på det.
Jag fick ett brev från kommunen att jag hade en "ej besiktad eldstad" i bastun och något om att bastun inte var anmäld (har lantbruksfastighet med lite skog) samma höst jag köpte pappas dödsbo. Jag fixade först en bygganmälan med ritning osv och fixade med sotaren som godkände eldstaden.

Sedan började jag fundera på hur kommunen efter ca en månad fått nys om denna bastu och begärde ut "dagboken" i ärendet. Det visade sig att de chansade och skickade brevet efter att jag blivit ny ägare, pappa hade blånekat till att ha byggt en ny bastu ett år efter att han byggt den och de lät det bero...
Pappa var väl medveten om att han rivit den gamla och byggt en ny bastu ca 8 år tidigare 😆
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E EllinorLag skrev:
Jag fick ett brev från kommunen att jag hade en "ej besiktad eldstad" i bastun och något om att bastun inte var anmäld (har lantbruksfastighet med lite skog) samma höst jag köpte pappas dödsbo. Jag fixade först en bygganmälan med ritning osv och fixade med sotaren som godkände eldstaden.

Sedan började jag fundera på hur kommunen efter ca en månad fått nys om denna bastu och begärde ut "dagboken" i ärendet. Det visade sig att de chansade och skickade brevet efter att jag blivit ny ägare, pappa hade blånekat till att ha byggt en ny bastu ett år efter att han byggt den och de lät det bero...
Pappa var väl medveten om att han rivit den gamla och byggt en ny bastu ca 8 år tidigare 😆
Otroligt. Bokstavligen. Jag tror nån tipsade.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Otroligt. Bokstavligen. Jag tror nån tipsade.
Nej, enligt "loggen" så kontaktade kommunen min pappa 2013 och frågade om han byggt en ny bastu/eldstad, varpå han svarade att han bara byggt ut den gamla bastun som stod på ungefär samma plats...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.