När man klickar på kommentarerna till en artikel kommer man till den sista kommentaren. Det kan väl inte vara meningen eller lämpligt? En bättre ordning måste väl vara att man tas till den första kommentaren och faktiskt läser föregående diskussion innan man tillkännager sitt hjärtas mening.

Eller är inte artiklarna till för vidare diskussion?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
den första kommentaren
Eller den första olästa.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
nu är jag oftast på mobilen men med datorn nu så kommer det en annons överst som täcker nästan hela skärmen, den laddar lite segt också så hinner flytta muspekaren dit jag ska trycka men när jag trycker så har annonsen kommit och jag länkas vidare
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
nino nino skrev:
nu är jag oftast på mobilen men med datorn nu så kommer det en annons överst som täcker nästan hela skärmen, den laddar lite segt också så hinner flytta muspekaren dit jag ska trycka men när jag trycker så har annonsen kommit och jag länkas vidare
Håller med till fullo. Den där annonsplaceringen är ett j..la skit. Vet inte hur många gånger jag har hamnat på något jag inte vill läsa för att man klickar på det inlägg som ligger överst på ”att läsa listan” men eftersom annonsen ”slirar” lite innan den dyker upp så kommer klicket på annonsen istället….
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
nu är jag oftast på mobilen men med datorn nu så kommer det en annons överst som täcker nästan hela skärmen, den laddar lite segt också så hinner flytta muspekaren dit jag ska trycka men när jag trycker så har annonsen kommit och jag länkas vidare
Lite konspiratoriskt lagd som man är kan man nästan tro att det är medvetet...
 
Det är inte medvetet. Problemet är att vi i förväg ej vet hur stor annons som kommer att laddas in. Ibland är annonsen 980x240 och ibland 980x600. Eftersom vi laddar in annonserna efter innehållet så skjuts sidan ner x antal pixlar.

Jag har kollat lite på om vi skulle kunna flytta denna annonsyta lite längre ner på sidan, till exempel under första inlägget - där är problemet med att sidan skjuts ner inte lika stort eftersom det sker när man läser texten högre upp på sidan - men det funkar inte alltid och det blir heller inte alltid bra.
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det är inte medvetet. Problemet är att vi i förväg ej vet hur stor annons som kommer att laddas in. Ibland är annonsen 980x240 och ibland 980x600. Eftersom vi laddar in annonserna efter innehållet så skjuts sidan ner x antal pixlar.

Jag har kollat lite på om vi skulle kunna flytta denna annonsyta lite längre ner på sidan, till exempel under första inlägget - där är problemet med att sidan skjuts ner inte lika stort eftersom det sker när man läser texten högre upp på sidan - men det funkar inte alltid och det blir heller inte alltid bra.
Borde nog ha avslutat med en smiley, det var förstås inte allvarligt menat att det skulle vara medvetet..
 
MultiMan
Apropå vad jag skrev här eller i en annan tråd om att annonserna gjorde mig illamående, så har jag aktiverat dem igen utan problem, och trots Svea Solars blinkande (blir vid annonsstart så kan vara enhetsspecifikt) och fladdrande annons så mår jag inte illa. Jag tror det var någon Volvo-annons på högersidan som var den utlösande faktorn.

Det går att göra annonser som uppmärksammas utan att läsarna riskerar epileptiskt anfall, t ex dagens Mercedes-annons. Det lär också påverka viljan till att använda adblockers.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag hade personligen stora problem med en annons från Älvsbyhus för ett tag sedan så jag tror jag förstår hur du menar. Jag fick ont i huvudet. Jag har tidigare påpekat detta för dem (de har kört samma annons tidigare) men utan åtgärd. Tyvärr kunde jag inte styra över de annonsvisningarna.

En klen tröst är att om du loggar ut nu och besöker sajten fram till måndag så kommer du få se massor av videoannonser från HBO Max Barbie, Bixia, och Elgiganten. Dessa slipper vi som är inloggade.
 
Skulle inte en lösning kunna vara att vända på det: Innan annonsen laddas så är platshållaren 600 pixlar och om annonsen sen är mindre så krymps den?

Visserligen blir "hoppet" lika stort, men risken blir mindre att man av misstag klickar på annonsen. När jag t.ex. går till bevakade trådar så är det ju oftast trådarna högst upp jag klickar på, och precis som roli skriver blir det lätt så att klicket hamnar på annonsen istället för länken till den bevakade tråden.

Gör man tvärtom så blir det möjligen en annan tråd än den man var ute efter som klickas upp, men man slipper i alla fall annonsen.

Om det nu inte är medvetet gjort som det är för att man just av misstag ska klicka på annonsen....
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Bra förslag, det kanske kan funka. Jag ska försöka undersöka hur stor andel de högre annonserna står för. Och eventuellt skulle vi kunna ha en default setting för inloggade och en annan för gäster, om det känns befogat.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Sedan minst två månader känns siten extremt seg för mig på min IPhone 14.

Att klicka mig mellan Notiser och Senaste tar ca 8-10 sekunder och det går att upprepa genom att hoppa fram och tillbaka. Finns även andra ställen men just det där gör att det känns som 1996 och modem igen. Finns någon förklaring?
 
  • Skärmdump av notiser från en e-postapp, visar inkomna svar och interaktioner i forumtrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag upplever också att internet är segt när jag kör wifi, men när jag inaktiverar wifi och kör 4G så går det blixtsnabbt. Kan det inte vara det som är problemet?
 
BH appen funkar blixtsnabbt för mig på en gammal iPhone 11. Både med Wi-Fi och Telia.
 
nikasp
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag upplever också att internet är segt när jag kör wifi, men när jag inaktiverar wifi och kör 4G så går det blixtsnabbt. Kan det inte vara det som är problemet?
Just nu blir det cirka 6-7 sekunders väntan, känns som en evighet, när jag testar att koppla bort WiFi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.