Snyggt! Har du hittat återförsäljare till aureskoski i sverige eller beställde du från finland? Och - övervägde du svarta lavar? Har tänkt själv bastuvaxa mina men är osäker på hur det kan bli?
 
C Cgong skrev:
Snyggt! Har du hittat återförsäljare till aureskoski i sverige eller beställde du från finland? Och - övervägde du svarta lavar? Har tänkt själv bastuvaxa mina men är osäker på hur det kan bli?
Tack! I och med att vi bor på Åland var det ganska naturligt att beställa från Finland (bortsett från det faktum att det är helt hopplöst att beställa från nätet överlag till Åland...) så nej, jag har inte koll på återförsäljare i Sverige tyvärr!

Vi hade redan köpt lavvirket innan vi ens bestämde oss för svart panel i bastun, men när vi funderade på panel och tittade på bilder på svart panel med värmebehandlad al så tyckte vi att det var väldigt snyggt med kontrasten.
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
Vi köpte vår liknande bastupanel från finska Cent över nätet. Tog ca 4 dagar att få det 👏
 
  • Gilla
Nisge och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Hur fasen kan sju månader (och en dag...) gå så fort?

Jag fortsatte under våren med att göra färdigt några fönstersmygar för att se hur min tänkta konstruktion skulle bli, och det blev mycket bra. Vita hyllplan som smygar kostade inte mycket mer än att bygga i MDF, och när vi testade måla MDF själva så lyckades vi aldrig med att få en riktigt snygg finish. Finishen nu blev grymt fin!

[bild][bild]

Smygen uppe på loftet fick sin belysning också:

[bild]

Efter detta började jag med något jag skjutit framför mig väldigt länge: kakla väggar. Hade ju aldrig kaklat något innan jag gjorde golven, så jag var lite nervös när jag skulle börja med väggarna. Det tog sin lilla tid, men till slut var första vägen klar.

[bild]


Jag, som glad amatör, tycker det är väldigt fördelaktigt att kakla en hel yta på en gång. De gånger jag stoppat mitt på en yta och fortsatt har jag tyckt att det varit svårt att få skarven mellan de olika omgångarna snygg. Detta var ett problem när man jobbar samtidigt, för jag hinner inte kakla en hel vägg på en kväll. Så på vardagarna gjorde jag annat istället, till exempel började jag med frikylan. Inledde med att gräva fram lådan för kylaren i vardagsrummet och plocka ner lite tak för att kunna montera:

[bild][bild]

I samma veva kom elektrikern och började koppla elcentralen:

[bild]

Testmonterade kylaren i vardagsrummet:

[bild]

Konstaterade att jag byggt lådan för liten för att komma åt att koppla allting, så det var bara att svära lite och börja plocka ner mera tak:

[bild]

Efter lite såga/skruva/plasta/tejpa var lådan nu större och jag kunde montera kylaren:

[bild]

Monterade även kylaren för sovrummet ovanför undertaket i toaletten:

[bild]

Och började koppla inkommande varmvatten och kallvatten från garaget:

[bild]

Och fick klura ordentligt för att knåpa ihop vattenlåset från kommoden på toaletten med ett platsbyggt vattenlås för kondensavloppet från kylaren för sovrummet.

[bild]

Började löda ihop rören för frikylan som skulle upp på vinden:

[bild]

Och byggde en provtryckare som går att använda både med vattenslang och med tryckluft beroende på vad man vill använda:

[bild]

"Men skydiver, hur går det med kaklingen?" kanske ni frågar? Ja, den väntade på mera motivering och mera tid. Och mera tid får man ju aldrig...

Under hösten köpte min pappa tillbaka en segelbåt han hade för tjugo år sedan. Efter att ha varit utan båt i typ 8 år och fått lite plötsliga hälsoproblem (cancer, hjärnblödning) kände han att han ville passa på och njuta så länge han kan och köpte tillbaka denna båt. Det fanns en del att göra på den innan sommaren, så bygget fick gå lite på sparlåga samtidigt som jag lade ganska mycket tid på att greja med båten. Just då var pappas hälsoläge lite oklart så det fanns en tanke i bakhuvudet att detta kanske skulle vara vår sista sommar tillsammans så jag ville verkligen få båten i skick. Detta höll på att ta knäcken på mig. Jag VILLE verkligen komma vidare med huset och hade någon sorts dröm om att komma in till sommaren, så det var flera gånger jag grät i bilen på väg hem från båten då jag kände att tiden bara rann iväg och jag aldrig kom framåt med bygget.

Saker jag gjorde med båten var bland annat att montera solcell och litiumbatteri för förbrukningen. Då passade jag på att riva ut stora delar av elen och gjorde om mycket från scratch då ursprungliga elen var undermåligt dimensionerad och över trettio år gammal med ärgade kontakter osv.

[bild][bild]

Blev även en sväng upp i masten med kranbil då storfallet släppte från seglet och behövde dras upp på nytt:

[bild]

Nu var vi framme i juli och min semester började, och när jag bygger på "heltid" så tog jag även semester från bygget. Mina föräldrar såg också hur tufft det hade varit med både båten och bygget under våren, så de fixade en duktig kaklare som kom och började kakla väggarna i badrum och spa-del i augusti:

[bild]
Du har precis ett sånt innertak som jag vill ha, vad är det för fabrikat?
 
  • Gilla
skydiver
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Du har precis ett sånt innertak som jag vill ha, vad är det för fabrikat?
Ser ut som Träullit.
 
  • Gilla
skydiver och 1 till
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Du har precis ett sånt innertak som jag vill ha, vad är det för fabrikat?
Det är träullit, och det finns många olika tillverkare. Jag tog in offerter på flera olika men landade till slut i att beställa från Byggmax då det var en markant skillnad i pris.

Taket är en av de grejer vi är mest nöjda med i hela huset då det skapar en väldigt behaglig akustik samtidigt som det är lite "roligare" än ett slätt gipstak. Dessutom har det den stora fördelen att det är lätt demonterat och återmonterat om man skulle behöva komma åt till exempel elinstallationer. Inte för att vi har någon erfarenhet av det för vi har ju absolut inte ändrat oss under byggets gång... 😎
 
  • Gilla
Rejäl och 6 till
  • Laddar…
pdov
Krikkan Krikkan skrev:
Du har precis ett sånt innertak som jag vill ha, vad är det för fabrikat?
Kollage av olika texturpaneler i grått, brunt och vitt med geometriska och organiska mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns spårade paneler som jag tycker verkar spännande.

Sedan ska dessa ha bra brandskydd, går tillexempel att sätta i takfoten eller som undertak i en kopplad carport.
 
pdov pdov skrev:
[bild]
Det finns spårade paneler som jag tycker verkar spännande.

Sedan ska dessa ha bra brandskydd, går tillexempel att sätta i takfoten eller som undertak i en kopplad carport.
Troldtekt ja, det är en av leverantörerna av träullit (egentligen är ju träullit ett varumärke, men det är ju synonymt med dessa tak) och det där är sådana paneler, dock med infräst mönster. 😃

Tog pris på deras bland annat, men som sagt, tyckte de var för dyra.

https://www.troldtekt.se/produkter/sortiment/troldtekt-akustik/
 
S skydiver skrev:
Det är träullit, och det finns många olika tillverkare. Jag tog in offerter på flera olika men landade till slut i att beställa från Byggmax då det var en markant skillnad i pris.

Taket är en av de grejer vi är mest nöjda med i hela huset då det skapar en väldigt behaglig akustik samtidigt som det är lite "roligare" än ett slätt gipstak. Dessutom har det den stora fördelen att det är lätt demonterat och återmonterat om man skulle behöva komma åt till exempel elinstallationer. Inte för att vi har någon erfarenhet av det för vi har ju absolut inte ändrat oss under byggets gång... 😎
sattte in träullit i mitt hus med
bästa jag gjort ljudmässigt o gott o slippa spackla
 
  • Gilla
  • Älska
skydiver och 1 till
  • Laddar…
Kul att så många talar gott om denna typ av tak. Det är framförallt de ljudämpande effekterna jag är ute efter, men jag tycker inte heller att släta eller spårade gipstak är särskilt attraktivt.

@skydiver hur är plattorna monterade? På dina bilder ser jag inga skruvar, men jag kanske bara har för liten skärm?
 
Krikkan Krikkan skrev:
Kul att så många talar gott om denna typ av tak. Det är framförallt de ljudämpande effekterna jag är ute efter, men jag tycker inte heller att släta eller spårade gipstak är särskilt attraktivt.

@skydiver hur är plattorna monterade? På dina bilder ser jag inga skruvar, men jag kanske bara har för liten skärm?
Bara att köra, tror inte du kommer att ångra dig. De är skruvade längs långsidorna, 6 skruv per platta. Skruven är dock mönstrad för att se ut som taket så de syns väldigt lite.
 
Dags för en milstolpe: bastun är klar! 🤩

Modernt badrum med dusch och intilliggande bastu. Mörka kakelväggar och ljusa golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt träbastu interiör med bänkar och värmelampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörk bastu med träbänkar, belysning under övre bänkar, stenvägg och bastuaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörk badstuinteriör med träbänkar, mörk vägg, och stenfontän i mitten. Symmetrisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och utifrån:
Mörk, modern bastu med träbänkar och väggbelysning, reflekterande vatten på pelarens mitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
AndersPS och 31 till
  • Laddar…
P
Härligt att kunna sitta mittemot varandra!
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Dags för en milstolpe: bastun är klar! 🤩

[bild][bild]
[bild]
[bild]

Och utifrån:
[bild]
Inflyttningsklart. Resten kan man ta sen...
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Härligt att kunna sitta mittemot varandra!
Ja det tycker vi också. Samma tanke går i vardagsrummet där det blir två soffor mitt emot varandra och ingen tv.
Exostor Exostor skrev:
Inflyttningsklart. Resten kan man ta sen...
Köket och lite golv till, sen kan vi börja diskutera det... 😅
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.