J
En tråd att diskutera hustillverkaren JB-Villan med hemsäte i Gudhem. Det är ett bolag som drivs i en mycket annorlunda form och har en attityd mot kunder som inte borde finnas på denna marknad 2023.
Vi har nyligen byggt ett hus med detta företag som jag anser utför bedrägeri gentemot svaga privatpersoner som inte erhåller den kunskap som krävs för att bygga hus. Därför anlitar man en entreprenör som man känner att man kan lita på, men så fel man kan ha.
De har sitt sätt att manipulera deras kunder och säger att de tar ansvar men har under sina år i branschen lyckats komma undan sina skyldigheter.

De har sitt sätt att manipulera konsumenter till att använda i deras mening "rekommenderade" besiktningsmän och kontrollansvariga. Det är uppenbart ett stort problem eftersom de ska ha en sjävständig ställning och entreprenören ska bara anpassa sig och varken rekommendera eller ha åsikter kring vem som beställaren anlitar.
De rekommenderar inte någon 2 års besiktning och de har som standard i sina entreprenadsavtal att kontrollansvarig ingår.
Dvs fakturering och beställning av KA går via dem och vill du beställa en själv får du göra avsteg från entreprenadsavtalet innan påbörjat bygge.
Men JB-Villa vägleder dig gärna om du bara följer deras anvisningar, vill du göra avsteg eller ifrågasätta så blir du inte väl mött.
Det är när man gör som regelboken säger som du kommer stöta på problem med företagets ledning som sköter all reklamation/klagomål.

Vi har över 40 åtgärdspunkter i vårat besiktningsprotokoll som de inte vill ta ansvar för.
Öppnar tråden för diskussion med er som byggt och hur eran upplevelse har varit med detta företaget.
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Inte byggt med dem men har sett väldigt många byggen av dem, de har en grupp människor som gör grunden, har för mig att även grävmaskinen är märkt JB villan. De gör grunderna på ett standardiserat sätt (likadant varje gång typ) När de är klara med att lagt ut armeringsmattorna så kommer en rörmokarfirna och lägger ut värmeslingorna och ansluter dem till fördelarskåpen. Efter att de som byggt grunden dragit vidare och värmeslingorna monterats så kommer de och gjuter plattan. Huset kommer i sektioner på långtradare och reses med kran med nästan färdiga väggar, detta sköter ett bygglag och de brukar ställa upp en bod där flera samlas och fikar (Har för mig att ytterbeklädnad och fönster sätts på i ett senare skede när huset är rest). Takstolar reses och råspont monteras, troligen i luckor? och under några månader så byggs huset färdigt invändigt.

Är nog minst 10 år sedan jag såg dem monteras, så kan skriva fel.

Väldigt många byggde med dem, villor av väldigt många slag, så antar att de var ganska billiga jämfört med andra villor.

Har en del bilder jag inte vill lägga ut men jag kan titta i dem om någon vill ha exaktare besked än ovan.
 
  • Gilla
jops
  • Laddar…
Även jag har byggt med dessa i somras och är missnöjda över en hel del utföranden som inte längre syns eller går att göra något åt, då det är inbyggt i konstruktionen.

Har fått exakt noll hjälp eftersom jag var dum nog att välja KA via jb-villan. Att vända sig till kommunen är lönlöst eftersom dom inte vågar eller orkar agera på oseriösa Kontrollansvariga.

Vänder du dig till företag säger dom emot och bryr sig inte ens att ta till sig enkla instruktioner från monteringsanvisningar. Du får ofta höra "vi brukar göra på det här sättet och det fungerar". Sedan stannar allt där.

Båda ägarna brukar åka ut på slutbesiktning. Även jag fick höra från VDn att deras kunder vanligtvis inte brukar välja besiktningsman för deras 2års besiktning... Ren lögn fråb jb-villans sida.

Jag återkommer med mer skit angående detta företag. Jag har en hel del dokumentation i form av telefonsamtal, video och foto från hela husresan.

Jag hade tänkt att starta en egen tråd om jb-villan som är mer aktuell än det som finns, men det var visst någon som hann före. Ju fler kunder som blir uppmärksammade angående deras dålig bemötande är bara bra för marknaden. Det behövs verkligen en högre standard.
 
  • Gilla
D Hellden
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Även jag har byggt med dessa i somras och är missnöjda över en hel del utföranden som inte längre syns eller går att göra något åt, då det är inbyggt i konstruktionen.

Har fått exakt noll hjälp eftersom jag var dum nog att välja KA via jb-villan. Att vända sig till kommunen är lönlöst eftersom dom inte vågar eller orkar agera på oseriösa Kontrollansvariga.

Vänder du dig till företag säger dom emot och bryr sig inte ens att ta till sig enkla instruktioner från monteringsanvisningar. Du får ofta höra "vi brukar göra på det här sättet och det fungerar". Sedan stannar allt där.

Båda ägarna brukar åka ut på slutbesiktning. Även jag fick höra från VDn att deras kunder vanligtvis inte brukar välja besiktningsman för deras 2års besiktning... Ren lögn fråb jb-villans sida.

Jag återkommer med mer skit angående detta företag. Jag har en hel del dokumentation i form av telefonsamtal, video och foto från hela husresan.

Jag hade tänkt att starta en egen tråd om jb-villan som är mer aktuell än det som finns, men det var visst någon som hann före. Ju fler kunder som blir uppmärksammade angående deras dålig bemötande är bara bra för marknaden. Det behövs verkligen en högre standard.
Låter inte bra detta.
En kommentar angående detta med "vi gör alltid så" eller olika varianter av detta (syftet är att du ska utmålas som unik med dina krav och vika dig) är att jag frågar alltid varför tills de svarar och om dom flummar/är otydliga så fortsätter jag borra.

Ställ frågan "varför? Jag vill veta alla detaljer!"
Och om nån säger att "ingen har frågat om det innan" så svara bara att andra får ta ansvar för sina hus, du vill bara diskutera ditt eget fall.

Det är otroligt vanligt att folk säger att de "aldrig fått frågan" eller vill på olika sätt få det att framstå som att kunden är besvärlig/konstig/orimlig. Det är oftast inte sant och man ska inte köpa det!!!

En annan favorit är att om dom säger att dom aldrig fått frågan så omformulera deras svar till "du saknar erfarenhet av detta?". Lägg problemet på dom.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Jag har flera bekanta som byggt hus med JB villan och dom är toppen nöjda. Tråkigt att det inte blivit så för er.
 
Flera inlägg med negativa tankar om företaget. Jag har ingen som helst erfarenhet av dem, och kan varken säga "bu eller bä". Men jag förstår fortfarande inte vad ni är missnöjda med. Ni säger ju, istortsett, bara "de är dumma"? Jag kan säga exakt samma sak o att handla på Coop exempelvis. Coop har ingen som talar om vilka apelsiner som är bra. Deras rabatter om 3 för 2 är svårbegripligt. Frågar jag, så säger de att de brukar göra så, och att jag är den enda som har klagat.

Sen gäller det ett hus, och kanske den största affären i hela ert liv. Det vore märkligt om det inte blev några meningsskiljaktigheter, eller frågor och lite missnöje.

Det är bra med kritik. Men försök tala om vad ni egentligen är missnöjda med!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Jag har flera bekanta som byggt hus med JB villan och dom är toppen nöjda. Tråkigt att det inte blivit så för er.
Hur insatta har dom varit kring det hela? Har dom tagit KA och besiktning via företaget?
Såklart folk får vara nöjda över sina hus men jb-villan har en dåliga rutiner och det går oftast enkelt att bevisa i efterhand om det skulle vara så.
 
A AG A skrev:
Flera inlägg med negativa tankar om företaget. Jag har ingen som helst erfarenhet av dem, och kan varken säga "bu eller bä". Men jag förstår fortfarande inte vad ni är missnöjda med. Ni säger ju, istortsett, bara "de är dumma"? Jag kan säga exakt samma sak o att handla på Coop exempelvis. Coop har ingen som talar om vilka apelsiner som är bra. Deras rabatter om 3 för 2 är svårbegripligt. Frågar jag, så säger de att de brukar göra så, och att jag är den enda som har klagat.

Sen gäller det ett hus, och kanske den största affären i hela ert liv. Det vore märkligt om det inte blev några meningsskiljaktigheter, eller frågor och lite missnöje.

Det är bra med kritik. Men försök tala om vad ni egentligen är missnöjda med!
Dålig jämförelse mellan en köp av en apelsin och ett köp av ett hus. Jag har en dränering och stenkista som inte fungerar, har gjort en tråd om det här. Kan fördjupa mig i detaljer ännu mer ingående i denna tråd när jag sitter vid datorn. Vissa saker är lite svårare än att köpa apelsiner på Coop.

Det vore konstigt om det inte uppstår frågor vid ett husbygge mellan byggherren och företaget. Grejen är att jb-villan och deras ägare skiter fullständigt i dig som byggherre, trots att det är du som byggherre som får ta smällen i slutändan om det blir fel. Att du går till ett husföretag är ju för att du som privatperson antagligen inte är så insatt i sådant. Man förväntar sig alltså att utförare ska göra rätt och veta vad den gör. Att man i efterhand, som i mitt fall, lägger en defekt stenkista och dränering på kunden är orimligt.

Så låter det nämligen. Ägarna säger att du som kund har ju godkänt dessa ritningar som vi givet dig och alltså accepterat utförandet. Men deras kunder är okunniga och det förväntas en hel del av ett husföretag.
 
Redigerat:
Man kan inte förtala ett företag (mer än i vissa specialfall som inte gäller här), men man ligger lite sämre till när man uttryckligen anklagar en klart identifierbar anställd som hotfull (fylld?). Nu handlar inte inläggen om henne, men bara ett tips om man vill vara säker.
 
P P-KAR skrev:
Dålig jämförelse mellan en köp av en apelsin och ett köp av ett hus. Jag har en dränering och stenkista som inte fungerar, har gjort en tråd om det här. Kan fördjupa mig i detaljer ännu mer ingående i denna tråd när jag sitter vid datorn. Vissa saker är lite svårare än att köpa apelsiner på Coop.
Vilket jag väl också sa, med största tydlighet (trodde jag).
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vilket jag väl också sa, med största tydlighet (trodde jag).
Jag redigerade mitt inlägg som jag svarade dig med.
 
P P-KAR skrev:
Dålig jämförelse mellan en köp av en apelsin och ett köp av ett hus. Jag har en dränering och stenkista som inte fungerar, har gjort en tråd om det här. Kan fördjupa mig i detaljer ännu mer ingående i denna tråd när jag sitter vid datorn. Vissa saker är lite svårare än att köpa apelsiner på Coop.

Det vore konstigt om det inte uppstår frågor vid ett husbygge mellan byggherren och företaget. Grejen är att jb-villan och deras ägare skiter fullständigt i dig som byggherre, trots att det är du som byggherre som får ta smällen i slutändan om det blir fel. Att du går till ett husföretag är ju för att du som privatperson antagligen inte är så insatt i sådant. Man förväntar sig alltså att utförare ska göra rätt och veta vad den gör. Att man i efterhand, som i mitt fall, lägger en defekt stenkista och dränering på kunden är orimligt.

Så låter det nämligen. Ägarna säger att du som kund har ju godkänt dessa ritningar som vi givet dig och alltså accepterat utförandet. Men deras kunder är okunniga och det förväntas en hel del av ett husföretag.
Jag tycker det är rimligt den kommentaren du fick. Om det är saker som blivit fel så är ju just vad som blivit fel det centrala.
Kan du inte göra en lista eller ännu hellre lägga upp besiktningsprotokoll så man förstår?

Bemötande är ju något viktigt men också nåt helt annat. Det får du gärna också beskriva men som sades här ovan - skriv konkreta exempel.
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Låter inte bra detta.
En kommentar angående detta med "vi gör alltid så" eller olika varianter av detta (syftet är att du ska utmålas som unik med dina krav och vika dig) är att jag frågar alltid varför tills de svarar och om dom flummar/är otydliga så fortsätter jag borra.

Ställ frågan "varför? Jag vill veta alla detaljer!"
Och om nån säger att "ingen har frågat om det innan" så svara bara att andra får ta ansvar för sina hus, du vill bara diskutera ditt eget fall.

Det är otroligt vanligt att folk säger att de "aldrig fått frågan" eller vill på olika sätt få det att framstå som att kunden är besvärlig/konstig/orimlig. Det är oftast inte sant och man ska inte köpa det!!!

En annan favorit är att om dom säger att dom aldrig fått frågan så omformulera deras svar till "du saknar erfarenhet av detta?". Lägg problemet på dom.
Dom hotade i princip mig som kund och ville få mig att säga upp kontraktet vid ett tillfälle. Anledningen till detta var för att jag sade att deras utförande på armeringen inte var fackmannamässigt utfört. Det räcker alltså med en sådan sak för att få dom till att hota sina kunder med det där.

Fick som sagt ingen hjälp från KA, då jag köpte den tjänsten via företaget.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Dom hotade i princip mig som kund och ville få mig att säga upp kontraktet vid ett tillfälle. Anledningen till detta var för att jag sade att deras utförande på armeringen inte var fackmannamässigt utfört. Det räcker alltså med en sådan sak för att få dom till att hota sina kunder med det där.

Fick som sagt ingen hjälp från KA, då jag köpte den tjänsten via företaget.
Ok kan du lägga upp besiktningsprotokoll?

Det är en mycket viktig skillnad mellan att säga "hotade" och "hotade att avsluta kundrelationen". Det ena är liksom inom lagens ramar och det andra tolkas som en sak för polisen. Bra att du förtydligar.
 
  • Gilla
LennartMimmi och 1 till
  • Laddar…
Jargongen med "vi har alltid" slår slint den dagen de får olycksfall eller liknande.
Troligen står det i deras avtal att de ska bygga enligt vissa lagkrav. Där är står det att man ska följa monteringsanvisningar. Gör man inte det begår man ett lagbrott!
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.