B
B Alivara skrev:
Jag har ingen aning vad som pågår inom denna Brf, men ingen styrelsemedlem är min granne i huset. Hsb och deras Brf styrelsen sitter i samma rum. De mörkar vad som pågår och varför ingen utför tjänster. Det finns en Bokningromulär på Hsb webbsida, på Mina sidor där man får skriva in felanmälan, men Brf påstår att de tar inte emot digitala felanmälningar och Hsb påstår att jag måste kontakta Brf på telefon eller skriva felanmälan på papper. När jag kontaktat på telefon och på papper, det ändrar inget, tjänsterna inte utförs ändå. vet du vad som pågår? Gör de det med flit och hur kan man motverka mobbningen av enskilda Brf medlem, utan att de anfaller och tvingar sälja bostadsrätt?
Hur länge är det rimligt att få registreras i p-plats kö eller få 1 p-plats på Brf i en liten stad på 25000 invånare?
 
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det en nybildad förening?
en gammal Brf, från 50talet, men de flesta gamla har dött eller flyttat på senare åren
 
B
B Alivara skrev:
en gammal Brf, från 50talet, men de flesta gamla har dött eller flyttat på senare åren
65 proc. i denna Brf är med invandrarbakgrund nu , men Hsb Brf styrelsen består av 99 proc inhemska invånare, från lilla staden. Det verkar som om Hsb &brf styrelsen är korrupta eller vad kan deras problem vara ? Min fråga är hur kan jag göra för att få dem jobba åt mig? Finns det ngn bra myndighet som kan ordna det: Hyresnämnden, Polisen , Bostadsrättsnämnden eller ngt annat ?
 
Fairlane
B Alivara skrev:
Jag har ingen aning vad som pågår inom denna Brf, men ingen styrelsemedlem är min granne i huset.
Om det är en förening från 50-talet så låter det märkligt att inte styrelsen är grannar. Sen om ni har flera hus i föreningen så kan det ju vara någon som bor i en annan portuppgång.
B Alivara skrev:
Hsb och deras Brf styrelsen sitter i samma rum.
Vad är det för rum du talar om?

HSB är en förening som har BRF som medlemmar. Du och dina grannar är medlemmar i er BRF och måste tydligen enligt stadgar vara medlemmar i HSB, men sen finns det ju mängder med andra BRF som också tillhör HSB, utan att ha någon mer koppling än så till er förening.
B Alivara skrev:
De mörkar vad som pågår och varför ingen utför tjänster.
Är det verkligen så? Att man inte har insyn i allt arbete naturligt och kanske kan de svara bättre, men finns det inte någon anställd personal så är det personer som gör det här på kvällar och helger och det är inte någon service-organisation.
B Alivara skrev:
Det finns en Bokningromulär på Hsb webbsida, på Mina sidor där man får skriva in felanmälan, men Brf påstår att de tar inte emot digitala felanmälningar och Hsb påstår att jag måste kontakta Brf på telefon eller skriva felanmälan på papper.
Det här tycker jag inte är ett dugg märkligt faktiskt. HSB har utvecklat ett system för felanmälan på webben. Sen är det upp till varje BRF om de vill använda sig av den tjänsten eller inte, förmodligen mot en avgift. Om din BRF inte valt att nyttja den tjänsten är det helt logiskt att du inte kan felrapportera där, utan måste felanmäla enligt den metod som din förening har.
B Alivara skrev:
När jag kontaktat på telefon och på papper, det ändrar inget, tjänsterna inte utförs ändå. vet du vad som pågår?
Nej, hur ska jag veta vad som pågår? Kanske inväntar de nästa styrelsemöte?
När felanmälde du och vad?
B Alivara skrev:
Gör de det med flit och hur kan man motverka mobbningen av enskilda Brf medlem, utan att de anfaller och tvingar sälja bostadsrätt?
Hur man kan motverka mobbning är svårt att svara på. De kan inte tvinga dig att sälja din bostadsrätt om du uppfyller dina skyldigheter. Jag får lite känslan av att du inte har riktigt koll på vad en BRF är och vad det innebär och att det blir missförstånd, men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
B Alivara skrev:
65 proc. i denna Brf är med invandrarbakgrund nu , men Hsb Brf styrelsen består av 99 proc inhemska invånare, från lilla staden.
Medlemmarna väljer styrelsen. Däremot så är det väldigt få som brukar dyka upp på årsmöten och utöva sin rätt att välja. Ännu färre anmäler intresse av att sitta i styrelsen. Om du vill vara med i styrelsen så leta rätt på valberedningen och anmäl ditt intresse, det brukar vara uppskattat. Ett väldigt vanligt fenomen är just att det blir samma gäng som sitter år efter år för att ingen annan vill. Där kan du också ha förklaringen till att det är få invandrare i styrelsen, de kanske inte anmält intresse, eventuellt av osäkerhet hur det fungerar.
B Alivara skrev:
Det verkar som om Hsb &brf styrelsen är korrupta eller vad kan deras problem vara ?
HSB och styrelsen i bostadsrättsföreningen är olika saker. Vad är det som får dig att tro att de är korrupta?

B Alivara skrev:
Min fråga är hur kan jag göra för att få dem jobba åt mig?
De ska inte direkt jobba åt dig. De ska förvalta föreningen på bästa sätt för alla medlemmar. Det är inte någon part som ska passa upp på andra.
B Alivara skrev:
Finns det ngn bra myndighet som kan ordna det: Hyresnämnden, Polisen , Bostadsrättsnämnden eller ngt annat ?
Det går att anmäla brottsmisstanke till exempel till polisen, men har du någon sådan misstanke?
Jag skulle nog åtminstone först läsa på lite vad en BRF är och hur den fungerar och sen gå på årsmötet. Eventuellt anmäla intresse av att själv jobba i styrelsen och ta emot klagomål från grannar och se hur man kan bättra på den delen av arbetet.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Om det är en förening från 50-talet så låter det märkligt att inte styrelsen är grannar. Sen om ni har flera hus i föreningen så kan det ju vara någon som bor i en annan portuppgång.

Vad är det för rum du talar om?

HSB är en förening som har BRF som medlemmar. Du och dina grannar är medlemmar i er BRF och måste tydligen enligt stadgar vara medlemmar i HSB, men sen finns det ju mängder med andra BRF som också tillhör HSB, utan att ha någon mer koppling än så till er förening.

Är det verkligen så? Att man inte har insyn i allt arbete naturligt och kanske kan de svara bättre, men finns det inte någon anställd personal så är det personer som gör det här på kvällar och helger och det är inte någon service-organisation.

Det här tycker jag inte är ett dugg märkligt faktiskt. HSB har utvecklat ett system för felanmälan på webben. Sen är det upp till varje BRF om de vill använda sig av den tjänsten eller inte, förmodligen mot en avgift. Om din BRF inte valt att nyttja den tjänsten är det helt logiskt att du inte kan felrapportera där, utan måste felanmäla enligt den metod som din förening har.

Nej, hur ska jag veta vad som pågår? Kanske inväntar de nästa styrelsemöte?
När felanmälde du och vad?

Hur man kan motverka mobbning är svårt att svara på. De kan inte tvinga dig att sälja din bostadsrätt om du uppfyller dina skyldigheter. Jag får lite känslan av att du inte har riktigt koll på vad en BRF är och vad det innebär och att det blir missförstånd, men jag kan ha fel.
Vad är du ute efter med dina inlägg, inte har lösning på problemet, endast sitter och hittar på att kritisera mig till ingen nytta. Inget du har skrivit här är relevant i min situation.
 
  • Wow
  • Arg
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
B Alivara skrev:
Vad är du ute efter med dina inlägg, inte har lösning på problemet, endast sitter och hittar på att kritisera mig till ingen nytta. Inget du har skrivit här är relevant i min situation.
@Fairlane beskriver hur det normalt fungerar och ställer följdfrågor för att kunna hjälpa dig.
 
  • Gilla
mgranbom och 19 till
  • Laddar…
B
K Kane skrev:
@Fairlane beskriver hur det normalt fungerar och ställer följdfrågor för att kunna hjälpa dig.
Du skriver till ex, saker som inte alls passar i min situation samtidigt du tror att du "beskriver hur det normalt fungerar". Om det skulle fungera normalt, då skulle jag inte haft de där problem som jag har beskrivit i mitt inlägg, förstår inte det? Jag vill få lösning, inte olika onödiga ifrågasättande av min skrivelse och min situation med Hsb och Brf.

Om det är en förening från 50-talet så låter det märkligt att inte styrelsen är grannar. Sen om ni har flera hus i föreningen så kan det ju vara någon som bor i en annan portuppgång.

Vad är det för rum du talar om?

HSB är en förening som har BRF som medlemmar. Du och dina grannar är medlemmar i er BRF och måste tydligen enligt stadgar vara medlemmar i HSB, men sen finns det ju mängder med andra BRF som också tillhör HSB, utan att ha någon mer koppling än så till er förening.

Är det verkligen så? Att man inte har insyn i allt arbete naturligt och kanske kan de svara bättre, men finns det inte någon anställd personal så är det personer som gör det här på kvällar och helger och det är inte någon servic..."
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
il_duce och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B Alivara skrev:
Vad är du ute efter med dina inlägg, inte har lösning på problemet, endast sitter och hittar på att kritisera mig till ingen nytta. Inget du har skrivit här är relevant i min situation.
Jag har försökt att hjälpa dig genom att förklara hur det kan vara och hur saker brukar fungera.
Bland annat har jag förklarat för dig varför du inte kan felanmäla digitalt om din förening inte stödjer det och skillnaden mellan din BRF och HSB.

Men om du är övertygad om att styrelsen är korrupt så rekommenderar jag dig att polisanmäla. Jag önskar dig lycka till och avslutar mina försök att hjälpa dig.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
il_duce och 19 till
  • Laddar…
B Alivara skrev:
Du skriver till ex, saker som inte alls passar i min situation samtidigt du tror att du "beskriver hur det normalt fungerar". Om det skulle fungera normalt, då skulle jag inte haft de där problem som jag har beskrivit i min inlägg, förstår du inte det? jag vill få lösning, inte olika onödiga ifrågasättande.

Om det är en förening från 50-talet så låter det märkligt att inte styrelsen är grannar. Sen om ni har flera hus i föreningen så kan det ju vara någon som bor i en annan portuppgång.

Vad är det för rum du talar om?

HSB är en förening som har BRF som medlemmar. Du och dina grannar är medlemmar i er BRF och måste tydligen enligt stadgar vara medlemmar i HSB, men sen finns det ju mängder med andra BRF som också tillhör HSB, utan att ha någon mer koppling än så till er förening.

Är det verkligen så? Att man inte har insyn i allt arbete naturligt och kanske kan de svara bättre, men finns det inte någon anställd personal så är det personer som gör det här på kvällar och helger och det är inte någon servic..."
Hmmm, nu var det ju inte jag som skrev det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B
K Kane skrev:
Hmmm, nu var det ju inte jag som skrev det.
det är kopia på inlägg av Fairlane, riktat till henne/honom, inte till dig. Du endast håller med Fairlane.
 
B Alivara skrev:
det är kopia på inlägg av Fairlane, riktat till henne/honom, inte till dig
OK, men då skall du inte citera mig om du vill att någon annan skall reagera på det.
 
B Alivara skrev:
Vad är du ute efter med dina inlägg, inte har lösning på problemet, endast sitter och hittar på att kritisera mig till ingen nytta. Inget du har skrivit här är relevant i min situation.
Ingenstans kritiserar Fairlane dig.

Allt Fairlane skriver är relevant för din frågeställning.

Det Fairlande frågar behöver du kolla upp för att få svar på dina frågor.

Hur länge har du bott där?

Om det är mer än ett år, har du varit på årsmötet?
 
  • Gilla
vcx och 10 till
  • Laddar…
P
B Alivara skrev:
HSB Brf styrelsen har gjort Telia Gruppavtal och fullföljer inte sina skyldigheter enligt Gruppavtalet gällande enskilda Hsb Brf medlemmar. Till ex. , de förhindrar medlemmarna att få ersättning för saknad Telia internet, beställer inte internetrouter till medlemmar samtidigt som de tvinger Hsb Brf enskilda medlemmar betala för internet ändå.
Det är omöjligt styrelsens ansvar att se till att du får en router. Du får ringa Telia kundtjänst och be om en.
Att internet ingår i avgiften är relativt vanligt.
I min Brf har vi tex ett gruppavtal för internet + tv. Dvs alla betalar för det oavsett om man använder det eller inte.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
B
P Posselosse skrev:
Det är omöjligt styrelsens ansvar att se till att du får en router. Du får ringa Telia kundtjänst och be om en.
Att internet ingår i avgiften är relativt vanligt.
I min Brf har vi tex ett gruppavtal för internet + tv. Dvs alla betalar för det oavsett om man använder det eller inte.
Nej, du vet ingenting. Vad ska du göra, om du får internetavbrott, nu när din Hsb/Brf är under Telias Gruppavtal och Hsb /Brf ska inte ansöka hos Telia om ersättning för internetavbrott för dig? P.S. Det är din fantasi att det finns något hushåll utan internet, just därför alla betalar.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.