pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med rösten är dock att den går genom väggar och fungerar utan att autenticeras. Om någon kommer över lösenordet till mitt hus-wifi får de ännu större kontroll...
Inte om du kräver upplåst enhet
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En kod man säger högt är ju inte super secure
Haha nej det är sant, men fortfarande en vedertagen funktion från Google. Så länge du inte låser upp med röststyrning med massa löst folk runt dig är det ju ändå bra mycket bättre än inget :D
 
K kk777 skrev:
Haha nej det är sant, men fortfarande en vedertagen funktion från Google. Så länge du inte låser upp med röststyrning med massa löst folk runt dig är det ju ändå bra mycket bättre än inget :D
Jo eller så låser man upp med faceid / fingerprint och säger röstkommandont :) jag har bara lampor och projektor duk så inget krav på direkt säkerhet
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
99% av försäkringsbolagen har inte några krav på låsen så länge du inte har en försäkring som även täcker ett antal miljoner i försäkringsvärde på lösöre, dvs inte relevant för vanliga hemförsäkringar.
Njae, jag ställde fråga om detta. Man behöver inte byta lås, så om man bor i en gård från 1750 och har en jättenyckel i gjutjärn så är den godkänd om man inte har extraförsäkring pga dyr konst eller liknande.

Men om man har en modern dörr med modernt lås så får man inte sätta dit nåt eget kalleankalås. Så sa de till mig iallafall. Jag hade en dörr med ett lås som ser ut som ett vanligt lås till innerdörr som jag faktiskt bytte ut. Nu tror jag nästan en tjuv blir så förvånad av ett gammalt lås så det är svårare att öppna, så jag lite ångrar mig.

Vad gäller doorman så har jag för mig jag läst att man kräver att upplåsning ska ske med kod OCH bricka. Dvs bara kod kan ge nedsättning på ersättning, eller förhöjd självrisk eller vad det nu kan vara. Likaså tror jag man ska låsa altandörrar som har lås, samt låsa "bortasäker". Men om man lever ett normalt liv och har många dörrar kan man ju i praktiken inte gå runt som en vaktmästare ett par gånger om dagen och låsa, låsa upp och bortasäkra dörrar. Troligen så tar sig tjuvarna in en annan väg än genom entredörren ändå... Men har man då gamla lås utan bortasäkring och extrafunktioner så kan man ju i praktiken tjäna på att behålla dem om man ändå inte tror man orkar gå runt och låsa utan lämnar dessa i öppet läge (dvs att det är låst även från insidan, utifrån måste det givetvis vara låst).
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo eller så låser man upp med faceid / fingerprint och säger röstkommandont :) jag har bara lampor och projektor duk så inget krav på direkt säkerhet
Sure :) men svårare för folk som tycker om att använda Google Nest Mini och liknande, förmodligen därifrån det kommer
 
K kk777 skrev:
Sure :) men svårare för folk som tycker om att använda Google Nest Mini och liknande, förmodligen därifrån det kommer
Jo men då är ju funktionen att låsa upp dörren avstängda på dessa då de inte räknas som upplåsta enheter, Eller så hoppas jag det fungerar. kör enbart google home via mobilen så vet inte exakt hur de fungerar
 
gol gol skrev:
Lite inspiration för den som vill bygga en egen lösning:

[video]
Detta var mycket inspirerande!

Jag vore mycket tacksam om du kunde svara på några frågor kring denna konstruktion:

- Är det något du använder idag, eller var det bara ett "proof of concept"?
- Är det vanligt nyckellås på utsidan?
- Kan man låta den vara "icke autolåsning"?
- Har du kopplingsschema på hela systemet?
 
H Herr Klåpare skrev:
Detta var mycket inspirerande!

Jag vore mycket tacksam om du kunde svara på några frågor kring denna konstruktion:

- Är det något du använder idag, eller var det bara ett "proof of concept"?
- Är det vanligt nyckellås på utsidan?
- Kan man låta den vara "icke autolåsning"?
- Har du kopplingsschema på hela systemet?
Syftet var en ren POC, så lösningen är kvar på lab-bänken.
Går nog att få till en låscylinder på utsidan, men funktionen blir inte som vanligt, utan för att öppna måste du dra nyckeln till ändläget och trycka ned handtaget.
Kommer inte riktigt ihåg, men det borde gå att programmera så att du slipper autolåsning.
Kopplingsschema kan jag inte bidra med, men källkoden och beskrivning av kontaktens pinnar hittar du här: https://gist.github.com/Goran58/7e2fb8d38e4da5514c3f24b610672563
 
  • Gilla
Herr Klåpare
  • Laddar…
gol gol skrev:
Syftet var en ren POC, så lösningen är kvar på lab-bänken.
Går nog att få till en låscylinder på utsidan, men funktionen blir inte som vanligt, utan för att öppna måste du dra nyckeln till ändläget och trycka ned handtaget.
Kommer inte riktigt ihåg, men det borde gå att programmera så att du slipper autolåsning.
Kopplingsschema kan jag inte bidra med, men källkoden och beskrivning av kontaktens pinnar hittar du här: [länk]
Tack så mycket för detta! Svårt val mellan att hacka eget eller köpa dormakaba som kanske blir 90% av vad man vill ha. Lite mer att fundera på!
 
Fick nys om dKey för några veckor sen men inte haft tid att sätta mig in i det.
Har nu dock läst på lite och måste ändå säga att jag är lite missnöjd. Gillar inte heller Yale pga utseende men funktionsmässigt är dom i framkant. Hade gärna sett att gatewayen hade möjlighet till matning via PoE istället för USB-c, då hade man även fått nätverket den vägen istället för Wifi, kan även få UPS på matningen.
Hade även gärna sett möjligheten till taggar antingen utan eller tillsammans med kod men nä. Sen så är även där borde kodpanelen kunna matas via PoE, då kanske inte gatewayen ens hade behövts utan man kunde bygga ihop de två sakerna i en och samma låda.

Just nu ser Ubiquitis lösning bra ut får man ändå säga som går att få hyffsat osynligt. Dock inte läst/sett något ännu om hur deras ui fungerar osv Vet inte heller om det går att använda tillsammans med den mekaniska låscylinder. Även osäker på hur det fungerar med våra svenska standard på lås då Ubiquiti är ett amerikanskt bolag.
 
richardtenggren
Purre Purre skrev:
Fick nys om dKey för några veckor sen men inte haft tid att sätta mig in i det.
Har nu dock läst på lite och måste ändå säga att jag är lite missnöjd. Gillar inte heller Yale pga utseende men funktionsmässigt är dom i framkant. Hade gärna sett att gatewayen hade möjlighet till matning via PoE istället för USB-c, då hade man även fått nätverket den vägen istället för Wifi, kan även få UPS på matningen.
Hade även gärna sett möjligheten till taggar antingen utan eller tillsammans med kod men nä. Sen så är även där borde kodpanelen kunna matas via PoE, då kanske inte gatewayen ens hade behövts utan man kunde bygga ihop de två sakerna i en och samma låda.

Just nu ser Ubiquitis lösning bra ut får man ändå säga som går att få hyffsat osynligt. Dock inte läst/sett något ännu om hur deras ui fungerar osv Vet inte heller om det går att använda tillsammans med den mekaniska låscylinder.
Dkey är bra på papperet, mindre bra i verkligheten är min erfarenhet. Vårt L3 blir snart ett år, även om det är fult har det funkat rätt bra.

Vad har Uniquiti för lås? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Dkey är bra på papperet, mindre bra i verkligheten är min erfarenhet. Vårt L3 blir snart ett år, även om det är fult har det funkat rätt bra.

Vad har Uniquiti för lås? :)
Dom kör med elslutbleck som lösning + ringklocka/kodpanel/kamera/taggläsare och en hub som allt kopplas mot.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Den här kvalar in i tråden:
[länk]

Någon som provat?
Troligtvis inte då den har amerikansk standard på låskistan.

Modern strömbrytare och eluttag i vägg, minimalistisk design, ljusa färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Troligtvis inte då den har amerikansk standard på låskistan.

[bild]
Det är vad som brukar benämnas "mindre utmaning".
Allt ingår i satsen, och du har en stundande julhelg med tråkiga släktingar framför dig.
Att få ynnesten att konvertera en låskista ser jag som en present i sammanhanget!
https://level.co/smart-lock/invisible-lock

Låsdörrknopp, elektronisk komponenter, skruvar, nycklar, batteri, monteringsplattor, vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.