• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M McCarl skrev:
Jag träffade en av delgivningsmännen som frågade om gubben och jag sa att han är ju pensionär och hemma hela tiden så jag förstod inte hur dom inte lyckats. Han sa att ingen svarar när man knackar på...
Det där låter väldigt märkligt. Det finns ett antal mekanismer för delgivning även av "omöjliga" fall. De som är "proffs" på att hålla sig undan kan nog lyckas, men det involverar att ofta byta address runt om i landet. Delgivningsärendet flyttar då och allt börjar om från misslyckad dörrknacklning.

Om det finns en "känd" address så kan delgivningsmannen efter X misslyckade försök, "spika" delgivningen (förr betydde det bokstavligen spika uppå den på dörren, numera bara i brevlådan), personen som söks anses ha läst den spikade delgivningen efter 2 veckor eller ngt. sådant. Finns ingen känd address så blir det kunggörelsedelgivning, annons i rickstäckande tidningar.

Sedan finns det ju delgivningsmän o delgivningsmän. Ett fall jag har haft viss kontakt med där trängde delgivningsmän (polis) in på psyk akuten och delgav en person som just hade försökt begå självmord.

Och ett fall på den tiden jag var ordf. i bostadsrättsföreningen var lite "lustigt" polis kontaktade mig för att få tips om hur de kunde delge en medlem som lyckats hålla sig undan delgivning i 18 månader. Det gällde dels obetalda avgifter till föreningen, men tydligen rätt mycket mer "hans delgivningar får inte längre plats i bokhyllan" enl. poliserna. Jag tipsade om att han verkade dyka upp vid lägenheten om hans advokat sade att han borde åka dit (hade hänt förr). Något senare ringde polisen och berättade att han delgivits, just när de skulle åka ifrån föreningen hade det kommit larm om pågående inbrott i hans lägenhet. Eftersom de var på plats tog de larmet, och tyckte att detta borde ju hans advokat bli informerad om... Det stod på den tiden en telefonkiosk ungefär där de hade parkerat polisbilen. Lustigt sammanträffande... De berättade också att de hade övervägt att gripa honom för misshandel, han hade slängt delgivningshandlingarna i ryggen på dem. Delgivningshandlingarna var en hel A4 pärm.

Skall tillägga att det här fallet gällde inte en "vanlig" medlem. Det gällde en bostadsrätt där ingen bodde, det gällde troligen bedrägeri mot banken, den var överbelånad 25% över något känt pris i området.
 
  • Gilla
  • Haha
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
J joppe joppe skrev:
Hej....Gör ett försök att få bort den prickade marken om den inte fyller någon funktion. Det finns mycket gammal prickad mark som ligger kvar helt i onödan
Att ta bort prickmark är inget man bara gör, det är en ändring av detaljplanen. Den som vill ha en ändring får bekosta den, och det handlar om kanske ett års arbete. Också ytterst tveksamt om kommunen tar sig an den uppgiften för att legalisera ett sånt här litet svartbygge, det verkar orimligt. Skulle de mot all förmodan tycka det är en bra idé kan TS se fram emot att betala fler hundratusen för kalaset.
Absolut ett alternativ men kanske inte det mest rimliga.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nja, det är ingen lösning ens formellt.

Tillsynen ska förhålla sig till de planregler som gällde när överträdelsen begicks. D v s var marken prickad vid uppförandet av byggnaden så var den och därmed var åtgärden olovlig och ska rättas. Det finns inget utrymme här för att låta tillsynsärendet vila i väntan på att en planändring ska hinna träda i kraft. Det finns krav på att driva ärenden framåt, alltså att se till att den som har gjort överträdelsen rättar. Annars bryter byggnadsnämnden mot lagen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, det är ingen lösning ens formellt.

Tillsynen ska förhålla sig till de planregler som gällde när överträdelsen begicks. D v s var marken prickad vid uppförandet av byggnaden så var den och därmed var åtgärden olovlig och ska rättas. Det finns inget utrymme här för att låta tillsynsärendet vila i väntan på att en planändring ska hinna träda i kraft. Det finns krav på att driva ärenden framåt, alltså att se till att den som har gjort överträdelsen rättar. Annars bryter byggnadsnämnden mot lagen.
Nä man får ta bort och förvara friggeboden nånstans under tiden. Men jag håller med, det är orimligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, det är ingen lösning ens formellt.

Tillsynen ska förhålla sig till de planregler som gällde när överträdelsen begicks. D v s var marken prickad vid uppförandet av byggnaden så var den och därmed var åtgärden olovlig och ska rättas. Det finns inget utrymme här för att låta tillsynsärendet vila i väntan på att en planändring ska hinna träda i kraft. Det finns krav på att driva ärenden framåt, alltså att se till att den som har gjort överträdelsen rättar. Annars bryter byggnadsnämnden mot lagen.
Fast det finns ju flera exempel på svartbyggen som blivit lagliga genom att detaljplanen ändrats medan processandet pågått.
 
Aajnor Aajnor skrev:
Varför är det inte ok med hjul och en trekant på gaveln (långsamtgående fordon) ?
Det kommer likafullt vara ett svartbygge i TS fall vilket sannolikt leder till avgifter/böter och ev krav på rivning.
 
F fribygg skrev:
Det kommer likafullt vara ett svartbygge i TS fall vilket sannolikt leder till avgifter/böter och ev krav på rivning.
Aldrig. Jag hade själv en lekstuga på tomten som stod för nära grannen och då satte jag hjul på den så att jag kunde flytta på den. Kommunen godkände detta
 
Claes Sörmland
E Eld skrev:
Fast det finns ju flera exempel på svartbyggen som blivit lagliga genom att detaljplanen ändrats medan processandet pågått.
Det går ju inte att lösa byggsanktionsavgiften den vägen. Den kommer man inte undan eftersom den tar hänsyn till överträdelsen vid själva uppförandet av den olovliga byggnaden.

Men om timingen är ideal för den nya detaljplanen att vinna laga kraft så kan man ju räddas från rättelseförelägganden.

Sen om man har en byggnadsnämnd på sin sida som har gått rouge så är ju allt möjligt. Bryter myndigheten mot lagen till ens fördel så kan man ju dra fördel av det.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Aajnor Aajnor skrev:
Aldrig. Jag hade själv en lekstuga på tomten som stod för nära grannen och då satte jag hjul på den så att jag kunde flytta på den. Kommunen godkände detta
På prickmark,i samma kommun som TS och med samma grannar?
 
Claes Sörmland
Typiskt sett kräver ju små lekstugor inte bygglov. Om det inte rör sig om rejäla saker där man kan uppehålla sig permanent.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett kräver ju små lekstugor inte bygglov. Om det inte rör sig om rejäla saker där man kan uppehålla sig permanent.
Du menar vuxen lekstuga😉
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Att ta bort prickmark är inget man bara gör, det är en ändring av detaljplanen. Den som vill ha en ändring får bekosta den, och det handlar om kanske ett års arbete. Också ytterst tveksamt om kommunen tar sig an den uppgiften för att legalisera ett sånt här litet svartbygge, det verkar orimligt. Skulle de mot all förmodan tycka det är en bra idé kan TS se fram emot att betala fler hundratusen för kalaset.
Absolut ett alternativ men kanske inte det mest rimliga.
Då ställer jag mig frågan.....Vad är det för prickmark på platsen `?
 
P
useless useless skrev:
Det beror på hur ofta man flyttar dom, hur många man har och vad detaljplan/områdesbestämmelser säger...

[länk]
Galningar!
 
B bozze4evigt skrev:
Har uppfört en friggebod på 14kvm på tomten. Uppförd som bygglovsbefriad byggnad men inte placerad minst 4,5m från tomtgräns.

Friggeboden står intill huset men också intill tomtgräns, dvs inte 4,5m ifrån tomtgränsen.
Friggeboden uppförd på prickad mark.
Intill tomtgränsen finns en gång- och cykelväg, dvs inte någon granne som jag kan "fråga snällt" om.

Någon har nu sett till så att kommunen fått nys om detta och jag har fått brev i brevlådan.

Nu har jag möjlighet till inkomma med ett yttrande.

Att jag har oddsen emot mig är ju rätt så klart, men vad bör jag göra här näst för att det ska bli så lätt som möjligt för mig och om det är möjligt att undkomma sanktionsavgiften.

Tips, råd?
Hissa upp.
Sätt båt kärra under.
Sänk ner.
Då är den "på hjul" ej pliktig...
Får stå upp till 1 år flytta och ställ tillbaka...
Problem löst.
Lycka till...
 
  • Gilla
joppe joppe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.