N Nalleman64 skrev:
Fler konsekvenser till följd av nätbolag som ändrar debiteringsmodell för elöverföring:
[länk]
Helt rimligt, eftersom det bygger på den modell som finns idag.
Det är ju faktiskt en aning märkligt att man ska få en ersättning som är högre än det värde man levererar, så det här var ju faktiskt en förutsägbar utveckling.
Subventioner kan inte vara för evigt, någon måste betala.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N
Hannuse Hannuse skrev:
Helt rimligt, eftersom det bygger på den modell som finns idag.
Det är ju faktiskt en aning märkligt att man ska få en ersättning som är högre än det värde man levererar, så det här var ju faktiskt en förutsägbar utveckling.
Subventioner kan inte vara för evigt, någon måste betala.
Så är det säkert!
Jag har ingen solcellsanläggning och har inga som helst planer på att installera någon heller.
Tyckte bara det är intressant att se hur förutsättningarna kan förändras ganska snabbt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Att föreslå möjliga orsaker inte att chansa.
Att hävda dessa utan vidare bevisning är det…
Så här tvärsäkert skrev du:
Jag är självklart inte nöjd med att priset på el flerdubblats och blivit extremt volatilt. Jag å de flesta andra är dock medvetna om att detta beror till absolut största delen på Ukraina konflikten och det är långt utanför Sveriges kontroll.
Och detta inklusive 6-9 månader innan kriget bröt ut!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Så här tvärsäkert skrev du:

Och detta inklusive 6-9 månader innan kriget bröt ut!
Ja. Oroligheterna/osäkerheten steg markant 6-9 månader INNAN invasionen. Det drev gaspriset som i sin tur drev elpriset.

Vad i detta är det som är så svårt å förstå.

” Buy on rumours, sell on facts” !!
(Hört det förut?)
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ja. Oroligheterna/osäkerheten steg markant 6-9 månader INNAN invasionen. Det drev gaspriset som i sin tur drev elpriset.

Vad i detta är det som är så svårt å förstå.

” Buy on rumours, sell on facts” !!
(Hört det förut?)
Att du inte kommer med några fakta. När jag frågar efter någon referens säger du att det är möjliga förklaringar. Men varannan gång är det obestridliga fakta som alla håller med om.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Att du inte kommer med några fakta. När jag frågar efter någon referens säger du att det är möjliga förklaringar. Men varannan gång är det obestridliga fakta som alla håller med om.
Nu blandar å ger du friskt.
Möjliga förklaringar var till de spikes i dec22 du frågade om, INTE varför elpriset började stiga på sommaren. Håll reda på vilka svar du får till vilka frågor så klarnar det

I inlägg 529 finner du en referens varför elpriset steg 2021.
 
En stilla fråga:
De som ser all koppling mellan elpris och gaspris, ungefär vid vilket gaspris kan vi återgå till de priser som rådde 2020?
 
K karlmb skrev:
En stilla fråga:
De som ser all koppling mellan elpris och gaspris, ungefär vid vilket gaspris kan vi återgå till de priser som rådde 2020?
Att bara ställa en sån fråga visar att du inte förstått nåt.
Du förutsätter på nåt konstigt sätt att världen ser exakt likadan ut idag som i 2020 bortsett från gaspriset vilket självklart inte stämmer.

Ingen har påstått att gas är enda faktorn som bestämmer elpriset men sista 2,5 åren har den varit den klart dominerande faktorn pga dess volatilitet.
 
Priset på en i Centraleuropa beror främst på gaspriset. Men samtidigt har ju Sverige en starkare koppling till det priset. Så ett sänkt gaspris skulle återställa priset i Centraleuropa och sänka det Svenska priset. Men inte återställa det.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har braskamin.
Min fråga gällde inte braskaminer så ditt svar är inte relevant.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Min fråga gällde inte braskaminer så ditt svar är inte relevant.
Jag har gjort ett "intag" i huset.
Det vill säga ett vanligt jordat uttag på väggen i vardagsrummet, mitt i huset, och det strömförsörjs från elverket som jag kopplar in från utsidan (2200W)
Så jag har tillgång till 10A enfas den vägen om jag startar elverket, och därifrån kan jag dra skarvsladd till framförallt braskaminen som har en fläkt, och ett rörsystem som fördelar luften i huset.
Den fläkten tar ca 100W tror jag, så det finns gott om kraft över till kyl/frys eller kaffebryggaren.
Det jag inte har löst är pumpen för vattnet (har egen brunn), den är trefasig, och jag klurar på en enfasig pump som "SUB2".
Har även provat att köra luftvärmepumpen via elverket, det funkar men den är fast monterad, det vill säga inte via en stickpropp.
Så det är lite förberedelser innan man kan drifta den via elverket, och det gör att jag kör braskamin primärt vid strömavbrott.
Men skulle man veta att det blir långvarit så kan jag köra luftvärmepumpen via elverket.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Min fråga gällde inte braskaminer så ditt svar är inte relevant.
Konstig fråga får konstigt svar tänker jag...
 
D Daniel 109 skrev:
Precis som med andra varor så får det inte införas exportbegränsningar. Med undantag för upp till 30% av exportkapaciteten om det finns interna problem i nätet.
Att man inte får stoppa export är inte på något vis unikt för el.
Slua nu. Jag sa inte stoppa utan ,styra, iaf menade jag det oavsett vilket. Vi behöver ju inte snöa in på EU's idiotregler. Titta på världen utanför. Där styr man handeln för sina egna syften, mestadels för att tjäna så mycket som möjligt. I vissa fall som påtryckning mot andra länder av olika orsaker. Visserligen finns det olika överenskommelser, men dom är väldigt sköra i kanterna, anser jag. Kan lätt brytas.
Opecländerna ökar och minskar produktionen lite hur dom vill oavsett efterfrågan Dom ger blanka fan i vad världen tycker.

Sedan kan vi diskutera sanktionerna mot Ryssland. Ett klart handelshinder om vi ska vara noga, i båda riktningar som dessutom på ett orimligt sätt påverkar prisnivån på bl a energi till dom högre höjderna även om tillgången är god, som vissa hävdar.

Den fria marknaden är en hägring. Fri är den inte. Om styrmedel behövs för att det ska fungera är den inte fri annat än inom de ramarna. Men fri för mig betyder just "fri", dvs utan styrmedel.

Titta på hur det ser ut, Kina vs USA t ex. , strafftullar hit och dit mellan olika länder m.m.

Fri marknad är en hägring och den dom vill hänge sig åt en drömbild istället för verkligheten är fri att göra så, i en ofri värld.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag sa inte heller stoppa. Faktum är att EU är en frihandelsorganisation. Ska vi vara med i den får vi ställa upp på frihandel. OPEC är däremot inte med i EU.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Energiföretagen skriver om elpriset
[länk]

Man skriver också
”Trots stängningen av Ringhals 1 vid årsskiftet 2020/2021 har elproduktionen i kärnkraften ökat med 7 procent till 50,5 TWh jämfört med 47,3 TWh under 2020.”🤣
Ja jämfört med coronaåret 2020, då efterfrågan var mycket låg, så ökade produktionen med 7% när efterfrågan steg. Men jämför man med normalåret 2019 så minskade kärnkraftsproduktionen från 60,3 TWh, alltså ner 21%. Hur påverkade det elpriset?

Eller jämfört med året dessförinnan: minus 28%, hoppas inte det där flabbet fastnar i halsen på dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.