O Ostentorp skrev:
Gjorde polisen vägning på plats?
Det spelar ingen roll om dom vägde eller inte.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Att så många undrar om släpet vägdes beror bl.a på att TS har formulerat rubriken fel. Ekipaget är sannolikt inte för tungt men har för hög sammanlagd totalvikt för TS körkortsbehörighet
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
"Vad kostar det?" kan vara en olämplig fråga att ställa till en polis när man just har blivit ertappad med olovlig körning.
~20 år sedan: En kompis åkte dit för fortkörning varpå Polisen sa:"detta kommer bli dyrt" Kompisen svarade: "Kanske med era löner". Det var nog inte rätt väg det heller. Åklagaren drog in körkortet för det fanns flera fortkörningar tätt inpå under 30 för fort gränsen. Om Polisen förmedlade vidare va kompisen svarat har jag ingen aning om
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U
Tokslut Tokslut skrev:
~20 år sedan: En kompis åkte dit för fortkörning varpå Polisen sa:"detta kommer bli dyrt" Kompisen svarade: "Kanske med era löner". Det var nog inte rätt väg det heller. Åklagaren drog in körkortet för det fanns flera fortkörningar tätt inpå under 30 för fort gränsen. Om Polisen förmedlade vidare va kompisen svarat har jag ingen aning om
Inte i Finland?
Där är det ju dagsböter för fortkörning, då spelar verkligen inkomsten roll.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Inte i Finland?
Där är det ju dagsböter för fortkörning, då spelar verkligen inkomsten roll.
Bara om du kör mer än 20 km/h för fort... Motsvarande regler finns t ex i Norge och egentligen även i Sverige fast vi är dåliga på att tillämpa det - Kör man mycket för fort likställs det med vårdslöshet i trafik och dagsböter och fängelse finns i straffskalan.
En tidigare kollega körde för fort i Norge och fick (förutom en saftig bot) 2 månaders fängelse som avtjänades med fotboja i Sverige...
 
R
U Utsliten och utdömd skrev:
Inte i Finland?
Där är det ju dagsböter för fortkörning, då spelar verkligen inkomsten roll.
O dessutom inkomstbaserade dagsböter så en fortkörning kan kosta skjortan😢
 
Fast det är ju det fina med dagsböter, att dessa blir bara höga för den som tjänar/har mycket pengar. Med fasta böter drabbas låginkomsttagare hårdare.
 
U
R Rejäl skrev:
O dessutom inkomstbaserade dagsböter så en fortkörning kan kosta skjortan😢
Är inte dagsböter alltid inkomstbaserade.
Antal dagar är beroende på brottets ”grovhet” och beloppet baserat på inkomst?

Har en vän som körde 120 på 50 väg på Åland.
Han fick dagsböter och indraget körkort.
Men det komiska i historien var att de konstaplarna frågade vad han tjänare och han svarade 17k/mån och de vart lite förvånade och frågade om yrke. Då svarade kompisen att han va lärare och polisen tyckte allt verkade rimligt.
Sen innan transportstyrelsen hade fått informationen från Finland osv så hade större delen av perioden gått av det indragna kökortet , då det räknas från när han ertappades.

Summan va 2400kr och 1mån utan körkort (i Sverige). Mycket billigare än vad det hade varit i Sverige.
 
R
U Utsliten och utdömd skrev:
Är inte dagsböter alltid inkomstbaserade.
Antal dagar är beroende på brottets ”grovhet” och beloppet baserat på inkomst?

Har en vän som körde 120 på 50 väg på Åland.
Han fick dagsböter och indraget körkort.
Men det komiska i historien var att de konstaplarna frågade vad han tjänare och han svarade 17k/mån och de vart lite förvånade och frågade om yrke. Då svarade kompisen att han va lärare och polisen tyckte allt verkade rimligt.
Sen innan transportstyrelsen hade fått informationen från Finland osv så hade större delen av perioden gått av det indragna kökortet , då det räknas från när han ertappades.

Summan va 2400kr och 1mån utan körkort (i Sverige). Mycket billigare än vad det hade varit i Sverige.
Du kan ha rätt.. men jag tror att fortkörnings böter inte är inkomstbaserade…vet bara att dagsböter hör i Sverige inte kommer upp i alls samma nivåer som i Finland, du kan få miljonböter i Finland för fortkörning…

https://carup.se/hogsta-fortkorningsboterna-svensk-norrman-alanning/

https://www.dagensps.se/motor/darfor-fick-anders-bota-14-miljoner-for-en-fortkorning/
 
Redigerat:
U
R Rejäl skrev:
Du kan ha rätt.. men jag tror att fortkörnings böter inte är inkomstbaserade…vet bara att dagsböter hör i Sverige inte kommer upp i alls samma nivåer som i Finland, du kan få miljonböter i Finland för fortkörning…

[länk]

[länk]
Det är för att vi har inte dagsböter för fortkörning i Sverige. Det är fasta bötesbelopp efter en tabell baserat på hur mycket för fort man har kört och om hastighetsgränsen är över eller under 51km/h.

Medans det i Finland är dagsböter och därmed inkomstbaserad.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är för att vi har inte dagsböter för fortkörning i Sverige. Det är fasta bötesbelopp efter en tabell baserat på hur mycket för fort man har kört och om hastighetsgränsen är över eller under 51km/h.

Medans det i Finland är dagsböter och därmed inkomstbaserad.
Men din vän kom billigt undan eller så hade hen nästintill ingen inkomst😉
 
U
R Rejäl skrev:
Men din vän kom billigt undan eller så hade hen nästintill ingen inkomst😉
Han ljög och halverade sin inkomst. Men poliserna ifrågasatte inte lönen.
 
Är det verkligen polisen vid vägkanten som fastställer hur stora dagsböterna ska bli? Jag trodde det var en domstol och att man tog in lite mer bakgrundsinformation innan?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U
useless useless skrev:
Är det verkligen polisen vid vägkanten som fastställer hur stora dagsböterna ska bli? Jag trodde det var en domstol och att man tog in lite mer bakgrundsinformation innan?
Jag vet inte om det är annorlunda för en Svensk som är en vecka på semester på Åland. Men min kompis fick då beloppet på plats.
 
useless useless skrev:
Är det verkligen polisen vid vägkanten som fastställer hur stora dagsböterna ska bli? Jag trodde det var en domstol och att man tog in lite mer bakgrundsinformation innan?
När jag åkte dit för fortkörning och korsande av heldaget år 2000 i Finland så frågade det iaf. vad jag tjänade. Körde om en Golf trea som var civilbil.
Det var mest upprördas över att jag inte hade ägarpappret med mig. Deras engelska va inte den bästa och min finska är och var obefintlig. Så när jag sa att har man ägarpappret i handskfacket som svensk är man dum i huvudet vet jag inte riktigt hur han tolkade/förstod det hela, var där ett tag men hann med båten som tur var
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.