Nissens
B bozze4evigt skrev:
Tack för svar. Ja boden behöver flyttas har jag insett. Det kommer aldrig att gå igenom med bygglov där.

Men jag har ju 3 veckor på mig att lämna ett yttrande, tror du att nämnden kommer sammanträda före jag ens har fått chansen till mitt yttrande?
Hur länge har Friggeboden stått där?
 
@
B bozze4evigt skrev:
Har uppfört en friggebod på 14kvm på tomten. Uppförd som bygglovsbefriad byggnad men inte placerad minst 4,5m från tomtgräns.

Friggeboden står intill huset men också intill tomtgräns, dvs inte 4,5m ifrån tomtgränsen.
Friggeboden uppförd på prickad mark.
Intill tomtgränsen finns en gång- och cykelväg, dvs inte någon granne som jag kan "fråga snällt" om.

Någon har nu sett till så att kommunen fått nys om detta och jag har fått brev i brevlådan.

Nu har jag möjlighet till inkomma med ett yttrande.

Att jag har oddsen emot mig är ju rätt så klart, men vad bör jag göra här näst för att det ska bli så lätt som möjligt för mig och om det är möjligt att undkomma sanktionsavgiften.

Tips, råd?
Om det är prickad mark spelar väl ingen roll för en friggebod. https://www.stenungsund.se/webbsido...paprickadmark.4.4db042ae149cb01efa87d59a.html

Ditt problem är väl avståndet till tomtgränsen...
 
Claes Sörmland
Problemet är att det inte är en friggebod...
 
  • Gilla
eemeliie och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är att det inte är en friggebod...
Är det verkligen problemet? Jag trodde att placeringen var problemet. Och att det är ett svartbygge förstås.
 
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Är det verkligen problemet? Jag trodde att placeringen var problemet. Och att det är ett svartbygge förstås.
Placeringen av denna byggnad gör ju att den inte är en friggebod. Definitionen av en friggebod är att den uppfyller reglerna för friggebod, t ex inte placeras närmare än gränsen än 4,5 m utan grannes medgivande. Därmed är den ingen friggebod utan bara en svartbyggd mindre byggnad.
 
  • Gilla
Hep och 14 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är det verkligen problemet? Jag trodde att placeringen var problemet. Och att det är ett svartbygge förstås.
Jo problemet är att med den placeringen så är det inte en friggebod. Utan ett vanligt rent svartbygge. En friggebod är inte en byggnad med en viss storlek, eller utseende. En friggebod är en byggnad som uppfyller reglerna för att få byggas utan bygglov. En byggnad med "otillåten" placering är per definition inte en friggebod, utan ett bygglovspliktigt svartbygge.

Edit Classe hann före.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Placeringen av denna byggnad gör ju att den inte är en friggebod. Definitionen av en friggebod är att den uppfyller reglerna för friggebod, t ex inte placeras närmare än gränsen än 4,5 m utan grannes medgivande. Därmed är den ingen friggebod utan bara en svartbyggd mindre byggnad.
En lek med ord, självklart kan en friggebod vara felplacerad. En jurist skulle väl uttrycka sig som du i detta fallet.

Då vet vi det, en friggebod kan aldrig vara ett svartbygge. 😊
 
  • Gilla
  • Haha
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
En lek med ord, självklart kan en friggebod vara felplacerad. En jurist skulle väl uttrycka sig som du i detta fallet.
Ja det kan kännas som en lek med ord när man inte förstår orden och regelverket.

Nissens Nissens skrev:
Då vet vi det, en friggebod kan aldrig vara ett svartbygge. 😊
Nej precis. Nu har du greppat det. Friggeboden är ju per definition en bygglovsbefriad byggnad.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då vet vi det, en friggebod kan aldrig vara ett svartbygge.
Precis, vilket får min fantasi att arbeta.

OM man bygger en "friggebod", och medvetet placerar den 10 cm för nära gatan. Något som förhoppningsvis ingen upptäcker. Då har man ju ingen friggebod, utan en svartbyggd komplementbyggnad. Då borde man senare , efter 10 år kunna bygga en riktig friggebod någonannanstans på tomten. Svartbygget är preskriberat.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 23 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Precis, vilket får min fantasi att arbeta.

OM man bygger en "friggebod", och medvetet placerar den 10 cm för nära gatan. Något som förhoppningsvis ingen upptäcker. Då har man ju ingen friggebod, utan en svartbyggd komplementbyggnad. Då borde man senare , efter 10 år kunna bygga en riktig friggebod någonannanstans på tomten. Svartbygget är preskriberat.
Gillar fantasin! Denna frågeställning blir ju intressant helt klart!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Min fantasi har också kommit till den slutsatsen. Men det är en cunning plan som kräver 10 års väntan på preskription så inte så där jätteelegant...

Man skulle kunna fundera på att t ex MÖD eller HD i framtiden bestämmer sig för att tidigare bygglovspliktiga komplementbyggnader som har uppförts utan lov skulle kunna hindra uppförande av friggebodar och attefallshus. Men jag har inte sett något sådant. Det är nog dock inte vara helt främmande för rättsapparaten. T ex har HD beslutat att ett en- och tvåbostadshus som har tagits i bruk som ett sådant utan bygglov och där 10 år har passerat så att åtgärden har preskriberats inte kan vara en grund för att få uppföra friggebod och attefallsåtgärder. Har man en svartbyggt bostadsbyggnad så får man alltså inte utföra dessa åtgärder, först måste man få bygglov i efterhand.
 
  • Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Precis, vilket får min fantasi att arbeta.

OM man bygger en "friggebod", och medvetet placerar den 10 cm för nära gatan. Något som förhoppningsvis ingen upptäcker. Då har man ju ingen friggebod, utan en svartbyggd komplementbyggnad. Då borde man senare , efter 10 år kunna bygga en riktig friggebod någonannanstans på tomten. Svartbygget är preskriberat.
Haha, vilken luring!

Hur är kommunens förrestens möjligheter att förhindra bygglov för tillbyggnader eller dylikt ifall man har en eller flera svartbyggda "friggebodar" på tomten? Kan det hindra en från att få igenom ett bygglov? I mitt fall är det utanför detaljplanelagt område.
 
Om det är utanför detaljplan så får man i många lägen bygga komplementbyggnader utan bygglov, så de är kanske inte ens svartbyggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
T ex har HD beslutat att ett en- och tvåbostadshus som har tagits i bruk som ett sådant utan bygglov och där 10 år har passerat så att åtgärden har preskriberats inte kan vara en grund för att få uppföra friggebod och attefallsåtgärder.
Fast där finns ju en viss logik. Om huvudbyggnaden är ett svartbygge så "finns den inte". Och därmed finns ingen huvudbyggnad att koppla en komplementbyggnad till.

Känns rätt logiskt.

Fast man kan ju också resonera om huvudbyggnader som är så gamla att begreppet bygglov inte fanns. Med samma definition så "finns ju inte" de heller...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Maledictus skrev:
Haha, vilken luring!

Hur är kommunens förrestens möjligheter att förhindra bygglov för tillbyggnader eller dylikt ifall man har en eller flera svartbyggda "friggebodar" på tomten? Kan det hindra en från att få igenom ett bygglov? I mitt fall är det utanför detaljplanelagt område.
Utanför detaljplanerat område så är du ju helt i the mercy av byggnadsnämndens tjänstemän och deras bedömning. Du har ingen rätt att bygga som i detaljplanerat område. Har du belamrat tomten med småhus så lär de kunna finns problem att ge bygglov för en ny byggnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.