richardtenggren
N Nerre skrev:
Då är det knappast en äldre bil? Min skatt är 448 kronor nu (tror det var runt 360 förut).
Nej, det var en -21a, men svårt att göra en rättvis jämförelse med en gammal bil :)
 
J jocke31 skrev:
Precis min upplevelse också gällande dieselbilar.
Vad är det som kostar då? Jag har i princip bara haft dieselbilar det här årtusendet och aldrig upplevt att de skulle vara särskilt dyra att serva jämfört med en bensin-dito?
 
useless useless skrev:
Vad är det som kostar då? Jag har i princip bara haft dieselbilar det här årtusendet och aldrig upplevt att de skulle vara särskilt dyra att serva jämfört med en bensin-dito?
Det är dessutom ganska enkelt och billigt att serva de flesta moderna ICE bilar själv, trots motstridiga uppgifter
Min E-klass diesel 8år gamma servar jag själv för i snitt runt 1000kr per år med bara erkända märkesdelar/olja. Tar en halvtimme hemma på uppfarten.
Drar lite och har inte speciellt hög skatt, 110mil räckvidd och tystare än de flesta elbilar på motorvägen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det som kostar då? Jag har i princip bara haft dieselbilar det här årtusendet och aldrig upplevt att de skulle vara särskilt dyra att serva jämfört med en bensin-dito?
Nej, vet inte om dieselbilar är dyrare än bensinbilar att serva. Men de är betydligt dyrare än elbilar att serva.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är dessutom ganska enkelt och billigt att serva de flesta moderna ICE bilar själv, trots motstridiga uppgifter
Min E-klass diesel 8år gamma servar jag själv för i snitt runt 1000kr per år med bara erkända märkesdelar/olja. Tar en halvtimme hemma på uppfarten.
Drar lite och har inte speciellt hög skatt, 110mil räckvidd och tystare än de flesta elbilar på motorvägen.
Man kan absolut serva själv - om man har tid, lust och kompetens. Däremot blir det ju inte så kul med serviceboken den dagen man säljer bilen.
 
J jocke31 skrev:
Man kan absolut serva själv - om man har tid, lust och kompetens. Däremot blir det ju inte så kul med serviceboken den dagen man säljer bilen.
Tid?
Man spar snarare tid på att slippa hämta och lämna in en bil på en verkstad.
Jag har snarare möts av positiva kommentarer när jag har sålt en begagnad bil och de har sett min ifyllda servicebok, servad oftare än föreskrivet.
Ett tecken på en ägare som har brytt sig om och tagit väl hand om sin bil.
Om de ens har frågat efter den...

Klarar man av att skruva ihop bokhyllan billy så klarar man av att serva en genomsnittlig bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Man kan absolut serva själv - om man har tid, lust och kompetens. Däremot blir det ju inte så kul med serviceboken den dagen man säljer bilen.
Stämplar i serviceboken är det ingen som tittar på när man köper en bil som gått 15000+ mil.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stämplar i serviceboken är det ingen som tittar på när man köper en bil som gått 15000+ mil.
Nej, men jag köper inte heller en bil som gått så långt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nej, men jag köper inte heller en bil som gått så långt.
Nej, men de/vi som servar själva gör inte det på relativt nya bilar. Därför spelar serviceboken ingen jättestor roll.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har snarare möts av positiva kommentarer när jag har sålt en begagnad bil och de har sett min ifyllda servicebok, servad oftare än föreskrivet.
Många bilar idag har tyvärr en elektronisk servicebok, som inte är trivial att fylla i själv.
 
Min passat har inte sett en verkstad sedan jag köpte loss den 2012 när den var 4 år...

Säkert sparat 50k vilket är typ dubbelt upp vad den är värd idag 😎
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Många bilar idag har tyvärr en elektronisk servicebok, som inte är trivial att fylla i själv.
Men det går lika bra med en fysisk bok och eller spara kvitton.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stämplar i serviceboken är det ingen som tittar på när man köper en bil som gått 15000+ mil.
Håller med. Absolut viktigast är vem som har ägt bilen. Och det faktiska skicket på bilen.
Hur den har tagits hand om. Det betyder oerhört mycket mer än några stämplar i en bok.
Snarare är en bil med stämplar I boken i sämre skick. Bryr man sig om en bil så byter man inte olja var 3000mil. Man få då skylla sig själv om kolvringar koksar fast, ger hög oljeförbrukning, turbo rasar och kamkedjor slits ut i förtid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Man kan absolut serva själv - om man har tid, lust och kompetens. Däremot blir det ju inte så kul med serviceboken den dagen man säljer bilen.
Fördel att man har tillgång till en stämpel då. ;)

I för sig så har jag ju gått fordon och har även den där sketna boken man fick för att ha klarat av skiten. :)

Så alltid fullstämplade böcker.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Kanske, har inte koll på den.
Men den måste kunna dra ett hyfsat tungt släp och ha lite markfrigång för snödjup.
Om den uppfyller det, då kan den vara intressant.
Räckvidden synar jag dock, där är det många glädjekalkyler.
En del verkar tro att vinterförhållanden är några få minusgrader.
Jag har flera bekanta som har Kia, Tesla och Polestar, alla lever i samma erfarenhet.
BMW iX X-drive 50 kan du kolla på då. Den är i stort sett som din Audi, tror BMWn är lite rymligare och tystare. 106kWh tillgängligt på batteriet.
BMWn är riktigt effektiv, speciellt i hög fart står den sig bra! 20cm markfrigång bör duga.
BMWn är nog minst 30% effektivare än Audin. Hur lång du kommer är jag osäker på. Kanske vi kan se några tester snart på 2024 versionen.

Tesla model X är ju annars också Suv med bra räckvidd vintertid. Alla testa med värmepump är riktigt bra på vintern. Model 3 och Y sedan 2021+. Model 3 är snålast med X och S har större batteri
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.