Fairlane
Excel Excel skrev:
Det är väl den enda biten som en mäklare möjligtvis kan bidra med, låt oss säga 1000kr/h för detta. Att ha ett brett leende på läpparna krävs det ingen utbildning för.

Budgivning/påskrifter och de underlag som krävs till myndigheter och bank kan administreras till 100% av AI.
Jag tror faktiskt en mäklare bidrar med mycket mer än så, framförallt trygghet för köpare och säljare. Upplevd trygghet eller verklig.

Hemverket har funnits länge och har trots det inte tagit över marknaden. Säljare vill nog ofta ha en annan människa som tar samtalen med intressenter och hoppas på att det ger mer betalt så att räkningen till mäklaren ändå går att räkna hem

Köparen vill också gärna ha en mäklare emellan.

Visserligen ser vi ofta att folk skriver att de avskyr mäklare, men väljer ändå att sälja med mäklare och ta mäklarens hjälp om det blir något strul. Eller köpare som säger sig avsky mäklare vänder sig gärna till mäklaren om städningen inte är bra utförd etc.

Helt enkelt tror jag många gnäller, men ändå föredrar en människa åtminstone undermedvetet.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Excel
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror faktiskt en mäklare bidrar med mycket mer än så, framförallt trygghet för köpare och säljare. Upplevd trygghet eller verklig.

Hemverket har funnits länge och har trots det inte tagit över marknaden. Säljare vill nog ofta ha en annan människa som tar samtalen med intressenter och hoppas på att det ger mer betalt så att räkningen till mäklaren ändå går att räkna hem

Köparen vill också gärna ha en mäklare emellan.

Visserligen ser vi ofta att folk skriver att de avskyr mäklare, men väljer ändå att sälja med mäklare och ta mäklarens hjälp om det blir något strul. Eller köpare som säger sig avsky mäklare vänder sig gärna till mäklaren om städningen inte är bra utförd etc.

Helt enkelt tror jag många gnäller, men ändå föredrar en människa åtminstone undermedvetet.
Jag håller med att en människa känns tryggare, men det är kanske bara för att det upplevs krångligt.

Är det värt 100.000kr?
 
Excel Excel skrev:
Jag håller med att en människa känns tryggare, men det är kanske bara för att det upplevs krångligt.

Är det värt 100.000kr?
Märklare är vår tids Tv-installatörer. Kan knappt vänta på att AI tar över.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Sebbe U och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad har DU för erfarenhet av ”den där sortens ägare”?
Sälja på insiderinformation är olagligt, vad har du för belägg för att riskkapitalister håller på med

Huvudägarna kom in för exakt 7 år sen, efter börsnoteringen är man är kvar, MEN INGEN enskild äger mer än 10% så hela ditt resonemang om riskkapitalister i hemnet haltar märkbart.
Jag hade missat att Pierre Siri och Henrik Persson sålt av. Så man kan säga att planen gått i lås redan. Det de gjort är att flytta abstrakta pengar från posten "Hemnet uppfattas inte som giriga ockrare och mäklarna gillar oss" och gör om det till utdelning för att pumpa aktievärdet och säljer av till olika fonder innan annonsförsäljningen dyker pga. ocker.

Lite som om Ben & Jerry skulle minska på mängden nötter och annat gott pö om pö tills det blir som att köpa Ica Basic päronglass. Feta pengar på det innan folk märker.

Jag menar inte insiderinfo i den bemärkelsen, utan mer att de så klart inte är öppna med planen ovan.
Z Zodde skrev:
Som flera andra skrivit… Ja, det låter dyrt men vad är alternativet ?
Missar ma n den köparen som bjudit 200kkr mer för objektet bara för man snålade och inte betalade 9000 på hemnet har man inte gjort nån bra affär
Jag håller med och min rekommendation är att blunda och svälja liksom. Köparna finns på Hemnet och 9 000 kr är värt det för annonsen. Min poäng är att det är kortsiktigt för Hemnets del, då de höga priserna kommer att göra att mäklarna driver på för andra alternativ. Många av de jag träffade på för ett år sedan när jag köpte, försökte sälja in Boneo hårt. Hemnet lever på lånad tid, då mäklarna är griniga och "altruistiska bestraffare" så som trådskaparen morrar för att det är fel, vilket hjälper dig och mig som gladeligen pröjsar för att vi tjänar på det utan tanke på hur säljare gemensamt kan få ner kostnaden.
 
Redigerat:
Excel Excel skrev:
Det är väl den enda biten som en mäklare möjligtvis kan bidra med, låt oss säga 1000kr/h för detta. Att ha ett brett leende på läpparna krävs det ingen utbildning för.

Budgivning/påskrifter och de underlag som krävs till myndigheter och bank kan administreras till 100% av AI.
Ja jo det finns helt klart utrymme för prispress i mäklarbranschen. Paddelhallarna är ju ett extremt liknande exempel på överetablering, men sett till hur det såg ut för 10-20 år sedan med antal mäklare så känns det lätt som att varannan mäklare där jag bor kommer att få byta jobb nu när euforin på bostadsmarknaden försvunnit.
 
J Jaggatagga skrev:
Nja, snarare så att överprissatta objekt kommer ligga kvar. Det är samma fenomen på Blocket eller Facebook marketplace. Man tror att folk är dumma i huvudet tills man inser att de annonser som har OK pris tas ner efter några dagar och det mesta man ser är felprissatta annonser med griniga säljare som inte vill sälja till marknadspris.
Det tråkiga i sången är att innan pandemin och kriget så var folk totalt dumma i huvudet och betalade hutlöst mycket för hus och tomter. Ett jag kollade på hade en takstol gett sig, var helt inrökt och äckligt. Garaget hade satt sig helt och höll på att rasa.
De buda upp skiten till nivå med andra hus som det bara var att flytta in i .

Ett annat hus dubblades priset och där var massor av fuskbygge. Han visste inte ens att ett garage som kunde husa 8 bilar ingick.
Så jo, det finns idioter, men skillnaden idag är väl att fler av de inte har pengar eller få ta lån till riskobjekt.
 
Jo välkommen och sälja hus 2023. Räkna med omkostnader på runt 30 plus mäklararvode.
 
S Självfixaren skrev:
galna budgivningar i nuläget är bara att glömma.
En bekant hamnade i budgivning med 2 till häromveckan på ett Svenssonhus i en Svenssonby. Utrop dryga 3 miljoner och budgivningen fortsatte förbi 4 miljoner. Om bara en av dessa kom från Hemnet så är ju annonspriset en piss i havet.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 4 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
En bekant hamnade i budgivning med 2 till häromveckan på ett Svenssonhus i en Svenssonby. Utrop dryga 3 miljoner och budgivningen fortsatte förbi 4 miljoner. Om bara en av dessa kom från Hemnet så är ju annonspriset en piss i havet.
Läget och priset kanske var för lågt?
 
  • Gilla
Piggelinen
  • Laddar…
Henke1993 Henke1993 skrev:
Läget och priset kanske var för lågt?
Nja, det tycker jag inte. Inte ens 2000-tals standard på ett 60-talshus, men det är kanske för få hus tillsalu som ger detta fenomen?
 
Tokslut Tokslut skrev:
Nja, det tycker jag inte. Inte ens 2000-tals standard på ett 60-talshus, men det är kanske för få hus tillsalu som ger detta fenomen?
utbud efterfrågan ja
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
Läget och priset kanske var för lågt?
Henke1993 Henke1993 skrev:
utbud efterfrågan ja
Enkla frågan man må ställa sig själv:

Når jag ut till så många fler potentiella köpare med en annons på hemmet så att slutpriset sannolikt blir åtminstone 9kkr högre än om jag skiter i annonsen?

Skulle nog säga att 9 gånger av 10 ( mitt estimat) så gör du det.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Enkla frågan man må ställa sig själv:

Når jag ut till så många fler potentiella köpare med en annons på hemmet så att slutpriset sannolikt blir åtminstone 9kkr högre än om jag skiter i annonsen?

Skulle nog säga att 9 gånger av 10 ( mitt estimat) så gör du det.
Självklart, kollar inte hus primärt på hemnet väljer booli. Men fattar att boomers och annat folk inte har koll på den sidan.

När jag sålde under covid räckte booli. Lyckades sälja mitt hus på hemnet nyss tog ca 11 månader. 2 mäklare 2 annonser senare.
 
Vi sålde två bostäder under 2023, båda tog ca 6 mån att slutföra trots stort intresse men omvärldsläget gjorde att de flesta avvaktade. Som tur är hade vi tagit hemnet premium båda gångerna och vi kunde ta ner annonserna flertalet gånger, uppdatera bilder etc. utan att det kostade något mer. Hade vi inte haft premium hade det blivit annonskostnad igen, så när det tar lång tid att sälja så känns det rimligt att välja premium.

Värt att notera är att annonsen är kopplad till mäklaren, om ni byter mäklare så är det bara att hosta upp för en ny annons 😞
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
E Enys89 skrev:
Vi sålde två bostäder under 2023, båda tog ca 6 mån att slutföra trots stort intresse men omvärldsläget gjorde att de flesta avvaktade. Som tur är hade vi tagit hemnet premium båda gångerna och vi kunde ta ner annonserna flertalet gånger, uppdatera bilder etc. utan att det kostade något mer. Hade vi inte haft premium hade det blivit annonskostnad igen, så när det tar lång tid att sälja så känns det rimligt att välja premium.

Värt att notera är att annonsen är kopplad till mäklaren, om ni byter mäklare så är det bara att hosta upp för en ny annons 😞
Ska tilläggas. Du kan byta mäklare inom samma byrå utan kostnad.

Detta är för om mäklaren säger upp sig under uppdraget. Ska inte kunden stå för den kostnaden.
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.