Samma sak hände mig (våren 2022) när vi sålde, och jag reagerade som du, men det framgick att det är standard att säljarna får bekosta kalaset. Dock kostade vår annons 3890kr för ”hemnet bas”. Såg absolut ingen uppsida med att öka till ett dyrare paket.

Hoppas fler uppstickare bryter det löjliga monopolet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Hoppas fler uppstickare bryter det löjliga monopolet.
En bra början är att de som lägger ut länkar till hus här länkar direkt till mäklarens annons istället för hemnets.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 13 till
  • Laddar…
Finns det bostäder till salu som inte finns på hemnet?! Lite ironiskt kanske men jag har alltid trott att "allt" utom kanske slott finns på hemnet. Jag skulle inte riskera att hamna utanför iaf. Om det skall bli någon budgivning måste det vara två intresserade, och i dagens läge vill man vara så synlig som möjligt känner jag.. men visst är det lite ockerpris, men det kanske går arbetslösa mäklare man kan pruta ner istället
 
  • Gilla
Stefan D och 2 till
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Kostnaden är väl iaf avdragsgill.
Ja det är den! 😉 (som försäljningsutgift)
/Skattmasen
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Excel
Hemnet och mäklare är borta om några år.

Allt pappersarbete kommer ersättas av AI. Finns ingen anledning att pynta 100.000kr för något som borde kosta undet 5.000kr + ev besiktning.
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 7 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kollade av hos mig. 100% av bostäderna finns på hemnet om man kollade på booli. Endast 2 tomter fanns inte där. Men de var överprisade åt helvete för mycket istället =) Så gissar att säljarna har ont i plånboken och tror folk är korkade.
Nja, snarare så att överprissatta objekt kommer ligga kvar. Det är samma fenomen på Blocket eller Facebook marketplace. Man tror att folk är dumma i huvudet tills man inser att de annonser som har OK pris tas ner efter några dagar och det mesta man ser är felprissatta annonser med griniga säljare som inte vill sälja till marknadspris.

Excel Excel skrev:
Hemnet och mäklare är borta om några år.

Allt pappersarbete kommer ersättas av AI. Finns ingen anledning att pynta 100.000kr för något som borde kosta undet 5.000kr + ev besiktning.
Tveksamt. Bara av att läsa några trådstarter på Byggahus så inser man ju att en hel del av husägarna inte skulle kunna stå med ett leende på läpparna och ta emot "skambud" medan folk rotade runt i deras köksskåp.
 
  • Gilla
  • Haha
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
Det är väl bara välja bort det?

Väljer du en annons för nästan tiotusen så är slutsatsen att du tycker det är värt tiotusen.

Är det ocker och överpris = inte värt det så skippa annonsen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag antar att Hemnets kostnader till stor del är rätt oberoende av antalet annonser. Nu när det är betydligt färre bostäder som läggs ut till försäljning, så blir det färre annonser att fördela kostnaden på och därmed blir varje annons dyrare.
Jag hörde av mäklare som jag är i kontakt med nu är att antal annonser just nu är rekord. Detta på grund av väldigt få avslut.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Excel
J Jaggatagga skrev:
Tveksamt. Bara av att läsa några trådstarter på Byggahus så inser man ju att en hel del av husägarna inte skulle kunna stå med ett leende på läpparna och ta emot "skambud" medan folk rotade runt i deras köksskåp.
Det är väl den enda biten som en mäklare möjligtvis kan bidra med, låt oss säga 1000kr/h för detta. Att ha ett brett leende på läpparna krävs det ingen utbildning för.

Budgivning/påskrifter och de underlag som krävs till myndigheter och bank kan administreras till 100% av AI.
 
  • Gilla
STA
  • Laddar…
BirgitS
A anis16 skrev:
Jag hörde av mäklare som jag är i kontakt med nu är att antal annonser just nu är rekord. Detta på grund av väldigt få avslut.
Men eftersom betalningen till Hemnet är per annonsinläggning så ger det ju inte mer pengar till Hemnet för att annonsen ligger där i t.ex. 6 månader i stället för 2 veckor.
 
  • Gilla
sommarglass och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Excel Excel skrev:
Hemnet och mäklare är borta om några år.

Allt pappersarbete kommer ersättas av AI. Finns ingen anledning att pynta 100.000kr för något som borde kosta undet 5.000kr + ev besiktning.
Att anlita en mäklare för bara pappersarbetet kostar väl typ 10 000 kr, utan det som kostar är alla besök i bostaden (med säljare resp. flera visningar) och alla telefonsamtal med presumtiva köpare. Hemverket, som gör allt utom visningarna, har ju funnits i 15 år vid det här laget utan att få något större genomslag.
 
  • Gilla
saltis99 och 5 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Hemnet och mäklare är borta om några år.

Allt pappersarbete kommer ersättas av AI. Finns ingen anledning att pynta 100.000kr för något som borde kosta undet 5.000kr + ev besiktning.
Ligger en hel del i detta tänk. Kanske inte så drastiskt att mäklare i alla lägen kan ersättas, men vi står inför en omformning av många yrken.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
BirgitS BirgitS skrev:
Att anlita en mäklare för bara pappersarbetet kostar väl typ 10 000 kr, utan det som kostar är alla besök i bostaden (med säljare resp. flera visningar) och alla telefonsamtal med presumtiva köpare. Hemverket, som gör allt utom visningarna, har ju funnits i 15 år vid det här laget utan att få något större genomslag.
Kanske blir bättre om man vänder på det, någon trevlig person visar runt och sköter visningarna och AI gör resten.
 
J Jaggatagga skrev:
men det är typiskt för den där sortens ägare som vill ha kortsiktiga vinster och sedan säljer på insiderinfo om hur saker går utför.
Vad har DU för erfarenhet av ”den där sortens ägare”?
Sälja på insiderinformation är olagligt, vad har du för belägg för att riskkapitalister håller på med

Huvudägarna kom in för exakt 7 år sen, efter börsnoteringen är man är kvar, MEN INGEN enskild äger mer än 10% så hela ditt resonemang om riskkapitalister i hemnet haltar märkbart.


Som flera andra skrivit… Ja, det låter dyrt men vad är alternativet ?
Missar ma n den köparen som bjudit 200kkr mer för objektet bara för man snålade och inte betalade 9000 på hemnet har man inte gjort nån bra affär
 
Redigerat:
  • Gilla
Sjöolsa och 3 till
  • Laddar…
Vid IPO var hemnet riktat direkt till de med mäklarlicens. Mäklarna är själva delägare i hemnet.
Yes, marknad ser ut så. Störst går först. Blocket höll väl på lika innan facebook blev mer populärt på mer lokala marknader. Sedan dess har blocket fått lov att krypa tillbaka under sin sten. Blir ju lätt så här när något blir populärt bland folk - då blir nästa steg mjölkning.
 
  • Gilla
Självfixaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.