Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
De flesta stenkistor brukar anläggas med ett utlopp för att undvika översvämning bakvägen..
Det är väldigt klokt. Ofta är det ju berg, grundvatten och lera som sätter stopp för målet att kunna infiltrera vatten i marken via stenkista. Stenkista fungerar ju bäst på mark som är sand eller grus. Annars krävs ett utlopp.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag räknade på den yta som TS har i de 48 borrade hålen. Om de verkligen är 12 mm i diameter så motsvarar det kring 54 cm2 yta. Så inte så långt ifrån de 95 cm2 som tilloppsröret har. Jag undrar således om dessa hål i realiteten någonsin blir begränsande för flödet från sandfånget om TS kan se till att sänka högsta grundvattennivå vintertid med ett avskärande drändike.
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag räknade på den yta som TS har i de 48 borrade hålen. Om de verkligen är 12 mm i diameter så motsvarar det kring 54 cm2 yta. Så inte så långt ifrån de 95 cm2 som tilloppsröret har. Jag undrar således om dessa hål i realiteten någonsin blir begränsande för flödet från sandfånget om TS kan se till att sänka högsta grundvattennivå vintertid med ett avskärande drändike.
Men jag tror att vid full tryck så är ett större hål/utlopp mera effektivt på att än en massa småhål och speciellt med en så liten fraktion på stenen makadammen som domnar använt stenen ligger som en broms på utsidan av brunnen, i teorin kan man kanske räkna hem det men inte i verkligheten.
Sedan kommer det att bra försämras med åren då det kommer att bli bös i hålen och dess omgivning. Så ett ett utlopp ser jag som en självklarhet.
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Men jag tror att vid full tryck så är ett större hål/utlopp mera effektivt på att än en massa småhål och speciellt med en så liten fraktion på stenen makadammen som domnar använt stenen ligger som en broms på utsidan av brunnen, i teorin kan man kanske räkna hem det men inte i verkligheten.
Sedan kommer det att bra försämras med åren då det kommer att bli bös i hålen och dess omgivning. Så ett ett utlopp ser jag som en självklarhet.
Det är ju också snabbt gjort att borra upp ett utloppshål.

Men det som mer akut behövs är ett avskärande drändike som sänker högsta grundvattennivå invid stenkistan.
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju också snabbt gjort att borra upp ett utloppshål.

Men det som mer akut behövs är ett avskärande drändike som sänker högsta grundvattennivå invid stenkistan.
Om det är grundvattennivån som är problemet så är utlopp på stenkistan det enda som i slutändan kommer att hjälpa..
 
Claes Sörmland
Men
R Rejäl skrev:
Om det är grundvattennivån som är problemet så är utlopp på stenkistan det enda som i slutändan kommer att hjälpa..
Vi säger samma sak med olika ord. Vi vet ju att problemet är att vattnet står för högt i stenkistan. Vi vet att stenkistan ligger i sandmark (står i trådstart). Då måste det vara högsta grundvattennivå i sandmarken som är problemet. D v s den behöver dräneras för att stenkistan ska fungera i hela sin kapacitet.

Om man vill använda stenkistan för att dränera marken, t ex via en rörledning eller lägga ett separat drändike är ju lite av en smakfråga. Jag tänker att det enklaste är att schakta i utkanten av stenkistan så att makadamet i stenkistan kommer i direkt kontakt med makadamet i drändiket. Eftersom det är en småhustomt så antar jag att TS vill a ett täckdike och inte ett öppet dike.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland
Typ så här:

Tvärsnitt av dräneringssystem i sandig mark, visar vattenflöde och grundvattennivåer under olika årstider.
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har en mycket gammal stenkista på min tomt, på ena sidan där det finns vattenåder och annat besvärligt. Ren lerjord i princip förvärrar.

De som gjorde den på 1970-talet måste ha tänkt till då det enda jag behövt göra är att byta ytliga inlopp från stuprör som frusit sönder pga stopp med löv, annars sväljer den fortfarande allt även vid långvariga skyfall. Den verkar ligga långt ner i marken. Jag grävde fiber förra året på 50-60 djup med maskin och då nådde den inte ovansidan på kistan vad jag kunde se eller märka. Det finns utlopp i en slänt ca 20 m längre bort, så det har de tänkt på.

Vet inte vad jag vill ha sagt egentligen mer än att rätt gjort kan en stenkista fungera mycket länge även under besvärliga förhållanden.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förstår jag det rätt att detta är konstruktionen på stenkistan?

[bild]

Det anläggningsfel som jag ser det är att man (1) inte har tagit hänsyn till högsta grundvattennivå vintertid och (2) att 12 mm hål är en knepig lösning långsiktigt eftersom biofilm och bös kommer att sätta igen hålen. Annars verkar ju marken vara perfekt i och med att det är sandmark.

Det är ju också ett kombinerat sandfång och stenkista. Det kan man ju ha synpunkter på, t ex att dessa funktioner kanske bäst borde vara separerade, att stenkistan borde föregås av ett sandfång.

@Rejäl verkar ju ha koll på branschreglerna för anläggning av dagvattenavlopp. Eller om jag förstod det rätt i en annan tråd, att det typ inte finns några för hur dessa saker ska anläggas. Att företagen bygger efter eget huvud.
Ungefär så ser konstruktionen ut, ja. Finns dock inget sandfång i plasttrumman med dom borrade hålen. Vad jag kan se utifrån mina bilder ser det ut att vara borrat ända ned till botten.

I vilket fall är jag ändå skeptisk till att grävaren gjort som han beskrev för mig och någon mer exakt beskrivning av utförandet har jag ännu inte fått. Varken från företaget eller underentreprenören.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
Nu handlar ju tråden inte om fönstermontaget men blev ändå nyfiken på vilket sätt de monterats fel?
Eftersom vi har samma hustillverkare så kanske jag har samma fel
 
R Raecer11 skrev:
Nu handlar ju tråden inte om fönstermontaget men blev ändå nyfiken på vilket sätt de monterats fel?
Eftersom vi har samma hustillverkare så kanske jag har samma fel
https://www.elitfonster.se/globalas...eringsanvisning-2022-version-1.4-20221201.pdf

Där har du monteringsanvisningarna jag talar om, det fanns en klisterlapp på varenda fönster om monteringsanvisningarna. Det står väldigt tydligt sida två att det är generella monteringsanvisningar. Inte något som enbart gäller för enskilda stommar osv. Allt är Byggherrens ansvar att det blir rätt(som vanligt..).


Från och med sida 4 och 7 finns det info om Sekundärt fuktskydd, något som jag tror elitfönster haft sedan 2017. Det finns eventuellt även med i AMA hus som krav, men är inte säker..
Något annat som snickarna gjort på sitt egna sätt är att dom inte pallat upp fönstren korrekt. De har istället använt sig av vanliga skruv, det kanske jag kan förstå till viss del, men på de större fönstren i mitt hus känns det dumt. Är fönstren större än 1200 mm skall man palla upp dessa en fjädedels in på fönstret. Här har man inte pallat med kloss, utan tagit samma skruv som tidigare. Skruvarna sitter inte så som monteringsanvisningarna säger att dom ska placeras. Vi snackar inte om franska träskruv, utan något som är lite grövre och längre än gipsskruv. Man har även struntat i att sätta in karmskruvar i alla hål i karmen.

Kanske inte är hela världen enligt vissa. Men jag förstår inte varför man inte gör enligt anvisningarna när man gör det åt en kund. Och när det blir en massa fel överallt känns det trist att dom inte ens följer enkla anvisningar på ett fönster. Jag tror inte ens att dom klossat rätt under fönsterdörrarna, vad jag minns fanns där ingen tredje kloss som skall ligga i mitten av karmen. Det skall finnas för att förhindra svikt vid belastning av tröskeln.

Flera kunder har jag hört haft problem med att dom fått trasiga klinkerplattor monterade. Jag insåg själv någon vecka efter att jag flyttat in att även jag fått detta. Högst upp i ena hörnet i ett av badrummen sitter det såklart en platta med ett avbrutet hörn och man har ändå envisats med att montera ihop de två bitarna. Sånt kan väl inte spricka av sig själv när det sitter uppe i taket, i ett hörn?? Jag har innertrösklar som sitter lösa, antagligen för att det är för korta skruv eller att pluggen inte fäster i betongen.

När jag dessutom skulle montera duschväggen jag köpte på IKEA var jag rädd för att golvet inte skulle vara plant nog, fast där hade jag tvärt om ett väldigt schysst golv. Jag insåg sedan att väggen lutar nästan 2 cm från golv til tak. Känns som snickarna hade glömt vattenpasset hemma den dagen.

Jag får nog göra en egen tråd om JB-Villan framöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
De stämmer de finns ingen sekundärtätning under fönstrena, dock klossades de med träbitar under mina inte skruv som i ditt fall.
Trösklarna fick de klossa upp efter slutbesiktningen.

Starta en JB tråd så vi kan spy galla 😎
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.