En vän till mig är i USA hela vintern för att köpa in farkoster efter folks önskemål och skeppa till Sverige.
Första inköpet var en pickis så han hade nått att åka i. Med släp bakom hade den börjat hacka i uppförsbackar och indikerat "Missfire"
Ny tändstift jämförs med gammalt, använd, korroderat. Fordonsunderhåll, delbyte, kontroll av motorproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Kommer ni ihåg vänstertrafiken ?

[media]
Man verkar gilla biltrial i England 😎

[media]
Nej tack och lov var jag inte född då, det där ser helt livsfarligt ut. Intressant blandning av vägmärken för vänstertrafik och markeringar på marken för högertrafik, just den dagen.
 
galento
Det var ju spännande som grabb när semesterresor till grannlandet gjordes då
man vid gränsen skulle byta körfält ifrån båda länderna.

Det var gött flås i denna Pontiac,en :

 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
När jag för några veckor sedan skulle åka hem från fritidshuset lät bilen märkligt. En V70 D3 2010, och ljudet kom från framtill, nertill höger sida i maskinrummet. Bilen fick stå och jag tog reservbilen hem istället. Efter letande på webben kom jag fram till att det borde vara frihjulet på generatorn som krånglade. Beställde nytt + specialverktyg, som tyvärr inte hann komma innan jag åkte tillbaka. Nu har jag lossat remmen, känt på frihjulet och det frihjular inte. Remspännaren hoppar fram och tillbaka när motorn går, och det är väl det som orsakar ljudet.
Vad tror ni, vågar jag köra 50 mil med detta eller ska bilen få stå till jag kommer igen och byter frihjulet?
Slitage på generator, servo, ac-pump och remhopp är väl det jag riskerar tror jag

/Höghus
 
Hoppar remmen eller går av finns risken att den trasslar in sig i kamremmen.
Detta är känt fenomen på V70II innan dom förbättrade konstruktionen.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En vän till mig är i USA hela vintern för att köpa in farkoster efter folks önskemål och skeppa till Sverige.
Första inköpet var en pickis så han hade nått att åka i. Med släp bakom hade den börjat hacka i uppförsbackar och indikerat "Missfire"
[bild]
Skapligt gap på dom där 🙂
Ja han tar hem lite prylar, en bekant köpte en cheva i helt ok skick och pris.
Blivit lite dyrt med dollarkursen och frakterna bara.
Kaffepengar 🙂 eller vad brukar han skriva
 
galento
nino nino skrev:
Skapligt gap på dom där 🙂
Ja han tar hem lite prylar, en bekant köpte en cheva i helt ok skick och pris.
Blivit lite dyrt med dollarkursen och frakterna bara.
Kaffepengar 🙂 eller vad brukar han skriva
Är importören nån som brukar annonsera på nätet ? Man kollar ju sidorna med usbilar ofta.
 
galento galento skrev:
Är importören nån som brukar annonsera på nätet ? Man kollar ju sidorna med usbilar ofta.
Vet inte, Facebook finns han
Kustservice Daniel Karlsson Kalmar
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Ok tack för info , har dock inte hört talas om honom.
 
galento galento skrev:
Ok tack för info , har dock inte hört talas om honom.
Är nog helt riskfritt att beställa från han, hållt på länge och verkar vara väldigt seriös.
Både bilar delar båtar mc ja allt man vill ha
Åker och kollar upp alla bilar och prutar på plats, säljer även tomter i Florida området (tror jag) inga havstomter utan i "bushen"

Isakare har säkert bättre koll
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Har en längre tid önskat att ha en sjuttiotalsjänk som året runt bil , har
haft detta tidigare och det har funkat bra.
Men man hör att alla avgifter drar iväg så det är billigare att köpa en här.
 
Allt går, mer eller mindre bra. Jag hade en kollega som körde sin Corvette cab på vintern med sommardäck (långt före lagen om vinterdäck kom). Gatan upp mot företagets parkering lutade kanske 1-2 meter uppåt på 100 meter. Det var en kamp varje dag att ta sig upp till parkeringen. Jag hade även en kollega som körde sin 70-tals Porsche 911 på vintern med sommardäck. Jag minns en tur på Essingeleden som var väldigt underhållande. Det gick mer på tvären än rakt fram. Utmanande bilar håller föraren vaken och skärpt. Min Saab 96 hade aldrig några vinterdäck men den var extremt enkel att köra jämfört med nämnda Corvette och 911.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Saabarna gillar snö 😅

Fasen vad man saknar V6-saabarna man haft, men de funkar illa att pendla med 10 mil om dagen när bensinpriserna är så höga. 😞
 
  • Gilla
Totte_S och 5 till
  • Laddar…
galento
T TommyC skrev:
Allt går, mer eller mindre bra. Jag hade en kollega som körde sin Corvette cab på vintern med sommardäck (långt före lagen om vinterdäck kom). Gatan upp mot företagets parkering lutade kanske 1-2 meter uppåt på 100 meter. Det var en kamp varje dag att ta sig upp till parkeringen. Jag hade även en kollega som körde sin 70-tals Porsche 911 på vintern med sommardäck. Jag minns en tur på Essingeleden som var väldigt underhållande. Det gick mer på tvären än rakt fram. Utmanande bilar håller föraren vaken och skärpt. Min Saab 96 hade aldrig några vinterdäck men den var extremt enkel att köra jämfört med nämnda Corvette och 911.
På 70/80 talet var det inte ovanligt att man körde åretrunt. Kommer ju isåfall
att ha bra dubbdäck och vill ju ha en
bil med trepunktsbälten. Man behöver
ju inte ha vinterdäck nu heller på gamla
bilar som är undantagna det kravet.

En bekant körde sin Impala -63 på vintern
utan några problem sa han , med rejäl rostskyddsbehandling dubbdäck och lite
vikt i skuffen hade det funkat bra och denna killen bor avsides från större väg.
Hade inga problem de år jag körde heller.

Men Corvette eller Porsche blir det nog inte 😎😎😎 Det är nog för mkt pengar men det var ju lite andra priser förr.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Hoppar remmen eller går av finns risken att den trasslar in sig i kamremmen.
Detta är känt fenomen på V70II innan dom förbättrade konstruktionen.
Jag hade en generator med frihjul där nåt pajade så det låste sig och remmen gick av. En saab med kamkedja så inget hände mer än att man inte kunde fortsätta färden.

På 90-talet körde jag bubbla som vardagsbil med bara sommardäck. Minns att det var vanskligt och krävde viss list och planering vid lutning. När jag kört modern bil med sommardäck är det en skräck. Kanske var det viktfördelning och att däcken var smala som gjorde att det funkade? Eller ungdomlig dumhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.