JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu vet jag att fossilgänget kommer börja veva om barnarbete i Afrika och kolkraft i Tyskland, men känner du inte att om man inte bara fokuserar på det praktiska så gör du ändå någon form av insats för miljön? Jag försöker iallafall rättfärdiga elbilen på det sättet för mig själv.
Helt ärligt har jag gett upp den delen.
Så jag tror inte att mitt elbilsköp påverkar den delen, därför har jag inte med den parametern.
Men har man det så är det naturligtvis en ”må bra” faktor, och det respekterar jag.
Men det ekonomiska är det som styr mig i slutändan, rätt eller fel, det finns många åsikter om det.
Men frågeställningen om det är för tidigt med elbil, så är svaret - Ja.
Den ger mig en sämre helhetsupplevelse av transporten, och är ekonomiskt sett inte till någon fördel för mig.
 
  • Gilla
Nerre och 3 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Helt ärligt har jag gett upp den delen.
Så jag tror inte att mitt elbilsköp påverkar den delen, därför har jag inte med den parametern.
Men har man det så är det naturligtvis en ”må bra” faktor, och det respekterar jag.
Men det ekonomiska är det som styr mig i slutändan, rätt eller fel, det finns många åsikter om det.
Men frågeställningen om det är för tidigt med elbil, så är svaret - Ja.
Den ger mig en sämre helhetsupplevelse av transporten, och är ekonomiskt sett inte till någon fördel för mig.
Se om du kan byta Q8:an till en IX så slipper du räckviddsångesten
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Se om du kan byta Q8:an till en IX så slipper du räckviddsångesten
Kanske, har inte koll på den.
Men den måste kunna dra ett hyfsat tungt släp och ha lite markfrigång för snödjup.
Om den uppfyller det, då kan den vara intressant.
Räckvidden synar jag dock, där är det många glädjekalkyler.
En del verkar tro att vinterförhållanden är några få minusgrader.
Jag har flera bekanta som har Kia, Tesla och Polestar, alla lever i samma erfarenhet.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Helt ärligt har jag gett upp den delen.
Så jag tror inte att mitt elbilsköp påverkar den delen, därför har jag inte med den parametern.
Men har man det så är det naturligtvis en ”må bra” faktor, och det respekterar jag.
Men det ekonomiska är det som styr mig i slutändan, rätt eller fel, det finns många åsikter om det.
Men frågeställningen om det är för tidigt med elbil, så är svaret - Ja.
Den ger mig en sämre helhetsupplevelse av transporten, och är ekonomiskt sett inte till någon fördel för mig.
Vad gjorde att du valde en elbil? Eller är det en tjänstebil där ni måste välja en elbil?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Vad gjorde att du valde en elbil? Eller är det en tjänstebil där ni måste välja en elbil?

/Krille
Ja, tjänstebilspolicy.
Jag är i grunden positivt inställd till den, men insikten nu är att ca 25mil är den räckvidd som finns i praktiken, och infrastrukturen för laddning är inte riktigt mogen.
Men, någon ska väl ligga i framkant, och bidra till utvecklingen.
 
R Robert Nilsson65 skrev:
ja precis det kan bli väldigt mycket billigare än de flesta tror. Om man har timtaxa hemma så har 450 km kostat 40 kr att ladda större delen av sommaren och hösten. Därutöver så är det väldigt låg service omkostnad på en elbil hemfört med hybrid / etc.
Bara på service har vi sparat in 32000 kr på två år med rvå privatleasade elbilar istället för två fossilbilar/hybridbilar eftersom service ingår. Om vi hade köpt bilarna så hade besparingen blivit 26000 kr.

Och 14000 kr besparing på skatten på 2 år.
 
J jocke31 skrev:
Bara på service har vi sparat in 32000 kr på två år med rvå privatleasade elbilar istället för två fossilbilar/hybridbilar eftersom service ingår. Om vi hade köpt bilarna så hade besparingen blivit 26000 kr.

Och 14000 kr besparing på skatten på 2 år.
Såna pengar har jag inte lagt på service totalt på min 2011 Mitsubishi ASX MED 22000 Mil på mätaren.

Skatt..min bil kostar 888 om året, var kommer de 14000 du nämner ifrån?
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
R
J jocke31 skrev:
Bara på service har vi sparat in 32000 kr på två år med rvå privatleasade elbilar istället för två fossilbilar/hybridbilar eftersom service ingår. Om vi hade köpt bilarna så hade besparingen blivit 26000 kr.

Och 14000 kr besparing på skatten på 2 år.
Vad är det för bilar som kostar 32 tkr i service dom två första åren?
 
D Dilato skrev:
Såna pengar har jag inte lagt på service totalt på min 2011 Mitsubishi ASX MED 22000 Mil på mätaren.

Skatt..min bil kostar 888 om året, var kommer de 14000 du nämner ifrån?
De senaste bilarna vi haft har kostat ca 8000 kr i service per år (Outlander PHEV, Fiat 500X, Audi A4, Hyundai ix35). Och då var det inte ens på märkesverkstad.
Dieselbilarna kostade 3500-6000 kr i årlig skatt, Outlandern var dock billigare.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad är det för bilar som kostar 32 tkr i service dom två första åren?
Inte de två första åren, utan när de gått 5000-11000 mil. Min elbil har ett serviceintervall på 3000 mil de första 20000 milen, vilket kostar 3000 kr och innebär service vartannat år med min körsträcka på 1500 mil/år. Men då jag leasar bilen så är servicen f n gratis.
 
I min värld är man inte klok om man går på att det är värt dom pengarna för "service" på en normal bil.
Men, vill man kasta bort pengar till minimal nytta så är det ju ett effektivt sätt🙂
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
R
J jocke31 skrev:
Inte de två första åren, utan när de gått 5000-11000 mil. Min elbil har ett serviceintervall på 3000 mil de första 20000 milen, vilket kostar 3000 kr och innebär service vartannat år med min körsträcka på 1500 mil/år. Men då jag leasar bilen så är servicen f n gratis.
Men du skrev:

Bara på service har vi sparat in 32000 kr på två år med rvå privatleasade elbilar istället för två fossilbilar/hybridbilar eftersom service ingår
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men du skrev:

Bara på service har vi sparat in 32000 kr på två år med rvå privatleasade elbilar istället för två fossilbilar/hybridbilar eftersom service ingår
Jäpp. Jämfört med tidigare ägda fossilbilar. Och hade vi betalt servicen själva så hade vi sparat in 26000.
 
R
J jocke31 skrev:
Jäpp. Jämfört med tidigare ägda fossilbilar. Och hade vi betalt servicen själva så hade vi sparat in 26000.
Får inte ihop dina siffror?
 
R Rejäl skrev:
Får inte ihop dina siffror?
Inte så komplicerat:
Service per år på fossilbil kostnad 8000 kr
2 bilar, 2 år = 32000 kr.
Service per år på elbil kostnad 1500 kr
2 bilar, 2 år = 6000 kr

32000 - 6000 = 26000 kr på 2 år (om vi hade betalt själva).
Men service ingår i leasingavtalet, så servicekostnaden för våra bilar är 0 kr.
 
  • Gilla
Scimitar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.