Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
VW? Jag har upplevt samma sak, att man knappt kan starta en resa med mindre än 6 % batteri. Har man mer när man startar kan man dock ofta köra med rimlig effekt till betydligt lägre procent (ner till två eller så).
Japp ID4 tror jag kört ner den till 2 som lägst men det kanske är som du säger
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En fördel med ID bilarna är iallafall att GOM uppdaterar estimeringen för räckvidd beroende på hur du kört i närtid
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, och den funkar bra ner till 2 % eller så. Därunder kan det bli riktigt dåligt med effekt tillgängligt. Snöpligt när man har ett par km kvar, ett par mil på GOM:en och bilen går ner i fullt turtle-mode.

Att gå så djupt är förstås ofta onödigt. Men om man likt jag i vissa väder och hastigheter har väldigt lite batterimarginal till tomt på fasta långkörningar och möjlighet att ladda med några/någon mil kvar är det lockande att köra nära gränsen ibland.

Och då kan man både få lära sig hur bilen går med väldigt lite räckvidd kvar och att en stödladdning från två till fem procent kan vara värdelös då man förvisso kanske får räckvidd så man klarar sig, men att biljäveln vägrar låta en bestämma. 🙃😇
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte för att du frågar mig men jag svarar ändå. 😀

Jag hälsar alltid på släktingar med bil då jag behöver bilen på plats vid besöket och då är tåg inget alternativ. Dessutom är jag fri att åka när det passar utan att behöva anpassa mig till tågtider. När kostnaderna dessutom ofta är lägre med bil är valet rätt enkelt.
Det var väl ett lite syrligt svar till Nerre som tycker vi ska åka kommunalt till jobbet men elbil till släktingarna långt bort. Alla har inte samma körmönster. För en är jobbresan med kommunalsnöre en pinne i röven och snabb och billig med bil... medan släktingarna bor mitt i en storstad 8h bort och man själv bor nära tågstationen. Då kan den resan vara bättre med tåg mot att slippa ligga och nöta på små landsvägar för att sen parkera mitt i en stad.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men den kan vara för andra?
Tanken med artikeln var nog att visa att det kan vara ett intressant alternativ för vissa, inte för alla.
De jämför med en diesel. Hur många som kör max 5 mil per resa äger en diesel? Min bild är i alla fall att dieselbilar köps av folk som företrädesvis kör långa sträckor.
 
N Nerre skrev:
De jämför med en diesel. Hur många som kör max 5 mil per resa äger en diesel? Min bild är i alla fall att dieselbilar köps av folk som företrädesvis kör långa sträckor.
Nja, det gjorde nog folk på 80-90 talet. Idag är det ganska blandat om du frågar mig
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men vänder man på frågan, längre sträckor är det ju oftast bättre åka kommunalt eller tåg, varför tar du inte tåget när du hälsar på släktingarna? (tyvärr är ju tågen svindyra så ska man åka hela familjen så blir det ofta dyrt).
Enkelt: Släktingarna bor inte vid tågstationen, och turtätheten gör att det blir svårt att göra en dagsresa. restiden blir längre. Ska vi behöva övernatta blir det besvärligare.

Jag har ju tidigare i tråden beskrivit hur vi ofta åker hemifrån efter frukost på lördag morgon och sen kör hem efter att ha ätit middag lördag kväll.

När det gäller att lämna och hämta barn på dagis så var vår lösning (som jag förstår inte funkar för alla) att vi flexade åt varsit håll. Jag åkte hemifrån tidigt på morgonen så jag kunde sluta tidigt och hämta ungarna på dagis, sambon var den som lämnade ungarna på morgonen och hon kom hem ett par timmar senare på eftermiddan. Men ja, jag förstår att det inte funkar för alla, det krävs att man har flexibel arbetstid för det.
 
J JohanLun skrev:
Det var väl ett lite syrligt svar till Nerre som tycker vi ska åka kommunalt till jobbet men elbil till släktingarna långt bort.
Feltolkning. Jag menade snarare att de som mest åker korta resor kan åka kollektivt istället för att köpa elbil, och behålla bensin/dieseln för längre resor.
J JohanLun skrev:
Alla har inte samma körmönster.
Och ändå dras det om och om upp i tråden att den genomsnittliga resan bara är ett par mil. Utan att reflektera över att den genomsnittliga resan faktiskt inte behöver vara en resa som nån ens kör.

Om en person kör 0 mil om dagen och en annan 10 mil om dagen blir deras genomsnitt 5 mil om dagen, men ingen av dem kör 5 mil om dagen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det här är en utbruten off topic diskussion från tråden Vad har ni för bil? [länk]
/Moderator


---------------------------------

Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Idag finns bilar på upp till 800km räckvidd (LUCID ) de flesta 500km som i praktiken räcker 400 km. Utifrån det behöver man värdera sin egen körning / användning av bil, pendlar man till jobbet eller sommarhuset helgen etc. för de allra flesta som laddar hemma och normal avstånd till jobbet räcker em verklig räckvidd på 300-400 km. Bästa att kolla själv hur man använder bilen, km / användning och eller dag.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
De jämför med en diesel. Hur många som kör max 5 mil per resa äger en diesel? Min bild är i alla fall att dieselbilar köps av folk som företrädesvis kör långa sträckor.
Många.
Jag har enkel resa 3,8 mil till jobbet. Och innan elbilen hade jag 2 dieseliblar, och nu har jag en dieselskåpis som används vid behov.

För att tillägga, det finns ingen kollektivtrafik till mitt arbete. Eller det gör det, men första bussen är där 0734 och första bussen efter arbetets slut kl 16 går kl 1730 och då är man hemma 1840.
Sen funkar det ganska dåligt om man som mig nu vintertid har snösvängen och det ska vara rent när första arbetarna kommer på plats 0630 :p

Nej ingen på jobbet kan åka kollektivt såklart.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Robert Nilsson65 skrev:
för de allra flesta som laddar hemma och normal avstånd till jobbet räcker em verklig räckvidd på 300-400 km. Bästa att kolla själv hur man använder bilen, km / användning och eller dag.
Ärligt talat räcker nog 150km räckvidd för de flesta som jobbpendlar med sin bil.

Mer räckvidd behövs bara för ev andra resor man gör, och det är ju där problemet börjar i så fall. Ska man skaffa bil med mycket mer räckvidd, eller lösa det på annat sätt.
Svaret är helt individuellt.
 
  • Gilla
Hannuse och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat räcker nog 150km räckvidd för de flesta som jobbpendlar med sin bil.

Mer räckvidd behövs bara för ev andra resor man gör, och det är ju där problemet börjar i så fall. Ska man skaffa bil med mycket mer räckvidd, eller lösa det på annat sätt.
Svaret är helt individuellt.
Håller med om att svaret är högst individuellt.
Jag har bara sett en enda fördel hittills med elbilen, och det är att den är billigare att köra än hybriden OM jag kan ladda hemma, och det kan man också koppla ihop med räckviddsproblematiken.
På alla andra sätt så ger hybriden mig en bättre transportupplevelse.
Ska jag ladda publikt så är det både dyrt och tidskrävande, och i övrigt så är väl elbilen som alla andra bilar, den ger ju liksom inget extra mervärde, utan löser uppgiften som vilken bil som helst.
Så för mig var det för tidigt, och det beror på att infrastrukturen inte är på plats ännu.
Men det kanske kommer, men jag vet också vilken utmaning det är.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
Nu vet jag att fossilgänget kommer börja veva om barnarbete i Afrika och kolkraft i Tyskland, men känner du inte att om man inte bara fokuserar på det praktiska så gör du ändå någon form av insats för miljön? Jag försöker iallafall rättfärdiga elbilen på det sättet för mig själv.
 
  • Gilla
karny889 och 7 till
  • Laddar…
S
Hannuse Hannuse skrev:
Håller med om att svaret är högst individuellt.
Jag har bara sett en enda fördel hittills med elbilen, och det är att den är billigare att köra än hybriden OM jag kan ladda hemma, och det kan man också koppla ihop med räckviddsproblematiken.
På alla andra sätt så ger hybriden mig en bättre transportupplevelse.
Ska jag ladda publikt så är det både dyrt och tidskrävande, och i övrigt så är väl elbilen som alla andra bilar, den ger ju liksom inget extra mervärde, utan löser uppgiften som vilken bil som helst.
Så för mig var det för tidigt, och det beror på att infrastrukturen inte är på plats ännu.
Men det kanske kommer, men jag vet också vilken utmaning det är.
https://www.energiforetagen.se/pres...BzVBwzgKPChdIgiLKdpPg0hiQBEwjv8PshH1d9lwxPvrw
 
  • Stapeldiagram över laddpunkter för elbilar i Sverige, 2017–2023, visar tillväxt, olika laddstandarder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Håller med om att svaret är högst individuellt.
Jag har bara sett en enda fördel hittills med elbilen, och det är att den är billigare att köra än hybriden OM jag kan ladda hemma, och det kan man också koppla ihop med räckviddsproblematiken.
På alla andra sätt så ger hybriden mig en bättre transportupplevelse.
Ska jag ladda publikt så är det både dyrt och tidskrävande, och i övrigt så är väl elbilen som alla andra bilar, den ger ju liksom inget extra mervärde, utan löser uppgiften som vilken bil som helst.
Så för mig var det för tidigt, och det beror på att infrastrukturen inte är på plats ännu.
Men det kanske kommer, men jag vet också vilken utmaning det är.
ja precis det kan bli väldigt mycket billigare än de flesta tror. Om man har timtaxa hemma så har 450 km kostat 40 kr att ladda större delen av sommaren och hösten. Därutöver så är det väldigt låg service omkostnad på en elbil hemfört med hybrid / etc.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.