M Martin Lundmark skrev:
  • Utbildningsminister Mats Persson tror att regeringens budgetsatsning på yrkesutbildningar kan få fler att välja yrket.
Det är intressant att man tror att utbildningar som inte fyller sina platser nu blir mer attraktiva om det blir fler platser.
 
  • Gilla
Jannejoel och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det är intressant att man tror att utbildningar som inte fyller sina platser nu blir mer attraktiva om det blir fler platser.
kashieda

Håller med dig

Bristen på personal i elkraftområdet känner jag väl till och jag har mer än i ca 25 år försökt att bygga upp utbildning och utbilda fler. Ett mycket allvarligt bekymmer:

Men jag önskar att vi på denna tråd skulle kunna hålla oss till att diskutera ämnet;
” Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jonas Persson
M Martin Lundmark skrev:
Jag kan direkt svara dig att av informationen under länken, kan man räkna ut batterispänningen
Det förstod jag också. Min kommentar var mer om att informationen var ofullständig då man bara angivit data som låter bra. 150 000 låter mycket mer än 150, samtidigt är värdet ointressant om spänningen inte anges.

En saklig produktbeskrivning skulle angett batterityp, energiinnehåll (577Wh) och max effektuttag utöver vilka spänningar som finns att tillgå.

Priset, sättet varan framställs och att Villaägarna indirekt rekomenderar den tycker jag inte om då det finns bättre lösningar.
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
Fjärrvärme och hemberedskap;

”Totalförsvaret blev allas angelägenhet” står det i de inledande meningarna i, 2023 års utgåva av; ”Förutsättningar för krisberedskap och totalförsvar i Sverige”.


På sidan 168 (360) under rubriken Egenberedskap, så kan vi läsa;
”Hur länge den enskilda individen förväntas vara förberedd för att klara sig själv har varierat. För några år sedan rekommenderade MSB och andra myndigheter en hemberedskap för några dagar. Sedan propositionen för totalförsvaret 2021–2025 antogs har individens ansvar tydliggjorts. De flesta förväntas kunna ta ansvar för den egna försörjningen under en veckas tid. Regeringen menade att den enskildes eget ansvarstagande och beredskap samt acceptans för en avsevärt lägre nivå av samhällsservice utgör en central del i att motstå och lindra konsekvenser av allvarliga samhällsstörningar (inklusive krig och krigsfara).”

Det handlar alltså om att; ”De flesta förväntas kunna ta ansvar för den egna försörjningen under en veckas tid.” Det innebär lite olika problematik beroende på våra egna omständigheter.

I en artikel ”Pite energi är förberedda vid kris” i Piteå-tidningen 19 mars 2022 så berättar man där om sin beredskap; ”Pite energi står väl rustade att leverera fjärrvärme vid en kris – men om kunden inte har reservkraft hemma kan det bli problem att värma upp villan. "Vissa hus kan hasjälvcirkulation, men det fungerar inte optimalt", säger Daniel Eriksson, fjärrvärmechef.
https://pt.se/bli-prenumerant/artikel/jp7z3m7j/pt-bd-0kr-dp_week

Vidare så kan vi läsa ”Men även om Pite energi kan leverera fjärrvärme vid ett strömavbrott så fungerar inte cirkulationspumpen i villans fjärrvärmecentral om kunden också är utan elektricitet. För att vara säker på att värmen kommer ut på elementet behövs någon form av reserkraft. – Det är något du i så fall får köpa själv. Det finns olika kit som vissa har medbatterier och omformare. Det är ingen avancerad utrustning, säger Daniel Eriksson. Samtidigt konstaterar Pite energis ledning att vid ett längre strömavbrott så är intebara fjärrvärmekunder berörda. Då fungerar varken bergvärmepumpar, luftvärmepumpar eller elpannan som många har som uppvärmning. – Om man ska vara helt säker även i ett katastrofscenario måste man titta över vad man har för uppvärmning som klarar det, säger Jörgen Andersson Strand.”

Jag saknar fortfarande bättre upplysning om hur man löser elkraftdelen för de som bor i villor där värmebehovet gör sig gällande efter ett par dagar och där elkraft nästan alltid ingår även om vi har t.ex. har fjärrvärme.

Fungerar fjärrvärmenätets värmeförsörjning vid strömavbrott på orten där ni bor? Ni borde kanske fråga?

Har ni ordnat reservkraft till villans fjärrvärmecentral?
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Inte för att vara en pessimistkonsult, men det finns nog ett enormt behov av åtgärder för att säkerställa möjligheterna till reservkraftdrift och därtill kommande aktiviteter.

Appropå fjärrvärmens sårbarhet, se nedanstående länk:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...tan-fjarrvarme-varmeverket-utan-strom--pzs8nm

Här var det uppenbart att fjärrvärmen är tämligen sårbar vid avbrott på yttre kraftleverans.

De flesta som besökt ett fjärrvärmeverk av lite rang förstår ”knivigheten” i att ha tillgång till reservkraft för samtliga av vikt inblandade system. Distributionspumpar som ett exempel är ofta på åtskilliga 100kW / st.

Mvh

Stefan
 
S Stefan.o skrev:
Inte för att vara en pessimistkonsult, men det finns nog ett enormt behov av åtgärder för att säkerställa möjligheterna till reservkraftdrift och därtill kommande aktiviteter.

Appropå fjärrvärmens sårbarhet, se nedanstående länk:

[länk]

Här var det uppenbart att fjärrvärmen är tämligen sårbar vid avbrott på yttre kraftleverans.

De flesta som besökt ett fjärrvärmeverk av lite rang förstår ”knivigheten” i att ha tillgång till reservkraft för samtliga av vikt inblandade system. Distributionspumpar som ett exempel är ofta på åtskilliga 100kW / st.

Mvh

Stefan
Hej Stefan.o

Det må vara olika stort behov ”av åtgärder för att säkerställa möjligheterna till reservkraftdrift och därtill kommande aktiviteter” men det innebär inte att vi var och skall strunta i att tänka och planera. Att ge upp utan kamp.

Vi ansvarar, i krig och kris, var och en för det vi äger och vår familj. Varken staten eller försäkringar tar hand om det vi ansvarar för.

Att tänka och planera kan starta tidigt och pågå i flera år.

Ett bra tillfälle är t.ex. när vi väljer bostad.

Jag köpte hus 1994 och kombinerar mina elenergibesparingsåtgärder med förberedelser för att klara av allvarliga lägen.

De är inte och kommer inte att vara heltäckande för alla eventualiteter, men ur ekonomisk synpunkt är det bra att kombinera dess två åtgärder.

Fjärrvärmen är sårbar, men samtidigt så visar exemplet från Piteå att det finns bra förberedelser man kan göra.

Om vattnet i fjärrvärmenätet roterar och är varmt, behöver varje villas fjärrvärmecentral bara ca 60W (eller mindre) för att fungera. 60 W under en vecka är ca 10 kWh. Det motsvarar ca 5 mils bilkörning med en elbil.

Många elbilar, som börjar finnas i många hem, har redan idag vissa möjligheter att leverera 230 V växelspänning.
 
Redigerat:
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Stefan.o

Det må vara olika stort behov ”av åtgärder för att säkerställa möjligheterna till reservkraftdrift och därtill kommande aktiviteter” men det innebär inte att vi var och skall strunta i att tänka och planera. Att ge upp utan kamp.

Vi ansvarar, i krig och kris, var och en för det vi äger och vår familj. Varken staten eller försäkringar tar hand om det vi ansvarar för.

Att tänka och planera kan starta tidigt och pågå i flera år.

Ett bra tillfälle är t.ex. när vi väljer bostad.

Jag köpte hus 1994 och kombinerar mina elenergibesparingsåtgärder med förberedelser för att klara av allvarliga lägen.

De är inte och kommer inte att vara heltäckande för alla eventualiteter, men ur ekonomisk synpunkt är det bra att kombinera dess två åtgärder.
Japp, instämmer.

”Om vattnet i fjärrvärmenätet roterar och är varmt, behöver varje villas fjärrvärmecentral bara ca 60W (eller mindre) för att fungera. 60 W under en vecka är ca 10 kWh. Det motsvarar ca 5 mils bilkörning med en elbil.”

Här är ett problem att komma tillrätta med. Utan eller med för liten pumpkraft vid värmeverkets pumpstationer kommer difftrycket att försvinna för många abonnenter, vilket leder till bristande eller obefintlig tillgång till värme. Har man dessutom en värmeskuld i systemet ökar trasslet exponentiellt.

Vill bara med mina inlägg i den här tråden belysa att det finns troligen mycket att göra gällande beredskap för ett skymningsläge i de fall där fjärrvärme nyttjas - både för producent och konsument.

Då jag kommer från ”branschen” vet jag hur det ofta ser ut och att det krävs resoluta och kraftfulla åtgärder för att möjliggöra reservkraftdrift av fjärrvärmesystem.

Tror jag det kommer hända? Vet inte.
Hoppas jag det? Ja givetvis.

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
S Stefan.o skrev:
Japp, instämmer.

”Om vattnet i fjärrvärmenätet roterar och är varmt, behöver varje villas fjärrvärmecentral bara ca 60W (eller mindre) för att fungera. 60 W under en vecka är ca 10 kWh. Det motsvarar ca 5 mils bilkörning med en elbil.”

Här är ett problem att komma tillrätta med. Utan eller med för liten pumpkraft vid värmeverkets pumpstationer kommer difftrycket att försvinna för många abonnenter, vilket leder till bristande eller obefintlig tillgång till värme. Har man dessutom en värmeskuld i systemet ökar trasslet exponentiellt.

Vill bara med mina inlägg i den här tråden belysa att det finns troligen mycket att göra gällande beredskap för ett skymningsläge i de fall där fjärrvärme nyttjas - både för producent och konsument.

Då jag kommer från ”branschen” vet jag hur det ofta ser ut och att det krävs resoluta och kraftfulla åtgärder för att möjliggöra reservkraftdrift av fjärrvärmesystem.

Tror jag det kommer hända? Vet inte.
Hoppas jag det? Ja givetvis.

Mvh

Stefan
Hej Stefan

Uppenbarligen så har Piteå lyckats med en lösning för att hålla differenstrycket för sina abonnenter tillräckligt högt i fjärrvärmenätet vid ett strömavbrott. Rimligen genom att kunna mata de pumpar som normalt driver fjärrvärmens vatten med reservkraft.

Det kräver naturligt planering och åtgärder att ordna denna reservkraftkörning men det har en stor betydelse vid ett längre strömavbrott (några dagar) om fjärrvärme fortfarande kan levereras till villorna.

En stad vars bostäder fryser ihop och förstörs vid ett strömavbrott skapar stora problem. Jag vet inte hur många av fjärrvärmens kunder som har alternativa värmekällor, men står husen utan uppvärmning, vid ett längre strömavbrott, då blir det mycket problematiskt.
 
Jag ska välja elleverantör. Jag har Elnätsabonnemang: 16 A, upp till 8000 kWh/år. Elnätsområde Syd

Några förslag på leverantörer?
 
N Nilsson i Boda skrev:
Jag ska välja elleverantör. Jag har Elnätsabonnemang: 16 A, upp till 8000 kWh/år. Elnätsområde Syd

Några förslag på leverantörer?
Hej Nilsson

Det gör nog detsamma med tanke på trådens ämne.

Välj den leverantör du anser uppfyller dina krav gällande pris och andra för dig väsentliga faktorer.

Oavsett vem du väljer kommer du ha ”el i trådarna” så länge som din elnätsleverantör inte får något katastrofalt avbrott.

Mvh

Stefan
 
N Nilsson i Boda skrev:
Jag ska välja elleverantör. Jag har Elnätsabonnemang: 16 A, upp till 8000 kWh/år. Elnätsområde Syd

Några förslag på leverantörer?
Postat i fel tråd?
 
Hej

Vi hade ett strömavbrott sent en kväll, på drygt en timma för ett tag sedan.

Jag konstaterade då att mina förberedelser fungerade, jag kunde driva kyl/frys, frysbox cirkulationspump etc. under den dryga timmen strömavbrottet varade.

Vad jag kunde konstatera så fungerade mobilnätet hel tiden även om många beskrev att det märktes att mobilnätet var högt belastat. Det tog tid att komma fram och ljudkvalitén var sämre.

Det var ca 15 grader kallt, jag hade haft en ”mysbrasa” igång så jag hade värme därifrån även om bergvärmepumpen stannade. Jag satte mobiltelefonerna på laddning, plockade fram ljuskällor etc.

Samtidigt som media beskrev händelsen efteråt, som ” Timmen som lamslog en hel bygd” där ”både 4G-nätet och 5G-nätet var överbelastade, och att det uppstod stora svårigheter att rapportera vad som hänt, så upplevde jag den positiva betydelsen med att bygga upp sin hemberedskap.

Ett strömavbrott på någon timme stör det normala livet, olika mycket för olika människor beroende på omständigheter. Men det innebär egentligen inte så stor risk att människor svälter, fryser, skadas etc.

Den stora problematiken för människor och egendom, uppstår snarare vid längre strömavbrott, en dag eller flera dagar.

Jag hoppas att vi slipper uppleva detta i närtid, men att öka förberedelserna att klara strömavbrott längre än några timmar, kan vara en god investering för att inte behöva känna sig hjälplös och stressad om det skulle inträffa. Då agerar man mera lugnt och rationellt.

Vid ett ”oannonserat” (plötsligt) strömavbrott då vet man egentligen inte hur länge det kommer att vara. Om den medierapportering och den kommunikation vi normalt använder samtidigt inte fungerar eller störs, då är det bäst att börja förbereda sig på att klara ett längre strömavbrott.

Familjen hann under den dryga timmen i stort sett bara övergå till ”strömavbrottsläge” med reservkraft, brasa, tända ljus etc. så kom strömmen tillbaka. Jag konstaterade att stressen uteblev.
 
Redigerat:
  • Gilla
sysmali och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
För en vecka sedan var vi utan el i tio timmar.

När jag var på jobbet kom ett sms att strömmen gått 9.45. Det var någon minusgrad ute och en timme med bil hem. Borde inte vara några problem då det tar tid för huset att bli farligt kallt. Men efter en stund insåg vi att vi glömt en detalj, poolcirkulationen går inte.

Jag vet hur ni tänker, vem har en fylld pool på vintern? Värmen är inte på och den är täckt med cellplast mm. Men vi använder den för bastubad. Därför går cirkulationen 1 minut varje halvtimme.

Med tiden kommer den att frysa, så den stora frågan är hur allvarligt elavbrottet är, när kommer elen tillbaka? Strax innan 12 började vi hemresan, med tanken att vi hinner knappt hem innan elen är tillbaka och vi rest hem i onödan.

Men väl hemma var den fortfarande borta. Så vi startade upp elverket och allt var tillbaks till det normala.
12.30 kom den första uppdateringen från Ellevio, orsaken var en trafikolycka. Låter oroväckande, vad kan ett fordon köra på som gör dryga 180 fastigheter spridda över ett stort område utan el?

Notera att vi ännu inte fått ett uppskattning om när elen är tillbaka, inte ens en minsta tid de behöver.

Runt 13.30-14.30, minns inte exakt, kom elen tillbaka för ca 100 abonnenter enligt ett sms. Men fortfarande ingen prognos för oss som fortfarande var utan. Var "trafikolyckan" löst, i så fall, varför fick bara en del elen tillbaka?

Strax innan 15.00 kom äntligen ett besked, 16.00 skulle alla få sin el. Ok, jag har bensin och kapaciteten i elverket, lika bra att gå tillbaka till normalläge, mao starta bergvärmepumpen och låta den mha elverket påbörja uppvärmningen av varmvatten, element och gollvärme. Det tar ca 1,5 timmar att värma upp allt vatten i systemet igen.

Klockan passerade 16.00, men ingen el. 16.15 kommer ett nytt besked 18.00...

Huset var varmt och allt under kontroll, så låt oss ta bilen och se vad som är fel och bättre förstå när vi kan få el igen.

Efter tjugo minuter på mörka vägar med svagt ljus från vissa hus där stearinljusen lyste, fann vi två glada och luttrade linjearbetare som var på väg ut i skogen längs med en kraftledningsgata.

Jo, trafikolyckan var åtgärdad. De visade en bild lik denna.
Elstolpe med ledningar, varningsskylt för el, pilskyltar mot klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skillnaden var att stolpen gått rakt av två meter från toppen och toppen hängde uppochner i ledningarna som klortslutits. Vår stolpe hade två vajrar som stöttat stolpen. En lastbil hade kört på dem och på så sätt knäckt stolpen.

Men det var löst sedan någon timme (Imponerande att de löste det på 4-5 timmar) och nu var det träd på ledningarna som var den troliga orsaken. Markägarna vill inte ha tillräckligt breda gator (10m) och granbarkborren dödar granar som inte fälls och efter några år rasar på ledningarna. De hade röjt bort 100-tals granar den senaste tiden. Risken för avbrott har därför ökat då lagarna verkar vara för kraftlösa och markägarna kommer undan.

Bara att åka hem och vänta, det kan inte vara så långt kvar. När vi kom hem möttes vi av en märklig syn då vårt hus var upptänt och utebelysningen tänts efter skymningen.18.00 passerades också och ny tid var 19.00. 18.43 kom elen tillbaka. Då satt vi och åt middag som tillagats på den vanliga induktionsspisen.

Bortsett från det dåliga underhållet av kraftledningsgatorna, det varken snöade eller blåste kraftigt, så jag vet inte varför träd föll samtidigt som lastbilen ställde till det, så reagerar jag på Ellevios dåliga prognoser. Slutrapporten som kom någon timme senare nämnde bara trafikolyckan och inte de andra felen. Kommer de i sitt förbättringsarbete titta på kraftledningsgatorna eller bara se denna incident som udda då en lastbil var orsaken?

08.45 körde lastbilen in i vajrarna och det kan inte dröjt mer än en timme innan någon kunnat uppskatta skadan och inse att detta skulle ta tid. Varför gick Ellevio inte ut med ett meddelande att detta kommer att ta minst "fyra" timmar att åtgärda så att vi utan ström kan börja planera? Tänk om vi inte satt oss i bilen och åkt hem i tron att det snart skulle vara löst. De verkar inte vilja gå ut med minsta tid för åtgärd, utan väntar på att det ska vara så långt åtgärdat att de kan ge en exakt siffra. Att ringa dem gav ingenting då kundtjänsten pratade om en transformatorstation och inte en kraftledningsstolpe. De hade som så många gånger tidigare ingen aning.

Senare på eftermiddagen visste vi återigen ingenting, vad var fel nu, och fick återigen ingen minsta tid för återställande. Behöver vi åka och handla mer bränsle, eller äta middag ute, måste vi sitta eldvakt på natten för att hålla huset varmt nog osv? Vid längre strömavbrott behöver olika beslut tas, men det är svårt när man inte vet något utan hoppas på att ljuset ska tändas i nästa sekund, när i själva verket elbolaget inte ens påbörjat åtgärda felet eller ens hitta det.

Vi var i samma situation när Alfrida härjade för några år sedan. När elbolaget kom med en prognos var det den första av fem eller sex under mer än 30 timmar. Det är bättre att ge ett dåligt besked och åtgärda felet i förtid, än att inte ge något besked alls, eller ett på tok för optimistiskt.

Tio timmar hanterade vi utan problem, väl hemma var det mesta normalt då vi börjat elda och elverket var startat. Vi arbetade på distans med Teamsmöten mm. Jag tror den riktiga prövningen kommer halvvägs in på en vecka som vi uppmanas att klara oss. Först då börjar hus bli iskalla och frysa sönder, mat förstöras och rutinerna som inte sker dagligen bli ett problem. T ex ladda elbilen så att man inte kommer någonstans. Batteriet är nästan tomt då man trodde att elen skulle komma tillbaks tidigare.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
För en vecka sedan var vi utan el i tio timmar.

När jag var på jobbet kom ett sms att strömmen gått 9.45. Det var någon minusgrad ute och en timme med bil hem. Borde inte vara några problem då det tar tid för huset att bli farligt kallt. Men efter en stund insåg vi att vi glömt en detalj, poolcirkulationen går inte.

Jag vet hur ni tänker, vem har en fylld pool på vintern? Värmen är inte på och den är täckt med cellplast mm. Men vi använder den för bastubad. Därför går cirkulationen 1 minut varje halvtimme.

Med tiden kommer den att frysa, så den stora frågan är hur allvarligt elavbrottet är, när kommer elen tillbaka? Strax innan 12 började vi hemresan, med tanken att vi hinner knappt hem innan elen är tillbaka och vi rest hem i onödan.

Men väl hemma var den fortfarande borta. Så vi startade upp elverket och allt var tillbaks till det normala.
12.30 kom den första uppdateringen från Ellevio, orsaken var en trafikolycka. Låter oroväckande, vad kan ett fordon köra på som gör dryga 180 fastigheter spridda över ett stort område utan el?

Notera att vi ännu inte fått ett uppskattning om när elen är tillbaka, inte ens en minsta tid de behöver.

Runt 13.30-14.30, minns inte exakt, kom elen tillbaka för ca 100 abonnenter enligt ett sms. Men fortfarande ingen prognos för oss som fortfarande var utan. Var "trafikolyckan" löst, i så fall, varför fick bara en del elen tillbaka?

Strax innan 15.00 kom äntligen ett besked, 16.00 skulle alla få sin el. Ok, jag har bensin och kapaciteten i elverket, lika bra att gå tillbaka till normalläge, mao starta bergvärmepumpen och låta den mha elverket påbörja uppvärmningen av varmvatten, element och gollvärme. Det tar ca 1,5 timmar att värma upp allt vatten i systemet igen.

Klockan passerade 16.00, men ingen el. 16.15 kommer ett nytt besked 18.00...

Huset var varmt och allt under kontroll, så låt oss ta bilen och se vad som är fel och bättre förstå när vi kan få el igen.

Efter tjugo minuter på mörka vägar med svagt ljus från vissa hus där stearinljusen lyste, fann vi två glada och luttrade linjearbetare som var på väg ut i skogen längs med en kraftledningsgata.

Jo, trafikolyckan var åtgärdad. De visade en bild lik denna.
Hej Jonas

Tack för ditt inlägg som bra beskriver svårigheterna att veta hur man skall agera då man inte vet när strömmen kommer tillbaka och/eller när de besked man får inte stämmer.

Rimligen så är det även svårt för elnätsbolaget att, vid en sådan här oplanerad händelse, veta hur lång tid det kommer att ta. De kan bäst besvara orsaken att informationen inte var bra.

Jag hade, i mitt fall, ingen information om när strömmen skulle komma tillbaka, så jag fick förutsätta att det t.ex. kunde bli hela natten och agerade därefter.

Det är bättre om vid strömavbrott där man inte vet när strömmen kommer tillbaka förutsätter att set kan dröja. Även om de flesta strömavbrott idag brukar vara relativt korta (timmar) så kan vi inte utesluta att det kan ta tid att reparera.

Många verkar tyvärr förutsätta att framtida strömavbrott kommer att vara korta. Ett kort strömavbrott innebär i de flesta fall ingen fara för person och egendom. Det är de längre strömavbrotten på delar av dygn eller flera dygn som vi bör förbereda oss för i vår hemberedskap.

Visste jag att alla de strömavbrott jag skulle möta i framtiden aldrig skulle vara mer än i maximalt tre timmar, och de flesta betydligt kortare, då skulle jag rimligen inte ha någon speciell hemberedskap.

Jag växte upp med fyra mil till affären, macken, skolan etc. och mötte då några strömavbrott som varade i dygn. Liver blev besvärligare men ingen talade om, att det blev kris på något sätt.

Jag håller med dig i det du skriver; ” Det är bättre att ge ett dåligt besked och åtgärda felet i förtid, än att inte ge något besked alls, eller ett på tok för optimistiskt.”

Görs det, vid ett strömavbrott, omkoppling till alternativa matningsvägar då måste normalt den ordinarie matningsvägen repareras om man skall klara ett fel på reservmatningsvägen. Vi kan nog inte förutsätta att det finns flera alternativa reservmatningsvägar vid fel.

Tack för ett utmärkt inlägg.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag laddar tre parallellkopplade blybatterier 12V 225 Ah (det blir 675 Ah) som jag avser att bara ladda ut till hälften. Det ger drygt 4 000 Wh som kan återladdas med enfasgeneratorn via tre parallellkopplade batteriladdare med maximalt 90 A laddningsström.

12/230V invertern står i standby (klar att leverera 230 V i reservkraftnätet om något kopplas in där) och när jag mäter effekten (230V) in till de tre batteriladdarna så är medelvärdet under ca en vecka ca 15 W.

Det ”kostar alltså bara” 15 W att kontinuerligt underhållsladda batterierna och driva invertern i ECO- läge.

Jag skulle kunna driva det enfasiga reservkraftnätet med kyl/frys, frysbox cirkulationspump etc. stadigvarande anslutet och samtidigt batteriet fulladdat (i beredskap). Vid strömavbrott får jag då en helt sömnlös (avbrottsfri) övergång till reservkraft samtidigt som jag kontinuerligt kan övervaka att utrustningen fungerar.

När jag planerade min reservkraft, hade jag inte de driftsdata som jag har idag. Men jag är nöjd med resultaten så här långt och det är rimligt att jag kommer att landa i att ha en helt sömnlös (avbrottsfri övergång) till reservkraft.

Hur går det för er andra?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.