T
B bopakoster skrev:
Samma orsak i båda spisarna, elektrikern hittade spår av fukt och smuts vid anslutningen av el till ett av de två övre ugnselementet, rensade bort detta och fick bort orsaken till att JFB löste ut. Sannolikt kom fukten från ugnens ventilationsrör som mynnar strax ovanför elementets anslutning.
Låter ju genialiskt att ha el och fuktig, varm luft ihop....
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Låter ju genialiskt att ha el och fuktig, varm luft ihop....
Mmm....undrar om spistillverkaren gjort något för att eliminera problemet? Själv har jag (elektrikern) städat vid elementanslutningen men inser att problemet kan kunna komma tillbaka(?)..tänker att JFB "räddar" användaren men har tilverkaren gjort någon ändring i konstuktionen senare?? Bilderna tagen före "städning" av de två 400V anslutningarna. Första bilden anslutningar under ventilationskanalen andra bilden anslutningar i andra änden på ungselementen. Ugnen är en Elektrolulux EKC 6120. Tillverkningsnummer sista bilden.
Smutsiga 400V anslutningar under ventilationskanalen i en Elektrolux EKC 6120 innan städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oorganiserade elektriska anslutningar och isolering i en ugn före rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typskylt på Elektrolux EKC 6120 ugn med produktinformation och tillverkningsnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Altanen färdig. Trappen placerades i mot söder istället för öster.

Detta är kanske sista inlägget i min tråd, så tusen tack för alla era inlägg med kloka och intressanta synpunkter!


Altan med trätrapp i söderläge vid vit husvägg under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med räcke och trappa placerad mot en vit husfasad och grönt gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Tack för en trevlig tråd och stort grattis till ett fantastiskt resultat!
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Hej igen!
Gjorde ett spjälstaket under altanen med begagnade(c:a 10 år) tryckimpregnerade läkter 20x45mm.
Tänkte det skulle ta bort intrycket av hög balkong. på stolpar... men nja,... vad tycks?
 
  • Träveranda med räcke, vita väggar, fönster, dörr, bergig terräng med vegetation. Utomhusmöbler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion nära vit husvägg, ofärdig däckplattform, gröna växter, luftvärmepump, gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
T
Jag tycker det fyller din funktion för att "ta ner" den upplevda höjden på altanen och när även det nya virket grånar lite så kommer den att smälta in bra. 👍
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
En grönsak eller två som får klättra på spaljén så blir det ännu bättre.
 
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En grönsak eller två som får klättra på spaljén så blir det ännu bättre.
Bra förslag.
nåt sånt här? Tar några år bara Utomhus med bord, rutig duk, stol, parasoll, röda rosor, staket, soligt, somrigt, husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Tack för svar!
Precis så, det gör det lite knepigare tekniskt men samtidigt oändligt mycket lättare om man slipper vänta på myndigheternas administrativa rutiner.
 
Det där blir bra.
Bara att spetta ner lite kaprifol och/eller rosor så blir det snart en sommardröm.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det där blir bra.
Bara att spetta ner lite kaprifol och/eller rosor så blir det snart en sommardröm.
Tack Oldboy! om du kollar noga på bilden så sitter det redan en kaprifol där till höger invid väggen!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Hej på er alla!
Nu är det vinter och efter att ha fått stopp pga ispropp upp i den 0,5m vertikala delen av avloppet från gårdshuset (sedan ungefär 25m lutning >1%(?) till rensbrunn) (WCspolning blev kvar i toan och rann sakta upp i duschens avlopp...och ut på badrumsgolvet).så behöver jag bra förslag på hur jag kan förhindra fler sådana problem.

Varför det var stopp vet jag inte, kanske för lite spolning efter WCbesök/ olämliga grejer dvs ej WCpapper etc?
I varje fall så konstaterade jag att det var en ispropp i det vertikala 110mm röret under trossbotten , höjd före krök till horisontellt rör med 1% lutning till anslutningen ( se bild..) c:a 0,5m
-Blåste med byggfläkt på avloppsröret från utsidan (0,2m mellan blindbotten o mark helt oisolerat) och därefter vågade jag demonterade WCstolen, se foto på isproppen nedan) och hällde i kokvarmt vatten tills det blev öppet bort till rensbrunnen, c:a 25-30m bort)

Nu måste det fungera över julhelgen, har lovat att 5 personer (vuxna) att de ska få bo där! Huset värms med LL-pump till +20grader.....
-om det är för sent att gräva nu, göra en instruktion om att endast spola med varmvatten från diskbänk, dusch, handfat och WC, det senare hinkvis, VVB är satt på 70grader, kan höjas mer, rymmer 30, kanske 50l liter, men möjligen är tempen ut från den begränsad ?

Mina tankar går så här nu:
- jhar beställt styva markisoleringskivor (typ frigolit?) att sätta bredvid och över avloppsröret under marken. Och runt den vertikala delen under trossbotten förstås. Kommer på måndag, hoppas kunna isolera åtminstone mellan blindbotten och marken under huset (0,2m).

-Fortsatt spåning, kommentera gärna:
(Om det inte är tjäle i marken) så tänker jag fortsätta med att göra en uppånervänd isolerskivelåda över avloppsröret tills det är typ 0,5 meter under markytan…kanske lägga en värmekabel i den lådan??
…innan grävning så sopar jag bort snön och lägger en lånad isolermatta på marken med förhoppning om att den hindrar ytterligare avkylning av moder jord..kanske gör jag en låda jag värmer marken under med byggfläkten före grävningförsök?

Inifrån orange kon, iskuber i vit behållare, skugga, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, lite markisolering och en "huv" utanpå lite isolering runt röret mellan trossbotten och mark blir nog bra. Det är väl den normala lösningen?

Tror inte det behövs så mkt isolering. Vi hyrde ett gammalt hus förut där avloppsröret från badrummet på ovanvån gick utanpå fasaden. Mkt vindutsatt. Trots det så frös det inte ens de två smällkalla vintrarna -93 och -94. Då var det mellan -20 C och -25 C i två veckor här nere i Skåne. Kommunernas vattenledningar däremot frös på ca 1,8 m djup under snöplogade gator...
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.