Finns det bra metallborr?

  • Nej alla går sönder.

    44 Röster 16,1%
  • Ja, det finns riktigt bra.

    230 Röster 83,9%
  • Antal röster
    274
S
Sten Lindgren Sten Lindgren skrev:
Med en hårdmetalborr går det att borra I en metallfil Värsta jag borrat i var magneten i en röjsåg fick skärpa skäret flera gånger på en diamantslipskiva.
hårdmetallborrar avsedda för metall-borrning kräver stabila maskiner-precisions chuckar-vibrationsfritt annars flisar dom sönder ..

så lura inte TS att köpa dyra hårdmetallborrar att använda i skruvdragar'n , det är bortkastade pengar
 
  • Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
S stenna skrev:
hårdmetallborrar avsedda för metall-borrning kräver stabila maskiner-precisions chuckar-vibrationsfritt annars flisar dom sönder ..

så lura inte TS att köpa dyra hårdmetallborrar att använda i skruvdragar'n , det är bortkastade pengar
Absolut. Hårdmetall kräver kraftiga stabila maskiner. Jag tror inte det räcker med en vanlig Arbogaborrmaskin och handhållet är helt otänkbart.
 
  • Gilla
stenna
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Här har du en tabell i Excel som beskriver ganska bra vilka borr hastigheter som är lämpliga med HSS-borr. [länk]
Det där kanske kan få en del att förstå varför norr slits så mycket i batteri-maskiner.
sällan man kommervupp i rätt hastighet.
Jag letade länge
 
C carthago skrev:
Flera faktorer gör att borret inte klarar jobbet. Man trycker för hårt, fel varvtal för det materialet, trycker för litet det är spånet som kyler eggarna,ingen kyvätska anpassa dessa variabler samt köp kvalitetsborr, fd. metallarbetare
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla metallborr jag köper klarar typ tre hål sen är de bara att kasta


Jag kan tänka mig lägga en bra slant på högkvalitativa metallborr som håller.

Vilka är de bästa metallborr som är rimliga att införskaffa?

Budget ett par tusen.
Förpackning av borr från ALPEN-MAYKESTAG med "PZ" och storleksinformation "3.2 mm" framför mönstrad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hylla med förpackningar av ädelstålborr i olika storlekar och priser i en butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köper dessa på Hornbach för 49 kr styck och borrar med skruvdragare i rostfria fönsterkarmar/lister.
2 mm är bäst för att göra hål men alltför lätt att bryta sönder när du står på en stege och borrar med skruvdragare.
2.5 mm hållet betydligt bättre.
3 mm lite jobbigt att borra hål med men det fungerar.
Sätter små skruv som jag använder som fästpunkter och på rostfritt finns det inga självborrande skruv som biter.
 
  • Gilla
Erik Asklund och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Absolut. Hårdmetall kräver kraftiga stabila maskiner. Jag tror inte det räcker med en vanlig Arbogaborrmaskin och handhållet är helt otänkbart.
Lite kuriosa, på jobbet har vi hårdmetallborrar på 0,06 mm, inget för skruvdragaren dock…
 
  • Wow
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
U
J Jako61 skrev:
Lite kuriosa, på jobbet har vi hårdmetallborrar på 0,06 mm, inget för skruvdragaren dock…
Det är rätt litet, vi gjorde ett felköp och har 0.16 mm. Tunna som papper!

Får man fråga va ni använder 0.06 till? :surprised:
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är rätt litet, vi gjorde ett felköp och har 0.16 mm. Tunna som papper!

Får man fråga va ni använder 0.06 till? :surprised:
Vi har haft dem som gnistverktyg 😎har ingen tillräckligt stabil maskin att borra med (ännu)
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
[bild][bild]
Köper dessa på Hornbach för 49 kr styck och borrar med skruvdragare i rostfria fönsterkarmar/lister.
2 mm är bäst för att göra hål men alltför lätt att bryta sönder när du står på en stege och borrar med skruvdragare.
2.5 mm hållet betydligt bättre.
3 mm lite jobbigt att borra hål med men det fungerar.
Sätter små skruv som jag använder som fästpunkter och på rostfritt finns det inga självborrande skruv som biter.
Ok använder du smörjmedel,det är ett måste på rostfritt, så små hål är inte lätt att borra i så hårt material med handhållen borrmaskin, har alltid köpt bachoborr förr. kolla vilket varv du ska ha ,det är noga,
 
lunnabo lunnabo skrev:
[bild][bild]
Köper dessa på Hornbach för 49 kr styck och borrar med skruvdragare i rostfria fönsterkarmar/lister.
2 mm är bäst för att göra hål men alltför lätt att bryta sönder när du står på en stege och borrar med skruvdragare.
2.5 mm hållet betydligt bättre.
3 mm lite jobbigt att borra hål med men det fungerar.
Sätter små skruv som jag använder som fästpunkter och på rostfritt finns det inga självborrande skruv som biter.
https://www.skil.se/anvisningar-steg-for-steg/borra-i-metall.html läs detta
 
M Mekaniker skrev:
Körde dessa 10 st d5 mm hålen, torrt med Dormer SS TiN belagda. Batterimaskin ca 1200 varv genom 10mm plattjärn på 1min och 27 sek. Mao 87 sekunder. Se om du klarar det på 8,7 sekunder😁
[bild][bild]
Nu fick jag anledning att testa vid tillverkning av ett fäste.
10 mm svartstål.
9,5 mm beg fin smartstep med snittiden 13 sekunder på 8 hål.
Hade ingen Dormer i 9,5, men en 10,2, helt ny.
62 sekunder tog det med den ink extra dopp i pasta efter halva tiden.
Perfekta förhållanden med materialet på golvet så jag kunde hänga på maskinen.
350 v/min vilket är högsta varv på lågfart på min maskin, större batteridriven Hitachi.
Smartstep går att borra med högre varv, svårt med en ny Dormer då den gärna hugger i den storleken, bättre o ta det lugnt och inte förstöra borren.
Smartstep var kanske inte lika bra som jag överdrev lite och sa, men ändå överlägsen.
Borrade även ett 20 tal 4 mm hål med en ganska sliten Smartstep ( lätt blånerad spets då min kollega kört rostfritt med den) med pasta var den igenom 10 mm på 5 sekunder.

Som sagt, tycker ni det är tråkigt att hänga på borrmaskinen, köp Smartstep.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
Med alla experter i tråden nu,
kan man borra för långsamt?
 
T tompaah7503 skrev:
Med alla experter i tråden nu,
kan man borra för långsamt?
Ja, men det sliter inte borret på samma sätt som att borra för fort oftast. Men optimalt så skall man borr med rätt varvtal ihop med rätt matningshastighet. Detta för att få rätt spånbrytning och därmed bli av med värme mm. Men står du med en skruvdragare kommer du förmodligen ha fel varvtal och definitivt fel matning, så då är det erfarenhet/känsla som gäller.
 
P PHPersson skrev:
Ja, men det sliter inte borret på samma sätt som att borra för fort oftast. Men optimalt så skall man borr med rätt varvtal ihop med rätt matningshastighet. Detta för att få rätt spånbrytning och därmed bli av med värme mm. Men står du med en skruvdragare kommer du förmodligen ha fel varvtal och definitivt fel matning, så då är det erfarenhet/känsla som gäller.
Har en pelarborrmaskin av bänkmodell där varvtalsändringen är lite knepigare än enklare, så jag tänkte om man bara kör på lägsta varvtalet hela tiden så borde man inte orsaka någon skada..
 
T tompaah7503 skrev:
Har en pelarborrmaskin av bänkmodell där varvtalsändringen är lite knepigare än enklare, så jag tänkte om man bara kör på lägsta varvtalet hela tiden så borde man inte orsaka någon skada..
Skulle säga nej, smörj och försök trycka ”bestämt” genom hela hålet. Vilken diameter / material?
 
P PHPersson skrev:
Skulle säga nej, smörj och försök trycka ”bestämt” genom hela hålet. Vilken diameter / material?
Inget extremt, borr diameter 4-13 mm och oftast vanligt stål modell plattjärn av olika tjocklekar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.