1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
En del bilar kör inte värmepumpen när det är riktigt kallt.
Tesla ska väl gå till -30 iallafall
Tesla ska väl gå till -30 iallafall
Från artikeln:Stefan N skrev:
Vi skulle alltså inte ens komma till landet utan att behöva ladda på vägen. Släkten i Sala funkar nätt och jämt, men eftersom vi inte har möjlighet till destinationsladdning där blir det besvärligt.
Det funkar säkert jättebra för folk som pendlar dagligen med bil och bara åker kortare sträcka varje tur, men för oss som pendlar kollektivt och mest har bilen till längre resor på helgerna är det inte så attraktivt med en bil som inte ens klarar 10 mil vintertid utan laddning.
De som kör mindre än 5 mil per resa borde fundera på kollektivtrafik istället för elbil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Nejmen vilken överraskning att den inte passade till er. Vi har redan för väldigt länge sen konstaterat att det inte finns någon elbil för er...N Nerre skrev:
Men den kan vara för andra?N Nerre skrev:
Tanken med artikeln var nog att visa att det kan vara ett intressant alternativ för vissa, inte för alla.
Var det inte du som nyss yrade om att folk var tvungna att säga upp sig från jobbet om de inte kunde köpa billiga bilar?N Nerre skrev:
Resan du räknade på då var väl mindre än 5 mil?
Jag kör 5 mil enkel med min Zoe elbil när jag åker till jobbet.N Nerre skrev:
När jag måste hem i tid till barnen så funkar inte kollektivt, det går inte buss sista biten till jobbet, det tar 40 minuter att gå den sträckan. Jag köpte en el-spark för att testa åka kommunalt och klara när bussen inte går, men det blir för mycket bök och funkar inte på ett fullsatt pendeltåg. Men eftersom jag inte åker varje dag så blir det lika dyrt att åka SL som att ta elbilen, främst pga jag passerar essingeleden som ju kostar nästan som en SL biljett när det är dyrast tid.
Skulle jättegärna åka kommunalt om det bara var både prisvärt och ungefär samma totaltid.
Men vänder man på frågan, längre sträckor är det ju oftast bättre åka kommunalt eller tåg, varför tar du inte tåget när du hälsar på släktingarna? (tyvärr är ju tågen svindyra så ska man åka hela familjen så blir det ofta dyrt).
Jag tycker själv man skulle subventionera tåg och kollektivtrafik kraftigt och införa "familjebiljetter" där det inte kostar extra att ta med hela familjen. Först då blir detta ett alternativ till bil. Lägg hellre pengar på det än på att sponsra elbilar, de kommer löna sig av sig själva för de som kör mycket.
Det är korrekt observerat OT, men ändå väldigt viktigt i sammanhanget - speciellt om man ser på "omställningen" där elbilar får bidrag. Så på sätt och vis tycker jag fossilbilar och bidrag till kollekttivtrafik hör hemma i denna tråden sålänge man har bidrag eller differentierad skatt på fordon och bränsle.A AndersS skrev:
Ska man medelst skatter styra till om folk ska åka diesel, bensin, etanol, el eller gas? Eller kommunalt? Eller ska det få styra sig självt?
Nu har inte alla tillgång till kollektivtrafik, men jag står för att jag tycker det är rimligare med höjt bidrag till kollektivtrafik, högre skatt på fossila bränslen men inga bidrag till elbilar. Elbilar bör bära sig själva. De som inte har råd att ha en elbil ska inte få det genom bidrag, de ska däremot i de fall de bor så kollektivtrafik finns, kunna åka det till ett konkurrensmässigt pris.
Jaha åkte man på "batteritorsk" för första gången
Var ju 6% 17 km kvar när jag parkerade så jag tänkte att det ska väl gå att åka och hämta barnen max 1.5 km resa men icke det började blinka och jag fick vänta och åka som en snigel tillbaka..
Man borde ju kunna köra normalt tills det är 1-2 km kan man ju tycka...
Var ju 6% 17 km kvar när jag parkerade så jag tänkte att det ska väl gå att åka och hämta barnen max 1.5 km resa men icke det började blinka och jag fick vänta och åka som en snigel tillbaka..
Man borde ju kunna köra normalt tills det är 1-2 km kan man ju tycka...
Hmm, trist. Men det där är nog rätt olika på olika bilar. Min bil har åtminstone ett par mil kvar i ”tanken” när den står på 0.G Greger_08 skrev:Jaha åkte man på "batteritorsk" för första gången
Var ju 6% 17 km kvar när jag parkerade så jag tänkte att det ska väl gå att åka och hämta barnen max 1.5 km resa men icke det började blinka och jag fick vänta och åka som en snigel tillbaka..
Man borde ju kunna köra normalt tills det är 1-2 km kan man ju tycka...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
VW? Jag har upplevt samma sak, att man knappt kan starta en resa med mindre än 6 % batteri. Har man mer när man startar kan man dock ofta köra med rimlig effekt till betydligt lägre procent (ner till två eller så).G Greger_08 skrev:Jaha åkte man på "batteritorsk" för första gången
Var ju 6% 17 km kvar när jag parkerade så jag tänkte att det ska väl gå att åka och hämta barnen max 1.5 km resa men icke det började blinka och jag fick vänta och åka som en snigel tillbaka..
Man borde ju kunna köra normalt tills det är 1-2 km kan man ju tycka...
Inte för att du frågar mig men jag svarar ändå. 😀J JohanLun skrev:
Jag hälsar alltid på släktingar med bil då jag behöver bilen på plats vid besöket och då är tåg inget alternativ. Dessutom är jag fri att åka när det passar utan att behöva anpassa mig till tågtider. När kostnaderna dessutom ofta är lägre med bil är valet rätt enkelt.
Finns så många parametrar, hur många brukar normalt åka i bilen, har man husdjur som oftast är med, är det punkt-punkt eller besök på flera platser, ålder, hur ofta går kollektivtrafiken, hur långt har man till hållplats, osv. Bättre att var och en får göra den bedömningen utifrån hur elbil praktiskt fungerar, än att någon annan ska tycka "åk kollektivt om du bara har 5 mils resor".😎J JohanLun skrev:Det är korrekt observerat OT, men ändå väldigt viktigt i sammanhanget - speciellt om man ser på "omställningen" där elbilar får bidrag. Så på sätt och vis tycker jag fossilbilar och bidrag till kollekttivtrafik hör hemma i denna tråden sålänge man har bidrag eller differentierad skatt på fordon och bränsle.
Ska man medelst skatter styra till om folk ska åka diesel, bensin, etanol, el eller gas? Eller kommunalt? Eller ska det få styra sig självt?
Nu har inte alla tillgång till kollektivtrafik, men jag står för att jag tycker det är rimligare med höjt bidrag till kollektivtrafik, högre skatt på fossila bränslen men inga bidrag till elbilar. Elbilar bör bära sig själva. De som inte har råd att ha en elbil ska inte få det genom bidrag, de ska däremot i de fall de bor så kollektivtrafik finns, kunna åka det till ett konkurrensmässigt pris.