En del bilar kör inte värmepumpen när det är riktigt kallt.
Tesla ska väl gå till -30 iallafall
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag slänger in lite diskussionsmaterial.
Från artikeln:
– Fulladdad klarar den 12-13 mil på sommarhalvåret, och 9-10 mil på vintern.
Vi skulle alltså inte ens komma till landet utan att behöva ladda på vägen. Släkten i Sala funkar nätt och jämt, men eftersom vi inte har möjlighet till destinationsladdning där blir det besvärligt.

Det funkar säkert jättebra för folk som pendlar dagligen med bil och bara åker kortare sträcka varje tur, men för oss som pendlar kollektivt och mest har bilen till längre resor på helgerna är det inte så attraktivt med en bil som inte ens klarar 10 mil vintertid utan laddning.

De som kör mindre än 5 mil per resa borde fundera på kollektivtrafik istället för elbil.
 
Tur min längsta resa jag gjort på 5 år är 5,5 mil 😎
 
N Nerre skrev:
en bil som inte ens klarar 10 mil vintertid utan laddning.
Tack men nej tack säger jag. De flesta bilar går längre än så efter det att bränslevarningslampan tänts.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Från artikeln:


Vi skulle alltså inte ens komma till landet utan att behöva ladda på vägen. Släkten i Sala funkar nätt och jämt, men eftersom vi inte har möjlighet till destinationsladdning där blir det besvärligt.
Nejmen vilken överraskning att den inte passade till er. Vi har redan för väldigt länge sen konstaterat att det inte finns någon elbil för er...
N Nerre skrev:
Det funkar säkert jättebra för folk som pendlar dagligen med bil och bara åker kortare sträcka varje tur, men för oss som pendlar kollektivt och mest har bilen till längre resor på helgerna är det inte så attraktivt med en bil som inte ens klarar 10 mil vintertid utan laddning.
Men den kan vara för andra?
Tanken med artikeln var nog att visa att det kan vara ett intressant alternativ för vissa, inte för alla.
N Nerre skrev:
De som kör mindre än 5 mil per resa borde fundera på kollektivtrafik istället för elbil.
Var det inte du som nyss yrade om att folk var tvungna att säga upp sig från jobbet om de inte kunde köpa billiga bilar?
Resan du räknade på då var väl mindre än 5 mil?
 
  • Gilla
  • Haha
Düsseldorff och 11 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Givetvis kör man i sträck också! 🤭
Jo, en sån där rubber duck som truckers kan pissa i om de inte kan stanna har nog många pendlare, inte kan man kosta på sig ett stopp på en 60-milatripp!
 
N Nerre skrev:
De som kör mindre än 5 mil per resa borde fundera på kollektivtrafik istället för elbil.
Jag kör 5 mil enkel med min Zoe elbil när jag åker till jobbet.
När jag måste hem i tid till barnen så funkar inte kollektivt, det går inte buss sista biten till jobbet, det tar 40 minuter att gå den sträckan. Jag köpte en el-spark för att testa åka kommunalt och klara när bussen inte går, men det blir för mycket bök och funkar inte på ett fullsatt pendeltåg. Men eftersom jag inte åker varje dag så blir det lika dyrt att åka SL som att ta elbilen, främst pga jag passerar essingeleden som ju kostar nästan som en SL biljett när det är dyrast tid.

Skulle jättegärna åka kommunalt om det bara var både prisvärt och ungefär samma totaltid.

Men vänder man på frågan, längre sträckor är det ju oftast bättre åka kommunalt eller tåg, varför tar du inte tåget när du hälsar på släktingarna? (tyvärr är ju tågen svindyra så ska man åka hela familjen så blir det ofta dyrt).

Jag tycker själv man skulle subventionera tåg och kollektivtrafik kraftigt och införa "familjebiljetter" där det inte kostar extra att ta med hela familjen. Först då blir detta ett alternativ till bil. Lägg hellre pengar på det än på att sponsra elbilar, de kommer löna sig av sig själva för de som kör mycket.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle åka kommunalt mycket mer om "klipp remsan" kom tillbaka..

Nu är det dyrt att åka enstaka gånger och lösningen på det tycker ju många att man ska göra det ännu dyrare för folk att ta bilen..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Kan vi inte bara släppa dialogen med olika gemensamma transportsystem och låta var och en välja det som passar utifrån den situation man har.😉 .
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan vi inte bara släppa dialogen med olika gemensamma transportsystem och låta var och en välja det som passar utifrån den situation man har.😉 .
Det är korrekt observerat OT, men ändå väldigt viktigt i sammanhanget - speciellt om man ser på "omställningen" där elbilar får bidrag. Så på sätt och vis tycker jag fossilbilar och bidrag till kollekttivtrafik hör hemma i denna tråden sålänge man har bidrag eller differentierad skatt på fordon och bränsle.

Ska man medelst skatter styra till om folk ska åka diesel, bensin, etanol, el eller gas? Eller kommunalt? Eller ska det få styra sig självt?

Nu har inte alla tillgång till kollektivtrafik, men jag står för att jag tycker det är rimligare med höjt bidrag till kollektivtrafik, högre skatt på fossila bränslen men inga bidrag till elbilar. Elbilar bör bära sig själva. De som inte har råd att ha en elbil ska inte få det genom bidrag, de ska däremot i de fall de bor så kollektivtrafik finns, kunna åka det till ett konkurrensmässigt pris.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jaha åkte man på "batteritorsk" för första gången :)

Var ju 6% 17 km kvar när jag parkerade så jag tänkte att det ska väl gå att åka och hämta barnen max 1.5 km resa men icke det började blinka och jag fick vänta och åka som en snigel tillbaka..

Man borde ju kunna köra normalt tills det är 1-2 km kan man ju tycka...
 
G Greger_08 skrev:
Jaha åkte man på "batteritorsk" för första gången :)

Var ju 6% 17 km kvar när jag parkerade så jag tänkte att det ska väl gå att åka och hämta barnen max 1.5 km resa men icke det började blinka och jag fick vänta och åka som en snigel tillbaka..

Man borde ju kunna köra normalt tills det är 1-2 km kan man ju tycka...
Hmm, trist. Men det där är nog rätt olika på olika bilar. Min bil har åtminstone ett par mil kvar i ”tanken” när den står på 0.
 
G Greger_08 skrev:
Jaha åkte man på "batteritorsk" för första gången :)

Var ju 6% 17 km kvar när jag parkerade så jag tänkte att det ska väl gå att åka och hämta barnen max 1.5 km resa men icke det började blinka och jag fick vänta och åka som en snigel tillbaka..

Man borde ju kunna köra normalt tills det är 1-2 km kan man ju tycka...
VW? Jag har upplevt samma sak, att man knappt kan starta en resa med mindre än 6 % batteri. Har man mer när man startar kan man dock ofta köra med rimlig effekt till betydligt lägre procent (ner till två eller så).
 
J JohanLun skrev:
varför tar du inte tåget när du hälsar på släktingarna?
Inte för att du frågar mig men jag svarar ändå. 😀

Jag hälsar alltid på släktingar med bil då jag behöver bilen på plats vid besöket och då är tåg inget alternativ. Dessutom är jag fri att åka när det passar utan att behöva anpassa mig till tågtider. När kostnaderna dessutom ofta är lägre med bil är valet rätt enkelt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är korrekt observerat OT, men ändå väldigt viktigt i sammanhanget - speciellt om man ser på "omställningen" där elbilar får bidrag. Så på sätt och vis tycker jag fossilbilar och bidrag till kollekttivtrafik hör hemma i denna tråden sålänge man har bidrag eller differentierad skatt på fordon och bränsle.

Ska man medelst skatter styra till om folk ska åka diesel, bensin, etanol, el eller gas? Eller kommunalt? Eller ska det få styra sig självt?

Nu har inte alla tillgång till kollektivtrafik, men jag står för att jag tycker det är rimligare med höjt bidrag till kollektivtrafik, högre skatt på fossila bränslen men inga bidrag till elbilar. Elbilar bör bära sig själva. De som inte har råd att ha en elbil ska inte få det genom bidrag, de ska däremot i de fall de bor så kollektivtrafik finns, kunna åka det till ett konkurrensmässigt pris.
Finns så många parametrar, hur många brukar normalt åka i bilen, har man husdjur som oftast är med, är det punkt-punkt eller besök på flera platser, ålder, hur ofta går kollektivtrafiken, hur långt har man till hållplats, osv. Bättre att var och en får göra den bedömningen utifrån hur elbil praktiskt fungerar, än att någon annan ska tycka "åk kollektivt om du bara har 5 mils resor".😎
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.