Fick min S735 installerad i veckan, ersatte en IVT 495. Första intrycket är att den är väldigt tyst, men som sagt väldigt tidigt
 
E Eisone skrev:
Fick min S735 installerad i veckan, ersatte en IVT 495. Första intrycket är att den är väldigt tyst, men som sagt väldigt tidigt
Sitter också med en 495. Vad är det som gör att du valde S735 framför bergvärme?
 
Fogel74 Fogel74 skrev:
Hej, vi kommer att få installerat en S735 i vårt hus nästa vecka. Vi har idag en Nibe 310P som är helt kass. Den sattes in i huset när vi byggde det (2007). Vår års förbrukning är idag ca 20 000 kwh, huset är 190 kvadratmeter. Har ett spabad som är igång året runt och en avfuktare som går i hus grunden när det behövs.
Vi bor utanför Göteborg.
Ska bli spännande att se hur stor skillnaden blir när vi får in den nya FLVP.
Bor xå i Göteborg. Vad var det som avgjorde till S735s fördel framför bergvärme? Om man jämför bergvärme och S735, hur stor är effektivitetsskillnaden?
 
K Kalleknx skrev:
Sitter också med en 495. Vad är det som gör att du valde S735 framför bergvärme?
Flera anledningar, men en showstopper var att mitt hål var inte så djupt som bergvärme pumparna ville ha
 
K Kalleknx skrev:
Bor xå i Göteborg. Vad var det som avgjorde till S735s fördel framför bergvärme? Om man jämför bergvärme och S735, hur stor är effektivitetsskillnaden?
Det var dels att vi redan hade en nibe 310p, inget behövdes göras om. Kostade under 130 000 med installation. Bergvärme hade kostat ofantligt mkt mer. Vi har ungefär halverat vår förbrukning om man jämför med förra året, och då har vi även ett spabad som är igång året runt med 39.5 graders värme. Vi hade aldrig tjänat in kostnaden med bergvärme. Huset är byggt 2007 så det är bra isolerat.
 
  • Gilla
Kalleknx och 1 till
  • Laddar…
Fogel74 Fogel74 skrev:
Det var dels att vi redan hade en nibe 310p, inget behövdes göras om. Kostade under 130 000 med installation. Bergvärme hade kostat ofantligt mkt mer. Vi har ungefär halverat vår förbrukning om man jämför med förra året, och då har vi även ett spabad som är igång året runt med 39.5 graders värme. Vi hade aldrig tjänat in kostnaden med bergvärme. Huset är byggt 2007 så det är bra isolerat.
Har du möjlighet att dela vilken installatör du hade, har inte hittat ngn seriös, bor mellan Göteborg och Borås.
 
Fogel74 Fogel74 skrev:
Hej, vi kommer att få installerat en S735 i vårt hus nästa vecka. Vi har idag en Nibe 310P som är helt kass. Den sattes in i huset när vi byggde det (2007). Vår års förbrukning är idag ca 20 000 kwh, huset är 190 kvadratmeter. Har ett spabad som är igång året runt och en avfuktare som går i hus grunden när det behövs.
Vi bor utanför Göteborg.
Ska bli spännande att se hur stor skillnaden blir när vi får in den nya FLVP.
Hej, hur är erfarenheterna av 735:an?
 
D Davidloge skrev:
Hej, hur är erfarenheterna av 735:an?
Hej, våra erfarenheter är hittills väldigt bra, det är ca halverade kwh mot samma månader förra året, får se lite mer nu när kylan kommer hur effektiv den är.
 
Fogel74 Fogel74 skrev:
Hej, vi kommer att få installerat en S735 i vårt hus nästa vecka. Vi har idag en Nibe 310P som är helt kass. Den sattes in i huset när vi byggde det (2007). Vår års förbrukning är idag ca 20 000 kwh, huset är 190 kvadratmeter. Har ett spabad som är igång året runt och en avfuktare som går i hus grunden när det behövs.
Vi bor utanför Göteborg.
Ska bli spännande att se hur stor skillnaden blir när vi får in den nya FLVP.
Hej Fogel74,
Är i liknande sits som dig, har lika stort hus byggt 2000 med en fighter som fortfarande går men funderar på utbytet.
Hur upplever du ljudet samt förbrukningen nu? Hade din kompressor på den gamla fightern gett sig när det drog 20 000kwh?
 
Sitter lite i samma sits som många andra.
Har ett välisolerad kåk byggd 2011 på ca 190mm2 samt garage på 60mm2. Enplan och enbart golvvärme både i hus och garage. Vi har idag en Nibe 640p som skramlar och låter. Så fort det är under nollan så går patronen in. Den är helt klar underdimensionerad.

Håller på att kolla bergvärme och den nya s735. Har enbart hört bra om den än så länge. Men frågan är om den är såpass effektiv som siffrorna visar eller om man ska satsa på bergvärme och kasta in 100-120kkr extra.
 
Satsa på bergvärme eller luftvattenvärmepump. NIBE rekommenderar inte frånluftsvärmepump om man även värmer t.ex. ett garage. Ventilationen i garaget återvinns inte av frånluftsvärmepumpen.
 
Hej RBM,

Vår Nibe S735 står i tvättstugan med stängd dörr så ljudet påverkar oss inte mkt, men står man bredvid pannan så låter den lite mer än den gamla. Det låter även lite mer från insugs kanalerna i rummen, men inte mkt. Ja kompressorn hade gett sig på den gamla kompressorn när vi hade ca 20 000kwh på ett år. Om man tar från 1 april till 1 december i år så skiljer det ca 4500 kwh mot förra året.
 
Vi har också en Nibe 310p från 2008 som vi nu tänker byta ut.
Vi hade faktiskt bestämt oss för en Nibe s735 och vi har även fått en offert för FLVP samt installation för 122.000kr vilket jag tycker låter väldigt bra.
Men när jag talade med säljaren så tyckte han att vi istället för att köra på en S735 så borde vi investera i en LVVP för att få ner kostnaderna ännu mer.
Med en LVVP skulle vi (enligt säljaren själv) komma ner till 11-12.000 kWh/år mot dagens 23.000 kilowatt
Ska man tro Nibes egna uträckning på vad man sparar i kWh jämfört med en konventionell FLVP så skulle vi hamna på runt 10-11.000 kWh/år om vi nu byter till en NIbe s735.
Vad är era tankar? Är det lönsammare tro med en LVVP än en FLVP el går det jämt ut?
 
pdov
M Mrmilo skrev:
Vi har också en Nibe 310p från 2008 som vi nu tänker byta ut.
Vi hade faktiskt bestämt oss för en Nibe s735 och vi har även fått en offert för FLVP samt installation för 122.000kr vilket jag tycker låter väldigt bra.
Men när jag talade med säljaren så tyckte han att vi istället för att köra på en S735 så borde vi investera i en LVVP för att få ner kostnaderna ännu mer.
Med en LVVP skulle vi (enligt säljaren själv) komma ner till 11-12.000 kWh/år mot dagens 23.000 kilowatt
Ska man tro Nibes egna uträckning på vad man sparar i kWh jämfört med en konventionell FLVP så skulle vi hamna på runt 10-11.000 kWh/år om vi nu byter till en NIbe s735.
Vad är era tankar? Är det lönsammare tro med en LVVP än en FLVP el går det jämt ut?
Har du förutsättningarna för en FLVP med färdigdragna rör för det så är det den enklaste och förmodligen smidigaste/snabbaste lösningen och det har du ju med en befintlig F310p
Som jag uppfattat det så är LVVP en dyrare investering initialt men billigare i drift och på så sätt förhoppningsvis billigare i långa loppet, men det får du i så fall räkna på hur stor besparing du uppskattar att det kan bli.
Om du väljer att byta till LVVP så måste du även lösa ventilationen på något nytt sätt.
 
M Mrmilo skrev:
Vi har också en Nibe 310p från 2008 som vi nu tänker byta ut.
Vi hade faktiskt bestämt oss för en Nibe s735 och vi har även fått en offert för FLVP samt installation för 122.000kr vilket jag tycker låter väldigt bra.
Men när jag talade med säljaren så tyckte han att vi istället för att köra på en S735 så borde vi investera i en LVVP för att få ner kostnaderna ännu mer.
Med en LVVP skulle vi (enligt säljaren själv) komma ner till 11-12.000 kWh/år mot dagens 23.000 kilowatt
Ska man tro Nibes egna uträckning på vad man sparar i kWh jämfört med en konventionell FLVP så skulle vi hamna på runt 10-11.000 kWh/år om vi nu byter till en NIbe s735.
Vad är era tankar? Är det lönsammare tro med en LVVP än en FLVP el går det jämt ut?
Har ni en årsförbrukning på 23000 kWh med en 310P som har en fungerande kompressor/värmepump?? Det är gigantiskt mycket i så fall. Ni bör absolut överväga bergvärme eller luftvattenvärmepump. Frånluftsvärmepumpar är för klena för ert behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.