Hannuse Hannuse skrev:
Ja, det är alltid intressant som sagt var att höra andras tankar tycker jag.
Jag säger inte att jag har rätt, för det är bara mina egna funderingar.
Men bra i alla fall, då finns det en nöjd kund i dig, och det är ju nog så viktigt i alla branscher.
Du får skilja på äpplen å päron. Jag är självklart inte nöjd med att priset på el flerdubblats och blivit extremt volatilt. Jag å de flesta andra är dock medvetna om att detta beror till absolut största delen på Ukraina konflikten och det är långt utanför Sveriges kontroll.
 
Z Zodde skrev:
Du får skilja på äpplen å päron. Jag är självklart inte nöjd med att priset på el flerdubblats och blivit extremt volatilt. Jag å de flesta andra är dock medvetna om att detta beror till absolut största delen på Ukraina konflikten och det är långt utanför Sveriges kontroll.
Ja, det förstår jag.
Men jag tänkte mest på det utanför denna konflikt, och tycker att det är bra att du känner en nöjdhet över att monopolet avreglerades, det var så jag tänkte.
 
Z Zodde skrev:
Du får skilja på äpplen å päron. Jag är självklart inte nöjd med att priset på el flerdubblats och blivit extremt volatilt. Jag å de flesta andra är dock medvetna om att detta beror till absolut största delen på Ukraina konflikten och det är långt utanför Sveriges kontroll.
Nja, det handlar mycket om attdet tillkommit ledningar till Europa som stärkt koppling till en Europeiska marknaden. Det är därför vi ofta har samma priser som i Tyskland. Anledningen till att Tyskland haft höga priser kan skyllas på kriget till stor del.
 
  • Gilla
Norris2
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, det handlar mycket om attdet tillkommit ledningar till Europa som stärkt koppling till en Europeiska marknaden. Det är därför vi ofta har samma priser som i Tyskland. Anledningen till att Tyskland haft höga priser kan skyllas på kriget till stor del.
Menar du att Tyskland/kontinenten i perioden 1996-2020 hade väsentligt högre priser än oss…?
 
Ja. Det menar jag.
 
G
Att solceller ger nära 0 nu vet de flesta men att vindkraftslandet Danmark gör av med 5438 MW el varav vindkraften bara ger 111MW, alltså behövs det 50ggr mer vindkraft i Danmark nu, eller ja det går ju att elda själv och importera annan fossil el för kärnkraft är ju för dyrt...
 
S Stefan.o skrev:
Ser på Nordpool att man håller på att slutföra en ny kabel mellan UK-DK med sluttester nu.
Citat från Vikings hemsida:

Viking Link is a 1400 MW high voltage direct current (DC) electricity link between the British and Danish transmission systems connecting at Bicker Fen substation in Lincolnshire and Revsing substation in southern Jutland, Denmark.

The project involves the construction of converter sites and installation of onshore and offshore cable in each country. These are then connected to the substations.

Viking Link will be approximately 765 km long and will allow electricity to be exchanged between Great Britain and Denmark.

The interconnector will enable the more effective use of renewable energy, access to sustainable electricity generation and improved security of electricity supplies. It will benefit the socio economy of both countries


Man kan inte annat än undra hur detta kommer påverka elpriserna i hela SE-området, med tonvikt på SE4….

Knappast billigare, men hur mycket dyrare återstår att se.

Edit:

Svarsfunktionen på forumet är lite sådär numer, ser mysko ut detta men men ….

Mvh

Stefan
 
  • Linjediagram som visar elpriser för användartyper i EU och Sverige från 2010 till 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag pratade om elpriset. Det där inkluderar även skatt och nätavgifter. Något som varit en stor del i Sverige. Elpriset har varit lägre i Sverige
 
lilytwig lilytwig skrev:
0,5 m2 ved
m³ ?
lilytwig lilytwig skrev:
1m2 ved till
m³ ?
 
C cbrolin skrev:
m³ ?

m³ ?
Jag staplar 1m högt.
 
Z Zodde skrev:
Jag är självklart inte nöjd med att priset på el flerdubblats och blivit extremt volatilt. Jag å de flesta andra är dock medvetna om att detta beror till absolut största delen på Ukraina konflikten och det är långt utanför Sveriges kontroll.
Det var ju skickligt av Nordpool att kunna förutsäga kriget med tre månader.
2021SE1SE2SE3SE4
December66,6966,69180,74187,39
Rysslands invasion av Ukraina inleddes i gryningen den 24 februari 2022
 
  • Gilla
Seiken och 3 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag staplar 1m högt.
Det var ju bra. Jag var rädd att du köpt 1,5 m² tapet med vedmotiv att elda med.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det var ju skickligt av Nordpool att kunna förutsäga kriget med tre månader.
2021SE1SE2SE3SE4
December66,6966,69180,74187,39
Rysslands invasion av Ukraina inleddes i gryningen den 24 februari 2022
Spelar du bara ovetande? Konflikten eskalerade nästan ETT ÅR INNAN den fysiska invasionen du relaterar till…

Marknaderna ser framöver, de som alltid är sist i kön studerar det som sker just nu/idag…


För övrigt förutsäger nordpool absolut inget, kommentar överflödig
 
C cbrolin skrev:
Det var ju skickligt av Nordpool att kunna förutsäga kriget med tre månader.
2021SE1SE2SE3SE4
December66,6966,69180,74187,39
Rysslands invasion av Ukraina inleddes i gryningen den 24 februari 2022
Priserna började klättra under hösten efter att de norska nya kablarna tagits i drift. Det där håller alla utom norrmannen med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.