Z Zodde skrev:
Förbli?
Elproduktion har aldrig nånsin varit helstatligt..?
Men Kungliga Vattenfallsstyrelsen, numera Vattenfall, är ju fortfarande helägt av staten, och har elproduktion, det kan väl ändå kallas statligt på något sätt.
Ungefär samtidigt som Vattenfall bildades, så skapades ju även Svenska Kraftnät, och där kanske man borde ha förstatligat mer?
Men helt klart så är mycket infrastruktur och produktion byggt i olika privata bolagskonstruktioner från början, det har du rätt i.

Hannuse Hannuse skrev:
Men Kungliga Vattenfallsstyrelsen, numera Vattenfall, är ju fortfarande helägt av staten, och har elproduktion, det kan väl ändå kallas statligt på något sätt.
Ungefär samtidigt som Vattenfall bildades, så skapades ju även Svenska Kraftnät, och där kanske man borde ha förstatligat mer?
Men helt klart så är mycket infrastruktur och produktion byggt i olika privata bolagskonstruktioner från början, det har du rätt i.
VF är statligt men Elmarknaden har aldrig varit i närheten av att vara statlig…
Ty, helstatligt = monopol och tack gud att vi inte har det…

Z Zodde skrev:
VF är statligt men Elmarknaden har aldrig varit i närheten av att vara statlig…
Ty, helstatligt = monopol och tack gud att vi inte har det…
Japp, korrekt.
Elmarknaden har ju dock varit en form av monopol, tills den blev avreglerad, och där är vi idag.
Incitiament som ökad valfrihet för konsumenten och ökad konkurrens var några av ledorden.
Vettetusan om det var en fördel för kunden?
På 90-talet så var man som kund tvungen att bekosta ett mätarbyte för att klara av timavläsning, vilket senare avskaffades, sedan kom ett stort mätarbyte, och nu ett till för att vi ska klara 15-minuters avläsning.
Men - vi är fria att välja! 😊👍

Jag hade novemberförbrukning som en normal januari här i mellannorrland SE2, helt galet aldrig varit med om liknande.

Från imorrn och resten av december så verkar det däremot bli milt, så priserna droppar nog inom kort.

L Laxåplattan skrev:
Jag hade novemberförbrukning som en normal januari här i mellannorrland SE2, helt galet aldrig varit med om liknande.

Från imorrn och resten av december så verkar det däremot bli milt, så priserna droppar nog inom kort.
Det har varit samma här uppe i norr, SE1.
Oktober var 5,1 grader kallare, och november 4,3 grader kallare än fjolåret.
Det syns på energiförbrukningen....

Hannuse Hannuse skrev:
Japp, korrekt.
Elmarknaden har ju dock varit en form av monopol, tills den blev avreglerad, och där är vi idag.
Incitiament som ökad valfrihet för konsumenten och ökad konkurrens var några av ledorden.
Vettetusan om det var en fördel för kunden?
På 90-talet så var man som kund tvungen att bekosta ett mätarbyte för att klara av timavläsning, vilket senare avskaffades, sedan kom ett stort mätarbyte, och nu ett till för att vi ska klara 15-minuters avläsning.
Men - vi är fria att välja! 😊👍
När blev elmarknaden avreglerad?
Och hur har priserna varit sen dess HELT FRAM till Ukraina oroligheterna eskalerade. ?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
När blev elmarknaden avreglerad?
1996

B Bengt Numelin skrev:
Jag undrar om ni som har luft/luft-apparater eller bergvärme har ett bensindrivet el-kraftverk stående? Utan det fungerar inte de uppvärmningarna vid strömavbrott.
Jepp, det har jag och dessutom braskamin, välfylld vedbod, kolgrill, gasolgrill, extra gasolflaskor och ett litet lager av bränsle……

Hannuse Hannuse skrev:
1996
Hur har priserna varit 1996-2020 tycker du?

F
B Bengt Numelin skrev:
Jag undrar om ni som har luft/luft-apparater eller bergvärme har ett bensindrivet el-kraftverk stående? Utan det fungerar inte de uppvärmningarna vid strömavbrott.
Inte haft något strömavbrott längre än nån timme på 10 år. Har även braskamin, 10 kubik ved, stearinljus, grill, dunk med vatten och pinka kan vi göra i trädgården.

Klarar oss nog.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag ska hjälpa norrlänningen, elpriserna har int vart så dyra tyck ja iaf.
Historiska elpriser Såsse-Svärje

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Helt ok.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag ska hjälpa norrlänningen, elpriserna har int vart så dyra tyck ja iaf.
Historiska elpriser Såsse-Svärje
Ha ha, tack! 😅
Ja, elpriset har varit helt ok, och stabilt genom alla år.
Så avregleringen var ju meningslös, och kostnaden för genomförandet enorm.
Men vi betalar ju gladeligen för ökad administration, byten till intelligentare elmätare, med utbytet att vi är fria att välja.
Men, jag är ju egentligen överdrivet bitter, och borde egentligen skärpa mig lite på den fronten.
Men alltid kul att höra lite av andras funderingar.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ha ha, tack! 😅
Ja, elpriset har varit helt ok, och stabilt genom alla år.
Så avregleringen var ju meningslös, och kostnaden för genomförandet enorm.
Men vi betalar ju gladeligen för ökad administration, byten till intelligentare elmätare, med utbytet att vi är fria att välja.
Men, jag är ju egentligen överdrivet bitter, och borde egentligen skärpa mig lite på den fronten.
Men alltid kul att höra lite av andras funderingar.
Nej Avregleringen var INTE meningslös
Ständigt ökande konkurrens på elmarknaden har hållit elpriset stabilt (är det meningslöst. ??🧐🧐)
Vad tror du skett med andra energipriser under samma tidsperiod?
Tips oljepriset 1996 vs 2020.

Z Zodde skrev:
Nej Avregleringen var INTE meningslös
Ständigt ökande konkurrens på elmarknaden har hållit elpriset stabilt (är det meningslöst. ??🧐🧐)
Vad tror du skett med andra energipriser under samma tidsperiod?
Tips oljepriset 1996 vs 2020.
Ja, det är alltid intressant som sagt var att höra andras tankar tycker jag.
Jag säger inte att jag har rätt, för det är bara mina egna funderingar.
Men bra i alla fall, då finns det en nöjd kund i dig, och det är ju nog så viktigt i alla branscher.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.