P picro skrev:
Om in luften är -10 och skall värmas upp till 20gr dvs 30gr diff så har vi ”vunnit” 10grader.
Var sugs den kalla luften in, värms den innan den kommer ut i bostaden eller kyler den ner bostaden först?
 
MultiMan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eldynamo?
Du är nog så gammal att du växte upp med dessa härliga tingestar:

Cykellås, AXA märke, fastsatt, öppet, nyckel i nyckelhål, silverfärgad, svart, säkerhetsutrustning, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var sugs den kalla luften in, värms den innan den kommer ut i bostaden eller kyler den ner bostaden först?
Nej den kommer in via frisklufrventiler så det kan upplevas lite dragit i närheten av dessa.
Ngn gång i tiden tror jag man kunde köpa sådana med elvärmeslinga i.
Man får se hela anläggningen som att den tar till vara alla förluster som värmer inneluften, solinstrålning, ev värme från braskamin samt en del energi ur uteluften som sugs in(varmare uteluft = mer energi) detta överförs till golvvärme eller tappvarmvatten. När inte behovet kan täckas av pumpen kopplas elpatroner in.
Gissningsvis så kommer elpatronen att vara inkopplad lite då och då vid tex-5gr och lite oftare vid -10 osv
 
Claes Sörmland
P picro skrev:
Beror på pump prestanda.
Men förenklat kan man väl tänka såhär:
Om nan genom pumpen suger ut 1m3 luft som har en temp op 20gr före pumpen och -20gr efter pumpen så har man en diff på 40gr. Suger man ut 1m3 måste man oxå ta in 1m3 genom ventiler. Om in luften är -10 och skall värmas upp till 20gr dvs 30gr diff så har vi ”vunnit” 10grader.
För att göra detta behövs en kompressor som drivs av en motor. Dessa konsumerar energi såklart men den övergår i värme men man bygger flv pumpen så även denna värme tas till vara.
Detta ör väl grovt principen sen finns väl lite förluster på dutt å datt men också vinster vid kondensering av vattenånga.
Tror detta är ganska riktigt beskrivet men jag är ingen expert.
/Pirre
Frågan är ju kvantitativ, till vilken grad de där 10 graderna i temperaturdifferential ge tillräckligt med energi för att kompensera för elbehovet som kompressor, fläktar och avisning (för inomhusluft innehåller mycket fukt) har.

(Jag försökte med NIBEs produktbeskrivning men frågan var nog för teknisk för att de skulle vilja svara på det.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men är det inte kaka på kaka att skaffa en FLVP med vattenburen uppvärmning för att sedan behöva komplettera med en LLVP?? I min värld är det helt knasigt. Men det är kanske bara jag?
 
D Dr Benz skrev:
Men är det inte kaka på kaka att skaffa en FLVP med vattenburen uppvärmning för att sedan behöva komplettera med en LLVP?? I min värld är det helt knasigt. Men det är kanske bara jag?
Du behöver inte komplettera. Bara låta FLVP gå med elspets och jobba helt automatiskt år efter år efter rätt inställning för huset. Jättesmidigt och smart lösning som sköter både ventilation och värme/varmvatten.

Men du får ingen kyla av den så då har man en LLVP som kyler på sommaren och då är det smart att låta den pumpen jobba med bättre effektivitet än elpatron på vintern.

Dessutom så är det rätt trög värme i platta på mark så de dagar på våren eller hösten där man har minus på natten och kanske +15 med solinstrålning på dagen så lägger man en låg grundvärme i plattan så får LLVP sköta temperaturen.

Som idag så har vädret gått från -22 till -5 så växlar man värmen i plattan i förväg så den inte ligger som ett 36gradigt batteri som strålar uppåt när det räcker med 30c.

Av samma skäl låter man FLVP sakta värma plattan när kölden kommer snabbt för LLVP håller ändå innetemperaturen perfekt istället för att FLVP ska trycka in massa elspets i onödan.

Visst kan man styra endel med filtreringstiden men det är heller inte optimalt.
 
Sen när FLVP brakar ihop och fläkthjulen som tillverkas i Ukraina som i Nibes fall eller komponenter som sitter på tvären i Panamakanalen och en ny pump är 6-12månader bort.... så har jag ju hellre en eller två extra värmekällor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Sen när FLVP brakar ihop och fläkthjulen som tillverkas i Ukraina som i Nibes fall eller komponenter som sitter på tvären i Panamakanalen och en ny pump är 6-12månader bort.... så har jag ju hellre en eller två extra värmekällor.
Så om man bortser från kyl-möjligheten. Så är det kaka på kaka.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är ju kvantitativ, till vilken grad de där 10 graderna i temperaturdifferential ge tillräckligt med energi för att kompensera för elbehovet som kompressor, fläktar och avisning (för inomhusluft innehåller mycket fukt) har.

(Jag försökte med NIBEs produktbeskrivning men frågan var nog för teknisk för att de skulle vilja svara på det.)
Frånluftsfläkt finns även i hus med vvx så den behöver man väl inte fundera så mkt på.
Kompressor och motor utför arbete mha tillförd el, den tillförda energin övergår till värme(energi är oförstörbar byter bara form, el till värme) som tillvaratas i flvp.
En flvp återvinner energin ur ventilations luften. I denna luft finns all energi som tillförts luften, värme från lampor, spis, personer, husdjur solinstrålning mm mm. Utöver detta också energin ur den tidigare beskrivna tempskillnaden och ångfasen.
Precis som ett vvx system men med skillnaden att det omvandlar temperarurnivån(kan omvandla 20gr vent luft till 60gr varmvatten tex). Jmf med ett vvx system så kommer en flvp att över året vara effektivare mkt tack vare tappvarmvatten produktion.
Ett vvx systen tar tillvara ventilations luft energin men kompenserar inte för byggnadens övriga energiförluster dessa täcks av tex eltillskott, bvp, llvp lr annat.
Flvp får ut lite mer och kan ändra tempbivån
men kräver oxå vid viss temp tillskott.
Vad man får ut i praktiken beror nog mkt på byggnaden. Tänk ett väl isolerat hus en solig vinterdag. Den genom fönster instrålade energin kan värma huset till hög temp denna energi tas till vara och värmer betongplattan(som ett värmelager). Utöver det produceras tappvarmvatten.
Mkt info blev det 😊, alla tillverkare bör ha en kurva som visar hur effektiv pumpen ör vid produktion av värme och tapp vv och vid olika luftflöden
 
Claes Sörmland
P picro skrev:
Frånluftsfläkt finns även i hus med vvx så den behöver man väl inte fundera så mkt på.
Kompressor och motor utför arbete mha tillförd el, den tillförda energin övergår till värme(energi är oförstörbar byter bara form, el till värme) som tillvaratas i flvp.
En flvp återvinner energin ur ventilations luften. I denna luft finns all energi som tillförts luften, värme från lampor, spis, personer, husdjur solinstrålning mm mm. Utöver detta också energin ur den tidigare beskrivna tempskillnaden och ångfasen.
Precis som ett vvx system men med skillnaden att det omvandlar temperarurnivån(kan omvandla 20gr vent luft till 60gr varmvatten tex). Jmf med ett vvx system så kommer en flvp att över året vara effektivare mkt tack vare tappvarmvatten produktion.
Ett vvx systen tar tillvara ventilations luft energin men kompenserar inte för byggnadens övriga energiförluster dessa täcks av tex eltillskott, bvp, llvp lr annat.
Flvp får ut lite mer och kan ändra tempbivån
men kräver oxå vid viss temp tillskott.
Vad man får ut i praktiken beror nog mkt på byggnaden. Tänk ett väl isolerat hus en solig vinterdag. Den genom fönster instrålade energin kan värma huset till hög temp denna energi tas till vara och värmer betongplattan(som ett värmelager). Utöver det produceras tappvarmvatten.
Mkt info blev det 😊, alla tillverkare bör ha en kurva som visar hur effektiv pumpen ör vid produktion av värme och tapp vv och vid olika luftflöden
Men i grund och botten kan en FLVP endast tillföra den elenergi som den förbrukar samt den energi den kan hämta ur temperaturdifferentialen uteluft vs. avluft (med luftens fuktighet som en faktor). Precis som du beskrev först.

Vad som är spännande med just denna FLVP från NIBE är att den uppges kyla luften till många minusgrader, d v s den kan ge en temperaturdifferential att skörda energi från även om det är rejält kallt ute. Det skiljer den i så fall från en FLVP som inte klarar att kyla avluften så mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men i grund och botten kan en FLVP endast tillföra den elenergi som den förbrukar samt den energi den kan hämta ur temperaturdifferentialen uteluft vs. avluft (med luftens fuktighet som en faktor). Precis som du beskrev först.

Vad som är spännande med just denna FLVP från NIBE är att den uppges kyla luften till många minusgrader, d v s den kan ge en temperaturdifferential att skörda energi från även om det är rejält kallt ute. Det skiljer den i så fall från en FLVP som inte klarar att kyla avluften så mycket.
Tror de flesta moderna flvp kyler utluften till -20 eller lägre.
Du måste nog fundera lite på att den kan omvandla vent luft energi till andra tempnivåer. Finns ett inlägg i vår tråd av annan skribent som beskriver detta samt vörmelagring platta mm.
 
Claes Sörmland
P picro skrev:
Du måste nog fundera lite på att den kan omvandla vent luft energi till andra tempnivåer.
Varför måste jag fundera på det?

Det här är termodynamikens första lag. Inte så komplicerat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför måste jag fundera på det?

Det här är termodynamikens första lag. Inte så komplicerat.
Jag uppfattade det som att du bortser från möjligheten att tillvarata ”överskottsvärme” i vent luften och omvandla till tappvarmvatten(ist för att värma med elvärme) och att lagra värme i betongplatta med under vintern kanske temp på 27-28 grader.
Kanske missförstod din ursprungliga fundering lite. Jag förklarar bara principen. Vad man ev måste tillföra i form av eltillskott via elpatroner beror på många faktorer.
 
Claes Sörmland
P picro skrev:
Jag uppfattade det som att du bortser från möjligheten att tillvarata ”överskottsvärme” i vent luften och omvandla till tappvarmvatten(ist för att värma med elvärme) och att lagra värme i betongplatta med under vintern kanske temp på 27-28 grader.
Kanske missförstod din ursprungliga fundering lite. Jag förklarar bara principen. Vad man ev måste tillföra i form av eltillskott via elpatroner beror på många faktorer.
Jag funderade på vad som netto till för energi till byggnaden, varmvatten eller golvvärme bryr jag mig inte om. Och i grund och botten är det den där temperaturdifferentialen samt den el som anläggningen behöver.

Sen är det ju som du säger intressant att fundera över alternativen, d v s hur återvinner man energin som går förlorad vid ventilation om man inte har en FLVP. Och där är väl FTX det enda alternativet om man vill göra det.

I ett fritidshus där ju ingen befinner sig och producerar fukt så kan man ju dock tänka sig att man skulle kunna minimera ventilationen under de perioderna. Finns ingen anledning att ventilera ett tomt hus på en nivå som är dimensionerad för att det finns fuktalstrande människor i det. Det sparar mycket energi. Men nu hamnar vi i konflikt med FLVPens idé.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag funderade på vad som netto till för energi till byggnaden, varmvatten eller golvvärme bryr jag mig inte om. Och i grund och botten är det den där temperaturdifferentialen samt den el som anläggningen behöver.

Sen är det ju som du säger intressant att fundera över alternativen, d v s hur återvinner man energin som går förlorad vid ventilation om man inte har en FLVP. Och där är väl FTX det enda alternativet om man vill göra det.

I ett fritidshus där ju ingen befinner sig och producerar fukt så kan man ju dock tänka sig att man skulle kunna minimera ventilationen under de perioderna. Finns ingen anledning att ventilera ett tomt hus på en nivå som är dimensionerad för att det finns fuktalstrande människor i det. Det sparar mycket energi. Men nu hamnar vi i konflikt med FLVPens idé.
Flvp är nog bara tänkt för permanent bostäder med krav på visst luftbyte/tim.
I ett fritidshus är nog en luft/luft vp att föredra. Den utvinner ju oxå värme ur uteluften men har en fläkt i ute delen med betydligt högre flöde än frånluftsfläkten i en flvp.
Även en luft/luft vp ”lider” av försämrad effektivitet vid låg utomhus temp så är det riktigt kallt behövs då oxå tillskottsvärme.
Ang nettotillskott så är det utöver tempdiffen all verksamhet eller annan fysisk företeelse som värmer inneluften man kan ta tillvara.
Att man omvandlar detta till golvvärme och tappvarmvatten ist för att bara ventilera ut den sänker över tid det totala tillskottet byggnaden behöver så man måste nog se systemet i helhet.
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.