L LantbrukarN skrev:
Gardiner för fönstren hjälper även med att hålla inne värme.

Om ni ska byta luft luft pump, kolla på en pump som har två eller fler innedelar, då kan ni sätta en innedel där det behövs till en och samma utedel för bättre värmespridning
Det är lite konstigt att kvinnan från Enwell luftvärmepump i telefonen tyckte att två innedelar till en utedel vore ofördelaktigt för vårt hus? Hon sa att effektiviteten skulle minska?
 
ELantagonism ELantagonism skrev:
Det är lite konstigt att kvinnan från Enwell luftvärmepump i telefonen tyckte att två innedelar till en utedel vore ofördelaktigt för vårt hus? Hon sa att effektiviteten skulle minska?
Beror på planlösningen, har man två innedelar som delar på en utedel så får man mindre effekt på vardera innedel, men fortfarande bättre spridning av värmen än om man hade bara en innedel.

har ni väldigt öppen planlösning så skulle jag haft en inndel bara
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Det är lite konstigt att kvinnan från Enwell luftvärmepump i telefonen tyckte att två innedelar till en utedel vore ofördelaktigt för vårt hus? Hon sa att effektiviteten skulle minska?
Det är nog troligt att det är sant, men jag har inte själv den kunskapen.
Däremot har det diskuterats en del genom åren på "Värmepumpsforum", och en aspekt är att ett bra system med två innerdelar kostar i princip lika mycket som två separata pumpar (så sägs det i alla fall där, jag har inte personligen undersökt detta).
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=79871

Så personligen säger min magkänsla att jag skulle i så fall skaffa två pumpar.
Tror att kompetensen för att installera och underhålla ett sådant system är enklare att uppbringa.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
En till LLVP, lägg till en VV med pump också (den lönar sig rätt snabbt). Bägge får du med 50% bidrag från staten.

Behåll den gamla LLVP om den ändå fungerar. Fungerar den inte så hade jag hellre valt två LLVP än en med två inomhusdelar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Tror inte det gäller enbart luft luft värmepumpar?
Jodå, men inte ensamt isåfall, man måste göra ytterligare någon åtgärd. Men med 11 grader inne behövs ju det.
 
Kan ni elda mer i kakelugnen? Alltså dagligen så att den blir mer en primär värmekälla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
Vi kör en utedel med 5 inne delar på kontoret på jobbet.
Det är alltid problem med dessa.
Alla ska stå lika på dosorna annars blir det stopp på utedelen.

Lyckas 1 person slå i auto eller kyla och de andra står i värme så vet inte utedelen om den ska köra värme eller kyla och så stoppar den.

Så på vår eller höst när någon fryser eller det är varmt och någon vill ändra inställning så måste resterande acceptera.
Nej ha separata system är min mening.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En till LLVP, lägg till en VV med pump också (den lönar sig rätt snabbt). Bägge får du med 50% bidrag från staten.

Behåll den gamla LLVP om den ändå fungerar. Fungerar den inte så hade jag hellre valt två LLVP än en med två inomhusdelar.
50% upp till maxtaket på 30K tillbaka.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har en plans hus från 1975 ganska öppet plan. Värmer med Mitsubishi llvp installerad 201301 samt tälgstenskamin från 1990 som används vid vinterkyla. Håller huset på ca 19-21c. Direktverkande elradiatorerna används inte. Filtret på llvp rengörs varje månad under vintern då det suger upp sot och damm från kaminen som kloggar igen filtret. Installationen av llvp skar ner elförbrukningen med 2/3 till 7 500kWh/ år. Vartannat år betalar jag för en service på llvpn ca 500kr. Endast 3 större fönster 140x120 i vard rum är 3 glas alla andra är 2 glas med persienner mellan rutorna. Det lönar sig inte att byta fönster kostnaden får du inte tillbaka och miljövänligt är det inte att sätta in 3 glas kassetter. Det är mer lönsamt att se till det finns bra tätningslister runt fönster och dörrar Och att använda persienner mellan fönstren som fälls ner och stängs under vinternätter det ger samma effekt som 3 glas fönster. Då ditt hus är äldre skulle jag kolla väggisolering också, om det är sågspån som var vanligt på 40-50 talet har det sannolikt sjunkit ihop nere vid husgrunden. Isf fyll på med Stenull. Gardiner är bra och billigt sätt att spara värmen om man drar för dem nattetid och öppnar dagtid, stoppar kallras. En sak att tänka på är att llvp fungerar bäst med öppna ytor och du har flera rum i stället vilket gör det svårare för luftcirkulering. Jag tog bort en vägg melln vard rum o kök enbart för cirkulationens skull.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Jag befinner mig i en liten knipa.

Vår villa på 125 kvm (1,5 våning) värms upp med direktverkande el (en äldre luft-luftvärmepump av Mitsubishi från 2011 finns i hallen), elradiatorer samt kakelugnen som vi eldar i. Vi bor i Mellansverige.

Nu när pumpen går på ”Max” så lyckas vi utan elradiatorerna enbart värma huset till ca 11 grader. Vedeldningen är mest för trivsel..

Vi har gamla fönster (se bild) som jag tänkte byta ut kommande vår.

Luftvärmepumpen skulle bytas i höstas men det ena företaget dök aldrig upp, det andra krävde skylift för pumpens utomhusdel befinner sig på garagets tak (2,3m över marknivå).

Vi sitter och fryser i det här huset. El är dyrt, men vi kan ju inte låta rören frysa sönder…
Fjärrvärme verkar vara ett omständigt projekt, som ändå blir dyrare för varje år. Bergvärme omständigt det med.

Någon som har tips på hur vi kan undvika att frysa ihjäl till nästa vinter? Ny luftvärmepump nere men även där uppe? 2 inomhusdelar till 1 utedel?

Annat? Tar tacksamt emot förslag.
Fungerar den gamla över huvudet taget?
I så fall låt den vara kvar och installera en ny på annat ställe. Tex en Mitsubishi LN35 eller Daikin, Panasonic. Placera den nya utedelen så man kommer åt den från marknivå men en bit upp så den inte kan snöa igen. Om problemet är att få spridning av värmen i huset kan en vanlig tak eller golvfläkt lämpligt placerad göra underverk.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Fast då tillkommer det nog att ställningen skall vara byggd av en ställningsbyggare som tar ansvar för den.
Om jag inte minns helt galet så är kravet på utbildning över 3m.
 
Har ni gjort rent filtren i innerdelen? Köp värmepump på Bauhaus lr dyligt så får du väl pumpen hemskickad. Bär upp den själv på garagetak med hjälp av någon bekant
 
Skaffa ett vettigt värmesystem, nu har du direktverkande el med tillägg av luft--luftvärmepump.

Luft-vatten eller bergvärme är mitt förslag, eller att sätta in en till luftvärmepump och ha elementen på. Sätt luftvärmepumparna på 22 grader och elementen på 19.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Jag befinner mig i en liten knipa.

Vår villa på 125 kvm (1,5 våning) värms upp med direktverkande el (en äldre luft-luftvärmepump av Mitsubishi från 2011 finns i hallen), elradiatorer samt kakelugnen som vi eldar i. Vi bor i Mellansverige.

Nu när pumpen går på ”Max” så lyckas vi utan elradiatorerna enbart värma huset till ca 11 grader. Vedeldningen är mest för trivsel..

Vi har gamla fönster (se bild) som jag tänkte byta ut kommande vår.

Luftvärmepumpen skulle bytas i höstas men det ena företaget dök aldrig upp, det andra krävde skylift för pumpens utomhusdel befinner sig på garagets tak (2,3m över marknivå).

Vi sitter och fryser i det här huset. El är dyrt, men vi kan ju inte låta rören frysa sönder…
Fjärrvärme verkar vara ett omständigt projekt, som ändå blir dyrare för varje år. Bergvärme omständigt det med.

Någon som har tips på hur vi kan undvika att frysa ihjäl till nästa vinter? Ny luftvärmepump nere men även där uppe? 2 inomhusdelar till 1 utedel?

Annat? Tar tacksamt emot förslag.
Jag antar att ni tyvärr inte har något vattenradiatorsystem kvar från någon gammal oljepanna-installation. Men hade ni haft det hade ni kunnat byta kakelugn mot vattenmantlad kamin (fortfarande med full trivselfaktor) som laddat en ackumulatortank. Då kan man elda hårt utan att skorsten tar skada för ju mer man eldar dess mer vatten går det i rören, så avgastemperaturen håll nere. Så gör jag för att slippa frysa i en kåk från 50talet.

En annan variant är en snygg pelletskamin som värmer luft som sedan cirkulerar runt, men, då måste det finnas plats för åtminstone en halvhyffsat stor pelletsbehållare. Men ni kanske ändå kan fråga någon pelletsbrännarmänniska om det skulle kunna gå. Fast sluta lyssna om han blir för entusiastisk, extrema pelletsentusiaster kommer alltid att komma fram till att pellets är rätt lösning.

Jag vet inte om det hjälper så mycket, men det är var jag hade att komma med.

/MH
 
  • Gilla
Blåis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.