R
A AG A skrev:
Jag skulle snarast säga tvärtom. Alltså om huset säljs som nybyggt, så ska det nog göras en specifik lista över saker som inte är nya. I ett nytt hus ska man kunna anta att allt verkligen är nytt. Inte bara delar av det.
Du kan anta hur mycket du vill..
Bara för att man bygger ett hus 2022 så betyder inte det att byggmaterialet och inventarierna är ifrån 2022.
Det är där undersökningsplikten träder in…
 
  • Gilla
adron och 10 till
  • Laddar…
Köpte ni ett nybyggt hus av en privatperson.

Självklart så tillhör vitvarorna ens undersökningsplikt. Hur kan man ens fundera på något annat?
Självklart är det svårt att säga hur gamla vitvarorna är. Men jag är övertygad om man kan se skillnad på ett kylskåp från 2023 och ett som är 12 år gammalt
Var vitvarorna nya?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om vitvarorna är typ oanvända men 10 år gamla är det ju inget egentligt problem. De nöts ju väldigt väldigt lite av att bara lagras.
Och om de skulle ha använts i 10år så borde det väl ha märkts då man kollade på huset? Ett kylskåp klarar sig ju sällan utan repor, skador och missfärgningar i 10år.
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du kan anta hur mycket du vill..
Bara för att man bygger ett hus 2022 så betyder inte det att byggmaterialet och inventarierna är ifrån 2022.
Det är där undersökningsplikten träder in…
Jag menar att det är skillnad på befästelsen "hus byggt -22", och "nybyggt hus".
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ni köper ett hus. Ni kan förvänta er ett hus
Men ni har köpt ett hus som är byggt under 2022? Men ni har flyttat. under 2023? Det gör en väldig skillnad. Det finns ingen regel som säger att när man bygger ett hus måste ha nya nya vitvaror, framförallt allt om du bygger själv.

Tänk på att om det skulle vara så att Ni skulle ha rätt till nya vitvaror då. kan de köpa de billigaste märkerna och enklaste modellerna. Utan att det är fel. Kan vara värt att tänka på.
En process kostar pengar.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
R
H HenrikHuslöse skrev:
Det syns inte att en värmepump är några år gammal om man inte är expert på värmepumpar. Jag har sett detta tidigare, begagnad värmepump installerad. Först när den skruvades isär efter haveri såg man tillverkningsdatum.

Det kanske borde fångas på en besiktning, men var drar man gränsen? Elledningar? Vattenrör? Hur ska man se om alla kablar och rör-i-rör kommer från någon rivningskåk?
Några år är en sak.. men i detta fallet så är värmepumpen ifrån 2010 så lite skillnad på några år och 12 år som TS beskriver…

Det är inte på något sett olovligt att bygga och renovera med begagnat material när man utför det som privatperson och säljer som privatperson…

Begagnat material kommer att bli en större del i framtiden i våra hus för att man ska återvinna och tänka på miljön…
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Om vitvarorna är typ oanvända men 10 år gamla är det ju inget egentligt problem. De nöts ju väldigt väldigt lite av att bara lagras.
Och om de skulle ha använts i 10år så borde det väl ha märkts då man kollade på huset? Ett kylskåp klarar sig ju sällan utan repor, skador och missfärgningar i 10år.
Problemet är ju att man knappast lär få någon garanti när dom går sönder ett år efter husköpet.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är ju att man knappast lär få någon garanti när dom går sönder ett år efter husköpet.
Om man nu tycker det är ett problem så borde man nog ha kollat inköpsdatumet. Att vitvaror står i 1-3 år innan ett nybyggt hus säljs kan ju inte vara nått ovanligt. Det är ju relativt vanligt att ett bygge drar ut på tiden.
 
  • Gilla
adron och 6 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Problemet är ju att man knappast lär få någon garanti när dom går sönder ett år efter husköpet.
Vadå garantier du har inga garantier vid ett husköp eller har jag missat något?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag menar att det är skillnad på befästelsen "hus byggt -22", och "nybyggt hus".
Nej det gör ingen skillnad. Du kan räkna med ett nytt hus .

Hade det stått helt nya vitvaror från 2022 dä är det annorlunda; Du har du en utfästning;
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vadå garantier du har inga garantier vid ett husköp eller har jag missat något?
Om man har kvittona på vitvarorna kan man åberopa garanti. På nybyggda hus har man två års garanti efter slutbesiktning, ibland längre. Det är bara 2023 så det kan inte ha gått två år sedan slutbesiktning på ett hus byggt 2022.
 
  • Gilla
Hemtorparen och 1 till
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Om man nu tycker det är ett problem så borde man nog ha kollat inköpsdatumet. Att vitvaror står i 1-3 år innan ett nybyggt hus säljs kan ju inte vara nått ovanligt. Det är ju relativt vanligt att ett bygge drar ut på tiden.
Nu verkar det ju dock vara en betydligt längre period.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Hans majestät
  • Laddar…
R
H HenrikHuslöse skrev:
Om man har kvittona på vitvarorna kan man åberopa garanti. På nybyggda hus har man två års garanti efter slutbesiktning, ibland längre. Det är bara 2023 så det kan inte ha gått två år sedan slutbesiktning på ett hus byggt 2022.
Du kan inte åberopa två års garanti vid köp av privatperson…
Slutbesiktning har man i en entreprenad inget som gäller denna tråden eller har TS skrivit att dom har byggt ett hus?
Jag läser att TS har köpt ett hus…
Jag om säljaren har gett dig kvittona så kan du utnyttja där de är inköpta, men inget som normalt sker vid husförsäljning…
alltså ingen garanti ifrån säljaren som du kan åberopa…
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Menar ni att ni inte såg att vitvaror och luftvärmepumpen var 12 år gamla? Eller var de oanvända?
Allt såg ju såklart sprillans nytt ut vid visning. Vi har dragit bort plasten på det mesta, så vi är de första som bor i huset ja.
Kan ju vara så att de har köpt in sakerna vid tidigare tillfällen och att de nu är i drift för första gången som någon nämnde. Allt har ju fungerat felfritt och när det kommer till diskmaskinen så handlade det om en glasskärva i vattenpumpen, så det var ju lätt ordnat men innan den upptäckten kollade vi ju såklart garanti mm. som hade gått ut. Inte så rolig upptäckt även om det denna gång löste sig.
Luftvärmepumpen känns ju mindre bra eftersom livslängden på en sån är 15-20 år, dvs OM den har varit i drift tidigare.

Vi fattar ju någonstans att vi borde tagit reda på om allt var nytt men känner mig samtidigt lite lurad.
 
  • Gilla
Hemtorparen och 3 till
  • Laddar…
För det första skulle jag vilja säga att det beror på om ni köpt huset aven privatperson eller om på entrepenad/helt nytt.
I det senare läget borde ni kunna förvänta er nya vitvaror/värmepump osv eller få ett prisavdrag för detta. Då måste ni reklamera det till företaget.

Är det en privatperson så brukar det som finns vid visningen vara det som ingår, så har inte annat uppgivits är det de vitvaror som stod där som gäller, oavsett när huset byggdes.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Hemtorparen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.