G
Hannuse Hannuse skrev:
Inte ens Ebba?
Hacka gärna på Ebba, men på skattefinansierade SR P1 i går em sa hon "att just nu ger vindkraften 9% av installerad effekt" Daniel H Mp svarade "det stämmer inte". Vem hade rätt? Jag tror Ebba hade kollat detta innan intervjun och att siffran 9% var korrekt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Hacka gärna på Ebba, men på skattefinansierade SR P1 i går em sa hon "att just nu ger vindkraften 9% av installerad effekt" Daniel H Mp svarade "det stämmer inte". Vem hade rätt? Jag tror Ebba hade kollat detta innan intervjun och att siffran 9% var korrekt.
Klart hon hade rätt. Jag är inget fan av Ebba, men hon är inte korkad på det sättet i alla fall (oftast inte får man kanske säga).
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Hacka gärna på Ebba, men på skattefinansierade SR P1 i går em sa hon "att just nu ger vindkraften 9% av installerad effekt" Daniel H Mp svarade "det stämmer inte". Vem hade rätt? Jag tror Ebba hade kollat detta innan intervjun och att siffran 9% var korrekt.
Jag hackar absolut inte på Ebba.
Men förväntar mig en energipolitik som är låååååångsiktig, det är avgörande för om någon kommer att investera i enegiproduktion.
Och vi kan titta bakåt hur mycket vi vill, det kommer att hjälpa oss......inte alls.
Vi måste se framåt, och då tycker jag att våra styrande, med energiminstern i spetsen bör ha ett visst ansvar, oavsett vem som innehar den rollen vad gäller politiskt parti, tidiare meriter mm.
Men, jag kan naturligvis ha fel...
 
G
Hannuse Hannuse skrev:
Jag hackar absolut inte på Ebba.
Men förväntar mig en energipolitik som är låååååångsiktig, det är avgörande för om någon kommer att investera i enegiproduktion.
Och vi kan titta bakåt hur mycket vi vill, det kommer att hjälpa oss......inte alls.
Vi måste se framåt, och då tycker jag att våra styrande, med energiminstern i spetsen bör ha ett visst ansvar, oavsett vem som innehar den rollen vad gäller politiskt parti, tidiare meriter mm.
Men, jag kan naturligvis ha fel...
Jo, man kan visst titta bakåt, annars lär man sig inte vad som va bra och vilka misstag som skedde. Vi vet ju att Mp, die grynen osv hatar kärnkraft, vi vet också vilka som kan tänkas sammarbete med dem.
Förstår inte riktigt vilket "ansvar" just Ebba ska ta och hur just nu? Jag säger inte att hon i sig gör ett kanonbra jobb men har du några förslag?
Långsiktighet hade ju varit bra men i Sverige är det valår vart fjärde, Eu vart femte.
 
  • Gilla
Ec1
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Alla elprisområden utom Jylland har samma pris. Och vi har inte oändlig nätkapacitet i alla riktningar.
Ingen kan få mig att tro att dessa elprisauktioner är annat än "riggade"
[bild]
Jo, skulle iaf vara intressant att veta anledningen/anledningarna till den mer eller mindre totala prisutjämningen mellan elområdena. Vilka flashalsförebyggande åtgärder är det som har stått för magin? Vattenfall borde också tycka det är konstigt med tanke på vad de skriver på sin sida för bara ett par månader sen:

https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/elpriser-foretag-vinter-2023/

Att sen det man skriver och den graf man presenterar korrelerar mindre bra kan man ju också fundera på..
 
Mycket kallt väder i norr gör att man inte kan exportera tillräckligt med el för att fylla länkarna. Då utjämnas priserna. Det finns helt enkelt inget överskott.
 
G OMathson skrev:
Jo, man kan visst titta bakåt, annars lär man sig inte vad som va bra och vilka misstag som skedde. Vi vet ju att Mp, die grynen osv hatar kärnkraft, vi vet också vilka som kan tänkas sammarbete med dem.
Förstår inte riktigt vilket "ansvar" just Ebba ska ta och hur just nu? Jag säger inte att hon i sig gör ett kanonbra jobb men har du några förslag?
Långsiktighet hade ju varit bra men i Sverige är det valår vart fjärde, Eu vart femte.
Jag trodde i min enfald att energiminister är den minister i ett lands regering som ansvarar för energifrågor.
Men, hur som helst, så en långsiktig energipolitik ger förutsättningar för någon att investera.
Det är trots allt så att staten bygger ingen elproduktion, det gör marknaden.
Och marknaden måste tjäna pengar, annars blir det ointressant.
Det blir svårt att få investerare som ska ta den risken, och vart fjärde år få nya ingångsvärden.
Men är det så, då får vi acceptera det.
Visst kan vi titta bakåt, och ta lärdom av saker, men det händer ju en del i omvärlden, och även hos oss, så förutsättningarna från nu och framåt tycker jag personligen känns mest relevanta i sammanhanget.
Vi har ju folkomröstat för en avveckling av kärnkraften, så det kanske är det spåret vi ska ta?
Eller kan det ha smugit in sig nya parametrar på 40år (vi hann ju inte löpa linan ut)?
Vi har i alla fall ett bekymmer att lösa, men vi har inte skapat några förutsättningar för marknaden att börja projektera ännu, och varje dag som går, ger en dags senare produktionsstart.
 
G
Hannuse Hannuse skrev:
Jag trodde i min enfald att energiminister är den minister i ett lands regering som ansvarar för energifrågor.
Men, hur som helst, så en långsiktig energipolitik ger förutsättningar för någon att investera.
Det är trots allt så att staten bygger ingen elproduktion, det gör marknaden.
Och marknaden måste tjäna pengar, annars blir det ointressant.
Det blir svårt att få investerare som ska ta den risken, och vart fjärde år få nya ingångsvärden.
Men är det så, då får vi acceptera det.
Visst kan vi titta bakåt, och ta lärdom av saker, men det händer ju en del i omvärlden, och även hos oss, så förutsättningarna från nu och framåt tycker jag personligen känns mest relevanta i sammanhanget.
Vi har ju folkomröstat för en avveckling av kärnkraften, så det kanske är det spåret vi ska ta?
Eller kan det ha smugit in sig nya parametrar på 40år (vi hann ju inte löpa linan ut)?
Vi har i alla fall ett bekymmer att lösa, men vi har inte skapat några förutsättningar för marknaden att börja projektera ännu, och varje dag som går, ger en dags senare produktionsstart.
Det första du skrev med fet stil gör det ju bara löjligt. Du hade själv inget förslag? Har det inte nyligen skapats bättre förutsättningar för kärnkraft i Sverige. Folkomröstningen, tja, kanske det men varför kör vi på högra sidan i trafiken?
Yngman, han tog han ansvar?
Personligen tror jag inte det blir någon ny reaktor i Sverige under min livstid, befintliga kommer läggas ner, kanske inte alla till 2040 som sagt, kk står just nu för 30%, vk för 10%.
All energi kommer bli extremt mycket dyrare, "el-överskottet" på sommarhalvåret från sol och vind kommer käkas upp av alla "projekt" - inte lika billigt längre, på vintern under högtryck blir det nog inte mycket producerat så här långt upp i norr, svindyrt att köra värmepumpar osv.
 
Industrin kommer kunna nyttja vind och vätgas till stor del, det är vi konsumenter som inte kan dra nytta av detta på samma sätt.

Hade jag byggt ett hus idag så hade jag nog byggt ett rejält värmelager under huset som jag sedan fyller på med värme under sommaren och hämtar energi från under dyra dagar på vintern.
 
G OMathson skrev:
Det första du skrev med fet stil gör det ju bara löjligt. Du hade själv inget förslag? Har det inte nyligen skapats bättre förutsättningar för kärnkraft i Sverige. Folkomröstningen, tja, kanske det men varför kör vi på högra sidan i trafiken?
Yngman, han tog han ansvar?
Personligen tror jag inte det blir någon ny reaktor i Sverige under min livstid, befintliga kommer läggas ner, kanske inte alla till 2040 som sagt, kk står just nu för 30%, vk för 10%.
All energi kommer bli extremt mycket dyrare, "el-överskottet" på sommarhalvåret från sol och vind kommer käkas upp av alla "projekt" - inte lika billigt längre, på vintern under högtryck blir det nog inte mycket producerat så här långt upp i norr, svindyrt att köra värmepumpar osv.
Ja, jag tycker själv att det är löjligt.
Samma frågor ligger idag på beslutsfattarnas bord, som förra året.
En väldigt konkret sak jag kan lyfta fram är tillståndsprocesserna, någonting som hämmar elförsörjningen väldigt hårt på många fronter.
Inte bara när det gäller att bygga produktion, utan även transmission.
Så - det är en sak att fixa, helst nyss, eftersom frågan är lyft som oehört viktig under väldigt många år.
Vi behöver bara blicka över till grannlandet så finns det handfasta tips, men det kräver det mycket läskiga - ett beslut!
Men håller med om att ny kärnkraft 2035, som man nu jobbar för, är väldigt optimistiskt.
Håller även med om att det kommer att bli dyrare för oss konsumenter, men ännu värre är att Sverige kommer att tappa i konkurrenskraft gentemot länder som har kortare tillståndsprocesser, och sätter spaden i jorden, medan vi käbblas om vem som borde ha gjort vad.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Vi har ju folkomröstat för en avveckling av kärnkraften, så det kanske är det spåret vi ska ta?
Eller kan det ha smugit in sig nya parametrar på 40år (vi hann ju inte löpa linan ut)?
En liten parameter som seglat upp på radarn är att global uppvärmning är ett problem.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
En liten parameter som seglat upp på radarn är att global uppvärmning är ett problem.
Korrekt.
Men det är ingenting som marknaden som bygger elproduktion har på sin agenda att lösa, dom följer bara pengarna.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Korrekt.
Men det är ingenting som marknaden som bygger elproduktion har på sin agenda att lösa, dom följer bara pengarna.
Precis, men just nu var det ju folkomröstningen det handlade om, och den har ju inte heller något med marknaden att göra.

(Marknaden kommer troligen inte att magiskt lösa det här åt oss heller, för den delen. Om någon nu hoppades på det.)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K krfsm skrev:
(Marknaden kommer troligen inte att magiskt lösa det här åt oss heller, för den delen. Om någon nu hoppades på det.)
Troligen inte magiskt.
Vissa funktioner i samhället skulle ha förblivit statliga tycker jag.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Troligen inte magiskt.
Vissa funktioner i samhället skulle ha förblivit statliga tycker jag.
Förbli?
Elproduktion har aldrig nånsin varit helstatligt..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.