JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det skapar ju en väldig osäkerhet på marknaden åt båda håll när subventioner plötsligt försvinner och det lobbas för att de ska tillbaka igen. Vågar man köpa en bil nu, eller kommer det bli 70K billigare i ett slag om ett halvår? Klart det i kombination med en i övrigt mer ansträngd ekonomi gör att folk avvaktar.
Ja förutom subventioner så bidrar ju också politikernas rattande på skatterna till stor osäkerhet.
För egen del kör jag en rätt modern dieselbil, funderar på att byta bil snart men känner mig kanske inte beredd att hoppa på elbilståget än. Skulle kunna köpa en hyfsat ny diesel eller bensin nu istället och avvakta. Men plötsligt får miljöpartiet ännu större inflytande och ska tokbeskatta både min bil och mitt bränsle, så då sitter jag plötsligt där med en skapligt ny men iskall bil som är osäljbar.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
D
R Rejäl skrev:
Håller med den dagen vi har stabil baskraft alltså tillräckligt med el så att vi inte behöver köra Karlshamn, Rya i Göteborg för då kvittar det att köra elbil…
Den har kommit, så bara att köra på!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
R
D djac skrev:
Den har kommit, så bara att köra på!
Har den?
 
D
S Stuff skrev:
Ja förutom subventioner så bidrar ju också politikernas rattande på skatterna till stor osäkerhet.
För egen del kör jag en rätt modern dieselbil, funderar på att byta bil snart men känner mig kanske inte beredd att hoppa på elbilståget än. Skulle kunna köpa en hyfsat ny diesel eller bensin nu istället och avvakta. Men plötsligt får miljöpartiet ännu större inflytande och ska tokbeskatta både min bil och mitt bränsle, så då sitter jag plötsligt där med en skapligt ny men iskall bil som är osäljbar.
På lång och medelsikt så tror jag att de flesta är överens om att fossilt är kört, det kommer bara bli dyrare, det du är inne på nu är att försöka tajma marknaden här på slutet, det tror jag blir svårt, precis som du säger kommer det slå om när som helst och jag tror inte det behövs något miljöparti för att det ska hända.
 
D
R Rejäl skrev:
Har den?
Japp, eller menar du att reservkraftfunktionen ska avskaffas, då är svaret -aldrig, den kommer finnas kvar men precis som idag inte användas till daglig produktion.

Även om du använder fossilel så är elbilen mycket bättre, det finns länder som gör det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Håller med den dagen vi har stabil baskraft alltså tillräckligt med el så att vi inte behöver köra Karlshamn, Rya i Göteborg för då kvittar det att köra elbil…
Har vi haft el- eller kapacitetsbrist på grund av elbilar någon gång? Om alla bilar i Sverige helt plötsligt skulle bytas till elbilar skulle dom behöva 7% av Sveriges nuvarande elproduktion. Eftersom bilarna till stor del laddas på natten påverkar dom inte kapaciteten i nätet.
 
  • Gilla
Alexn72 och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det här är en utbruten off topic diskussion från tråden Vad har ni för bil? [länk]
/Moderator


---------------------------------

Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Jag svarar på den ursprungliga frågan, fem år senare.
Det är för tidigt för mitt nyttjande.
Bil: Audi Q8 55 E-tron.
Ska gå att köra upp till 58 mil på en laddning.
Nu på vintern så tar man sig ca 25mil (utan släp).
Kanske inte så konstigt i och för sig, men infrastrukturen för laddning ligger långt efter det behov som finns, även om behovet bara är i sin linda.
Krånglande laddstationer, upptagna laddstationer, och placeringen av dessa gör att man blir både fattig och tjock, eftersom utbudet är korv och läsk.
Priset för att ladda på publika stationer gör att det är inte billigare än att köra den fossila bilen.
Så sammantaget kan jag säga att det funkar så länge jag kan ladda hemma, då är själva driften billigare än den fossila, och jag hinner "fylla på" över natten, även med 20A huvudsäkring.
Men hänga på släpet eller hästtransporten - glöm det, bilen orkar, men räckvidden gör att det i praktiken blir omöjligt att ta sig någonstans.
Detta är min erfarenhet från norrland i dagsläget.
 
  • Gilla
dof
  • Laddar…
D djac skrev:
På lång och medelsikt så tror jag att de flesta är överens om att fossilt är kört, det kommer bara bli dyrare, det du är inne på nu är att försöka tajma marknaden här på slutet, det tror jag blir svårt, precis som du säger kommer det slå om när som helst och jag tror inte det behövs något miljöparti för att det ska hända.
Ja det tror jag med. Fossilt kommer att försvinna. Sen hur resan dit går till känns lite svajig. Just det ekonomiska känns inte förutsägbart.
Hade man bara bestämt sig att för att sluta tillverka nya bilar med fossilt bränsle så hade begagnatmarknaden själv fått reglera hur och när de gamala bilarna ska få dö. (Kanske hade jag till och med kunna gå med vinst på min svenne-skoda? :p).
Men ska man dessutom försöka accelerera övergången med tvångsmedel så blir det väldigt oförutsägbart. Finns säkert flertalet lätt begagnade bilar som marknadsfördes som miljöbilar när de var nya, men som plötsligt istället har blivit miljöbovar.
 
R
useless useless skrev:
Har vi haft el- eller kapacitetsbrist på grund av elbilar någon gång? Om alla bilar i Sverige helt plötsligt skulle bytas till elbilar skulle dom behöva 7% av Sveriges nuvarande elproduktion. Eftersom bilarna till stor del laddas på natten påverkar dom inte kapaciteten i nätet.
Håller då inte med om detta…
Om alla bilar byts ut så ska man som taxi bil ha 3-4st bilar för en chaufför gör att ladda på natten? Detta med att ladda på natten funkar för dom som inte använder bilen mer än 25-35 mil speciellt vinter tid, vete fan om många av dom befintliga el bilarna ens klarar 25-35 mil i kylan då man behöver värme i bilen..
 
D
S Stuff skrev:
Ja det tror jag med. Fossilt kommer att försvinna. Sen hur resan dit går till känns lite svajig. Just det ekonomiska känns inte förutsägbart.
Hade man bara bestämt sig att för att sluta tillverka nya bilar med fossilt bränsle så hade begagnatmarknaden själv fått reglera hur och när de gamala bilarna ska få dö. (Kanske hade jag till och med kunna gå med vinst på min svenne-skoda? :p).
Men ska man dessutom försöka accelerera övergången med tvångsmedel så blir det väldigt oförutsägbart. Finns säkert flertalet lätt begagnade bilar som marknadsfördes som miljöbilar när de var nya, men som plötsligt istället har blivit miljöbovar.
Tvångsmedlet lär bli att subventionerna till fossilt gradvis minskar, dvs det blir dyrare att köra, detta har redan påbörjats och i USA minskar Biden-administrationen på dessa till förmån för annan utveckling.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Jag svarar på den ursprungliga frågan, fem år senare.
Det är för tidigt för mitt nyttjande.
Bil: Audi Q8 55 E-tron.
Ska gå att köra upp till 58 mil på en laddning.
Nu på vintern så tar man sig ca 25mil (utan släp).
Kanske inte så konstigt i och för sig, men infrastrukturen för laddning ligger långt efter det behov som finns, även om behovet bara är i sin linda.
Krånglande laddstationer, upptagna laddstationer, och placeringen av dessa gör att man blir både fattig och tjock, eftersom utbudet är korv och läsk.
Priset för att ladda på publika stationer gör att det är inte billigare än att köra den fossila bilen.
Så sammantaget kan jag säga att det funkar så länge jag kan ladda hemma, då är själva driften billigare än den fossila, och jag hinner "fylla på" över natten, även med 20A huvudsäkring.
Men hänga på släpet eller hästtransporten - glöm det, bilen orkar, men räckvidden gör att det i praktiken blir omöjligt att ta sig någonstans.
Detta är min erfarenhet från norrland i dagsläget.
Beklagar ditt felköp. Q8 är ju ett under av hög förbrukning. Den drar alltså drygt 40% mer än en Model 3 i 110km/h.
580km är WLTP, i verkligheten närmare 500km på sommaren, vill du komma långt mellan laddningar får du hålla ner hastigheten. 350km bör du kunna nå på vintern
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Håller då inte med om detta…
Om alla bilar byts ut så ska man som taxi bil ha 3-4st bilar för en chaufför gör att ladda på natten? Detta med att ladda på natten funkar för dom som inte använder bilen mer än 25-35 mil speciellt vinter tid, vete fan om många av dom befintliga el bilarna ens klarar 25-35 mil i kylan då man behöver värme i bilen..
Därför skrev jag att bilarna "till stor del laddas på natten". Om du tror att taxibilar och de som kör 25-35 mil om dagen utgör en väsentlig del av alla personbilar så förstår jag din oro. Men som tur är har du fel.
 
  • Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är maktlös i denna frågan men min åsikt är att jag hellre har subventionerade elbilar än subventionerad diesel/bensin.
diesel/bensin är ju inte subventionerad idag om man säger så snarare tvärt om.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
R Rejäl skrev:
Håller då inte med om detta…
Om alla bilar byts ut så ska man som taxi bil ha 3-4st bilar för en chaufför gör att ladda på natten? Detta med att ladda på natten funkar för dom som inte använder bilen mer än 25-35 mil speciellt vinter tid, vete fan om många av dom befintliga el bilarna ens klarar 25-35 mil i kylan då man behöver värme i bilen..
I sverige finns det 4 980 543 bilar i trafik, av dessa är 15 000 taxibilar, dvs ungefär 0,3% av flottan är sådana, vi kan nog somna om på frågan om deras laddningsbelastning.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Därför skrev jag att bilarna "till stor del laddas på natten". Om du tror att taxibilar och de som kör 25-35 mil om dagen utgör en väsentlig del av alla personbilar så förstår jag din oro. Men som tur är har du fel.
Taxi var ett exempel, all yrkestrafik behöver laddas dagtid om man säger så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.