Jag befinner mig i en liten knipa.

Vår villa på 125 kvm (1,5 våning) värms upp med direktverkande el (en äldre luft-luftvärmepump av Mitsubishi från 2011 finns i hallen), elradiatorer samt kakelugnen som vi eldar i. Vi bor i Mellansverige.

Nu när pumpen går på ”Max” så lyckas vi utan elradiatorerna enbart värma huset till ca 11 grader. Vedeldningen är mest för trivsel..

Vi har gamla fönster (se bild) som jag tänkte byta ut kommande vår.

Luftvärmepumpen skulle bytas i höstas men det ena företaget dök aldrig upp, det andra krävde skylift för pumpens utomhusdel befinner sig på garagets tak (2,3m över marknivå).

Vi sitter och fryser i det här huset. El är dyrt, men vi kan ju inte låta rören frysa sönder…
Fjärrvärme verkar vara ett omständigt projekt, som ändå blir dyrare för varje år. Bergvärme omständigt det med.

Någon som har tips på hur vi kan undvika att frysa ihjäl till nästa vinter? Ny luftvärmepump nere men även där uppe? 2 inomhusdelar till 1 utedel?

Annat? Tar tacksamt emot förslag.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
-
 
  • Vit dubbelgarage med öppna dörrar, högtryckstvätt på uppfart, svensk flagga i bakgrunden, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett snöigt landskap ses genom ett fönster om kvällen, med träd, fotspår och en belysningsstolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
ELantagonism ELantagonism skrev:
Jag befinner mig i en liten knipa.

Vår villa på 125 kvm (1,5 våning) värms upp med direktverkande el (en äldre luft-luftvärmepump av Mitsubishi från 2011 finns i hallen), elradiatorer samt kakelugnen som vi eldar i. Vi bor i Mellansverige.

Nu när pumpen går på ”Max” så lyckas vi utan elradiatorerna enbart värma huset till ca 11 grader. Vedeldningen är mest för trivsel..

Vi har gamla fönster (se bild) som jag tänkte byta ut kommande vår.

Luftvärmepumpen skulle bytas i höstas men det ena företaget dök aldrig upp, det andra krävde skylift för pumpens utomhusdel befinner sig på garagets tak (2,3m över marknivå).

Vi sitter och fryser i det här huset. El är dyrt, men vi kan ju inte låta rören frysa sönder…
Fjärrvärme verkar vara ett omständigt projekt, som ändå blir dyrare för varje år. Bergvärme omständigt det med.

Någon som har tips på hur vi kan undvika att frysa ihjäl till nästa vinter? Ny luftvärmepump nere men även där uppe? 2 inomhusdelar till 1 utedel?

Annat? Tar tacksamt emot förslag.
Har ni kollat tätningslisterna i fönsterna?

Fjärrvärme skulle jag alldrig satsa på är någ det dyraste samt att man blir låst…
Bergvärme är någ det bästa lite högre installation än luftvatten men ni har ett äldre hus så det borde löna sig med bergvärme…

Hur stort är huset?
 
  • Gilla
  • Haha
Hellwiz och 15 till
  • Laddar…
P
Har ni rengjort luftvärmepumpen också så att den håller uppe effekten?
 
  • Gilla
jonle336 och 21 till
  • Laddar…
Har ni vattenburna element, eller elradiatorer?
Du behöver ju inte kasta ut den gamla Mitsubishin. Har du ett bra ställe kan du ju sätta en till, och bara byta ut den andra när den faktiskt går sönder. Den är ju inte värdelös bara för att den är drygt 10 år.
 
  • Gilla
jonle336 och 13 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har ni kollat tätningslisterna i fönsterna?

Fjärrvärme skulle jag alldrig satsa på är någ det dyraste samt att man blir låst…
Bergvärme är någ det bästa lite högre installation än luftvatten men ni har ett äldre hus så det borde löna sig med bergvärme…

Hur stort är huset?
125kvm, 5 rum. Här är planlösningen.
Det röda på första våningen är LLVP nuvarande position.
 
  • Planritning av en bostad med tre sovrum, badrum, toalett och förvaringsutrymmen. "Viss avvikelse kan förekomma" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av första våningen i ett hus med sovrum, vardagsrum, kök och garage. "Viss avvikelse kan förekomma" text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fredrik.johansson skrev:
Har ni vattenburna element, eller elradiatorer?
Du behöver ju inte kasta ut den gamla Mitsubishin. Har du ett bra ställe kan du ju sätta en till, och bara byta ut den andra när den faktiskt går sönder. Den är ju inte värdelös bara för att den är drygt 10 år.
Elradiatorer… Sant men utomhusdelen som är högt placerad gör det lite komplicerat. Men jag skulle alltså kunna installera en till på ovanvåningen, med en egen utedel?
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
R
ELantagonism ELantagonism skrev:
Elradiatorer… Sant men utomhusdelen som är högt placerad gör det lite komplicerat. Men jag skulle alltså kunna installera en till på ovanvåningen, med en egen utedel?
Ja det är ju det billigaste att ha en på varje våning..

Hur är det med tätningslisterna?
 
  • Gilla
jonle336 och 5 till
  • Laddar…
Är det vid pumpen det blir 11º eller långt ifrån den? Jag tror att det oftast inte fungerar så bra att använda en pump till två våningsplan. Så jag tror också på en till pump till övervåningen. Sedan som @Posselosse skriver. När senast gjorde ni rent den? Jag tror att man bör göra det i alla fall en gång om året. Jag gjorde det nyligen med min. Jag dammsög filtren och försiktigt lamellpaketet. Sedan sprayade jag rengöringsmedel på lamellpaketet och torkade av med disktrasa. Det blev mycket varmare inne efter det.
 
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Vi har 160 kvm, och samma uppvärmningssystem, LLVP värmer vårt hus utan större problem, vi har bara lite värme på i köket och matsalen, samt ett element i badrummet uppe som inte nås av luftvärmepumpen.

Något ni kan göra direkt är att hänga upp tjocka gardiner. En åtgärd för framtiden är att kolla isoleringen, det är billiga åtgärder. Att byta fönster ökar komforten rejält, men är en stor kostnad om det inte är något fel på fönstren i övrigt.
 
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Kan man inte gå på garagetaket? Skylift? Eller luras fotot?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Bara för att utedelen sitter där den sitter i dag behöver ju inte den nya pumpens sitta på samma plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det är ju det billigaste att ha en på varje våning..

Hur är det med tätningslisterna?
Tätningslisterna är kassa, det behöver jag fixa asap för det läcker verkligen ut via fönsterna…
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det vid pumpen det blir 11º eller långt ifrån den? Jag tror att det oftast inte fungerar så bra att använda en pump till två våningsplan. Så jag tror också på en till pump till övervåningen. Sedan som @Posselosse skriver. När senast gjorde ni rent den? Jag tror att man bör göra det i alla fall en gång om året. Jag gjorde det nyligen med min. Jag dammsög filtren och försiktigt lamellpaketet. Sedan sprayade jag rengöringsmedel på lamellpaketet och torkade av med disktrasa. Det blev mycket varmare inne efter det.
Det var för ca 2 månader sen. 11 grader i vardagsrummet där sensorn är placerad nu.
 
yonna yonna skrev:
Kan man inte gå på garagetaket? Skylift? Eller luras fotot?
Jodå det kan man, 2,3m höjd ca, har en stege också men företagen vill ju tjäna in cash och påpekar att det kommer behövas skylift…
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.