D
Mikael_L Mikael_L skrev:
I inlägg #1499 så lade jag en länk där Blykallas reaktor anges kunna producera el till 60 öre, när/om den nu blir verklighet.

Men visst har du en poäng, det gör lönsamheten svår om elpriset bara är 30-40 öre.
Att fantastiska saker utlovas i prospekt är ju ingen ny företeelse, Microsoft har tex i olika ordalag lovat oss ett bättre och mer meningsfullt liv med varje uppgradering av Office..

Jag skulle säga att det krävs två saker för att att man ska tro på ett sådant försäljningspåstående, det första är att det håller för en granskning av investerare, till den grad att de faktiskt väljer att lägga pengarna där och det andra är att det efter bygget i drift levererar dessa prestanda över en längre tid. Först då vet vi.
 
Mikael_L
K krfsm skrev:
Sedan har OL3s ägare inget att vinna på att fabricera stillestånd hos OL3 eftersom ägarna är stora elköpare. Att höja elpriset är att skjuta sig själva i fötterna.
Jag håller med.
Jag förvarar alla sådana här konspirationsteorier i lådan under sängen, tillsammans med att månlandningen inte skedde, och allt Quanons bagage.

TVO i Finland gör ju endast en otrolig förlust när sånt här händer.
Vattenfall skulle vara den enda aktören i Sverige som kanske nästan skulle kunna räkna hem en vinst (genom stora mängder vattenkraft), men jag är rätt säker på att det på sista raden skulle bli en röd siffra. Och till detta sen prestigeförlusten av en sämre kapacitetsfaktor.
Det är bara att kolla vad de Svenska kärnkraftsägarna hela tiden framhåller sin höga kapacitetsfaktor för att inse att de sätter stort värde på detta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men jag tror nog att vi måste diskutera elefanten i rummet, det många hela tiden duckar för.

Vad kostar el från nybyggd kärnkraft, vad kommer framtida elpris vara, vad kommer annan ny elproduktion ställa till det med elpriser.

Elmarknadsinspektionen har nyss släppt en rapport där de vågat prognosticera elpriser till 2025
https://ei.se/download/18.7ac03d3918bfae525566610/1701158056966/Läget-på-elmarknaden-vecka-47-2023.pdf

Graf över systempris och terminspris för el i EUR/MWh över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och den som funderar på att bygga ny elkraftsproduktion måste ju räkna på sånt här.

Med dagens eurokurs så ligger det lägsta framtida priset i den här grafen på ca 45öre/kWh
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag tror nog att vi måste diskutera elefanten i rummet, det många hela tiden duckar för.

Vad kostar el från nybyggd kärnkraft, vad kommer framtida elpris vara, vad kommer annan ny elproduktion ställa till det med elpriser.

Elmarknadsinspektionen har nyss släppt en rapport där de vågat prognosticera elpriser till 2025
[länk]

[bild]
Och den som funderar på att bygga ny elkraftsproduktion måste ju räkna på sånt här.

Med dagens eurokurs så ligger det lägsta framtida priset i den här grafen på ca 45öre/kWh
Ja det blir svårt, jag är personligen stor till mycket stor motståndare till den modellen som nu ligger på bordet, vi skattebetalare tar investeringen och alla förluster och det privata företaget som får kärnkraftverket tar ut så mycket de vill via koncernbidrag plus eventuell vinst, det blir alltså en exklusiv möjlighet för ett utvalt företag att reglera en egen skattesats, ovanpå de vi har nu.

En möjlighet skulle ju vara att tex Tyskland betalar för ett kärnkraftverk här, som vi sen debiterar ett arrende för. Detta baseras på att de behöver den typen av produktion men av olika skäl inte kan bygga ett där hemma.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur vet du detta?
I Sverige beror det inte på någon startad nedmontering att reaktorerna inte går att starta igen.

Vad har Tyskland gjort annorlunda?
Det är operatörerna av de återstående kärnkraftverken som gått ut och sagt detta. Men Scholz har stängt dörren och sagt att kärnkraften är ”död”. Ett rent politiskt beslut. De kan starta upp minst 6 kärnkraftverk på kort tid om de velat.

The (former) operators of Germany's remaining three nuclear power plants as well as the three reactors that had been shut down in late 2021 (but not yet dismantled) commented that they are "open" to negotiations with the government as to extending the lifetime of those reactors or restarting those that were already shut down.[39][40]
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det är operatörerna av de återstående kärnkraftverken som gått ut och sagt detta. Men Scholz har stängt dörren och sagt att kärnkraften är ”död”. Ett rent politiskt beslut. De kan starta upp minst 6 kärnkraftverk på kort tid om de velat.

The (former) operators of Germany's remaining three nuclear power plants as well as the three reactors that had been shut down in late 2021 (but not yet dismantled) commented that they are "open" to negotiations with the government as to extending the lifetime of those reactors or restarting those that were already shut down.[39][40]
Jovisst är det så och den tyska regeringen försöker nu att få ihop en budget.
https://www.dw.com/en/germany-scholz-asks-habeck-to-skip-cop-amid-budget-impasse/a-67621194
Man saknar då cirkus 700 Miljarder SEK för sina stolleideer med enbart förnybart.
Nu är nog den tyska befolkningens tålamod slut och de åker ut, först i delstatsval och sedan till Bundestag.
Tar en massa tid som kunde använts bättre som att starta de sex stora kärnreaktorerna igen.
 
  • Gilla
Dayangel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Det är operatörerna av de återstående kärnkraftverken som gått ut och sagt detta. Men Scholz har stängt dörren och sagt att kärnkraften är ”död”. Ett rent politiskt beslut. De kan starta upp minst 6 kärnkraftverk på kort tid om de velat.

The (former) operators of Germany's remaining three nuclear power plants as well as the three reactors that had been shut down in late 2021 (but not yet dismantled) commented that they are "open" to negotiations with the government as to extending the lifetime of those reactors or restarting those that were already shut down.[39][40]
OK.

Ja för de svenska är i princip omöjliga att återstarta.
Om jag sammanfattar vad jag plockat ihop av kommunikation från dels ägarna, dels kontrollsrumspersonal så:
* Det krävs både lagändringar och tillstånd från strålsäkerhetsmyndigheten
* Det krävs undersökningar, certifiering och garantier att saneringsvätskorna som man fyllt systemen med inte påverkar något negativt
* Det saknas 20st skiftlag med personal (dvs ett par hundra), där vissa positioner kräver att man har 10 års erfarenhet.
* Det är 5 års delvis eftersatt underhåll att ta igen (inget större problem ifall det bara var detta)
* Det saknas vissa delar, som använts som reservdelar till andra reaktorer (inget större problem ifall det bara var detta)
* Turbinsträngarna kan vara totalt körda, då de inte har roterats

Det finns säkert mer.
Men de tre första punkterna, lagar, saneringsvätskorna och personalen är nog de tre största problemen.
Att byta en turbinsträng går ju, det är bara några års leveranstid och en kostnad på en miljard eller så.

Men allt detta för 40-50 år gamla verk?
Och korrosionsskadan på bottenplåten i R2 ...?

Nä det var dumt att stänga R1, och kanske även O2, men i övrigt var det nog inte så tokiga beslut.
Och R1 och O2 hade kanske ändå inte så många år kvar att ge. Men då hade det ju gått att påbörja bygge av en ny under tiden.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Jag är något osäker på vem som efterfrågade den informationen, men visst…
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.

Ja för de svenska är i princip omöjliga att återstarta.
Om jag sammanfattar vad jag plockat ihop av kommunikation från dels ägarna, dels kontrollsrumspersonal så:
* Det krävs både lagändringar och tillstånd från strålsäkerhetsmyndigheten
* Det krävs undersökningar, certifiering och garantier att saneringsvätskorna som man fyllt systemen med inte påverkar något negativt
* Det saknas 20st skiftlag med personal (dvs ett par hundra), där vissa positioner kräver att man har 10 års erfarenhet.
* Det är 5 års delvis eftersatt underhåll att ta igen (inget större problem ifall det bara var detta)
* Det saknas vissa delar, som använts som reservdelar till andra reaktorer (inget större problem ifall det bara var detta)
* Turbinsträngarna kan vara totalt körda, då de inte har roterats

Det finns säkert mer.
Men de tre första punkterna, lagar, saneringsvätskorna och personalen är nog de tre största problemen.
Att byta en turbinsträng går ju, det är bara några års leveranstid och en kostnad på en miljard eller så.

Men allt detta för 40-50 år gamla verk?
Och korrosionsskadan på bottenplåten i R2 ...?

Nä det var dumt att stänga R1, och kanske även O2, men i övrigt var det nog inte så tokiga beslut.
Och R1 och O2 hade kanske ändå inte så många år kvar att ge. Men då hade det ju gått att påbörja bygge av en ny under tiden.
Skillnaden gentemot Tyskland kanske är att kraftverksägarna där verkar ha åtminstone visst intresse att driva verken vidare, och kanske inte tog till destruktiva metoder direkt efter stängning? Och då blir det förstås främst politiska frågor kvar.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Skillnaden gentemot Tyskland kanske är att kraftverksägarna där verkar ha åtminstone visst intresse att driva verken vidare, och kanske inte tog till destruktiva metoder direkt efter stängning? Och då blir det förstås främst politiska frågor kvar.
Den kärnreaktor Tyskland mest skulle behöva är då Isar 2, belägen i Bayern och i närheten av Munchen.
Den ägs då av Preussen Elektra och har haft en lysande produktion genom tiderna.
Just Bayern hade då delstatsval i höstas och de styrande vägrar då hårdnackat att förfula landskapet inkl mot Alperna med en massa vindsnurror (S plus de gröna tappade stort i delstatsvalet). Jag sätter en guldpeng på att just Isar 2 är igång igen om något år! Rädda BMW i Munchen....
https://pris.iaea.org/pris/CountryStatistics/ReactorDetails.aspx?current=106
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Jag är något osäker på vem som efterfrågade den informationen, men visst…
Den är rent allmän.
Det finns säkert de som fortfarande tror att det går att återstarta de Svenska reaktorerna.
 
  • Gilla
harka och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns säkert de som fortfarande tror att det går att återstarta de Svenska reaktorerna.
Ja, det tåget har ju gått för länge sen.

Däremot blev jag lite positivt överraskad när jag råkade se hur många SMRer som OSGE planerar. Enligt GE så planerar OSGE 79 reaktorer i Polen till 2038. Det låter förstås våldsamt ambitiöst, men om de kommer i närheten av det borde det finnas en rimlig chans att kunna köpa serieproducerade reaktorer av GE.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Däremot blev jag lite positivt överraskad när jag råkade se hur många SMRer som OSGE planerar. Enligt GE så planerar OSGE 79 reaktorer i Polen till 2038. Det låter förstås våldsamt ambitiöst, men om de kommer i närheten av det borde det finnas en rimlig chans att kunna köpa serieproducerade reaktorer av GE.
Jo GE´s Hitachikoppling borde göra att de lättare har tillgång till större smidesindustri i världen.

Kanada har ett färdigt nätverk av företag samt en "action plan" för SMR
https://smractionplan.ca/

Inom EU pågår samma sak
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/European-Commission-to-create-SMR-Industrial-Allia

Klart frågande till de i Sverige som klamrar sig fast vid tanken att bygga stora reaktorer....
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den är rent allmän.
Det finns säkert de som fortfarande tror att det går att återstarta de Svenska reaktorerna.
Skulle tro att en hel del är applicerbart på tyska reaktorer också. Bolagen hade ett stängningsdatum att förhålla sig till och utifrån det planerades revisioner, beställningar av delar m m. Jag har svårt att tänka mig att de gjorde mer än precis det som krävdes för att nå till slutdatum, vare sig gällande underhåll, uppdateringar eller personalförsörjning.
 
  • Gilla
harka och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jo, så kan det vara.
Dock var ju de Svenska reaktorerna som stängdes trots allt 45 år gamla (O2 var iofs bara 40 år).
En del av de tyska är nog betydligt yngre, jag kan tänka mig att någon var bara runt 30 år gammal, och då kan man på ett annat vis chansa att vindarna vänder och att den kanske kan kickas igång igen.

Personalen har förstås flugit vidare, men är det "bara det", så är det kanske billigt med en återstart jämfört med att bygga en ny reaktor.

Men jag har absolut noll koll på hur läget är med de tyska reaktorerna, men tänker att ifall ägarna meddelat att de kan starta upp igen så borde det ligga någon liten substans bakom.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.